10 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Teşrinisani 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Muhacirler için Osmanlı siyasi ve askeri mağlübiyetler ne- ücesinde kendi üzerine toplan- mağu başlıyalıberi bu memleke- | #e bir muhacir akını görülmüştür. | Osmanlı imparatorluğundan ko- rup milli birer hükümet parçası aline gelen topraklarda Türk Unsuru için hayat hakkı kalmı- yordu. Galip ve fatih mevkiinde yaşamağa alışmış Türk unsuru için birdenbire zelil bir mevkie düşmek tabii tahammül edilmez bir felâket teşkil ederdi. İşte bu felâketzede kardeşlerimiz ecnebi memleketlerde yaşamaktansa bir #n evvel ana vatana hicret et meyi cana minnet bildiler, Türlü türlü mülâhazalarla bumr yapa Fayyanlar da uzaktan mütehassi- Fane ana vatana bakıp durdular, bir acı beslediler. zamanlarda, Bulgaristan Türklerinin ne acı tazyik ve mua- Enelelere maruz kaldıklarını bili- yoruz. Buralarda artık Türk un- suru için hayat bir cehennem ol muştur. Ana yatanın günden ne terakkisi ve inkişafı da onli rın kalplerindeki meyli takviye den geri kalmıyor. Romanyadaki Türklerin de ana yatana hicret için şiddetli bir arzu duydukları göze çarpıyor. İşte tün bu ahval, şu son zamanlarda, Türkiyeye muhacir Türk akınmi canlandırmıştır. Memlekete her gelen Türk biz. ler için kıymetli bir irk kardeşi bir çalışma arkadaşı olduğu şüp- hesizdir. Topraklarımız onları da besliyebilir. Bu meselede dikkat edilecek nokta yeni gelecek kar. ideşlerimizden vatan için azami istifade temin edilmesidir. Zira, şimdiye kadar ardı arlnsı kesil. mmiyen bu muhacir akınından hak- kile istifade edilememiş, bir çok emekler, ümitler ve canlar heder olmuştur. Muhacir iskânmda dü- gülen hataları tekrar saymak is- temiyoruz. Bunlar, mit ederiz ki, son kanun ile, sarfedilen him- metler ve göslerilen itinalarla ar. tik tarihe karışmıştır. Fakat, gazetelerin verdiği bir haber var ki bu bilhasın dikkate dâyıktır. Gelecek muhacirlerin adedi pek ziyade imiş. Bunlar im- kân bekliyerek bulundukları yer- lerde iztırap içinde kalıyorlarmış. Hükümetin yardımı İse nihayet dönüp dolaşıp bütçe meselesine dayanır. Yalnız bütçenin darlığı, tahsi satın bitmesi gibi sebepler bir takım urkdaşlarımızın sefil ve muztarip bir vaziyette bekleme derine tahammül etmemizi icap et- mez, İçimizde sızlıyacak yara bi- zi büyük bir fedakârlığa sevke debilecek kadar derindir. Bahu- #us, onların bir an evvel ana va- tana gelerek müstahsil bir öz imparatorluğu uzun | yayılmalarını müteakip, uğradığı | Yıldız gazinosu 5,5 milyonluk davayı temyiz reddetti Sekiz senedenberi muhtelif halar geçirmiş olan; belediye ile Yıldız gazinosu kiracısı M. Mar- yosera arasındaki beş buçuk mil- yon liralık zarar ve ziyan davasi belediye lehine kati surette neti celenmiştir. Yıldız gazinosu, hükümetçe ka- palıldıktan sonra Maryosera ile belediye arasında sarayın bosal tılması için otuz beş bin. liralık bir sulhname yapılmış ve bu para da M. Maryoseraya verilmişti. Fa- kat M. Maryosera birinci ticaret mahkemesine müracaat ederek sulhnameden feragat davası aç- mış, bu dava neticede temyiz mah- kemesince reddedilmişti. M. Maryoseranın İtalyada iflâsi üzerine iflâs masası ticaret mahkemesine mülracaat ederek be- lediye ile yapılan sulhün iptalini istemişti. İkinci ticaret mahkemesi bu da- vayı da reddettiği için davacılar bu sefer temyiz mahkemesine mü- racaat etmişler ve neticede tem- yiz mahkem. ci ticaret mal kemesinin kararını tastik etmiştir. Bu suretle M. Maryosera namı na belediye aleyhine açılan beş buçuk milyonluk tazminat davası 'da iki defa terayiz mahkemesin- den reddedilmiştir. Sarhoş imiş! Tramvayın tekerlekleri altından güç kurtarıldı Dün Üsküdardan Kadıköyüne gitmekte olan 19 numaralı tram- vay Yeldeğirmeni karakolu cad- desinden geçtiği sırada birdenbi. re yolun ortasında bir adam pey- 'da olmuş ve sendeliyerek tramva- Yin üzerine doğru yürümeğe baş- lamıştır. Tremvay güçlükle dur- “durulmuş, yetişen polisler bu ada- mı tekerleklerin altından çıkarıp, baygın bir helde hastaneye götür- müşlerdir. Yapılan tahikikatta bunun Hak- kı isminde birisi olduğu ve fazla rakı içip son derece sarhoş bir halde dolaşırken tramvayın altı- na yuyarlandığı anlaşılmıştır. halinde çalışmağa başladıklarını görmek bizim için kiymetli bir İ emel teşkil eder. Acaba bunun için hususi bir teşkilât yapılamaz. mı? Halkın ianesine müraenat 7 Ve bu ianeye mun- #azam bir tarz ve esas verilemez mi? Akşamcı edilemez Vergi taksitleri Şehir meclisi bugün kati karar verecek Bugün toplanacak olun yeni şe- bir meclisi, üçüncü içtimamı yapı” yor. İlk iki celse encümenler ir habı, evrak havslesile geçtiği için asıl müzakere bugün başlıyacak tır, Encümenlere havale edilen iş ler neticelenerek meclise gelece- ğindn bugün mühim müzakereler olması bekleniyor. Senede dört taksitte alınmakta olan emlâk vergisinin iki taksitte alınması teklifi iktisat encümenine havale edilmişti. Heyeti umumi yede okunan bu teklif, encümene havale edilirken öza teklifi iyi karşılarmamıştı. Bütün letanbul emlâk mükel- leflerini yakından alâkadar eden bu teklifin bugün müzakere edil. mesi bekleniyor. Deniz yolları işletme idaresi Deniz yolları işletmesinin yeni bütçesini Ankaraya götüren işlet- me umumi müdürü Sadettin bey şehrimize dönmüştür. Sadettin bey, kendisinin Iktisat vekâleti müsteşarlığma tayin edi- leceği ve yerine deniz yolları ti- caret kısmı şefi Avni beyin geti- rileceğine dair bir gazetenin çı- kardığı haber hakkında malümatı olmadığını, deniz yolları idaresi bütçesinin bir ay sonra toplana- cak olan müessese heyeti umumi- yesince tetkik edileceğini bir mu- harririmize söylemiştir. Avni bey de muharriri aline, tayininin aslı olmadığı ce- cabımı vermiştir. Borç para Baba ile oğul arasında kanlı bir kavga Taksimde oturan Andon efendi isminde birisi bundan bir müddet evvel beraber oturduğu üvey oğlu Andona biraz borç para vermiş, aradan bir kaç ay geçtiği Andon babasının parasını iade et- memiştir. Evvelki akşam ev halkı hep be- raber sofrada yemek yerlerken Andon efendi gene alacağını iste- miş ve bu yüzden baba ile oğul iki Andonlar sofra başında kav- kaya tutuşmuşlardır. Ağız kavgası büyümüş ve An- don bir aralık sofradaki su dolu sürahiyi alınca üvey babasının kafasına fırlatmıştır. Andon efen- di başından ağır yaralanmış, eve gelen polisler kendisini ifade ve- remiyecek bir halde hastaneye kaldırmışlardır. Babasını yaralı- yan Andon da yakalanıp tahkika- ta başlanmıştır. Anca beye göre!.. Yumurta ihracı Yeni bir kontrol komisyonu teşkil edilecek Yumurtacılar birliği, yumurta ihraç nizamnamesi mucibince tef- kil edilen kontrol komisyonuna ticaret odası namına yeminli eks- sında in taciri Gani beyin se- çilmesine itiraz etmişlerdi. Alâka- darlar, buna sebep olarak Gani beyin yumurtacılık mütehası ol. madığı ileri, sürüyorlardı. Oda idare heyeti ise Gani be- yin bitaraf olması ve bir müddet tavukçuluk ile meşgul bulunması dolayısile kendisinin intihabında ısrar ediyordu. Oda meclisinin son toplantısın- da Gani beyin intihabı tastik'edil ğinden meseleye kapanmış na- zarile bakılıyor. Gani beye, yumurta ihracatı za- manlarında 250 lira aylık ücret verilecektir. Ihracat olmadığı 20- manlarda ücret verilmiyecektir. İstanbuldan senede 60,000 san- dık mal ihraç edilecektir. Bu iti barla bir komisyonun ihtiyaca kâ- Gi gelmiyeceği söyleniyor. Istanbulun iktisadi vaziyeti İstanbulun iktisadi vaziyeti hak- kında ticaret odası tetkikat yap- maktadır. Bu münasebetle bir ra- por hazırlanarak İktisat vekâleti- | ne gönderilecektir. Deniz kazaları Deniz icaret müdürlüğü bir tamim gönderdi Deniz kazalarının çoğalması ve liman nizamlarına birçok riayetsizliğin vatandaşların hayatına ki liman reisliklerine şiddetli bir #amim göndermi Tamimde, kaçak yolcu nakliya: tanın önüne geçmek üzere gemile- rin müruriye tezkerelerinin kon- #roluna çok ehemmiyet verilmesi ve sıkı tedbirler alınması lüzumu işaret edilerek bu tebligata riayet etmiyen memurların cezalandırıla- cağı bildirilmektedir. Ameli sigortacılık dersi Türk sigorta müstahsilleri ce- miyeti faaliyete geçmek üzeredir. Cemiyetin nizamnamesi vilâyete verilmiştir. Bu yeni. teşekkülün başlıca gayeleri sigortacılık mev- zuatile iştial edenleri tenvir et- mek ve pratik eleman yetiştirmek» tir. Bu maksatla ameli sigortacı- lık derslerine mahsus bir deraha- per sıfatile oda idare heyeti öza- | I Ein çamyndza l Bir kimya hadisesi Tatar Mahmut bey ölmüş. Genç, iler arasında bu ismi bilmiyenler pek azdır. Çünkü bu meşhur fizik hocası İstanbulun hemen her mek- tebinde ders okutmuş, en fazla ta- lebesi olan bir muallimdir. Son 20 sene içinde İstanbulda okuyup ta Tatar Mahmut beyden ders alma- nış olanlar bilmem var mıdır? a e dinledim, Zavallı Mahmut beyin siyeti vardı. Her ha- leri ile fizik hadiselerini şöy- anlatmışlar — Bir hadişe bir maddenin ma- biyeti aeliyesini değiştirirse ona kimya hadisesi derler. Değiştir. mezse Fizik hadisesi denilir. Me- selâ bir kibriti yakarsak kibritin mahiyeti değişir, kül olur. Bu bir kimya badisesidir. Fakat bir şe- keri suda eritirsek şeker gene tatlı şekerdir. Mahiyetini kaybetme- miştir. Bu bir fizik hadisesidir. Bundan sonra her fırsatta 50 yardı. Meselâ bir gün ben dersi bil. memiştim: — Sana bir izinsiz versem.. Sen de beklesen bu hadisenin mahi- yetini değiştirir mi2, — Değiştirmez efendim... — Bu ne hadisesidir? — Bir fizik hadisesidir. efen- di — Öyle ise bir izinsiz bilâaf.. Bekle de fizik hadise: iyice öğren... Mahmut bey çok sert olmasına rağmen hoş adamdı. Parasızlıktan bahsederken: — Şimdi bir bankadaki paralar benim cebime girse. Bu hadise ne hadisesidir. — Fizik hadisesidir.. — Tabii değil mi?, Para benim cebime girmekle mahiyetini de- Ziştirmez. Bu bir fizik hadisesidir. Fakat o benim cebime girince ben asli mahiyetimi değiştiririm, Fa- kirken zengin olurum. İşte bu da bir kimya hadisesidir. Bir gün sınıfta durup dururken: — Çocuklar siz fizik hadisele- rinden hiç şaşmayın... dedi. — Niçin efendim? — Çünkü kimya hadisesi çok müthiştir. Hele en müthiş kimya hadisesi nedir biliyor musunuz . Ölüm. Çünkü bu hadise bir mad- 'denin her şeyini değiştirir. Canlı bir insanı bir yığın toprak haline sokar, Zavallı Mahmut bey senelerce fizik hadiselerile uğraştıktan son- ra nihayet bir kimya hadisesine kurban gitti. o Hikmet Feridun Cerrahpaşa hastanesinde yeni mutfak ve çamaşırhane Cerrahpaşa hastanesinde O ya- pılmakta olan son sistem mutfak ile çamaşırhane yakında bitecektir, İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — Sikim seneleri iamanlarin ter Biyeleri üzerinde çok iyi tesirler yapt men beyi GöL öLUR!| - Paranın kiymetini... vee Ayn zamanda zekhlerı Ha açtı sudan peynir, ottan yak yapıp para kazanmayı öğrendiler!