3 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Dün Halkevinde Türk operası MİLLİYET PAZARTESİ 3 KANUNEVVEL 1934 için yapılan ses müsabakasında Türk sesileilk opera Kızlarımızda ulusal musi- ki bakımından bü yük bir değer görülüyor Karmen operası için Baletler ra gövenerek üslüme alıyorum. Fakat şu- nu söyleyim ki Türk kızı dünyan, dans bakımından en istidetlı yençliğidir.,, Bay Münir Hayri Dün İsmmderraten res Mal Ea men'de rol alacak olan ke Alive zidenin sesleri dinlenerek Piyanist Her Lasenski'nin Ankaraya mesi de mevzuubalhıstır. Viyana operala- rında rol alan ilk Tü-k kadını Vahdet Nuri Viyanadan lecek Yeni halihtiyacı karşılıyor İşlerin toplu bir halde görülmesi her tarafıda memnun edecektir Sebze fiatları bu yıl da bıldırınkilerinin tıpkı- sıdır, ne iniş var, ne çıkış! Yapılması ilkyazda bitecek olan sebze hali Istanbul Belediyesi tarafımdan Keres- tecilede inşasına başlanmış olan yeni hal bicasının bitmesi yaklaşmıştır. Hâl martın başında tamamlanacak ve ondan sonra İsinnbulun sebze ve meyve ticareti yeni hâl binasında Yeni hâl binasının Galata Löprüsüna be. kan kısmının yarısı tamamlanmış ve es. nafın muamele, ma için Jerse de şimdi bül binası yapılıp iyi bütün ma çılanca Smafım bir arada top- bir şekild olduğu görülmüş ve şikâ- | yetlerden vazgeçi miştir. Bilhassa ilk zamasılarda büyük iş ya- pan kabzmmallar dükkânların küçük ol- duğunu ileriye sürerek şikâyette bulun- muşlardır. Hâl müdü.lüğü bunu nazarı dikkate almış ve dükkânların bölmeleri. ni por'atif yaptırtmışt r. Tacirlerden ar- va ene ii öç döküm tetarik bom leceklerdir. Dün kubzıma'lardan bazıları ile temas ettik, Kabzurallar; yeni hâl binasmın in- #asmdan sonra bunun bir ihtiyaç, hâlde alan ve satanın beli olduğundan merm- puniyetle bahzetmişlerdir. Oğrendiğimi- e göre, kabznmalların memnuniyetine en mühim sebep müzaycd: şekkinin kabul Sdülmesidir. Bütün alıcı ve satıcı daha i- İ Yi bir şekilde elisa. Her za man retle ortadan içallem, Kül müdürlüğü eden mün kışalar da bu su- alem şe r. alışverişin daha mün- HARİCİ HABERLER| Yugoslavya naibi Prens Paul'ün Mösyö Lebrun'la Yaptığı temaslar PARİS, 2 (A-A.) — Yugoslavya kral naibi Prens Paul gazetecilerin, Fransız başkanı ve dışişleri bakanı ile birlikte Roisicumhur M. Lebrun ile ne ler konuştuğu hakkımdaki sorgularma karşı siyasal nezaket'n devlet başkanı ile neler konuştuğu hakkında hiç bir söz söylemesine müsait olmadığını bil dirmiştir. Siyasal mahafilde Marsilya suikas tin'n Fransız - Yugoslav dostluğunu ulaştırdığı söyelnmetkedir. Prens Po tün Cumhurreisi M. Lebrun, Başbakan M. Flanden ve dışişleri bakanı Laval ile yaplığı uzun konuşmalardan bu anlam çıkarılmaktadır. Konuşmalarda genel siyasal du - rumun ve hele bunlar arasında he * men münakaşa istiyen Macar notası- dir. Çünkü uluslar kurumunun karar verecği bu hemen müzakere meselesi- nin çok büyük s'yasal ehemmiyeti var dır, Uluslar kurunmuna başvurarak bazı Macar makamlarının mesuliyetlermi açıkça ortaya atması üzerine Yugos- lavyanın da bu iş için çabuk bir ka- rar verilmesi nılmaktadır. Rusya-Romanya (16 senedir ilk defa Bükre- şe Rus sefiri geldi BÜKREŞ, 2 (A-A.) — Dış Bakanı M. Titülesko üç gün kalmak üzere Pa | risten buraya gelmiştr. M. Titülesko yeni Sovyet orta elçisi M. Ostroraki - nin itimainamesini krala verişinde ha- Zir bulunacaktır. Bükreşte bu hâdise- ye büyük bir ehemm'yet verilmekte - dir. Çünkü onaltı gene süren bir müna sobet kesikliğinden sonra Ostrovaki Romanyaya gelen ilk Sovyet mümes- silidir. BÜKREŞ, 2 (A.A.) — Romanya Dış işleri bakanı M. Titüleske, verdiği bildirimde şu sözleri söylemiştir: “Diyebilirim ki, bugün Avrupa dev ama Paris konuşmalarmın varmımdan çok memnunum. Gelecek hafta başmda Ramanyanın faydaları gibi Yuzoslav- yanın menfaatelrini de kuvvetle mü - dafan etmek üzere yeniden Cenevre- ye gideceğim. Sar meselesi ROMA, 2 (A.A.) — Sw işlerle uğraşan üçler komütesi yarın işlerini bitirecek ve komite başkanı baron A- loizi Cenevreye gideceklir, Komitenin Milletler Cemiyeti için | yazdığı raporda, Alınan murebhasları - nin iştirâki olmaksızın kararlaştırılan noktalarla Fransız ve Alman murah - | ları ve hiç bir neticeye varmıyan hü: | susat ayrı ayrı gösterilmiştir. Birincisi, Sarın Fransaya geçmesi | veya bugünkü durumunda — kalmasi faraziyes nin ortaya attığı hukuki iş- lerdir. ikincisi , plebisitten sonra halkım can ve malının korumması gibi mühim hukuki işlerdir ki, Fransa ve Alman - | eziyet görmiycecderini — tekeffül ede- | ceklerdir. | Fransa aynca bu idareden diğer i- dareye geçiş arasında bir müddet ko - istiyeceltir. Bu müddet i - mek istememektedirler, Şimdi Sarm Almanya ile birleşme - si taledirinde borçlarının ne miktarda tesbit edileceği görüşüknektedir. İNöyi muahedesini protesto SOFYA, 2 (A-A.) — Nöy: sallı mu ahödesinin on beşinci yildönümü dola yasile bugün öğle üzeri bir protesto toplantısı yapılmıstır. Profesör Geno - fun nutkundan sonra Nöyi'de Bulgari tana karşı yapılar haktzlıklar te edielrek bunların tamiri istenmiştir. | Polis kuvvetleri sokaklarda her türlü | nümayişi yasak eti İ Her mal için yeni ve hususü | bir küfe yaptırılacak ve bu mallar yal - nız bu küfelerle satılacaktır. Küfelerin boyları ve ne miktarda mal aldığı da tes- bit edilmiş olduğu için manmele daha ça. buk yapılabilecektir. Son aylarda Istanbulun sebze ihtiya» cı karatoprak denilen Çırpıcı, Topkapı, Bayrampaşa vesnir muhtelif yerlerden te- min edilmektedir. Boğaziçinden de fa sulye, patlıcan ve Kartal, Maltopeden sa- Tatalık, havuç zelmektedir. Anadoludan Adanadan, o Mersinden, Antalyadan, İzmirden de tuzfanda sebze gelmektedir. İstanbuldaki sebze f'atları bir senedem- beri normal vaziyettedir. Geçen sene aynı aydaki sebze fiatı ile bu seneki sebze fisir arasında hiç bir fark yoktur, Fransız meclisinde Gizli tahsisat İsmine sosyalistle- rin yaptığı itirazlar PARİS, 2 (A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Mebusan Meclisinde iç iş- leri bakanlığı bütçesi konuşulurken ba kanlığın gizli tahşisatı için Fransız tahsisat aleyhinde bulunarak nin tam bir surette arınmasını ve bu pranm fakirlere yardım işlerine ve - rilmesini irtemişlerdir. Diğer bazı me- buslar da gizli tahsisatın cumhuriyet- te yeri olmadığını söylemişlerdir. Bunun üzerine baş bakan M. Flan- den şu sözleri söylemiştir: “Ben dışta olduğu kadar içte de ba» rişı istiyorum. Söylenen sözler bardan evvelki hükümetlere aittir. Eğer önce bozı yolsuzluklar olmuşsa ben bunla- rı tekrarlanmamasına çalışacağım. Fa kat, hükümetin salâhiyetlerinm azal » tlmasını onaylayamam. o Hükümelte bulunduğunuzca hiç biriniz bu silâh demiyeceğim. Fakat bu vasıtayı bırak mazsmız. Konuşmaları uzatmak mâ - nasızdır, çünkü bugün bunu İsteme » yenler kendilerinden olan bir bükü - met 14 başında iken aynı gizh tahsi - satı kabul etmişlerdir. Baş bakan bu sözlerden sonra güven meselesini ileri sürüş ve 120 reye karşı 457 reyle gü ven kazanmıştır. Silâh alım satımı Silâh "fabrikaları Barış konuşmaları na engeloluyormuş VAŞİNGTON, 2 (A.A.) — Doğru haber alan Derneklere göre, s'lâh a - lm, satımı işlerinin içyüzünü araştı - ran âyan komitesi, gelecek yedi - haf ta » İşini biürdikte, yeniden birtakım şaşılacak hak katler ortaya çıkacağı umut ediliyor. Bu hakikatler, herhalde evrensel bir tesir yı Denildiğine Ülkeyi, bazı şahitler, birtekim silâh fabrikalarmın uluslar arası konferansları ve bu arada silâh İleri bırakma konferansını körletme » ğe çalıştıklarını ortaya koyacaklardır. Bazı derneklerde, bu şahitlerin diye- cekleri şeyler üzerine, ulusların silâh alımsatımı kontrol plânmı kabule ya Başacakları muluyor. Almanyâda Eski mün'eh polis müdürü hapsedildi MUNİH, 2 (A.A.) — Münihin es- ki polis müdürü M. Aybner hapsedil - miştir, Kendisi, Hitlerciler, hükümeti ellerine almadan önce iç bakanlığa gön- derdiği bir raporda komünistlerle mas- yonal #csyalistleri birlik göstermişti. Iç bakanı bu raporu bir kaç | gün önce görmüş okluğunu söylemiştir. Filistinde stiklâl için NE İMAMI ve Araplarla temas yapılacak KUDUS, 2 (A.A.) — Rewter ajan- muhabirinden: “ Filistin yüce komiserinin bildirdiği- ne göre, bu ülkeye bir denlü başma buyurulluk bağışlanması için düşümü len yasa kurumunun nasl olacağını kestirmek üzere, yakında arap vo ya- badi önderleri ile danışmalara başlana- ar, Avusturya istikrazı PARIS, 2 A.A.) — 1923 - 1943 | uluslar arası teminatlı Avusturya istik- razmın tahvili anıaşması imza tır. VAŞINGTON, 2 (A.-A.) — Ame - rika hükümeti Mançukoda potrolun in- hisar altına alınmasın Japon bülüme- ti nezdinde tekrar protesto etmiştir. Bu işin doğrudan doğruya Mançu- ko hükümetile düzeltilmesi hakkında Japonların bir çok defalar yaptıkları ilitara Amerika aldırmamaktadır. Amerikanın yukardaki teşebbüsü İn- gilizlerle hemen hemen ayni zamanda yapılmıştır. Zannedildiğine göre, In - giltere hükümeti min icraatından Japonyayı mesul tut « makta olduğunu Tokyaya bildirmiştir. Havanada bombalar HAVANA, 2 (A.A.) — Şehrin bir inde bombaların patlamasile çok yerlerinde dokuz kişi yaralanmıştır. Almanyada nümayişler BERLİN, 2 (A,A.) — Bütün Al man yüksek tedfisat mekterlerinde ve üniversitelerde büyük nümayizler yapı larak Pragda Alman © üniversitesine karşı yapılan taşkınlılar şiddetle 0ro- testo edilmiştir. Reisicumhur Atatürk'ün #elyezisi ANKARA, 2 (A.A.) — Reisic umhur Atatürk ile Arnavutluk Kralt aşağıdaki telgraflar biribirlerine g öndermişl, Me 2 yama lerdir: Arnavutluk Kralı So majeste Bi rinci Zogo TIRAN Uğradığınız çok acı yâs dolayısiyle en samimi taziyelerimin onan» masını rica ederim, Türkiye Reisicumhura tatiirk Türkiye Reisicamhuru Son Ekselans Kemal Atatürk ANKARA Büyük yâsıma lâtfen iştirakinizden dolayı fevkalâde mütehassis olar rak en samimi teşekkürlerimin kabulünü rica ederim. vam edecektir. susta lâyiha hazırlanmıştır. yin edilmiştir. arabalarile gelmek leklerini yerine getirmektedir. Fransada Emniyet müfettişi M.Bon- ni tevkif edildi len emniyet müfettişi Bonn”nin avu- katları, müfettişin mesul olmadığı suç larm nasıl kendisine yükletilmek is - tendiğini açıkça söyliyeceklerini bl - dirmişlerdir. Eniransijan gazetesi de, Adliye koridorlarında Eonninin ken - disini öldürmemesi işin hapsedildiği - söylenmekte olduğunu yazmakta Amerikada kar DETROM, 2 LA Şimal vi- lüyetlerine pek çok kar yağmaktadır. Yollar örtülmüş ve telgraf telleri kop- muştur. Arolinde sular taşmaktadır. Samsunun ihracatı SAMSUN, 2 (AA) — Son bir hafta içinde Samsundan © Ayrupaya 48500 kilo nohut, 150 bin kili arpa, yüz bin kile buğday 844 çuval kabuk İu, 275 sandık iç ceviz, yüz çuval mer cimek yöğderilmiştr. Rizede fırtına ve kar RİZE, 2 (A.A) — Dündenberi şid C.'li bir fırtına ile sağnak halinde baş liyan yağmur gece doluya çevirmiştir. Şehrin her tarafı sular içinde kalmış, dereler taşmıştır. Gece etraftaki dağ” lara kar yağmıştır. Yağış ve fırtına devam ediyor. Himayei Etfal 15 günde 1798 çocuğa baktı ANKARA, 2 (A.A.) — Himayei- etfal Cemiyeti genel merkezi 16 son teşrinden 1 ilk kkâinun 934 e kadar 1798 çocuğa yardım etmiştir. Bunlardan 296 hasta çocuk ve Ay- dın genel merkez polikliniklerinde banyolarından istifade © etmiş! damlası kısmında da her gün 145 ço- cuğa yekün olarık 1020 kilo bedava süt dağrirlmıştır. Fakir talebeler için açılan aşhane- den her gün 187 çocuğa sıcak üğle ye- meği verilmiştir. Yardım için müra * taat eden 24 fakir çocuğa familâ, çama- sır, melitep İevazımu ve para yardımı yapılmışin. PARİS, 2 (A.A.) — Dün Hapsedi- Z0GO Meclis tatil kararı veriyor ANKARA, 2 (Telefonla) — B üyük Millet Meclisi yarın veya per » şembe günkü toplantısında intihab ın yenilenmesine karar verecektir. Meclis bu kararı verdikten sonra da ay sonuna kadar çalışmalarına de- Başbakan Trakyaya gidiyor ANKARA, 2 (Telefonla) — Başbakan General İsmet İnönünün bu hafta sonunda Trakyaya gitmesi muhtemeldir. İla : Ankarada inkılâp dersleri ANKARA, 2 (Telefonla) — Bay Recep inkılâp derslerinin birinei- sini bugün vermiştir. Bay Recep derslerini gelecek ay İstanbulda vere cek ve bu dersler kitap halinde basılacaktır. İzmirde otobüscüler şirket kuruyor IZMIR, 2 (Milliyet) — Şehrim izdeki otobüsçüler 66 otobüsle 200 bin liralık bir şirket kurmağı kesti rmişlerdir. Maarif bakanlığında yeni müdürlük ANKARA,2 (Telefonla) — Maarif Bakanlığı beden terbiyesi ve sayma müdürlüğü namile iki mü dürlük ihdas edilmektedir. Bu hu- Yeni sene bütçesi için hazırlık ANKARA, 2 (Telefonla) — Maliye Bakanlığı bütün devlet teş kilâtına 1935 bütçeleri için hazırlıklarda bulunmalarını bildirmiştir. Posta ve telgraf müdürleri arasında ANKARA, 2 (Telefonla) — İzmir posla ve telgraf başmüdürlü. üne Ankcra Başmüdürü Naim, Ankara başmüdürlüğüne posta ve telgraf başmüfettişi Bay İbrahim, onun yerine Hayri, Seyhan posta ve telgraf başmüdürü Bay Enver vekâlet emrine alınarak yerine İstanbul posta ve telgraf başmüdürü Bay Hüsnü ta - müfettişlerden Bay Tekirdağına yerleşen muhacirlei TEKIRDAG, 2 (A.A.) — Muhacir akını devam etmektedir. Bu haf- ta yeniden gelen 2000 den artık Türk muhaciri hemen iskân mıntakala- rına yerleştirilmişlerdir. Romanyadan gelen muhacirler hayvanları ve irler. Vilâyat muhacirlerin lü uğra ışmakta ve muhacirlere hiç bir yardımı esirgemeden her türlü di- işlerile geceli gündüz | Yolcuların geri verilecek paraları ANKARA, 2 (Telefonla) — Türk budutlarından girecek yolcular üzerin- de (25) liradan fazla bulunan parala rın nasil göri verileceği hakkında gümrük ve inhisarlar bakanlığı alâka darlara bir umumi yazı göndermiştir. ——— Yeni tayinler iştir, ANKARA, 2 (Telafonla) — Anka- ra eski sıhhiye müdürü Bay Muhittin Celil Kütahya sdhiye © müdürlüğüne tayin edilmiştir. Ankarada Soyadı me ANKARA, 2 (Telefonla) — keri Temyiz mahkemesi ikinci yi General Fahreddin Türkkan ve Kültü Bir tedrisat umum müdürü Hasan Âli Yücel baymlaim MA dır. Ewm/ak ve e Eytam an ANKARA, 18 (Telefonla) — lâk ve Eytam Bankası Bar İzzet bankada umumi kâtipliğe tavi- malamın Aveb....rsti şehad :tı:meler ANKARA, 2 (Telefonla) — Ecnebi devletlerle yapılan cüret itilâilas ka bul odilem — esaslaya göre gümrüklere ibram özüm gelen A ve B işaretli şar hadetnamelerin her birinden aym 50 şer kuruş damga rosmi alınması lâzım geleceği gümrüklere bildirilmiştir. Samsunda fırka konsresi Çarşaf ve peçeye karşı mücadele KAYSERİ, 2 (A.A.) — Çarşaf ve peçeye karşı açılan savaş gittikçe hız- lanmaktadır. mi şebir kurultayı üyelerine bir verdi, Çaya kurultay üyeleri bayanla - rile geldiler. Fon Papen Berline döndü BERLİN, 2 (A.A.) — Almatıyamın Viyanadaki olçisi M. Von Papen ba kanlarla görüşmek üzere buraya gel miştir. Berlinde bir kaç gün kalacak - or