29 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 14

29 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 14

Ki 2000 melis İrtifaıda kule Fransızlar 1937 sergisi için bir proje hazırlamışlar Pariste 1937 senesinde açılacak beynelmilel sergi için, Paris bele- diyesine 700 metre yüksekliğinde bir kule projesi verilmiştir. Proje- ye nazaran otomobiller, kulenin ik gindeki hafif meyilli yoldan tepesi- ne kadar çıkabilecekler. Kulenin tepesinde 400 otomobil alacak bir garaj, bir otel, bir konferans salo- nu ve bütün o bunlarm üstüne de ışığı yüzlerce kilometre- den görünecek kuvvetli bir fener konacak. Proje sahipleri buna “dünya fe- neri,, diyorlar. Fakat Paris beledi- yesi bu projeyi faydasız bulduğu için kabul etmemiş. Fakat Parisli mühendis ve mi- marların cesaretleri kırılmıyor. Bu defa da yeni bir proje teklif etmiş- ler. Fakat bu proje de müthiş şey... İki bin metre irtifama kadar çıka- rılacak bu kulenin Parisin hava- dan müdafaası için de faydası ola- cakmış. Projenin (o sahipleri şöyle an atıyorlar: — Geçenlerde İngilterede hava manevraları yapıldı. İngiltere payi tahtının havadan iyi müdafaa edi. lemediği anlaşıldı. £ Fransada da öyle... Takip tayyareleri Parisin ü- zerinden geçen bombardrman tay- Yarelerini tutmağa muvaffak ola- madılar. Çünkü bombardıman tay- yareleri üç bin metre irtifadan ge- liyorlar, Gelişlerini haber alan av- cı tayyareleri ise bu irtifaaa yükse- linceye kadar, ötekiler şehri yaka- rak, gelip geçiyorlar. biz tayyarelerin yer- den değil, #ki bin metreden hava- lanmak suretile vakit kazanabile- ceklerini düşündük. Tasavvur etti- ğimiz kule 2000 metre yükseklikte ve mahruti şekilde olacaktır. Kai- desinin kutru 200, en tepesi de 40 metre genişlikte olacaktır. Tâma- mile beton arme olarak yapılacak olan kulenin kaide duvarlarının ka- Tanlığı on iki o metredir. Kule 400 metre kutrunda beton arme bir ze- mine istinat edecektir. Bu suretle | ön milyon tonluk siklet geniş bir a- razi sahasma teşmil edilmiş olacak- tar, 600 metrede, 1300 metrede, 1800 metrede birer platform yapılacaktır En aşağıdaki platformun kutru 450 ortadakinin 399,50, en üstündeki. nin 357 metre olacaktır. Her platformun zemini tayyare- İer için geniş bir hareket sahasını teşkil edecektir. Bütün bu platform lar, havadan gelecek bombaların kayıp aşağı düşmeleri için meyilli çatılarda kapanacaktır. o- büslerin tahribatını tahdit için de kuleye dahilen zırh yapılacaktır. Her pletformde oteller ve lokan- talar bulunacaktır. Hattâ en yuka- rıda hastaların temiz hava alma- İarı için bir sanatoryom tesisi de mümkün görülmektedir. Kulenin altında bir elektrik santralı bütün tenviratı, asansörleri vesaireyi bes- İiyecektir, Yalnız bu kulenin inşası için bir milyar frank lâzımdır. Şimdiden elimizde yüz milyon frank var. Bu para ile birinci platforma kadar kuleyi inşa eddaliriz. 1937 sergisi için belki 2000 (metrelik bir kule yetiştiremesek bile, 900 metrelik bir kule çıkarmış ölürüz ki, o da bir şeydir. İleride hükümet para ve- rirse kuleyi yükseltiriz. Üzüm kürü Yapıyor musunuz? Memleketimiz o üzümün en bol yetiştiği memleketlerden biridir. Halbuki üzümden en az istifade e- den biziz. Halbuki başka memleket lerde herkes üzüm kürü yapar. Çünkü üzümün bir £ tanesi hakiki bir kimya lâburatuvarı gibidir. Ka- buğunu soyduktan ve çekirdeğini gıkı rdıktan sonra, üzünmün yüzde yetmişi sudur. Fakat daha neler var: Hamızı karbon, Hamızı kib. rit, Asit sülfürik, Kloridrik, siye. rik vesaire vesaire... Potas, kireç, mağnezi, humzu ha dit, humzu manganez. Amonyak, #evaddı zeytiye, tanen, iyot, bir miktar arsenik, glikoz, gerek skor- bote, gerek raşitizme karşı bir çok vitaminler.. Bu kadar hassası olan üzümden istifade için kür yapmanın da bir usulü vardır: Sabahleyin bir kilo, öğleden evvel yarım kili, akşam ya- tarken yarım kilo... ünyanın en kalabalık şe Yedi milyona yakm nüfusile Nev york dünyamın en kalabalık şehri- dir. Bilirsiniz ki, Amerikalılar dün- yanmen istatistik meraklısıbir milletidir. Bu istatistiklerden Nev- yorka dair bir kaç rakam alıyoruz. Nevyork (limanından ber ay elli muhtelif istikamete vasati 500 va- pur hareket etmektedir. Sokakların da 23,628 taksi işliyor. Her on bir adama bir otomobil isabet etmekte. imiş. Nevyorkta su (o mecrâlarının tulü 4,180 İngiliz mili (İngiliz mi- li 1609 metre, bahri mil 1852 met- redir) Tahtelarz yollarm tulü de 480 mildir. Nevyorkta'800 tiyatro var- — Açık söz Cemil evin kapısmda oturuyor. du. Ya elektrik, ya terkos tahsilda- rı olacak, bir adam yaklaşarak sor- du: evde mi? oynamadan cevap verdi: — Evde... Yemekten sonra dışa- rıya çıkacak. Adam ks ini bir çaldı, i- — Çocuğum Cemil hiç yerinden Marş söylenirken dinleyenler ki çaldı, beş çaldı. Cevap veren yok. NI İDE Nİ YELİZ Kİ ME e dır. Bu tiyatrolarda — 339,140 kişi oturmak suretile temsilleri seyrede- bilirler. Şehirde 32535 yataklı 138 hastahane ve bu hastahanelerde ça- lışan 11,575 doktor ve operatör var dır. Nevyork mekteplerinde 38,433 hoca 1,190,000 talebeye ders okut- maktadır. Nevyorkta her dört da- kika ve altı saniyede bir çocuk doğ maktadır, Her sene 3,500,000 ton mekülât sarfedilmektedir. Her sa- niyede 190 kişi telefonla konuşu- yor. Nevyorkun sokaklarının tulü, Nevyorktan Los Angelose kadar, yani Amerikayı bir baştan öbür ba şa katedecek kadar uzundur, kü a On birinci yıl Çocuklar, Belki içinizden daha çoklarınız on bir yaşlarındadır. e Demek ki Cumhuriyetle beraber doğdunuz. Dünyaya gelişiniz — çok çetin zor- luklarla elde edilen mesut bir dev- reye rastlıyor. Büyükleriniz, size bugünleri hazı için ig- ten dıştan bir çok düşmanlarla bo- ğuştular. Büyüklerinizin “ekl seli- mi, iyi idaresi, ileri ve yerinde gö- rüşü, mensup olduğumuz | milletin kabiliyeti ve yüksek maneviyeti düş manın kat kat faik topunu, tüfeği- ni, hilesini yendi. Artık o menhas zamanlarden uzaktayız. Şimdi her geçen günde cumhuriyet mamuresi ne yeni bir çici | çakılıyor. İçinde yaşadığınız topraklar bundan son- ra daha güzelleşecek ve zenginleşe- cek. Sizler büyüyüp cumhuriyet gi- bi mukaddes bir emaneti ele aldı- ğinız zaman, onun vereceği feyiz ve kuvvetle bu topraklara yeni gü- zellikler, yeni servetler ilâve ede- ceksiniz. Durmadan çalışanlar için yıkılmayan hiç bir müşkül yoktur Yalnız kendi ferdi hayatınızda de- gil, milli hayatta da genç ve kuvvet- li bazularınız daha çok işler başar- mağa namzet duruyorlar. Buna bi- lerek şimdiden öyle hazırlanınız. Her geçen yıl, sizi yeni vazifelerini ze yaklaştırıyor. Daha çok onbir yıllara kavuşma nızı dileriz ve büyük bayramınızı katlularız. evde ama; burası bizim ev de- YE Gg e Nea Ye) / S7 KR) AŞ Noktalı yerleri kurşun kalemle do durunuz, bakalım ne çıkacak? Corneille Pierre Cornelle 1606 da Fransa- da Rowen'de doğdu. Evvelâ rahip- ler ona ilk tahsili gösterdiler. Tah- silini bitirince avukatlığa teşebbüs etti, Fakat kendisinde bu mesleğe karşı bir istidat göremiyordu. Bu- nun üzerine avukatlıktan vazgeçti, Ve tiyatro piyesleri yazmağa başla- dı. İlk yazdığı bir kaç komedi hal- kın hoşuna gitti. O da bu muvaffa- kıyetten cesaret alarak Rouen'den Parise gitti. O sırada Fransanm ve Parisin en nüfuzlu xdamı, on üçüm- cü Lovis'nin baş tayin ettiği Riçhlicu idi. Ricblieunin edebiyata merakı vardı. Onun için Corneille” ye hayli iltifatlar gösterdi. Fakat Corneille müdaheneden ve sırf ho- şa gitmek için el etek öpmekten hoşlanmayan bir adamdı. Hattâ başvekilin yazdığı bazı komedileri kendisine gösterdikleri zaman, bu piyeslerin pek okadar beğenilecek şeyler olmadığını söylemekten çe- kinmedi. Bu, bir hakikatti. Fakat Lichlieu kızmıştı, Hattâ şaire ha- karette bulundu. 1635 de Corneille mevzuunu bir İspanyol şairinden alarak Cid is- minde bir dram yazdı ve sahneye koydu. Bütün Fransa bu dram kar- şısında vect ve hayret içinde kaldı. Fakat şairin muvaffakıyetine ha- set edenler âdi ve bayağı tenkit- lerden çekinmeyorlardı. Güneş çamurla sıvanır mı? Cor. neillein şöhreti bütün Fransaya ya yılmıştı. “Cid gibi güzel,, ağızdan ağıza dolaşan bir darbı mesel ol- Muştu. Şair bundan sonra üç dram ve bir komedi daha yazdı. Bunla. rın hepsi Fransız edebiyatınm şah- <serlerindendi. Artık herkes Cor- neille'i son derece takdir ediyordu. O zamana kadar Fransız sahnesin- de bu derece güzel eserler alkışlan- mamıştı. Daha hayatta ikenona “büyük Corneille,, diyorlardı. Kral on dördüncü Louis Fran- sanın bu yegâne şairine hürmet ve muhabbetinin delilini göstermek is- tedi ve ona ölünceye kadar sefalet görmemesi için kaydihayat şartile maaş bağladı . Fakat (o Corncille kraldan ziyade halkım gösterdiği tevecühten daha mütehassis olu- seyretmek iyatroya gelse, tanınır, tanmmaz ismi bütün seyir- cilerin arasında dolaşır, prensler, büyük rütbede sinyorlar kendisini â için ayağa kalkarlardı. a ni alkışlar sahne- i in durmasına bile Da sami Fakat bütün bu şerefli günlerin sonu acı oldu. Corneille'in zekâsı son senelerde zâfa uğramıştı. Ken- disinden hiç beklenilmeyen bazı Piyesler yazdı. Herkes inkisara uğ- radı. Bittabi düşmanları da fırsat- tan azami istifade ettiler, Artık on- dan sonra hep Racine okunuyor, Racine oynanıyor, Racine alkışlanı- yordu, Corneille derin bir kedere düştü. Kral bile senelik tahsisatmı kesmiş- ti. Nihayet zavallı Cid şairi — ki piyesleri hâlâ oynanır — arkadaş- larından birini himayesine sığmadı. ve bir çok rakiplerinin nankörlüğü karşısında tedricen sönmeğe başla- dı ve 1684 te öldü. 2 Çocuğun zengin liği: Oyuncakları İhmal iyi şey değildir nz eamnizi) llliknmialai Dişlerinize iyi bakın! "Aranızda dişlerinizi ihmal eden- Ter kim bilir ne kadar çoktur. Hal- buki bütün hayatımızda size lâzım olacak olan bu dişlerinize azami itina göstermeğe şimdiden alışır. sanız ilerde pişman olmazsınız. Diş temizliği, ağız yıkanması ve diş fırçalamasında bilinmesi lâ - ım gelen bazı şeüler var. Onları söyleyelim: boş Gece ve gündüz zamanmız- | da dilinize bakmız. Şayet dilini - zin üzerinde bir pas tabakası gö- rürseniz, bumu gümüşten temiz bir kaşığm ucu ile hafifçe kazıyarak kaldırınız. Dilinizi eski veya yeni ne olursa olsun bir diş fırçası ile fırçalamak kat'iyyen tehlikelidir. Ağımızı şöyle yıkaymız: Ağzmızı yıkamak için bir tuzlu suya ihtiyaç vardır. Bu tuzlu su ağzı; mikroplarm fena ve zararlı faaliyetlerinden meneder. Bu tuzlu suyu şöylece yaparsı- nız: Bir yemek kaşığı kadar temiz tuzu bir bardak ılık suya atın ve e- ritiniz, Bu tuzlu su ile ağzınızı çalkala. yınız, Bu tuzlu su en az 2 dakika ağ - zmızda iken bekleyiniz ve sonra tükürünüz. Tekrar çalkalaymız ve tükürü- müz. Bir kaç defa yaptığınız gargara- lar da dilinizin arka tarafını boğa- zmnızı, bademciklerinizi de garga- ra şeklinde temizleyiniz. — Bütü | iyisi ve amelisi, sabah ve gündüz hemen fırçalar dururlar, Fakat usulsüz yapılan bu fırçal# madan fayda yerine zarar hasıl © Yur ve neticede de temizlik olu mış olur. Dişlerinizi her yemekten sonr8 fırçalamak pek muvafıktır. Fakali buna her gün her zaman mad" di imkân pek te olamaz. Onun ef akşani olmak üzere yemekleri müteakıp günde iki defa bir diş macunu, dif tozu veya sabunu ile fırçalamaktı! Dişleri fırçalarken bütün satıh * larını temizlemeği yani bütün yü?“ lerini ve bilhassa arka dişlerin ve! ön dişlerin dil taraflarını ibmel et memelidir. Fırçalamak; üst dişlerin yanal ve dudak yüzleri için yukarıdan 8*|| şağıya doğru. | Al dişlerin yanak vedudak yüz" leri için yukarıdan aşağıya doğru. ve devsi olunmalıdır. Fırça; esnasında dişler arasıda gizlenip kalmış olan bütün yemek parç# cıkları ve saire gibi, yağ tabakal#”| rmı sürükleyerek temizlemiş olaf Fırçanız; küçük olmalı ve kık ları sık olmamalıdır. Kılların yu “İl makları ili sıra üzerine olmalı ve her bir sırada da altı yumak bulu#İl malıdır. | Diş fırçaları küçü kolursa daha iyi temizlik yapar. Çocuk mantığı