10 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARİHİ TEFRİKA: | MİLLİYET CUMARTESİ 10 TEŞRINISANI o 1934 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A.C. 3 üncü Kısım: Meşrutiyetten sonra İttihat ve Terakki Cemiyetinin meşrutiyetten sonraki icraatıma da-| laştırılması “* tuz kadar talebe kabulünün karar. 'cemiyetin intihabile ir yazacağımız bahisler, o cemiye-| ve mahalli hükümetin marifetile bu tin on sene devam eden meşruti - yet hayatının bıraktığı yegâne ve- sikalara istinat eder. Çünkü Selâ- nik merkezi umumisine ait vesika- | lar yakıldı. İstanbul merkezi umu misi vesikalarının ne olduğu belli değildir. Ylnız Dr. Bahattin Şa- kir Bey, gerek Selâniğe ve gerek İstanbula ait vesikalardan mühim gördüklerini saklamıştır. Bu vesi - kalar da tefrikamızın mevzuunu teşkil etmektedir. Onun için, meşrutiyetin nasıl ilân edildiği, ilân müteakıp yapılan nü mayişler vesaire hakkında lüzum- suz tafsilât vermiyerek doğrudan doğruya elimizdeki vesikalara isti- naden yazılarımıza başlıyoruz. Ev velce bildirdiğimiz gibi İstanbulda, Selânikten gönderilen bir heyeti meb'use bulunuyordu. Bu heyet Rahmi Beyin riyaseti altında idi. Heyetin gönderilmesindeki mak - sat, merkezi Selânikte kalan Os - manlı İttihat ve Terakki Cemiyeti. nin İstanbulda da temsil edilmesi idi. Çünkü Istanbula böyle bir he- yet gitmedikçe cemiyetin orada is- mi var cismi yok gibi bir şey olu - yordu. Bulgaristandaki Türk ahra- rı, cemiyeti tebrik için bir vapur tutup ve gitmek is- iyordu. İstanbul'a İlme ve Si yerli edilece - ği, kimler tarafından karşılanac<- ğı belli değildi. Bu ziyaret hi da yazılan bir mektupta deniliyor- du ki: “Cemiyetin henüz resmi bir yeri bulunmadığı için bizi vapurdan kim karşılayacak ve cemiyet nami- na kime gidilecek? Bugün arkadaş lardan muallim Hafıx Abdullâh Fehmi Efendi (Etem Ruhi Beydir) bilhassa bu mesele için İstanbula gönderildi. Ben kendi imzamla Hü seyin Cahit Beye bir mektup gön- derdim. Fakat Hüseyin Cahit Bey cemiyeti merkeziye namına bizi ka bul edebilmek hakkını haiz midir? bilmem. Her halde bu efendiye yol göstermesini rica ettim. Şayet ya- kın vakitte sizlerden biriniz İstan- bula giderseniz ve resmen cemiyeti merkeziyeye mahsus bir daire tu- tarsanız ,bunu bize derhal bildiri- niz de biz de o vakte kadar İstan- bula gitmemizi tehir edelim. — İstanbu'». gitmekten ne bedtıynet sultana arzı ubudiyet, ne de vükelâyi hâzıraya dalkavuk- huk etmektir. Mahza cemiyeti mer- keziyeyi muvaffakıyetlerinden do- layı tebrik etmek ve ona cesaret vermek istiyoruz. Biraz da Ikdam gazetesinin mekalelerinden ürküp askerlerini toplamağa, Ikdam ga- zetesinin dühulünü menetmeğe ve müslümanlar arasma hafiyeler 80- kup efkârını anlamağa çalışan Bul gar hükümetinin keyfini yapmak i- çin gitmek niyetindeyiz. Güya iki kükümet arasındaki dostluğu kuv- vetlendirmek için bazı nümayişler yapacağız!,, Fakat bu mektupta bahsedilen karışıklık Rahmi, Necip Draga ve Hafız İsmail Hakkı Beylerden mü. rekkep heyeti meb'usenin İstanbu- la gitmesi üzerine vaziyet oldukça değişmişti. Artık Selânikteki mer- kez bu heyeti meb'use vasıtasile hükümet ve devlet işlerine müda- hale ediyor ve cemiyetin kuvvet ve nüfuzunu göstermeğe başlıyordu. Pu tesirat Selâniğin müteaddit me- talibi ile kendisini gösteriyordu. İstanbula gönderilen bu metalip listelerinden birisinde bakınız ne- ler vardı: “Cemiyet tarafından meb'usen Derseadete izam kılınan Rahmi Beyin hükümet nezdinde tervicini takip ve icrasını talep edeceği me- vat; 1 — İngilterenin Mısırdaki güm- rül muamelâtme ıslah eden Çiti Be yin gümrüklerimizin (ıslahı için Devleti Aliye hizmetine celbi; 2 — Polis umurunun tensik ve ıslahı için İngiltereden münasip miktarda polis memurunun celbi; 3 — İstibdal efradının uygunsuz hareketlerine meydan bırakılma - mak için zamalii gölince bönen ter hisleri hususuna İzım olan para - nın vakit ve zamanile tedarik ve ihzarı; “Üçüncü ordu için icap © den paranın Müfettiş Hüseyin Hil. mi Paşa tarafından tediyesi vado- İurimtaştur.”3 4 — Hükümetçe Cebeli Lübnan dan askeri ve mülki mekteplere o- talebe eşraf evlâdı arasından seçi- lecektir”; 5 — İmtiyazları muhafaza edil - mek suretile Lübnanlıların meb göndermeleri hususunun tezekkü- rü ve muvafık görüldüğü takdirde Lübnan mutasarrıflığına tebliği su retile ilânı; 6 — Lübnan mutasarrıfları üze- rinde pek çok nüfuz tesisine mu - vaffak olmakta bulunan Lül tahriratı Türkiye kâtip ve müdürü Lübnanlı Ortodoks Nasıf Beyin Nü yen azlile ondan evvel olduğu gibi Istanbuldan Türk olamazsa her hal de Lübnanlı olmıyan birinin tayini için Babıâlinin nazarıdikkatinin ilmesi; 7 — Mutasarrıfın mümkün oldu- ğu kadar tadili meslekle Lübnan - da meşrutiyet fikrinin tamim ve in tişarma gayret etmesi hususunun: biraderi olan Hariciye Müsteşarı marifetile kendisine ( halisane ve mahremane tavsiye ettirilmesi; 8 — İngiltere Sefaretinin halen Lübnanda meşrutiyetin ilân ve tat. biki taraftarı olmadığı Beruttaki İngiliz ceneral konsolosu Mösyö Kemberbeç'in beyanatından anla- şılmakta ve sefaretin şu tarzı hare- keti, konsolosun iş'arat ve metali- batından neşet ettiği veçhi'e Sad - razam Paşa Hazretlerinin (“âmil Paşanın) pek samimi ve pek kâ - dim olan mumaileyh Oo konsolosla merbutiyet ve muhabbetinden bu bapta istifade olunması ve bu veç- hile sefaretin tadili hareketi cihe - tine gidilmesi; 9 — Hürriyet ilânında hapisha- nelerden tahliye edi âdi cürüm- ler erbabı hakkında âtiyen bir te - şebbüs yapılacak mıdır? Rodos ve- | saire gibi kalelerde ve mevkilerde henüz tahliye edilmeyen âdi cürüm ler erbabı hakkında ne muamele yapılacaktır? 10 — Karadağ hududundaki mü nazaalı v.eselelerin hâlâ muallak kalması umum Karadağ (halkını meyus etmekte olması cihetile bu- yen bir komizyon tarafından kat” iyyen tahdidi esbabının istikmali; 11 — Hassa ordusu kumandanı Mahmut Muhtar Paşanın tâdat olu nan ahvali üzerine hemen işbu me muriyetten Kaldırılarak yerine er- kâniharbiye reisi İzzet Paşanın ta- yini ve İstanbuldaki erkâniharp fe- riki Funt Paşanm altıncı fırka ku- mandanlığına tayini esbabınn is- 0 — Bitmedi — Ereglide İlk taş kömürü HARİCİ HABERLER Demokratların zaferi M. Roosveltin tekrar inti- habı şimdiden muhakkak Amerikadaki son intihaplarda cumhuriyetçi fırka demokrat fırkası karşısında mağlup oldu NEVYORK, 9.A.A. — 1936 se- nesinde M. Ruzvelt'in tekrar inta- habını filen hemen hemen ittifak: la yapılacağı ve cumhuriyetçi fır- kanın artık bitmiş olduğu söylen- mektedir. NEVYORK, 9.A.A. — Mebusan meclisi için yapılan seçmelerin son neticelerine göre demokratlar 320 ve cumhuriyetçiler 102 azalık ka- zanmışlardır. Bundan evvelki seç- mede demokratların 314 ve cum- huriyetçilerin de 117 azalığı var- dı. Bu sefer meclise 7 tarakkiper- ver ve üç ziraalçı da seçilmiştir. Ayan seçiminde demokratlar 6$ ve cumhuriyetçiler 25 âzalık elde elmişlerdir. Geçen mecliste demok ratların 60 ve cumburiyetçilerin de 35 âzalıkları vardı. Ayan mec- Silâh ticareti Avam Kamarasında Yapılan teklif İ;çi partisinin tahkikat tek- lifi reddedildi Umumi harbi doğuran sebeplerden biri de silâh ticareti olarak gösterilmek- tedir. Silâh fabrikatörlerinin analarına mahreç bulmak için her tarafta icrayi nüfuz ettikleri ve nihayet umumi har- bin bu suretle patlak verdiğini iddia © denler çoktur. İşte şimdi ber yerde silâh tesreti- ni bir intizam tahtına almak ve müs. tekbel bir barbin bu suretle önüne geçmek için çalışılmaktadır. Geçenler- Ge bu maksatla Amerikada bir silâh ti careti tahkikat komisyonu tesis edil mişti. Bundan cesaret alan İngiliz işçi partisi de avam kamarsemda hususi si- iih fabrikelarınm kaldırılmasını ve Dün gelen telgraflardan öğreniyo- ruz ki mahalif Tiberallerden M. Sine hair de silâh ticareti hakkında tahkikat yapılmasını istemiştir. Diğer taraftan M. Austan Chamberlain de işçi takri - rinde bir tadilât yapılmasını söylemiş ve beynelmilel bir anlaşma ve müşte - rek bir hareket elde etmek için bükü- metin gayretler sarfettiğini ve hüküme- te itimadı olduğunu bildirmiştir. Fakat işçilerin teklifi kabul olunmamıştır. Dün bu hususta aldığımız mütem - mim telgraf şudur: LONDRA, 9. A.A. — Avam ka- marasında işçilerin takriri 69 re- ye karşı 279 reyle reddedilmiştir. Celse kapanmadan söz alan M. Baldvin işçilerin takririne şiddetle Bulan adam Uzun Mehmedin kömürü buluşunun 105in- ci yıldönümü kutlulandı ZONGULDAK, SAA — Ereğlide buluşumun bugün Zonguldak dan parlak bir ihtifalle kutlanmıştır. Şe. hir baştan başa donatılmıştır. Bütün danında toplanıldıktan sonra Melmet abidesine gidilerek Halkevi, muhtelif teşekküller ve maden mücsse- seleri namına abideye çelenkler konul- muştur. Bugün bütün mekteplerde #muallimler tarafından talebeye — Uzun Mehmet tarafından kömürün in ve körtürün evrensel değeri anlatılmış. tır. Memleket bayram sevinçi in dir, Gece Halkevi salonunda müsamere ve konferanslar verilecektir. Bugün Ereğ'ide de Uzun Mehmet na- mma büyük bir ihtifal yapılmış ve uzun Mehmed'in kö; köyüne gidilmiş ve torunları Halkevi namına ziyaret edilmiştir. Yunan donanması ATINA, 9 (Milliyet) — Nazırlarm dünkü meclisinde Yunan donanmasının iki kısma ayrılması kararlaştırılmıştr. Bunlardan birisi Arerof gemisi baş- ta olarak bazı tornito muhriplerinden ibaret olup kaptan Ecolaninin idaresi- ne , diğeri reisicumhur yaveri kaptan Kimotosun idaresine verilmiştir. muarız olduğunu söylemiş ve de- miştir ki : Hükümetin fegâne gayesi Ingil- tere için lâzım silâhları tedarik ol- muştur, Hükümetin elinde bulunan bir silâh fabrikası muhakkak si- lâhların azaltılmasını ifade etmez işçilerin takriri esası bir anlaşma kabul edilmiş olursa silâh yapma- yan memleketlerin vaziyetleri ne 0- har? M. Baldvin bundan sonra İngil- terenin 1935 de Cenevrede bey- nelmilel silâh ticaretinin kaldırıl- ması için bir mukavele imzaladr- ğını fakat bunu imzalayanlardan bir çoğunun mukaveleyi tasdik et- mediklerini ilâve etmiştir. Bu meseleyi tekrar Cenevrede mevzubahs etmeğe çalışacağız ve fili bir mukavele elde viyire > ii z m Bugünkü bütün müşküllere ve ge- gen senenin cesaret kırıcı hadisele-| rine rağmen, İngiltere hükümeti- | nin başlıca gayesinin sulhun mu- hafazası olduğunu hiç bir vakit göğ| den tutmadık yalnız sulhu arar ve | onu temin ederken ve kiç bir kim- seye İücum etmemekle beraber, | müdafaa mecburiyetinde olduğu. | muzu katiyen unutmamalı ve her ne suretle olursa olsun bu vazife- yi ihmaletmemeliyiz. mühimmatın devlet tarafından imalini ileri sürmüştür. Hububat deposunda yangın NEVPORT, (Vircinya), 9.A.A.— Bir habubat deposunda çıkın yap- gında dört kişi ölmüş iki kişi yara» lanmıştır. Sitmiliyom Halan sarmal lisine de bir tarakkiperver ve bir ziraatçı seçilmiştir. 33 hükümette valilik için yap: lan seçmelerde demokratlar 24 yerde kazanmışlardır. Cumhuriyetçilerin vaziyeti NEVYORK, 9. A.A. — Ayan- dan M. Borah beyanatında demiş- dilmediği takdirde artık ölmüştür. Fırka müntehiplere demokratların tatbik etmekte oldukları şeyler. den başka bir şey vadedememiş- lerdir. Cumhuriyetçilerin O propa- gandası kanunu esasinin muhafa- zasma istinat etmiştir. Halbuki kanunu esasi insanların karnını doyurmaz.,, Bulgaristanda Bir tütün inhisar İdaresi tesis edildi Her sene 2-2,5 milyon ki'o tütün harice satılacak SOFYA, 9 (Milliyet) — Yeni bir kanunla Bulgaristanda bir tütün inbi - sar idaresi teşkil edilmiştir. Tütünün devlet inhisarına alınmasile © Fiatların zürru tatmin edecek nisbette düzelme- si ve istismarcı unsurların ortadan kal. | dırılması gayesi görülmektedir. tedbirler alın - ede üç, üç bu- ilyon kilo gram Tütün istihlik e- dildiği halde, devlet 5 milyon kilogram tütün satın alacak ve bunların iyi ne vinden iki, iki buçuk milyon kadarını Yüksek fiatla harice satacaktır. Bu suretle geri kalan miktarın da fiatı mühim bir miktarda düşmüş ola - caktır. Bundan başka Bulgaristanda her sene 2 milyon kilogram kadar tü- tün alan muhtelif tütün şirketleri varı dir. İnhisar idaresile Beraber bu mik- tar 7 milyon kilogramı bulacaletır, Bulgaristanda çalışan yabancı tütün firmalarının da kendi menfaatlerini dü- şünerek düşük Fat vermiyecekleri ümit edilmelste, gerek bunların ve gerekse diğer küçük tüccarların hiç bir suretle fiatlarda istismar yapmalarına meydan verilmiyeceği bildirilmektedir. Bundan başka iklim şartları mü- sait olmıyan © yerlerde tütün ekimine iüsande edilmiyeceletir. Ba maksat için b: Mısırda vaziyet —— M. Titülesko kral He nin keremi A. — Kral M. BUKREŞ, 9. A lâkattan sonra M. Krat'a takdim etmiştir. Jtalyanın Ankara büyük elçisi Ankara büyük elçisi M., Lojacono Nankin büyük elçiliğine/tayin edil miştir. Yunan kadınları ve belediye meclis ATINA, 9.A.A. — Ayan meclisi, intihap edilebilmek hakkını reddetmiştir. Ankarada at yarışları ANKARA, 9. (Hususi) — Bugün at koşularının sonuncusu ya- ütlesi vardı. ROMA, 9.A.A. — Italyanın pıldı. Çok kalabalık bir seyirci Fransız kabinesi teşekkül etti (Başı 1 inci sahifede) salâhıyet Radikal Sosyalistlerin Nantes kongresinde tasdik edilme di ve milli birlik kabinesi istifaya mecbur kaldı. Şimdi M. Flandin kabineyi teş- kil ediyor. Yeni kabine daha ziya- de sola meyyaldir. Ve sabık nazır- lardan M. Flandin M.Lamouvcu ve Mareşal Petain yeni kabineye dahil değildir. Yeni kabinenin va ziyetine gelince bunu şu suretle hü lâsa etmek kabildir. Kabinede dört tane âyan azası vardır; M. Laval müstakillerden - dir. M Regnier, Roy, Cossez Radi- kal Sosyalistlerin sol demokratla - rındandır. Ayrıca mebus olmayan üç kişi vardır. Bunlar da şunlar - dır: Jeneral Maurin, M. Rivollet, Jeneral Denain. Diğerleri mebusturlar : Bunların beşi Radikal sosyalisttir: M. Her- riot, M. Marchandeau, Guenille, William, Bertrand - Jacgüer. Uç sol cumhuriyetçi vardır: M. Flandin, Piğtri , Peneau - Pra- dier; bir merkez cumhuriyetçi var dır; M. Rollin. İki sol radikal var- dır. Germain - Martin, Mallar. mâ. Cumhuriyetçi sosyalist grupun dan 1 kişi vardır: M. Pernot. Cum hezriyetçi federasyonundan bir kişi vardır: M. Maun; bir müstakil var dır: M. Mandel; Jeneral Manıin yüksek harp konseyi azası topçu müfettişi umumisidir. Dün bu hırasta aldığımız tel. grafları aşağı yazıyoruz; M., Flandenin beyanatı PARİS, 9. (Hususi muhabirimizden) * M. Flsndin matbuata şu beyanatı ver miştir? “ Mütareke devam etmektedir. Etra- fımda her balde Fransaya ve Cumhu- riyete hararetle hizmet | edecek, fırka ibtilâflarını unutmasını bilecek adamları toplamağa muvaffak oldum. Bundan yal nız şu gayeyi güdeceklerdir. Sefalet ve işsizliğe karşı mücadele, iktisadiyatı ihya, maliyeyi muhafaza etmek ve dev- İeti genç'eştirmek ve islâh etmek. Âz bir zaman zarfında teşkiline çalıştığım ve derhal işe başlıyarak salı günü mec- lislerin önüne (çıkmenk olan hükümet memleketin teveccühle karşılıyacağını ümit ederim.,, Kabine sola meyyal PARİS, 9 (Hususi muhabirimiz - den) — M. Flandin'in kabineyi kısa bir zaman zarfmda teşkil etmesi umu mi bir memnuniyetle karşılanmıtşır. Nesim paşanın başvekilliği nasıl tefsir ediliyor LONDRA, 9.A.A. — Havas: Resmi mahafil Nesim Paşanm Mısır başvekilliğine intihabı hak- kında tefsiratta bulunmamakta i- seler de, Londrada efkârı umumi. ye vaziyetin memnuniyet verici bir tarzda inkişaf ettiği ve son tayinle Kralm saray ile harici mahafil a- rasındaki rabrayi lüzumu veçhile tekrar tesis iş olduğu merkezin | de ali | Arnavutluk için M. Çaldaris harbiye Nazırıyle görüştü ATINA, 9 (Milliyet) — Arnavut « lukta Yunan ekalliyeti aleyhinde tat - bik edilmekte © lan tazyikatın de « vamı bura ofkâr we mumiyesinin heye - cânını günden gü » artırmaktadır. dil vutluğa karşı vaziyetinin tetkik edil « diği anlaşılmaktadır. - Başvekil bundan sonra hariciye me- zareti umum müdürile de müzakereler- de bulunmuştur. , — —— Siyasi vaziyet tavazzuh etmektedir. etüği ğini ve umumi bütçenin kabulünden sonra devlet slahatma tevessül ede « .ceğini söylemitşir. Bunun üzerine Mec Bisteki Radikal Sosyalist #mda müzakereler başlamış ve grup M. Herriot'nun fikirlerini kabul ede- rek iktısadi kalkınma, ve cumhuriyet rejiminin müdafamıı için müsbet bir er tukip eedcek her hükümete mü- zaheret edeceğini bildirmiştir. Bilâhara M. Heriot'nun Flandin hü kümetine iştiraki görüşülmüş ve grup bu hususta MM Flandin kabinesinin şimdiki hal de sağlam bulunduğu temin edilmek Cumh, riyetçi sosyalistlerin de Radikal sosya Üstleri takip edeceği veyahut aleyh- te bir faaliysite bulunmadan müsten kif kalacakları söylenmektedir. Birleşmiş sosyalistlerle komünist - ön muhalif vaziyette kaalcakları Fakat vaziyet her ne olursa ol - sun M. Flandin parlamento sahasın- da osaslı manilerle karşılaşmıyacak - tar, M. Doumergue istirahate çekiliyor PARIS, 9 (Hususi muhabirimiz - den) — Sabık Başvekil M. Dotmerguc vaziyet hakkında kendisile görüşen gazetecilere bu ıslahatı sırf memleke te hizmet etmek kaygusile yapmak is- tediğini fakat nihayet istifaya mecbur kaldığını söylemiştir. M, Dowmergue mevkii iktidarı devreder (o etmez tek- Mareşal Petain ve M. Tardicu çeri 9 (Hususi muhabirimiz - den) — Yeni kabineye dahil olma - yan Mareşal Petain yorgunluğunu ile- ri sürerek vazife almak istememiştir. ülesko Avusturyanın yeni Bükreş orta elçisim Titüleskoyu kabul etmiştir. Ba mü- kadınların belediye meclislerine Bu hususta kendisile görüşen gazete- cilere Bahriye nazırı M. Pietri şu söz leri söylemiştir: Mareşal Pötain son aylar zarfındı yaşma göre o kadar oçok | çalışmışta. ki artık devamda tereddü etmektedir. demiş ve fakat muzaharetine devam et yine de teşebbüsler yapıldı. kabi iştirak için kendisine yapılan teklifi reddcrok hali hazırdaki şerait İ- çinde , M, Doumcrgue'in yalnız başınd kalmak arzu ettiğini yani çalışamıyaca ğına bildirmiştir. PARIS, 9, A.A. — Dün akşam çın gazeteler M. Dumerg'in ayrılmasndar müttefik bir tecaür göstermekte ve bil —— istikbal için endişe izhar etmekte irler, Entransijan gazetesi yarıyor “ Devlet hadimlerini ancak o mezar rı vakıtsız o'arak oraya biz koyuyoruz m bizi nereye sevkedeceğini allal li savvur dilmniyeseği bil La Liberte gazetesi, hali hazırdak” teşrii devreden bir şey beklememekte » meclisi dağttılmak suretile kat'i bük - münü vermeği memlekte birakmağı der piş etmektedir. 'Tan gazetesi se şu satırlar ryazıyor: “ Fransızlar, vatan menfantini fırka. Jar menfaatinden üstün tuttuğunu bil. dikleri içindir ki M, Dumerg'in men faati şahsiyeden uzak hissiyatına ve & rübesine müracaat etmişlerdir. M. Hery fırkasınm amirlerinden ve kultulmasını bilmiş ve ne de Ari muvaffak o Nihayet Debe gazetesi «Buhran içime lim Si Skren dır. Bir tarı hal bulacaktır. Zira daim: nazır bulunur, fakat bu muvakkat bis tarzı hal olacaktır. Herkes biliyor ki bn siyasi buluran adi buhranlarda: Ucuz konserler mize Konservatuar gelecek haft umumi konserlere başlıyo lstanbal konservatuvarı emsiki in - kilâbemizdalei büyük ve mühim ma işlerine şimdiden başlamıştır. Konservatuvar gelecek haftadım i tibaren halka konserler vermeğe başlı. yacaketr. Bu konserl Konservatuvar konserlerin miktarı: arttırmak için ayrıca bir program hs- tadı tie, ö Misi oi raga > ikinin kal de alaturka dırılması hakkında bir teklif verilmes muhtemeldir. Sarre reyiamı Alman sefiri İtalyada e bulundu Sarre reyiğm © yâklaştı, Yakınd. Versailles muahedesinin enuallâkta br raktığı bu toprak vaziyet. parçasının belli olacak. Sarre “Almanyaya mı ge çecek, yoksa Fransaya mı? Bunu Sarr lılar tayin edecekler. Bunun #çin de her ilri taraf ta şim diye kadar şiddetli yap muşlardır. Diğer taraftan Fransa bü kümeti reyiâm esnasında Almanya ta rafından her hangi bir tazyik yapılma sına mani olmak için Sarre bududun . da tahşidat yapmaktadır. Almanya b hususta çok sakin davranmış ve bi bir teşebbüse © girmemişti. Hattâ Du | Haye divanı adaletine müracaat ede « ceği hakkındaki havadisleri bile salâ hiyettar Alman ricali tekzip etmişler di. Fakat dün Röradan aldığımız bi tolgrafa mazarar Alman sefiri Fon Hat sel Hariciye müsteşarı M. Suviç ile b mesele etralında görüşmüş ve Pransa nın Sarre'da yapacağı muhtemel sevki. yat hakkında itirazlarını bildirmiştir,