20 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

20 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

MİLLİYE Güzel yazı rmüsabakarrmnız Bir haftalık dahili ve harici vakayii takip ediniz en şayanı dikkat bulduğunuz hadise hakkında bir yazı yazıp bize gönderiniz. En güzel yazılmış makalenin sahibine: S lira İkinci gelen makalenin sahibine: 2,5 lira Hakkı telif verilecektir. Bu musabakaya yalnız liseler, yüksek mektep talebeleri iştirak edebilirler; Yazıların gazete yazısıyla azami * 75 ve asgari 30 satır olması, kâğıdın bir tarafına yazılmış bulunması lâzımdır. Bu yazılar cuma günü akşamma kadar elimize geçecek -. İarzda postaya verilmelidir. EE A Geçen haftaki müsabakayı kazananlar Geçen haftaki müsabakamızda birinciliği “Vatanımızın her tara- fında işleyen fabrikalar bizi Avrap alılara avuç açmaktari kurlardı,, yazı ile Feyziye lisesi talebesinden 329 numaralı Naşit, ikinci, eni fabrikalarımız” başlıklı yazı ile Galatasaraydan Muzaffer Cev - vet Beyler kazanmışlardır. Kendil erinin hüviyet varakalarını hâmilen hanemize müracaat ederek mükâfatların almalarını rica ederiz. Vatanımızın ker tarafında işleyen fabrikalar bi izi Avrupalılara avuç Cümhuriyet devrine kadar memle- ketimiz kapitalist ve emperyalist kuv- Yeller için bir istismar ülkesi idi. Koca Türk yardamun arzettiği manzara tek- wi ileri gitmiş maliyesi en kuvvetli hale gelmiş enilletlerin mamulât ve yösmuntna İsarşı, bir “açık oopazar, Kk Azgın iştihalar karşısında her tür- himayeden mahrum (olan Türk püstahsil kütlesinin nasibi; kendi cev- ie kendi üzaresinden hergün Parça daha © vererek bu doymak Miyen iştihayı tatmin etmek ve ken- Şisine de tidai bir hayat ve ma- " âncak güçlükle temin ilmekten ibaretti. Cumhuriyet devrine tekaddüm eden tünlere kadar devam edem bu hakir Ve zelil vaziyete bugün tüylerimiz ür- Dermeden ruz. Hangi vatan- e) bu zelil veziy: i rika, biley Cumhuriyet, yalnız medeni haysiyet NE #erefine sahip vatandaş yaratma» $i. Cumhur; i zamanda Türic müstemlekesinden farklı göre- Şemiyetinin hor o tabakasına mensup Yurttaşları bir “istismar mevzuu, ol kurtararak onlara hem şeref Ye hem de saadet getirdi. hı Çumhüriyetten evel — bir banka, ir fabrika, U bir şirket işi Türke çok ci ven, tina bir meşgnle ve be ie i : mmızda yalnız milliyetsiz is- tümarcılarn halkı olabileceği bir işti- İlmevenu idi. Bu üç branşta iktisdi yepilâlimize kavuştuğumuz Cumhuri- devrinde inkişaflı sözle ifade et- me mümkün değildir. İnsanları kud- lez Kabiliyetleri sözlerile değil eser- ölçülür, Cumhuriyet idaresi pek © bir zaman içinde iktisadi, zirai, Ayi velhasıl her hususta kıymetleri ; ülmiyecek derecelerde büyük inki- er yapmış, Türk milletini refah ve yüdete kavuşturacak her türlü icraatı Yapin güne mülezayit bir hızla mu- mı, Kryetten muvaffakıyete ulaştır. Mihr, Bizi Avrupaya avuç açmaktan, İingonlarcu liramızm memleket d dahilde Il ederek Türk işçisi, Türk halkı memleketin servetini büyültmele tir, adayla, bu servetin dabi ikalarını bir araya toplıyarak ii Sanayi ve Maadin ban- i, Bu ilk a- i sanayi, YENİ FABRİKALARIMIZ iktisadımız ve sanayimiz par- iyi © ümit dolu bir devrin müjdeleyi- sevindiricisi olan ilk nurlarını ğe başladı. Yakın bir geçmişte dost ve düş- Ölü yasmm maddeten ve roanen ün, prin en sefiline, en tahamrmülsü- Mili; Jâyık görmekte elele verdikleri büyügü şerefli istikbal temin eden in lerimiz “Lausanme,, güneşi Türkgemliğr lekesiz yollarda en ulu May,» Şizdi ikametten hiç şaş- adan başda bir hızla metin Man ram varlık ve kurtuluş yolları- M,, sahasında ilerletmektedir. nda mleketin hayatında, mukaddera- “anayg ok verimli bir uzuv olan büyük düne doğru — kalkınma savaşmda z ü (dugün)den dev o adımlarile yastırıp, hedefinden şaşmaz hızı Yeni arın )a ulaştıracak feyizli hâdise- daa #ünler içinde & mes'ut şahidi kn Yılda her türlü imkân ve va- İleri erlaklarma rağmen en umulmaz aha kudretile hakikatleştiren Mak erme rl” b Hind Politikanın en sanlı prensiple dızı uşaYdığı, titiz bir alâka ile hazır- Meran bizi plânı çok dikkatli ve X gi iman göstererek inkişaf yer. ra Müyeki monmacat fabrikasından ara, kümet reisimizin açtırmaktan kurtardı "gümrük tarife,, — kanununu koymak suretile attı. Cumhuriyet © ideresi bu teşvik ve himaye tedbirile Türkiyede milli sanayiin temelini kurmuştu. Fakat sanayii bir prog; dairesinde daha ziyade inkişaf ettirmek © için 1933 te neşrettiği beş kanunla Sanayi ve Ma- adin bankası yerine | 20 milyon lira sermaye ile Sümer Bankı tesis etti, Bu sene de memnuniyetle öğreniyorzki bankanm sermayesi 62 milyon liraya çıkarılmıştır. Sanayi ve Maadin banka- sı işe başladığı seneden itibaren dur- madan çalışmış 1933 çe kadar milli ser mayemizin en esaslı o nsurları olan | devlet fabrikalarında büyük ıslahat yapmış, bunları modern fabrikalar ha- İine koymuş ve rasyonal bir şekilde ça- mi halka tanıtmış, piyasasında rağbet teminine muvaffak olmuştur. Sümer Bank ser- mayesi 62000,000 liraya çıkarıldıktan sonra devlet fabrikalarmı daha iyi iş- İletmek, bazılarını tevsi etmek sanayi erbabının muhtaç olduğu kredileri te- min eylemek, mali imüetseselerle müş tereken yeni fabrikalar açmak üzere daha geniş bir fanilyet sahasmda çalış- mağa başlamıştır. Bu cümleden olarak Rusyadan alinan makinölerle Kayseri- de yeni ve büyük bir pamuklu mensu- çat fabrikası kurulduğu gibi, bu haf- ta da Balerköy bez fabrikasını evsi ve tecdit eden Türkiyenin en asri eh mü- tekâmil fabrikalarından birini vüç, ve getirmiştir. Bununla da kalmamış gene | bu hafta içinde Türkiyenin en büyük kâğrt fabrikası kurmak Sümer Ban- ka nasip olmuştur. Bir taraftan Sümer bank milli sanayimizin kuvvetlenmesi. ne çalışırken diğer taraftan milli ban- kalarımızdan biri elan İş Bankası da ayni hedefe varmak için var kuvvetile | çalışıyor ve o da ayni hafta Paşabahçede şişe ve cam fabrikasının diğeri de Zonguldakta yarım kok fab- rikasınm temel atma merasimini yapı- yor. Cumhuriyet idaresinin ve Muhte- rem Eaşvekilimiz İsmet paşa hazretle- rinin feyizli nazarları ve ciddi müzaheretleri sayesinde ğ sanayi Türkiyeyi gark leri hamlelerine karşı seyirci kalmak- tan kurtardı Hülâsa. ke yalnız milli haysiyet ve şeref kazan- dırmakla kalmadılar, ayni zamanda memleketi sanayi memleketleri derece- sine çıkarmak için bütün mevcudiyetle-| rile çalıştılar ve çalışıyorlar. Yazan: Feyziye lisesi talebesinden 329 NAŞİT vermez bağlarile zincirlenen iktisadi- yatımız ne kadar kayıtsız ve şartsız bir istikbale kavuşursa kavuşsun Tür- kiye yalnız ham madde memleketi ola- rak kaldığı müddetçe ecnebi mataları için pazar yeri olmaktan kurtulamı- yordu. Hesapsız fedakârliklardan son- ra elde edebildiğimiz siyasi ve iktisadi varlıklar ancak şekil ve nazariye ola- rak kalmağa mahkümdur. Iktisat âlimi Vagner'in “öz iktisadı. na sahip olmıyan memleket vasıtalarmdan mahrumdur, sözü rinde artık durmanın, münakaşa etme- nin zamanı geçmiş, milletlerin benli gine hâkim bir düstur olmuştur, Kı duğumuz rejimin kökleşmesi, derinleş- mesi için fili sahada iktisadi kurtulu- şumuza tamamen hâkim olmamız el- zemdi. Bütün dünyayı kasıp kavuran umumi buhran zamanlarında, çok ge- ri bir memlekette © yoktan bir sanayi yaratmanm ne kadar çetin iş olduğunu teslim etmemek mümkün değildi İşte bütün bu müşkülleri Türke has azim ve fedakârlıkları göstererek ken- emeğimiz, kendi paramız ve telmi- iğimizle büyük fabrika sanayi yolunda ilk büyük hamleyi atmış bulunuyoruz. Bakırköyünde Sümer & Bankım bez, İzmitte kâğıt, Paşabahçesinde İş Ban- k ve Zonguldaktaki sun'i ömi, fabrikaları en ha yati ihtiyaçlarımızı giderecek, münx him bir boşluğu dolduracak mahiyette dirler. Memleketin her işinde olduğu gibi sanayile de candan alâkadar o- lan İsmet Paşa Hazretleri kömür mese- esi üzerinde elle tutulur bir hassasi- i Şehir dahilindeki İ zarm ve civardaki ahırlar İ canlı ve hassas bir BELEDİYEDE Ahırlar Fatih Atpazarı başka bir yere kaldırılacak Belediye kanununa göre şehir da- hilinde hiç bir ahır bulunmıyacaktır. Ancak İstanbulda Fatihte Atpazarı - nın bulunduğu yerde birçok at ahır - ları vardır. İstanbul belediyesi; Atpa zarmın vaziyetini tetkik ederek bu pa bir müd- det daha şehir kalmasını muvafık bulmuştu. Son günlerde At- pazarın vaziyeti nazarı dikkati cel bettiğinden, belediye Atpazarını baş- ka bir yere kaldırmağı kararlaştırmış tr. Atpazarı için İstanbul şehir hudu- du haricinde Rami civarmda bir yer ayrılacaktır. Buraya da fenni yaptırılarak hem şehrin temizliği te min edilecek ve hem de pazara gelip giden köylülere kolaylık gösterilecek tir. Yerin temini ve ahırların hazır - lanması için oldukça uzun bir zaman istediğinden bolediye bu işle uğraşir- ken mevcut pazarın da büyümemesi ve yeni ahırların yapılmamasını alâ. kadarlara emretmiştir. Bundan maa « da mevcut alırlardan boş kalanların da bir daha açılmamasını bildirmiştir. Bu emir üzerine şimdiye kadar boş kalan 19 ahırdan 9 u kapanmıştır. Di erleri de boş kaldıkça kapanacaktır. Ancak buradaki ahır sahipleri ve bir çok esna Atpazarı hakkında verilen kararlara itiraz etmişlerdir. Belediye bu itirazlar karşısında yeniden bir At pazarı kurmak için faailyete geçmiş ise de bütçede tahsisat olmadığından Vekülete müracaat etmiş ve Hayvan Borsasmdan verilecek para ile ahır - ların hazırlanamaını istemiştir. Vekâ. letten henüz cevap gelmemiştir. Kapanma saatleri Dükkânlarm kaapnma saatindeki tahditten kundura boyacıları ile spor eğlence mahallerinin hariç kalması be | lediye taarfından kararlaşmış ve kay makamalra tenim edilmiştir. Çöp tenakeleri İstanbulun muhtelif taraflarında, bilhassa mahalle aralarında çöp te - nekelerinin ksamdan kapı önüne kon duğu ve geceleyin kediler köpekler ve bez toplayanlar tarafından kariş- tırıldığı görülmüştür. Bu vaziyet çok çirkin olduğundan belediye bunun me nedilmesini alâkadarlara emretmiştir. Bir sahte müfettiş yakalandı Nuri isminde bir adam Beyoğlunda bazı dülekânlara giderek kendisinin be. lediye mülettişi olduğunu söyleyip tef- kalkışmış ve bazı düldân sahiple- rini erken kapamadıkları di tehdit etmiştir. Nurisin bu hareketinden süphelo- nen dülkün sahipleri zabıtaya müra- | caat etmişler ve kendisi gene (böyle tehiişlerle uğraşırken yakalanmıştır. Bu adamın uydurma o müfettişlikle dükkân sahiplerini tehdit edip para do- landırdığı anlaşıkmeştır. Nuri evraki - le beraber adliyeye teslim edilmiştir. VİYANA SERGİSİ | Konya lisesinden Hü: MÜTEFERRİK HABERLE Orta tedrisat muallimleri- nin terfilistesi çıktı Liste âli tasdika iktiran etmiştir. Terfi eden muallimlerin isimleri ANKARA, 19 (Telefonla) — Or- ta tedrisat muallimlerinden Kıdem 'müddetini tamamlıyarak terfi eden mu alimlerin listesi âli tasdika iktiran et miştir, Terfi eden muallimler şunlar - dır 70 liradan 80 liraya terfi edenler İstanbul erkek bsesinden Hakkı A- rif, İstanbul kız lisesinden Müşteba, Erenköy kız lisesinden Mahir ve Sabit Beyler. 55 liradan 70 liraya terfi edenler Kütahya Jisesir Şükrü, Kayseri Hsesinden Sıtkı, Antalya Hisesinden Yu uf Ziya, Cumhuriyet orta mektebin- den Hayrettin, İstanbul erkek lisesin den Hasan Fehmi, Kabalas lisesinden i, Ayi iğesinden Hüsnü, Hey- Tnk ürk Pektebinden Tevfik, Mac nisa O, m, den Cenap Refik Beyler. iradan 55 liraya terfi edenler. s ,» orta mektebinden Abdul» Jab, Manisa orta mektebinden Naim, Pertevniyal lisesinden İsmail Suat, İstanbul kız lisesinden Süleyman, Ge- İenbevi orta mektebinden Abdurrah- iman, Konya lisesinden Zekâi, İstan - bul kız orta metkebinden Arif Beyler. 40 liradan 45 liraya terli edenler Kandilli kız lisesinden Hatice, Da- vutpaşa orta mektebinden Nazif, E - dirne hisesinden Remzi, Kayseri lise- sinden Mahmut Nedim, Trabzon et - kek orta mektebinden Rahmi, Mardin orta mektebinden Seyfullah, Bursa or ta mektebinden Hilmi, Vefa lisesin - den Osman Habip, Çanakkale orta mektebinden Yusuf, Elâziz orta mek- tebinden Fuat, Samsun orta mektebin den Abdullah, Diyarıbekir orta mek- tebinden Zihni, Kadıköy İisesinden Necati, İzmir orta mektebinden İzzet Kırşehir orta mektebinden Nazif, Kars lisesinden Hakkı Şinasi, Trab - zon erkek orta mektebinden Hüsnü, yin Şevki, Nev- şehir orta mektebinden Abdulkadir, Davutpaşa orta mektebinden İbrahim Ethem, Adapazarı O. m. den Sımı, Nevşehir O. m. den Cemil, Cumhuri- yet O, mi'den Lütfi, Muğla O. m. den Tahsin, Kayseri O.m, den Hösnü, Ga latasaraydan Sait, Üsküdar O. m. den Şekibe; Niğde o, mden Hulüsi, Gazi Osmanpaşa o.m.den Apti, İstanbul er kek lisesinden Mehmet Halit, Celâl, Ferdi,'Hakkı Suha, Balıkesir Necati- bey orta şmektebinden Ruhi, Eskişe « hir lisesinden Cemil, Galatasaray li- sesinden Ahmet Mazhar ve Mehmet i, Bey ve Hanımlar. İzmir Karataş orta mektebinden Fuat, Buca O. m. den Faik , Burdur O. m. den İbrahim Hakkı, Kilis orta mektebinden Hasan Kâmil, Nevşehir o. m. den Mehmet Turgut, Adapazarı o. m. den Kemal, Kastamonu o. m.den Cemal, Yalvaç o.m.den Süleyman, İzmir Karataş oam.den Senih, Gümüş. hane o. m. den Sait, Balıkesir erkek o.m.den Hicri, Elâziz o.m.den Bahri- 29 eylülde devam edecek Avru: | panın merkez pazarıdır. Tafsilât ve ten: zilâtlı biletler için Galatasaray ve Ka- raköydeki Natta seyahat acentalıklarına müracaat . (1576) , Tekirdağ omden İbrahim Sadi, Edirne erkek Hisesinden Süleyman, Ankara 'kız 0. m. den Hüseyin Avni, | Galatasaray lisesinden Kürkcüyan, Vefa lisesinden Nimet, Bursa erkek lisesinden Niyazi, Cumhuriyet o. İ den Şükriye, İzmir kız muallim m. yet göztermiştir. Bütün sanayi yi ilerletmeği “milli dava,, addettiler, Geçen sene kömür havzal Iı tetkiklerde bulunan Başvekil büyük | sanayiin ayrılmaz uzvunun istihsali ve | sarfiyatının artması için rasyon, birleri almış © bulunuyor. Kömü müştemilâti medeniyette yüksel: miyarıdır. On yıl önce 600,000 tonu bulmayan istihsal miktarı bugün 1,5 milyon tona yaklaş» yaştır. Bunları görürken istikbalinden nik- bin olmuyacak, milli bir o gurur duya- mayacak bir vatandaş tasavvur etmek bile manasizdır. Ancak bir fabrikayı yaşatmak, belki bulunduğumuz şerait içinde bile, kurmaktan daha zordur. Başvekil Hz. buna işaret buyurarak: “Bütün milletin yeni iktisadi hayatını #lendirmek © için ehemmiyet bu fabrikayı ancak bilenlerin, çalışanların, öğrenmek istiyenlerin, ve öğrenmek kabiliyetinde olanların bu- landuğu yerler olacaktır. Bilgisi, ça- lışması az olanlar için millet fabrika yapmıyor ve yapmıyacaktır.., şeklinde ifade etmişlerdir. Bu kadar emek sar- fedilen eserin yaşayabilmesi, yürüye- bilmesi için çalışanların titiz bir dik kat, verimli ve enerjik ( bir faaliyet, sağlam terbiye sahibi olması lâ; dır. Bütün bu meziyetlerin şahımda toplıyan yüksek seciyeli işçi- İerimizin bulunması ve yetişmesi mu- vaHfakıyet ümitlerini sağlamlaştırmak” ta, kat'ileştirmektedi; Başvekil Paşa H. rındaki hitabelerinde feyizli tesirlerini ir ân bile eksiltmeyeceğimiz, büyük | sanayiin kurulması hamlesindeki mil- detin coşan hissiyatını en veciz bir şe- kilde anlatmışlardır: ,“.. Büyük Türk milleti durmadan yüce hedeflere doğru ilerliyor, Türk milletinin her sene alacağı mesafeler kolayca tahmin edilmiyecek kudar - geniş olacaktır. Büyük © Türk milleti yüksek kabiliyetini, insanlığın ve me- deniyetin hayrma ve hizmetine olarak en geniş mikyasta sarfetmek gayreti Galatasaray: Muzaffer Cevdet. A tebinden Sabiha, Konya kız mektebinden Nebile, İatanbal kez | la sinden Mücyyet, Adana erkek den Muhittin Adil, Koy erkek li den İhsan Bey ve Semin ZA 30 liradan 55 liraya terfi edenler Galatasaray lisesinden Nuri, Erzu - rum erkek muallim mektebinden Ali Rıza, Kandilli kız lisesinden Mar « ko, Merzifon o.m.den Necip, Burdur öm.den "Rüştü, Giresun om. den Nesip, Kadıköy O. M, ten Şüküfe Nihal, orum O. M. ten Tahi, Niğde O. M. den Ahmet Rasim, Cümhuriyet O, M. den Ni lüfer, Aydın O, M. den Hulüsi, Amasya O. M. den Doğan, Ankara Kız O, M. den Ahter, Gazi Osmanpaşa O, M. den Meh- met Burhanettin, Kırşehir O. M, den Arif Sıtkı, Giresun O, M. teri Ziya, Adana O, M. den İbrahim Hat, Bursa 0. M. den Necati, Cümhuiyet O, M. den Kâniye, Çamlıca kız O. M. den Makbule, Çatalca O,M.den Salühattin, Edirne O,M, den Semahat, Nevşehir o O. M. den Ali Turgut, Nişantaşı Kız O.M.den Fatime, Ödemiş O. M. den Recep, Unye O. M. den A ir, — Kayseri Lisesinden Abdülsettar, Kandilli kız lisesinden Bed- riye, İstanbul kez mualim mektebinden Sabahat, İstanbul © K. M. M. den Apti, Konya Erkek M. M. den Nejat, Sıvas E M. M. den Fikri, Adana Erkek lisesinden Enver, Bursa ki. den Rifat, Erenköy K. L. den Fatma, Eskişehir K. L. den Bekir, Eskişehir K. L, den Narettin, Galatasa- ray Lisesinden Cevat, Antep 1. den Hay dar, İstanbul Erkek L. den Agâh, Kaba- taş L. den Samih Rifat, Kabataş L, den Mehmet Hadi, Kabataş 1. den Mehmet Kutsi, Kandilli K. L, den Faika, Kandilli K. L. den Raife, Afyon L. den Cemal, Er zurum E. M. M. den Ziyap Edirne E. M. M, den Ahmet Hamdi, İstanbul K. MM den Ayşe, İstanbul K, M. M. den Semiha, Izmir K. M. M; den Fatma, Konya E, M. M. den Ferit, Ankara Kız lisesinden Nimet, Denizli K. L. den Mehmet Oğuz, Istanbul E. L. den Muvaffak, İzmir KL. den Tahsin, Konya L. den Mehmet Ziya, Konya L. den Abdülkadir. Hanım ve beyler. 25 liradan 30 liraya terfi edenler Kırşehir O. M. den Durmuş, Kandilli K. L. den Şaziye, Eyip O. M. den Tah- sin, Istanbul K. L. den Nezihe, Diyarbe- kir E. den Arif Hikmet, Usküdar O. M,. den Ahmet Tevfik, Ankara Musiki M. M. den Maide, Adana E. L. den Hfzı, Kadıköy L. den Mustufn Reşat, Samsun L. den Mehmet, Akşehir O. M. den Ri- fat, Trabzon E. M. M. den Cemil, Adana E, L, den Rasim, Burdur Zekâi, Merzifon Ali Can, Istanbul K. L. den Daime Sa miha, İzmir K, 1. den Müberra, Perte niyal L. den Fikret, Hasan, Kemal, Akhi sar O, M. den Şöhret, Ankara E, O. M. den Celâlettin, Aydın O. M, den Musta- fa Turgut, Bursa O. M. den Kâzmm, Bur- sa O, M. den Celâl, Gazi Osmanpaşa O. M. den Melâhat, Karşıyaka O. M. den Emine, Maraş O, M, den Emin, Mersin O M. den Güzide, Muğla O. M. den Ekmel, Nevşehir O. M. den Taki, Niğde O. M. den Behçet, o Rize Ortamektebinden Sıtkı, — Üsküdar © Örtamektebinden Meliha, © Üsküdar O. M. ten Naciye, Üsküdar O. M. ten Celâlettin, Edirne erkok muallim mektebinden Nihal, An- kara Kız lisesinden o Nahide, Ankara K. L. den Mediha, Ankara E. L. den Ali , Eskişehir L. den Naşit, İstanbul K. L. den Süreyya, Kandilli K. L. den Münevver, Kastamonu 1.. den Talât, Kayseri K. L. den Seyfettin, Malatya L. den Fazıl, Malstya L. den Mahmut, Sıvas L. den Suphi, Swvas L. den Mah- mut, Bursa orta mektehinden Melâ hat, Gelibolu O. M. den Celâl, Kayse- ri O. M. den Memduha, Nevşehir O. M. den Şevket, | Nevşehir O. M. den Cevdet , Rize O. M. den Arif , Sinop O. M. den Haşim, Sinop O. M. den Ö- mer Lütfi, Nişmtaşı kız O. M, den Semiha Hanım ve Beyler. 22 liradan 25 liraya terfi edenler Erzurum E. muallim o mektebinden Hüseyin, Zonguldak O. M, den A. Can B. H. lar. 20 liradan 25 Liraya terfi edenler Bursa orta mektebinden Baha, Ak- şehir O. M. den Muhtar, Niğde O. M, den Osman, Kırşehir O. M. den Me - diha, Davutpaşa O. M. den Ali Fuat, Burdur O. M. den Hıfzı, Giresun. O. M. den Nebabat, Sinop, O. M. den Saime, © Buca O, M. den © Nazmiye, Adana O. M. den Avniye, Cumhuriyet O. M. don Menet İbrahim, Uşak O. M. den Ali Ulvi, o Uluköy O. M.'den Rabia, Merzifon O. M. den Side, İstanbul K. L. den Güzin, Bursa E.L. den Hüsnü, Kütahya L. den Remziye. H. Beyler. 17,5 liradan 20 liraya terfi edenler Konya K. muallim © mektebinden Hayrettin , Konya K. muallim mekte binden Seza, İstanbul K. muallim mek- tebinden Fatıma Aliye, Fatma Kevser, Duriye, Ankara O, M. den o Hamide, Trabzon erkek orta mektebinden Süley- man, Adapazarı E. OO. mektebinden Nebahat, Bursa O. M, den Esat, İs - parta O; M. den Tevfik, Silifke O. den Sadık, Kırşehir O. M. den Ali Rıza, Aydın O. M. den Şefik, Kırklar» ei O, M. den Sıdıka, Çankır O, M. den Zahide, Bilecik O, M. den Hüma - mettin, Çankırı O. M. den Şükrü, Nev- şehir O, M.den İsa, Silifke O.M Saip, Elâziz O. M. den Rıza, Adana erkek muallim mektebinden Safa, Ada- na kız muallim M. den Fehriye, Kü - tahya lisesinden Asım, Malatya bisesin- den Abdülkadir Esy ve Hanımlar. 16 liradan 17,5 liraya terfi edenler Galatasaray L. ilk kısımdan Ha- san, Erenköy kız bisesinden Münev- ver Şevket, İzmir Erkek Muallim mek- tebinden Mustafa Turgut Bey ve Ha: nımlar, Kitap sergisi açılmı- ları benüz ikmal o edilmemiştir. da sebep Galatasaray lisesinde sergi i- çin muvafık yer bi N Halkevi bu vaziyet üzerine daha baş- ka bir yer aramağa başlamıştır. Şim- diye kadar sergisi için paviyon- larını alabilecek ve merkezi vaziyette olacak bir yer bulunamamıştır. Diğer taraftan Anadolunun muhtelif taraflarındaki halkevleri kendi meş - rettikleri kitaplarla o mantaka debilin- deki muhtelif kaza ve vilâyet lerinde neşredilen bütün kitapları ai bel mine Göreli dirler. Bundan manda Tetanbuldaki bütün kitapçılarla, matbaacılar, bilhassa res - mi müesseseler kitap sergisine iştirak için müracaat ve kitapları Istanbul balkevine işlerdir. Serginin açılması 19 ağustostan, 2: ağustona tehir edilmişti. iü bir yer bulunmamasmdan ve paviyon - Jarın sağlam başlanmamış olmasın serginin 25 ağustosta da ön anlaşılmaktadır. eee Hava raporu Sıfır derecei hararete ve deniz sevi yesine indirilmiş barometre bu sabah: saat 7 de 759,5, saat 14 te 760. De - recei hararet saat 7 de 18,5 saat 14 R Dün makasçılardi Bir cinayet oldu İbrahim, arkadaşı Mehm din karnını deşti Dün Maksıçılarda iki arkadaş & #mda kanlı bir vak'a olmuştar. M kazçılarda, kunduracı İbrahim ile Me met efendiler kavga etmişlerdir. İbrahim ef, Mehmet Efendiyi ku dura bıçağile karnından ağır sureti yaralamıştır. Mehmet Ef. hastahane) yatırılmış, İbrahim ef. yakalanmıştır Çatalcada iki çocuk soyuldu Çatalcanın Tarfa köyünde tütün & hcrst Rahimağa, on iki ve sekiz ya larında ilki çocuğuna 20 lira vermiş v tütün üzere Karacaköy göndermiştir. Yolda Hisarbeyliği köyünden Ari g. çocukları dövmüş ve maal il muştır. Arif ef. yakalanmıştır. Oduncu Kâhya odun keserkel POLISTE öldü İstiranca köyünden 65 yaşında « duncu İdris Kihya Bayram Ağa g manmda ölü olarak bulunmuştur. Yap lan araştırmada ldrisin odun keserke kalp durmasından öldüğü anlaşılmış tır. Bulunan yasak silâhlar Üsküdarda Salacakta bir kahved arama yaptırılmış, sandaicı Rizeli Hi san ve İsmail efendilerin üstünde bin süstalı çakı bulunmuştur. Langada yapılan bir aramada d Mihranın üzerinde bir kama , Nurini üzerinde bir tabanca, Ayvazın ve İh sanın üzerlerinde de birer tabanca bu lunmuş ve haklarında kanuni tahkila ta başlanmıştır. Danize girerken boğuldu Mersin o hastahane idare memur ilen geçende tekaüt edilen Naci be denize girerken iskele zincirine takıl miş ve boğulmuştur. VİLAYETTE (| 21 yaşından aşağı olanlar nerelerde çalışamıyacaklar? Emniyet müdürlüğü gazino, han v omsali gibi yerler || hakkında bütü gn zino, bar, meyhane ve emsali yerlerdi yirmi bir yaşından aşağı erkek ve ka dın müstahdem bulundurulmaması bil Tamim üzerine ber polis merkez kendi mmtakaları dahilinde © mevci bu gibi müesseselerin sahiplerine te Bgat yapmıştır, İlk tatbikat olmak üzere bazı lerde görülen yirmi bir yaşından aşı ğı müstahdemler işlerinden çıkarılmış lardır. Bu emre muhalif hareket eden mü estese sahipleri | birinci defa 15 g ikinci defa bir ay müddetle | sanati menedileceklerdir. İtaatsizliği üç de fa tekerrür edenlerim bir daha bu atta çalışmasma müsaade edilmiye cektir, Dağ tepesinde bir çanta LE GRENOBLE, 19 (AA) Vercors silsilesi | tepelerinden metre irtifalı Grand Veymont dağı tünde bir seyyah çantası bulunmuştu Çantanın üzerinde aşağıdaki cüm le yazılı bir kart ta vardır: “Sisten yolumu © kaybettim. İmz) le. aybet Bu husızta araştırmalara devam © Bir Japon prens ve pren: sesi Amerikada VAŞİNGTON, 19 (A.A.) — Ja; ya imperator hanedanından Pre, Prenses Pelot dün Nevyork tariki il San Fransiscoya hareket etmişl Oradan 2 eylülde Japonyaya gide ceklerdir. Hapisanede isyan PONTİAC - İLLİNOOİSE, 19 (. A.) — Bura hapishamesindeki 2,000 mahküm, isyan ederek hapishane © basını ateşlemişlerdir. Ve gardiyanlara hücum ile üçü yaralamışlardır. Zabıta kuvvetleri, iş yanın önüne geçmiş, asiler, hö i konulmuştur, Amerikada milli kalkınm idaresi WASHİNGTON, 19 (A.A.) — elt, jencral © Jobesondan müessesesini idareye de vam edeceğini bildirmiştir. Bir Çin Jeneralı seyahati LONDRA, 19 (A.A.) — önünde 19 uncu Çin ordusu kumand ğ Japonlara karşı temayüz et miş olan jonerel Tsaytinkay Avrup da yaptığı uzun bir seyahatten bugün hareket rün Londradaki Çin kolonisi je erefine bir İk ape ala