10 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Uç idam kararı Gazi Antep — Gazi Antep ağır| teza mahkemesi üç kişi hakkınlam kararı vermiştir. Bunlar avut, Halepli Hüseyin,
 Kadastro bitince.. Toprağa yatırılan servet elden ele geçen sermaye haline gelebilecek Kadastro umumi müfettişi mühendis o
 Halk türküleri armonize edilecek Büyük şehirlerde kurslar açılması düşünülüyor yüksek muallim mektebi, kültür bakanlığı,...
 Ihracat eşyası üzerine hararetli satışlar var Bu sene zahire borsasında muamelât geçen senenin iki misline çıktı İhracat...
 Ankara 9 (Hususi) — Sumerbank ikinci beş senelik plânının hazırlıklarına başlamıştır. “ğrendiğimize göre ikinci beş  senelik

Bu sıcağa... C AKŞAM Kar mı dayanır Sene 17 — No: 5740 Nİ Fiat her yerde 5 Kuruş CUMARTESİ — 10 Teşriz 1934 Telefon 124240 (dare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaz) - 20113 (Klişe) İkinci beş senelik sanayi plânı hazırlığına başlandı Yeni plânda en ziyade elektrikleşme işine ehemmiyet verilecektir Ankara 9 (Hususi) — Sumer. bank ikinci beş senelik plânnın “hazırlıklarına başlamıştır. İiğren- diğimize göre ikinci beş senelik “plânda en ziyade irikleşme t verilecektir. Bu hususta İktisat vekâleti elektrik- leşme leştirme işi için tetkikat yapmak tadır. Elektrikleşme işinde su ve kö- mur kuvvetlerinden nerelerde ise fade edileceği başlıca tetkik mevzudur. Berlin yüksek mühen- dis mektebi | profesörlerinden Adolf Lüdin bir haftaya kadar buraya gelerek, Türkiyenin —uh- telif yerlerindeki su kuvvetlerini tetkik edecektir. Evvelce düşünüldüğü gibi Sa- karyadan elektrik istihsali işi, en evvel tetkik edilecektir. Diğer taraftan, Antalya, Trab- zonda su kuvvetlerinden elde edi len elektrikten daha ziyade | arik santralinden is : Ihracat eşyası üzerine fade edilmesi de elektrikleşme politikasına dahildir. A elekrik santral, daha iş bir sahaya cereyan verecek kabiliyetedir. Halbukt Giremn, Ordu gibi şehirler Trabzon elek- fade'etmedik- leri için, mevzii ihtiyaçları için mazotla işliyen eletrik tesisatı yap- maktadırlar; hararetli satışlar var Bu sene zahire borsasında muamelât geçen senenin iki misline çıktı İhracat eşyası satışlarında bü- yük bir canlılık vardır. Son bir hafta içinde Almanyaya yarım milyon liralık tiftik ve yapağı ihraç edilmiştir. Bu malların 225,000 kilosu tiftik ve 399,000 kilosu yapağıdır. Tiftik 110 ku ruşa kadar yükselmiştir. Stok kal- mamıştır, Rekolte başlangıcındanberi cc | nebi memleketlere İstanbul lima- nı yolile 10,626 ton arpa gönde- rilmiştir. Halbuki geçen sene ayni za pan zarfında ihracat 1693 ton- dan ibaretti, Bir haftada Anadolu ve Trak: yadan gelen 6952 ton buğdayın 3000 tonu borsada satılmıştır. Haftalık ihracat yekünları rekor teşkil edecek kadar yüksektir. İstanbuldan bir haftada ecnebi li anları için vapurlara 5502 ton buğday yüklenm;tir. 933 senesinin 784 tonuna mu- kabil bu sene yalnız İstanbuldan «gönderilen buğday 23,210 bulmuştur. Dikkate şayan bir nokta da za: hire borsası muamelât miktarı. bin, geçen senenin iki misline çık- smasıdır. Kuru meyva ihracatı da can. Janmıştır. Toptan kabuklu ceviz fiati 10 kuruş 34 samtimdir. Bu fiatle yedi günde 226,000 kilo mal ecnebi memleketlere sevke- dilmiştir. Kilosu 24 kuruştan 15 ton ceviziçi çıkarılmıştır. Halbuki geçen sene satışlar çok durgundu. Fındık piyasası da çok canlan- maştar. İç tombul fındıklar 42 ku Tuş 20 paradan, kabuklular 21 dik gönderilmiştir. Nohut, susam. ve peynir üzerine desihraç mua- melesi yapılıyor. Kepek ve razmol ihracatımız da ehemmiyetleni Keçi kılı da ihracat emtiamız arasındadır. Bir haftada 57,000 kilo mal gön- derilmiştir, Yarım çift sandık yumurta fiatleri 46 liraya kadar çıkmıştır. Bilhassa Almanya çok mal al: yor. En ufak yumurtaların yarım çift sandığı 36 liraya müşteri bu luyor. Badem fiatlerinde bir haftada yüzde on beş yükseklik olmuştur. 100 kilosu 70 filorine satılmakta- dır. Kuru incir fiatleri de yükseli- yor. Son haftada 100 kilosu 12 filorinden muamele görmüştür. Italvanın Ankara elçisi değişti Roma 9 (A.A) — İtalyanın Ankara bü elçisi M. Lojacono Nankin büyük elçiliğine tayin edilmiştir, | edilecektir. bir elektrik santralı Ankara, 9 (Hususi) — İktisat vekâleti elektrikleşme müdürü Re- | fik ve mühendis Naim beyler İz- | nik gölünde su kuvveti hakkm- | da ecikikat yapacaklardır. İznik Halk türküleri armonize edilecek Büyük şehirlerde kurslar açılması düşünülüyor Ankara 9 (Hususi) — Ankara yüksek muallim mektebi, kültür İ miştir. Halit Ziya bey bir muhar- zaman tayyareden de istifade ede- lıştığımız için eski usulle harita bakanlığı, (Maarif vekâleti) yi sek tedrisat müdürlüğüne bağlan- | mıştı. Yüksek muallim mektebi | muallimleri yeni musikinin Türki- yede yayılması için programlar yapmaktadır. Musiki muallimleri arasında Avrupa konservatuarla- | rında tahsil görmüş gençler, Ana- dolu halk türkülerini armonize edecekler, kültür bakanlığı vasıta- sile yayacaklardır. Öğrendiğimize göre kültür bar ni Türk havalarını öğ- in, büyük şehirlerde kurs” 1 düşünmektedir. Unu: mi yerlerde çalgı çalacak kimie- ler bu kurslarda çalışacaklar ve birer ehliyetname alacaklardır. Kültür bakanlığı bu işler etra- fındaki tetkikatını henüz bitirme miştir, Gençlik teşkilâtı Ankara 9 (Hususi) — Hüse- yin Rahmi bey İzmir, Manisa ve havalisinde gençlik teşkilâtı tet- kiklerini bitirmiştir. Söylendiğine göre fırka kongresinde gençlik teşkilâtı meselesi de müzakere Uç idam kararı Gazi Antep — Gazi Antep ağır &eza mahkemesi üç kişi hakkın- da idem kararı vermiştir. Bunlar Nizipli Davut, Halepli Hüseyin, Çolak Abdidir. Öç idam | #mahkümumun evrakı temyiz mah- yapmaktayız, Arazi haritalarının | Kadastronun İ olduğu gibi çabuk ve doğru İş çi- karılmasını da temin ettiğinden | muvafık görülmüştür. kemesine gönderilmiştir. Kadastro bitince. Toprağa yatırılan servet elden ele geçen sermaye haline gelebilecek Kadastro umumi müfettişi mühendis Halit Ziya beyi beyanatı Şark vilâyetlerinin kadastrolari için yerlerinde tetkikatta bulunan kadastro umumi müfettişi mühen- diş Halit Ziya bey şehrimize gek daki izahati ver ririmize 'da başlanacaktır, Yapılmakta olani 'diğer kadastrolara da devam edi- İ lecektir. Maliye vekâleti memleket kas dastrosunun sürat ve katiyetle vü. Cuda getirilmesi için on seneden Kadastro mütetlişi Hallt Ziya bay beri meşguldür, cudunu nazar dikte alar ve zi kadastrosuna çkığımiz | #ati bir miktara göre hesapladık; rk karantina HES Türkiğe Kadastro işlerinin 45 se ne zarfında ikmal edilebilece peticesine vardık. m mühim faidesi Ködastrodan maksat gayri men- kul malların yalnız hudut ve va ziyetlerini, bunlar üzerindeki hak- zamanı gelince tatbik edilmesi | ları açık ve kati olarak tayin et- İ mekten ibaret değildir Bu suretle vaziyeti teebit edilen Şimdi şehirler dahilinde ça- fologrametri ile yapılması iktisadi — Kadastro kaç senede tamam- lanacak? mallar için kadastro. idaresinden — Makine ve mütehassıs mev. Devamı 6 ıncı sahifede) — Şunu gördüm de aklıma çeldi, kocan mal iyi mi?