26 Ocak 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Ocak 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI $ KURUŞTUR ondra'da Neler görüşülecek? am 453 işi artık ortadan kalktı sa- Yıldığından şimdi bütün gözler mdra'ya çevrildi. Gelecek yedi- Fi içinde Fransız başbakan Bay 'andin ile dış işler bakanı Bay val Londra'ya giderek Mac Do- ald (Makdonald) ve Sir John a en (Saymen) ile Almanya'nın kipslar derneğine dönmesi işini sö- işeceklerdir. Almanya'nın ulus- emeğine dönmesi, çok dallı bir siyazal İmanya'nın s an beraberliğinin tanınmasına yağlıdır. Fransa da silâh beraber- hölnin tanınmasını başka şeylere Lklyor. Sözün kısası şudur ki, ra'da doğu ve batı Avrupa- iodaki uluşların geçimine yeni bastan düzen vermek gibi bir işle *arlaşılmaktadır. Uluslar derneğine dönmek için Almanya silâh beraberliğinin ta- Sanmasını istiyor, 1933 ilk teşri- hp © dernekten bunun için çekil- vti ve çekildiği günden beri de alihi, andlaşmasına karşı olarak landığmı herkes biliyor. Bu- nla beraber, Fransa bunu tanı- mania tr. Şimdi tanrmak için de 'arı ileri sürüyor : 41 — Almanya Roma protokolle- girmeli, 12 — Almanya doğu (şark) and- R sün İmzalamalı. Alm za protokollerine, girmek, doğru lânya için aşağıya (cenuba), ex e'u İlerilemek yollarını kapıya- Ür gibi, ikinci, andlaşmayı imza- Sk kendisine doğu yollarını caktır. Batı (garp) yolları da 1826 yılında yapılan Lokarno me malarile kapandığından Al- Ya her yandan sırasıkı bağlan- olacaktır. Böyle bağlı olan Ak 20. Ya, silâhlı da olsa, Fransızlara *€, barış için korkulu olmaktan Şor, Şunu söyliyelim ki, öları da az gören ve Almanya- silâhsız kalmasını istiyen bapouzlar çoktur. Ancak dış işler yp sanı Bay Laval'ın bu kadar ile- dek istemediği anlaşılmak- ir, Almanya'ya gelince ; doğu and- timgema girmek istemediğini diye kadar bir kaç kere bildi işi Almanya, girmeyinice Le- bu 29 da girmek istemediğinden yüyeoğu andlaşması. şimdilik yü- ecek bir iş gibi görünmüyor. koli Yandan Almanya Roma proto- emen sin henüz san va söy- inemiştir. Çok sıkışırsa bunlara eken çekinmiyeceği de söY- br, ektedir, Almanya'nın Roma iş tokollerine girip te doğu and- hade imzalamak * istememesi, dizi Yana doğru yayılmak İste- SİNİ gösterdiğinden ötürü ente- yapıdır. Gerçek Almanya'nm bu Ola gözü “olduğu sanılıyordu. tah, ada Hitlerin “savaşım, adlı ki- yardır ki, burada Almanya Yek doğuya doğru yayılması ge- He Olduğu açık yazılıdır. Sonra mi çperg'in Londra acun ökene- Ni 'eransı toplandığı sira — hotası vardır. O vakit ökono- ta, Akanı olan Hugenberg bu n0- hı nda aşağı yukarı, savaşım ad- ij) taptaki siyasayı uluşal (res- dı, Pir dilek olarak ortaya atıyor- Zal manyanın Lehistan ile im- kun ğı andlaşmada da buna do- mulduğu söylenmektedir. Bun- de p,Dir arada Almanya'nın iki- ir doğu da istatükonun oldu- deşsibi sürüp gitmesi amacını gü- © ma, Projelere bir türlü yanaşma yü doğuda gözü olduğu imani- | Yyandırmıştır. Fransa buna kar- Put Yapacak 7 Soviyet Rusya, “kaçsa, kücük andlaşma ve Bak yal, birliği uluşlarınn bu işte be- Alına; erüdükleri görülmektedir. > zal, >ya doğu andlaşmasını im- i amak yoluna gelmezse, ve Le- doğanı da arkasmdan sörüklerse, kapıda istatükonun olduğu gibi İarıngın istiyenlerin kendi ara: yanda ayrı bir andlaşma imzala- A akları sanılıyor. İşteo vakit de pa nın uluslar arası geçimi- isen beş yıldan beri kaçımılmak İce» siyasal durum meydana ge- Salati Yani Avrupa ikiye ayrıla- *. Bugünkü siyasal gidişin dil, | Avrupa'yı ikiye ayırmak de- ? sınırları ve genel barışı kol- Sahip ve Başmuharriri : Siirt Kü Tarih ve coğrafya fakül- tesi kadrosu hazırlandı En ileri gitmiş milletlerin terbiye sistemlerini tetkik ediyor kendimize uyar olanını alıyoruz Yeni fakültenin bütçesi şimdilik 225 bin liradir Bir müddettenberi şehrimizde teftiy- te bulunan Kültür Bukunı Bay Abidin Ozmen, bu akşamki trenle Ankaraya gi- decektir. Kültür Bakanı şehrimizde bu- lunduğu müddet içinde, bir çok mektep- leri, müzeleri, © maarif müesseselerini gezmiştir. En son olarak evvelki gün Mülkiye ve Hakimiyeti milliye şehiryatı mekteplerini teftiş etmiştir. Halılar çürüyor mu? Kültür Bakanı bundan bir kaç gün evvel Süleymamiyedeki islâm eserleri mü- zetini ziyaret etmiştir. Bay Abidin Oz. men'in müzeyi bu ziyaretinde, birçole ta- rihi kıymeti haiz şark eserlerinin bozul mağa yüz tuttuğunu gördüğünü ve bazı tedbirler alınmak üzere emir verdiğini duyduk. Bilhassa bazı kıymetli halıların harap olacak dereceye geldiği söylen - mekte idi, Dün bir muharririmiz, Kültür Bakanını ziyaret ederek, Türk islâm e- serleri müzesindeki eserlerin vaziyetini sormuştur. Bay Abidin Ozmen demiştir kör — Sorduğunuz gibi Evkaf müzesini bu müzedeki eşyadan anlar bir kaç ar- kadaşla bersber tetkik ettim. Oradaki kıymetli eşyaya, müzeye gelmeden ev - Orta Avrupa andlaşması Bay Abidin Özmen vel iyi bakılmamış denebilirse de, müze- ye geldikten sonra iyi ih. timam edildiğini gördüm. Bilhassa halı. ları mütehassıslarına gösterdim, Bugün için “güve” gibi tahrip şekillerinden w- (Devamı Tinci sahifede) Romada hazırlanan proje alâkadarlara bildirildi zamma Fransız nazırları Londrada neler konuşacak- lar? Andlaşmayı alâkadar devletler tasvip etmezlerse vaziyet ne olacak? Bay Laval Romada antlaşmayi imzalarken PARIS, 25.A.A. — Bu ayın 17 sinde Romada tesbit edilen orta Avrupa ant- laşması projesi alâkadar hükümetlere bil | kanlarına, Avrupa siyasasına ait kati dörülmiştir. olarak tesbit edilmiş ve hiçbir yerinde Londra görüşmeleri değişiklik yapılamıyacak bir planın veri- LONDRA, 25.A.A. — Havas muha- birinden: (Devamı Gıncı sahifede) Kalimnoslular Yunanistan vePatriktenayrılmıyorlar İtalyanlar bir çok kimseleri tevkif etti Başbakan son hâdiselerin Yunan efkârında iyi tesir bırakmadığını İtalyan elçisine söyledi Kalimnos adamdaki sonhadi- | sinden ayıracak tarzda yeni bir ki- seler hakkında yeni malâmat gel- | lise ihdasma teşebbüs etmesi se « miştir. Bu malümata göre, Kalmi- | bep olmuştur. nos adası da İtalya'nın işgalinde İtalya bir kaç senedenberi on iki bulunan diğer on iki ada gibi Yu | adada Patrikhaneden ayrı bir ki- nanistanla birleşmek istemektedir. | lise kurmak istiyordu. Hattâ bu işi Fakat son hadiseye İtalya'nın on | konuşmak için Sinyor Mangozo is. iki ada kilisesini Rum pairikhane- | minde bir zatı Patrikhane ile te - masa memur etmiş, fakat Patrik- hane razı olmadığı için bu zat geri dönmüştü. Bunun üzerine İtalya hükümeti Rodos Rum Metrepolidi ile görüş- müştür. Metrepolit bu görüşmeler» den sonra adamlarından birini pa- lektif yani hep bir arada çalışma ile pekleştirmektir. Bunun içindir ki Sar işinin bittiği bu günlerde Avrupa'nın siyasal gidişinde yeni bir dönüm yerine , diği söylene- bilir. A. Sükrü ESMER (Devami Guncı sahilede) pazlarla görüşmek üzere Kalminos , tir Meb'usu Mahmut SOYDAN —Suncu sene No. 3220 CUMARTESİ 26 İKİNCİKANUN 1935 kam bugün gidiyor (| KemalAtatürk | İSTANBUL, 25.A.A. — Cüm- hurreisi Atatürk bugün öyleden sonra otomobil ile Hürriyet âbi- desine kadar bir gezinti yapmış- lar ve İstiklâl caddesi yolu ile Sa- raya dönmüşlerdi: Türk-Fransız dostluğu Fransız dış işleri encümeni başkanının söyledikleri Fransız sermayesi mem leketimizle daha yakın- dan alâkadar olacak YENİCE, 25. A.A. — Fransz parla mentosa dışarı işleri encümeni başka - mu Paul Bastide, Toros ekspresinde ken- disile beraber bulunan Amadolu ajansı muhabirine beyanatta bulunarak : Reisicümhur Atatürkün takdirkâr ol. duğunu, Türkiyedeki terakki ve yüksel- me hamlelerini yakından takib ettiğini söylemiştir. Mümaileyh, Türk « Fransız dostlu- İ gunun günden güne ( kuvvetlendiğini | “Türk hükümeti erkânı arasında şahsi İ dostları bulunduğumu ifade etmiştir. Payl Bastide, Türkiyenin iktisadi, ma- ki inden General İsmet İnönü hü- kümetinin elde ettiği muvaffakiyet, ba- sardığı işler ve güttüğü ( siyasasından takdirlerle bahsetmiştir. Hariciye encümeni reisi yakında Fran- siz sermayesinin memleketimizdeki alâ kasmaı ziyadeleşeceğini ve bu suretle Türkye ile Fransa arasında daha kuvvet- K iktisadi bir teşriki messi elde edile- <eği ümidinde olduğunu söylemiştir. Güneş - Vefa takımlarnın geçenlerde Büyük Türk dostu olan Paul Bastide memleketimizde kalmaya vaktı müsaid olmadığına teessüf etmiş, ilkbaharda İ- rana yapacağı seyahat esnasmda Türki“ yeye de uğrayarak Ankara dostlarını ziyaret edeceğini bildirmiştir. Dış işler bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras Belgrada vardı "BELGRAD, 25. A.A. — Türkiye dışarı işleri bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras, bu sabah Bolgrada gelmiştir. Kendisi burada bir gün kalacaktır. Bay Tevfik Rüştü A- ras, istasyonda Bay Poutritch ile Türkiye ve Romanya sefirleri tarar fından karşılanmıştır, Tayyare İhtifali yarın Merasime tayyare parkın- da saat on üç buçukta başlanacak Şehit tayyareciler ihüfali yarın saat 13.30 da Fatih tayyare parkında yapılar caktır. İhtifal merasiminin programı ha- sırlanmıştır. Merasime askeri kıtalar, (Devamı 7 inci sahifede) Avusturyanın istikbali Cana kıyan düş- manlarla anlaş- mak imkânı yoktur Bay Starhembergin Nazi- lere dair söylediği nutuk | Bay Starhemberg VİYANA, 25.A.A. — Havas ajansı bil diriyor : Bay Starhemberg, son zaman- söylemiş olduğu bir nutukda şöyle demiş- (Devamı 7 indi sahifede) rl Milliyetin yeniadıdır Müdür , 2 Idare ve Mi Yanı işleri müdürü £ 24019 Teki “ Dünkü macfaciası Galatasarayın bir çok oyuncuları yaralandı Salâhaddinin ayağı kırıldı, Avni belinden ve yüzünden yaralandı, Nihadın dizleri parçalandı sera Dünkü maçtan heyecanlı bir an Maçları, Fener Ga- latasaray ve İs- tanbulspor kazandı yaptığı bir egzersiz inaçı dolayısile Ve- fa takımı oyuncularından — bazılarının sert oyunundan, kasti ve devam fa- vullerimden şikâyet etmiştim. Beşiktaş- Fenerbahçe maç dolayısile o de hakem Bay Ademin, favuileri çalmayerak oyu- Bun sertleşmesine o meydan verdiğini tenkit etmiş, hattâ bu şekilde oyun ida resile bizde futbolün yükselmek değil, pek fena bir hale düşeceğini yazmıştım. Bu görüşlerimde ne kadar ballı olda- ğum dün Fenerbahçe stadında yapılan Galatasaray « Vefa maçile bir daha te- eyyüt etti, Başlangıçtan pek az sonra sertleşen ve hakemin (Jon idaresile bu sertliğini gittikçe arttıran oyun, bir futbol ma - çmdan fazla her şeye benzetilebileceği için bu oyunu tafsilâtile anlatmağa ve tenkit etmeğe lüzum bile görmüyorum, Tk golü onunu dakikada Vefa yap- & va 17 mel dekilinda Galatasaray mer- kez muhacimi Salâhattin beraberliği te min etti. Daha sonra penalidan Galata- saray galibiyeti elde etti, Bir biçki mas kinesi İesıisında oynayan ve resmi bir (Devamı 7 inci sahifede)) ş Başbakan General İsmet İnönü'nün Ankarya gitiğini telgraf ha- beri olarak yazmıştık. Muhabirimizin Başbakanımızın Ankaraya muvasalatma dair gönderdiği resmi bugün koyuyoruz. Öz türkçe yazı örnekleri: ( La Fontaine )in masalları 2 — Boroz ve Tilki Ihtiyar bir Horoz, günün birinde, bir | üme iki kat sevinç verdi, demiş. Kur. ağaçın dalına binmit, kurnac ve kaba- | maz Horor bir yandan bunları sayıp dö- dayı bakışların ortalığı gözetlermiş. Der- | kerken öbür yandan da uzakları gözet- ken karşıdan bir Tilki görünmüş, (Kü: | iyormuş gibi ovaya bakıyordu. Bir erme si önünde Tülenin nasl ağzı sulan. | hık * dığını hepimiz bilmiz) Tilki Horazu gö: | © — Tilki hordeş, belki sen aşağıdan gö Süz pöcmez hemen eagirterek ağacın di- | zencesin, benim buradan gözüme Tptiz bine gelmiş ve sesini tathılaştırın iki tazı, yel gibi koşarak, bize doğru — “Horoz kardeş, demiş, san kendim | geliyorlar. Belki ki le yle muğlamağa : geldim © oetik > izlerle. | Gigi ter eke e işin gönderilei; barış görüş olduk, bundan sonra | pesincılarıdr Nerdeyse bize ulaşacakları aramızda kavga filân olmayacak; ayağı ünye a balk in de seni bir kucaklayıp öpeyim; hem onlar yetişip. gelmeden ben aşağı ineyim glam — Sağlıca kal Hı kardeş, beni kadar bekleri vakum yeliz yildağla z daraldı, €peyce uzundur, barışın cümbüşünü Pay here een başka vakit yaparız demi ye Horozu aşağı in da seninle iki kardan Gi Hesap tabanları mi kal vera gözüne kaçma beşi X ei kn bna Meri Gün güreş Kisiye, İç istifini bos. | He onun ba tabünalığran katıla ka- vala gülmüş. Oğüt : — Yalancıyı aldatmanın tadı» na doyum olmaz. Ismail Müştak MAYAKON ne biz, ka tesi yek: gi Zp evinizde genlik yapınız. madan £ — Bilsen Ülki kardeş, tuna ne kadar sevindim... Benim için bundan mutlu, bundan tatlı bir salık olamaz; bele bu- nu senin ağzından işitmek yok mu, gön-