10 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Dİ 1934 SON TELGRAFLAR Almanyanın bir teşebbüsü Sar hududunda fransız askeri toplanmasını protesto ediyor Paris 10 (Hususi) — Alman- yanın Paris sefiri, hariciye nazırı M. Lavali ziyaret ederek Alman cümetinin Sar havzası budu dunda Fransız kuvvetleri toplan ması hakkındaki düşüncelerini anlatmış ve bunu prolesto etmiş- &ir. Londra ve Brüksel hariciye Bezaretleri nezdinde de bu yolda teşebgüsler yapılmıştır. M. Laval Fransanın Berlin se- kabul ederek uzun müddet . Sefir Almanya il Fransa arasında ihtlâflı bütün meseleleri anlatmıştır. M. Bart bu yolda büyük bir mülâkat olu- Muhim bir konuşma Viyana 10 — Romadan dönen Macar başvekili M. Goembes Vi- yana civarında Semeringde tren- den inmişti. Dün Avusturya baş- vekili Semeringe giderek Macar başvekilil ya başvekiline hariciye nazırı ve başvekil muavini refakat ediyor- du. Macar başvekilinin yanında | 'da ziraat mezırı ve Macaristanın Viyana sefiri bulunuyordu. Ko- nuşma tamamen siyasi olmuştur. Londra belediye reisi Londra 10 — Yeni belediye reisi bugün makamına oturmuş- tar. Bu münasebetle eski elbise | lerle ve eski araba ile alay yapıl mıştır. 100 bin kişi bu alayı sey- Eski bir olman konsolasunun ölümü Berlin 10 — 1908 den 1918 se- mesine kadar Almanyanın İstan: bul ceneral konsolosu olan M. Jo- sef Mertens 69 yaşında vefat et- miştir, A'manyanın bir teklifi Londra 9 — M. Hitler, kendi itimat ettiği adamlardan M. Rib- bentropu Londraya Alman murahhası rını görerek bazı tekliflerde bulu- macaktır, Murahhas s savat esasının kabul bu takdirde Almanyanın Milletler cemiyetine ve silâhsızları bırakma konferansına dönmeğe ve Fransa- eğe hazır olduğunu bildirecektir. Bu teklif kabul edilirse Alman murahhas Parise de gidecektir. Odesada bir hadise Vis konsolosumuz bir serseri kurşunla yaralandı Cumhuriyet refikimizin yazdı. ğına göre Odesa vis konsolosumuz Zeki bey meçhul bir serseri kur. şunla yaralanmıştır. Yara hafif olmakla beraber ameliyat yapıl. masına Jüzum görülmüştür. Moskova vis konsolosumuz Fu- at bey hadisenin tahkiki için Ode- saya gitmişti Alman heveti geliyor Ankara 10 (Hususi) — Alman ordu heyeti şerefine Karpiç lo- kentasında dün bir ziyafet verik. &. Alen heyeti bugün İstanbula hareket edecektir, örüşmüştür. Ayustur- | Paris 9 — Yeni kabineyi teşkile memur edilen M. Flandin dün öğ- leden sonra birçok siyasi rical ile görüşmüştür. Radikal sosyalistler kendisine yardım etm mişlerdir. M. Herriot yeni başve- ile yirmi dakika kadar görüş- müştür. adeyle- | kenara çekilmek istediğini söyle- | miti Yeni başvekil M. Maravet, ce- neral Gamelin, M. Laurent Eynac, Herriot ile görüşmüştür. M. Flaı din muvakkat bütçe teklif etmiye- fakat bütçenin kabulünü otun yeni kabineye gireceği anla- şıliyor. Paris 9 Flandin bu sabah yeni kabinenin listesini Reisicum- bura takdim etmiştir. Kabine şu suretle teşekkül etmiştir: M. Fiaridin başvekil Herivt ve Louis Marin Laval baris. Caket pantalon Sene başından itibaren ! Adanada başka kıyafetle ! gezilemiyecek Adanada halkın bir kısmı şal. var, kara don ve kület ile gezmek- | tedir. Umumi meclis geçen topla tısında bu kıyafetlerin yasak edil- | mesini doğru bulmı vermek üzere işi yetine bırakmıştı. İdare heyeti önümüzdeki şından itibaren erkeklerin ancak ceket ve pantalonla gezebilecek- lerine ve aksi hareket edenlerden para cezası alınacağına karar ver- miştir. Kararın tatbiki için vilâyet ve belediye tedbir. almaktadır. Şimdiden sinema, tiyatro, çalgılı kahve ve gazinolara ceket panta- lon giymiyenler kabul edilmiye- ceklerdir Bezaretsiz Devam meselesi Hukuk fakültesinde mecburiyet tatbik ediliyor Hukuk fakültesinde devam mec- buriyeti tatbik edilmektedir. Ders eşnasında asistanlar sınıflara gire- rek talebelere dağıtılan kuponları toplamaktadırlar. Sene sonunda. kuponlar sayılacak, nazari ders- lerin üçte ikisine, ameli derslerin dörtte üçüne devam etmemiş olan- lan imtihana girmek haklarını kaybedeceklerdir. Üniversite rektörü Cemil bey memur talebelerin mektebe devam etmelerini temin için her türlü ko- aylığı göstereceğini vadetmi Bunun için haftada üç defa den sonra gösterilen ameli dere- lerin sabaha alınacağı ve bu su- vetle memur talebelerin öğleden sonra işlerine gitmeleri temin edi- iylenmektedir. Bu hususta karar verilecektir. yakında Pernat adliye, | Röknice dakiiza ala Mari niye | General Mavrin harbiye Marehandeai ticaret Roy mafia Cansez zirant Rollin müstemlike Rivollet askeri tekaür Mendel posta ve telgraf Güeville sıhhat William Bertrand ticareti bahriye Perau Pradier başvekâlet müsteşarı M. Flandin gazetecilere şu be- yanatta bulunmuştur: «Mütareke devam ediyor, Et rafımda, fırka ibtilâflarını unu- tarak Fransaya ve cumhuriyete hizmet edecek zevatı topladığıma eminim. Her şeyden evvel likle mücadele edeceğiz, mi liği devam ettireceğiz ve hükü- meti gençleştireceğiz. Memleketin, az zaman zarfın- kabineyi iyi kar- imi ümit ederim. Kabine inü meclis huzuruna çıka- caktır.» İ Gazeteler ne diyor? Paris 9 — Gazeteler yazdiklari makalelerde yeni kabinenin tesa- | M. Doumergue'in| beyannamesi gürültü kopordı Bu mesele etrafında gazetelerde hararetli münakaşalar oluyor Paris 9 — M. Doumergue isti- fasını müteakip Fransız milletine hitaben neşrettiği beyannamede demiştir kiz «Üç aylık muvakkat bütçenin kabulü reddedildiği dakikada her Çünkü mecliste ekal- meclis top- İanıncıya kadar sarfiyat için elim- de tahsisat bulunmıyacaktı. 6 şubat kıtaline ve silâhsız ola- rak Concorde meydanında dola- $an eski muhariplerin ölümüne sebep olan politikanm mesulleri (yani radikallar) aradan uzun zaman geçmedikçe, her şeye hâkim! olan milletin huzuruna çıkmak is- temediler. Bu sebeple kabinedeki âzalarını istifaya mecbur ettiler.» Bu beyanname mühim münak: #alara sebep olmuştur. Meclisin 6 şubat meselesini tetkik eden komisyonu, radikal sosyalist gru- punun talebi üzerine 6 şubat ha- disesinde ne eski muhariplerden, mdan kim- etmiştir. Buna cevaben bir kısım mebus- lar 3 eski muharibin 6 şubat hadi- sesinde öldüğünü meşr ile komis- yonun tebliğini tekzip etmişlerdir. Bu mesele gazetelerde hararetli münkaşalara sebep olmuştur. Izmirde incir, üzüm salışları İzmir 9 (A.A.) — Bu ayın üçün- 'den sekizinci günü akşamına ka- dar borsada beş kuruştan on do- kuz kuruşa kadar 4.045 çuval in- cir ve yedi buçuk kuruştan on do- kuz buçuk kuruşa kadar 9.528 çu- Fransız kabinesi teşekkül etti Gazeteler yeni kabinenin çok büyük güçlüklerle karşılaşacağını yazıyor 'düf edeceği güçlüklerden bahsedi- yorlar. Hemen bütün gazeteler M. Doumergue'in istifasına tecssüf ediyorlar. Echo de Paris gazetesi M. Tar- dicu, Marguct ile mareşal Petainin M. Doumergue'i boğazlıyanlarla arada bulunmak istemedikleri» ni yazıyor ve «M. Doumergue vu- rulan hançer milli müştür» diyor. Radikal sosyalist gazeteler yeni başvekile tamamile yardım edile- ceğini söylüyorlar, fakat M. Dou- mergue'in son kabine toplantısını müteakip söylediği sözlerden acı ikâyet ediyorlar. Oeuvre ga- «6 şubat karışıklıklarını müteakip iş başına gelen M. Dou- mergue bizi tekrar oraya götür- mek istiyor» diyor. Sosyalist zeteleri kabinenin istifasını faşiz- me karşı ilk galibiyet sayıyor. Paris 9 — Yeni kabinenin mec- liste mühim bir ekseriyet kazana- cağı tahmin ediliyor. Yalnız s04- giler kabine aleyhinde rey vere- ceklerdir. Bu suretle Flandin kabi- nesi, Doumergue k: seriyetine istinat edecektir. Doktorluk Başka memleketlerde okuyanlar nasıl hekimlik edecekler? Başka memleketlerde tıp tahsil eden doktorların memleketimizde doktorluk: yapabilmeleri için yeni bir kanun Iâyihası hazırlanmıştır. Şimdiye kadar bu gibiler İst bul sıhhiye müdürlüğünün reisliği altında tıp fakültesi profesörle, den birile Etfal hastanesi baş he- kiminden mürekkep bir heyet hu- Zuruna çıkarak diplomanın kendi- sine ait olup olmadığı anlaşılması için hekimlik etrafında soruları suallere cevap veriyordu. Yeni kanun lâyihası mucibin. elindeki diploma Türk tıp fakül- tesi derslerinden aşağı derecede olanlar noksan dersleri fakülteye devam ile ikmal ettikin sonra dok- torluk: edebileceklerdir Peritonite karşı Amerikalı bir doktor yeni bir serum bulmuş Londra — Amerika doktor. ları kongresi Boston şehrinde top- lanmıştır. Kongreye bir doktor ta- rafından mühim bir tebliğde bu- Junulmuştur. Bu tebliğ. peritonit hakkındadır. Malümdur ki peritonit yakala- rında ameliyata müracaat edil. mektedir. Fakat bu ameliyat dai- ma iyi neticeler vermemektedir. Ameliyata rağmen ölüm nisbeti yüzde otuzdur. Amerikalı doktor yeni bir se- Tum bulduğunu bildirmekte ve ameliyattan altı saat evvel bu se- rum yapıldığı takdirde ölüm nis- betinin yüzde oluzdan yüzde ikiye düştüğünü bildirmektedir. Doktor bulduğu seruma «amnio- ic fluid» ismini vermiştir. Bu hu- inesinin ek- val üzüm satılmıştır. irliği öldür. | İ mıştır. Cemiyet için yapılan yeni ünü topla Talebe birliği kongresi toplandı, bazı kararlar verildi Milli Türk talebe birl kongre yapmıştır. Topl talimatnamesi ın maddelerinin değiş- in şürayı devlete mürax caat edilmesi kararlaştırılmıştır. Talebe birliğinin kapana: hakkında neşriyat yaptığından do- layı Milliyet gazetesine yazı ile te« essüf edilmesine karar verilmiştir. Yeni idare heyeti seçilinciye kas dar eski idare heyeti işlere bakar caktır. Etibba muhadenet cemiyeti Etibba muhadenet ve cemiyeti dün yıllık kongresi versite nizamname projesi umumi heyete ip, cemiyetin. isminin değiş« memesi kararlaştırılmıştır. Doktor« lar bu ayın sonuncu cuması tek- rar toplanacaklardır. Içki aleyhtarı gençler İçki aleyhtarı gençler cemiyeti 'dün bir toplantı yapmıştır. Top- lantının başında doktor Fahred- din Kerim bey bulunmuştur. Ce- miyet bu yıl Türkiyenin her köşe. sinde birer şube açmıya karar ver- miştir. Cemiyetin, umumi menfa- atlere yarıyan cemiyetler arasına ve alkışlanmıştır. Cemiyetin yeni idare heyeti seçimi yapıldıktan sonra toplantı bitmişti yıllık toplantısını yapmış yılı arasında yapılan işlere ait Fa- por okunmuş, hesaplara bakılmış, bu yil da fakir çocuklara elbise dağıtılmasına karar verilmiştir. Cemiyetin yeni idare heyeti âza- Jarı da dün seçilmiştir. Ankara ve Izmirde futbol maçları Ankara 9 — Bugün burada mühim futbol maçları yapıldı. Altınordu - Ankaragücü maçı 22 berabere bitti. Çankaya - Geneler« birliği maçı da 2-2 berabere bit- miştir. İzmir 9 (A.A) — Bu yılki hik maçlarının en mühimlerinden bi- ri olan Altay - İzmirspor karı laşması 40 Altayın galibiyeti meticelenmiştir. Bu maçtan evvel yapılan K. 5. K. - Türkepor ün kımları arasmdaki müsabakayı da 50 Karşıyaka kazandı. Balkan piyasalarında Sovyet - Japon rekabeti Balkan piyasalarında Sovyet « Japon rekabeti başlamıştır. Iki tarâf ta Balkan memleketlerinde Gcari mümessil bulundurmak su retile kendi mallarına müsait bir zemin hazırlamağa çalışmağa kar rar vermişlerdir. Bu itibarla rekabetin çok şide detli bir şekil alacağı muhakkak, görülüyor. çi M. Pesmazoğlu Yunan iktisat nazırı bugün Istanbula hareket ediyor “Ankara 10 (Hususi) — Yunan iktisat nazırı ve İktisat vekilimiz, bugün istanbula hareket edeceke lerdir. Yolda Herekede inerek fabrikayı gezeceklerdir. Ertuğrul yatı nazırları Derinceden alarak İstanbula götürecektir. İstanbulda İ da fabrikalar gezilec