3 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İngilterede muhtelif yerler- de yapılan belediye intiha- batında işçi fırkası bir çok azalıklar kazanmıştır. Kral Leopold Hz.nin tahta çıkışlarını Gazi Hz. ne arza memur Belçika heyeti dün geldi ve Ankaraya gitti. mai İİ nn 9uncu sene No. 3138 CUMARTESI 3 T.SANI1934 Müdür & 24314 İdare ve Mat Tel: ( FİATİ 5 KURUŞTUR. İ heclisin toplantısına ait resimlerden: Vekiller Hey'eti Gazi Hz. dinliyorlar Balkan konseyi içtimalarını bitirdi Gazinin Nutukları Büyük Millet Meclisinin dör- düncü içtima devresinin ü toplanma yılı Cumhurreisi Hazret- lerinin değerli bir nutkiyle açıldı. Büyük Gazinin sözleri, geçmiş yıl içinde yapılan işlerin blânçosu ol- duğu gibi, gelecekte yapılacak o - lan işler için de direktiftir. Büyük Reis, mebuslara hitap e- der; fakat muhatabı bütün Türk ulusudur. Onun sözleridir ki gide- ceğimiz yolu nurlandırır. Yalnız Büyük Millet Meclisi ve hükümet değil, Türk ulusunun her ferdi içi Şefin sözleri bir ilham kaynağıdır. Bize yapmağa borçlu olduğumuz işleri öğrettiği için her sözü üstün- de durmak Gazi Hazretlerinin bu yıl mz diği nutuk üç böleve ayrılır: İ — Ökenomi işlerimiz, 2 — Dış sıyasamız. 3 — Kültür işleri. Ökonomi durumunda en önde | tuttuğumuz iş, sanayi programımı» xw durmadan yürütülmesidir. Ta» sarlanan fabrikaların temelleri ku- rulmuş ve bazilari da geçen yıl i- Şinde bitmitşir. Şeker sanayii ar- tak bir ulus işi olarak başarılmıştır. Gelecek yıllar içinde dokuma, cam, | işe ve kâğıt sanayii de bitmiş ola- caktır, Gazi Hazretleri, hüküme - tin en önde göreceği iş, ölkemizin belli eksikliğini giderecek olan bu fabrikaların kurulması olduğunu söylemişlerdir. Büyük Şef, sanayi kurumundan ticaret bağlılıklarımı za geçerek, Cumhuriyet hilküme - tinin bu meseledeki sıyasasmı, kar ıklı ve denk anlaşmalar olarak wlâsa etmiştir. Ekim ürünlerimizi taşraya satabilmek için yalnız biz- den mal alan ölkelerin mallarını satın alacağız. Amacımız ticareti - mizi denk getirmekten Londra ökonomi konf. sonra ilkönce hükümetimiz tara - fından takip edilen bu karşılıklı Anlaşma yolunu, şimdi diğer dev- letler de benimsemişlerdir. Lozan- da borç ödeme meselesinde İsmet Paşanın ileri sürdüğü prensibin devletler tarafından ip edildiği gibi. Büyük Reis, denk ticarel ile denk bütçeden sonra Türk parasının sağlamlığı si Yasasından hükümetin ayrılmıyaca ğını söylemiştir. Acun'un en sağ- zannedilen paraları değerle - rinden düştükleri halde Türk pa - Tası sağlam kalmıştır. Bu sağlam - İiğın iki temeli vardır: Denk tica- ret ve denk bütçe, Büyük Gazinin ilham ve işaretile İsmet Paşa hükü etinin de yürüdüğü yol budur. Ökonomi işlerimizden dış siyasa mıza geçen Büyük Gazi, Cumhur- luk Türkiyesinin dostluklarına çö - Zülmez bağlılığını bildirmiş ve bil- hassa Balkan antlaşması üstünde durmuştur. Balkan antlaşması di - Yanı toplanmlarında bulunan dost ölke Hariciye nazırlarının bu ara- lık Ankaramızda bulunmaları ve Türk ulusu namma söz söylemeğe &n salâhiyetli olan Büyük Gazi Ağzından bu andı işitmeleri ne iyi bir tesadüf olmuştur. Ulus vekille- rinin bu sözleri alkışlamaları da Balkan dev.et adamlarına göster - miştir ki, Balkan antlaşması ülkü. sü Türk ulusunun yüreğinde yer almuştur. Büyük Gazi nutuklarnda yalnız türkçe sözler kullanmıştır. Bu, bi- 26 kültür yolundaki amacımızı gös teren belli başlı bir direktiftir. Sulh Balkanlarda hiç bir teh- likeye maruz değildir Balkan antlaşması konseyi sulh yolunda çok mühim kararlar aldı; ve bunları bir tebliğle neşretti M. Pesmazoğlu iktisadi müzakerelerde bulunmak üzere bir — gün daha Ankara da kalacak m Biz ME Yazi Hzretleri Büyük Millet mecli- sinde nutuklarını söyliyorlar ME > etler arasında iktisadi ve ticari müna- Balkan konseyi azası Büyük Millet Meclisinde Gazi Hz. nin nutuklarını ANKARA, 2. A.A. — Balkan itilâfı konseyi, bugün saat 17 de son içtimamı aletetmiş ve bu içtimam sonunda aşağı- daki tebliğ Balkan itilâğr daimi konseyi 30 teşrini- evvelden 2 Deşrinizani 1934 tarihine ka- dar Ankarada toplanmış ve aktettij içtimada ruznamede yazılı bütün madde- | leri derin bir surette tetkik etmiştir. Konseyin Birinci vazifesi Türk Cum- huriyetinin milli bayramında hazır bu- ürke milletine en har te #mennilerini ve memleketinin mukaddera- tanı, eyi tesirleri bütün dünya tarafım. dan hissedilecek olan dahiyane bir ba- siretle bir sulh ve refah istikbaline doğ- vu sevkeden Gazi Mustafa Kemal Haz- yetlerie en tarimkâr hayranlığını meze. Konsey, müzakeratı osnasmda, umu- mi siyaseti ve bunun Balkanlar üzerin- de muhtemel akislerini tetkik etmiştir. Konsey müttefikan şu neticeye var- dinle rken mıştır ki yalnrr sulh o Bafkanlarda bir tehlikeye maruz olmamakla kalımıyacak fakat eğer başka bir tarafta böyle bir tshlilce çıkınrsa Balkan itilâfı, kendi fan Byetinin diğer sulhperver anasırm Byeti ile telifi neticesi olarak, kendi mu- hitinde vaziyete hakim kalacaktır. Dami konsey, Ballcun itilâfı özmer ol- emyan Balkan devletlerinin Ballcan itilâ- £ı ile olan münasebetlerindeki devamlı terakkiyi ve Balkan itilâfı azası devlete ler tarafından komşu Balkan devletleri ile © muallakta: o bulunan © bütün meseleleri her taraf için şayanı memnu- siyet bir sartte halle tevessül etmek çin alınan kararı memnuniyetle kaydey- lemiştir. Daimi konsey, bundan sonra Balkan itilâfı statüsünü vücuda getirmiştir. Balkan itilâfı, şimdiye kadar olduğu gibi Bundan böyle de idare edici heyet olarak dört devlet hariciye nazırları kon | seyine malik olmakta devam edecek ve bundan başka yardımcı teşkilât olarak — Tarihin karanlıkları içinde çıkar - dığı hakikatler ile büyük Türk mil letine kendi benliğini öğreten Bü- yük Gazi, şimdi de onu kendi dili. le yazmağa davet ediyor. Gazinin yalnız türkçe sözlerle söylenen nu- tukları, yeni Türk edebiyatının en güzel, en kuvvetli parçalarından biri olacaktır. Büyük Şef, bu nutuk la bütün yazarlara bir edebiyat dersi vermiş oluyor. Arabın ve Far. sın sözlerini kullanmaksızın öz di- limizle her düşünce anlatılabilir. Büyük Gazi, dış siyasa, ökonomi ve kültür işleri gibi meseleleri öz dilimizle izah etmiştir. Tarih araş- tırma işi yürüyor. Şimdi Türk ulu- sunum meşgul olacağı kültür işleri- nin başında dil meselesile musiki meselesi geliyor. Türk musil diye çalman çal gı ve çağırılan şarkı, hiç te Türk ulusunun duygusuna uygun deği dir. Bu çalgı gönül darlığı veri; ağlatıyor. Türk ulusu ise, canlı ve #endir. Büyük Gazinin bu işaretile evvelki akşamdanberi, radyolarda duyğumuza uygun olmayan bu r sikiye nihayet verilmiş! ğişmenin daha başarılmasına doğ- ru adım atılmış demektir. En güç görünen inkılâpları başarmak için lâzm gelen kuvveti, Gazinin bir sözünden alıyoruz. Harflerin değiş mesi öyle oldu. Tarih araştırması. na öyle sarıldık, Dil inkılâbinı öy- le yaptık. Şimdi de yeni yeni inki- lâpları başarmak için Gazinin 8öZ- lerinden yeni kuvvet alıyoruz. Bu inkılâplar mütenevvidir. Fakat hep si de bir bütünün ayrı ayrı parça- larıdır. Milli savaşta ayrı ayrı kar zanılan zaferler, büyük bir kurtu» luş hareketinin ayrı ayrı parçaları ol duğu gibi, bunlar da büyük bir ha- reketin, yükselme hareketinin bi- rer merhalesidir. Bu merhaleler Ga zi Türkiyesi denen ezgili bütünü tacaktır, yaral Ahmet SUKRU « Bir de- |, 'da bir daimi kitabeti ve bir östişari ikti. sat konseyi bulunacaktır. Iletisadi konsey, her dört devletin berbiri tarafından tayin olunan mwurah- kaslardan teşekkül edecektir. Bu kon- sey, 1935 mayısından evvel Bükreşte a- şağrdaki meseleler üzerine müdellil bir tapor takdim edebilmek üzere, önürtüz- düld beş ay zarfında bir kerre Atinada bir kerre de Ankarada içtima edecektir. m— Balkan itilâfma vaziyülimza dev. arası yolları” mın, hassntan, Tuna ve Karadenizden is- | Sizde olarak Balkan ve Merkesi Avro- pa devlederinin Asya ile olan mübade- İelerini faalleştirecek (yollar ile diğer bahri irtibat yollarının inkişafı, e— Ecnebi memleketlerde kan Bankası ihdası imkin, e— Alelumum turizm. Diğer tarâftan dairi konsey, itilâf â- sa3i olan devletleri alazadar edebilecek haberlerin taati edilmesine ve Balkan itilâfı azışımn emniyet servislerinin teş- riki mesailerini kolaylaştıracak tedbir. leri teldif eyliyecek bir komisyonun ta- bir Bal. (Devamı $ inci sahifede) Istanbul radyo- sunda hazırlık Yeni elemanlarla bir kaç güne kadar faaliyete geçilecek Gazi Hüzretlerinin irşatları üze rine alaturka musikinin radyo ptroglamlarından da tamamen kal- dırılması hakkın da Dahiliye Ve « kâletince alâka - darlara tebligat yapıldığını yaz - mıştık. İstanbul Radyo şirketi, garp tekniği ile bestelenmiş mu - Istanbul rad- yosu Spikeri Mes'ut Cemil Bey ğine vâkıf sanat- kârlar tarafın - dan çalınması hu susunda hazırlık lara girişilmiştir. Bunun için temin. edilecek yeni elemanlarla birkaç güne kadar Faaliyete geçilecektir. Zinci SAHİFEDE: İttihat ve terek- ki — Ecnebi Matbuatı hülâsa- ları, 3üncü SAHİFEDE: Felek, Günün Gölgesi, 4 üncü SAHİFEDE : Fikirler ve İn- sanlar, Öz dil. Sinci SAHİFEDE : Spor. LİR, li Nİ i pala Büyük Millet meclisi azası Gazi Hazretlerini dinliyorlar , Gazi Hz.nin tetkikleri Belçika Kralı Leopold Hazret - lerinin tahta çıkışmı Türkiye Rei - sicumhuru Gazi Hazretlerine tebli ğe memur heyet dün sabahki eks- presle şehrimize gelmiştir ve istas yonda Hariciye vekâleti namma mülga muhtelit mübadele komisyo nunda Türk murahhası Esat Bey ve Belçika sefareti erkânı tarafın- dan karşılanmıştır. Heyet reisi, Bel çika âyan azasından M. Baudouin Gazi Hz.nin evvelki gün refaka tlerinde Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey olduğu halde Emniy et âbidesi ile Vilâyetler evini gezdiklerini yazmıştık. Yukarık i resimler Gazi Hz. ni pek bo ğendikleri Emniyet abidesinin önünden geçerlerken, ve Vilâ- yetler evi maketini tetkik buy ururlarken Ankara foto muha- birimiz tara fından alınmıştır. Belçika heyeti geldi Kral Leopold Hz. nin tahta çıkışlarını Gazi Hz.ne bildirecek olan heyet Kralın bir mektubunu hâmil bulunmaktadır iHevet dünkü trenie Ankaraya gitti ' Belçika heyeti Sirkeci garında ile M. Yasen, yüzbaşı Brisshop ve Comte Kerchore Danjtokter'den mürekkeptir. Heyet dün akşamki trenle An- karaya gitmiş, istasyonda Esat Bey tarafından teşyi edilmiştir. Heyet reisi M. Baudouin Reisicumhur Hazretlerine Belçika Kralı Haz retleri tarafından yazılmış bir mek tubu hâmil bulunmaktadır. Heyet (Devamı 2 inci sahifede)