26 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

eç aa ” İ ON ALTINCI YIL. No: 4849 Gündelik DİL DEVRİMİ Toprağın bağrından eski bir gö- mü (define) çıkarırken, yıllar- dan beri her şeyde Türk özlüğünü bulmağa çalışıyoruz. Yazıyı ve ta- rihi kurtardık: sıra dilimize geldi. Sevgisini arabça kekeliyen, acısı- nt farsça şakıyan kafası melez, gönlü kurak bir yoz sürüye dön- müştük. Sürüyü kapanın elinde kalmaktan kurtarabilmek için ona bir ulus düzeni vermek gerekti. 'Türk devrimi demek, işte bu düzene doğru atılış demektir. Yay Afyon'da gerilmişlir. Er- genekondan, Afyon'un sarp kaya- hığını aşarak çıktık. Afyon; ken- di başına taşı, toprağı, yapısı ve yıkısı ile yeni türk kurtuluşunun kaynak başını gösteren bir anıt- tar (âbidedir). Yurddan dile kadar bütün kur- tulüşlar oradan, Afyon'un yalçın bağrından geliyor. Yalnız o ka- dar mı ya?, Yeni türk doğumun- dan örnek alarak Asya sürülüğün- den çıkan kalabalıklar, hep kuru- huş güneşlerinin ilk aydınlığı önü- ne Afyon tepesini koyacaklardır. Falih Rıfkı ATAY Bu yazı Aiyon'da çıkân Taşpınar mecmuası için yazılmıştı. Cibuti hâdisesi kapanmış sayılıyor Paris, 25 (A.A.) — Fransız hü- kümeti, Habeşistan hâdisesini ka- panmış saymaktadır. Mutasarrıf Bernar ile milis askerlerinin öldü- rüldüğü yerlerde asayişin temin e- dilmesi yolunda tedbirler alınma- sr için Habeşistan hükümeti nez- dinde müracaatlarda bulunacak- tır. Sınır, isyan eden kabiylelerin taarruzlarından korunmuş bir va- ziyete getirilmelidir. Fransız hükümeti taraftarları- na hücum eden kabiylelerin, bir daha böyle hâdiselere meydan ve- rilmemek üzere tedibini istiyecek- tir. Bulgar kıralr Bay Geor- giyef'e bir ziyafet verdi — Kıral ve Kıııh mon Georgiyel'le eski bakanlardan B. B. Todorof ve Boyaciyef'e bir öğle ziyafe- ti vermiştir. Viyanada bir komünist merkezi bulundu Viyana, 25 (A.A.) — Zabıla kuv » vetleri, dün akşam Viyana'nın merke - zinde bulunan yabram kabulüne bir bas- kın yapmış ve orada 60 kadar komünist bulmuştur. Bunlardan yirmi kadarı tev- | kif edilmiştir. Mevkuflar arasında avus- turyakdlar, macarlar ve yugoslavlar var- der O — YENİ TEFRİKAMIZ. Bu da bir Hikâyedir Büyük hikâye Yazan: Yaşar Nabi NAYIR Bugünden itibaren beşinci sayıfamızda okuyun Kabinesindeki değişikli - ğin sebebi neymiş? Roma, 25 (A.A.) — Resmi mahfel - ler, kabinedeki değişikliğin korporas - yöon prensiplerinin basit bir tatbikı oldu- Bu ve İtalya'nın dış ve iç mali ve soysal aıyasasında hiç bir değişik'ik olmıya « cağı şeküinde göstermektedirler, Bu ara- da, İtalya altim esasını korumakta de « vam edecektir, Ankaranın ikinci seçmenleri Bayan Növner general Sevüktekir Bayan Lahika Manyas Ankara'nın kadın ikinci seç- menlerinden birkaçının resimleri- ni koymuştuk. Bugün de ressam Bay Saib tarafından yapılmış iki krokiyi sunuyoruz. ——— 26, fırkası SONKÂNUN 19 İstanbul, yakında yapılacak âyan seçimine ehemmiyet vermektedir. Seçim neticesinde hüküm dan beğenilip beğenilmediği 'UMARTESİ 5 (Telefon) — Bay Çaldaris ve sıyasasının yunan halkı tarafın- anlaşılacaktır, Her yenlc 5 kuruş İtalya Yunanistan BayT Aras Belgradda İtalya elçisi yunan bıçbılunını yuran halkının İtalya aleyhin- deki tezahürlerindev şikâyet etti İstanbul, 25 (Telefon) — Ati- na'dan 25 tarihiyle bildiriliyor: Buradaki italyan elçisi evelisi günü Atina belediye reisinin İtal. ya'ya dair vereceği konferansta çıkan hâdiseler hakkında Dışarı İşler Bakanıma vekâlet etmekte olan Başbakan Bay Çaldaris'i zi- yaret etmiş ve kendisile uzun uza- dıya konuşmuştur. Bay Çaldaris italyan elçisine Kolimnos adasın: da ortaya çıkan hâdiselerin yu- nan halkı üzerinde fena bir tesir yapmakta olduğunu söylemiş ve elçinin bu hususa dikkatini çek- miştir. Kış Yunanistan'da da dehşetli İstanbul, 25 (Telefon) — Ati- na'dan 25 tarihile — bildiriliyor: Şimali Yunanistan'da büyük kış vardır. Makedonya ve Epir'de mü- temadiyen kar yağmaktadır. Ter- mometre sıfırdan aşağı 15-16 de- recededir. ... Bakanımız Prens Pol tarafından kabul edildi ve Bay Yevtiçle görüştü Prens Pol Belgrad, 25 (A.A.) — Türkiye Dışarı İşler Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras, bu sabah Belgrad'a gelmiştir. Kendisi burada bir gün kalacaktır. Bay Tevfik Rüştü A- ras, istasiyonda Bay Puriç ile Tür- amalimamme Mançuri katalarile onlara saldıran Mo - gollar arasında çarpışmalar oluyor Tokyo, 25 (A.LA.) — Rengo a- jansının almış olduğu bir duyuğa göre Mançuri kıtaları Halumami- as yakınında birdenbire moğol kıtalarının salımına (taarruzuna) uğramışlardır. Mançuri kıtalarının kıyıbkrı goksa da karşılık salıma geçmiş- lerdir. Çarpışma, bütün ikindi vak- ti devam etmiştir. Çarpışma yeri olan Mançuri'nin Batı sınırındaki topraklar çinlile- re karşı yapılmakta olan askeri harekât mıntakasından çok uzakta bulunmaktadır. Tngilizler Japonya'nın Çin sıya- sasından şüpheleniyorlar Londra, 25 (A.A.) — Taymis gazetesi, japon başbakanı Bay Hi- rota'nın Japonyanın Çin sıyasası hakkındaki sözlerini ve Şanghay hâdiselerini karşılaştırmakta, ara- larında bir alâka görmekte ve ja- pon başbakanının bu sözlerinin bazı yabancı memleketler tarafın- dan şüphe ile karşılanmasına Tok- yo hükümetinin hayrete düşmeme- si gerekece; azmaktadır. NUNANLAİ: Ankara'da kayak sporu Dünkü kayak eğlen celeri ve bisiklet koşusu çok iyi geçti Dünkü cuma, Ankara için tam bir spor günü olarak geçmiştir. Çünkü spor hareketleri yalnız a- isar etmemiş, ka- alanlarında da canlı bir faaliyet olmuştur. İleri bir kış sporu olan kayık- çılığı memleketimize gireli çok olmadı, fakat iki üç yıl içinde bu Si d : | yolda gördüğümüz ilerlemeler, kış ve kar sporlarına çok müsaid olan memleketimizde pek yakında şi- mal memleketleri kadar hareketli bir kayakçılık başlıyacağı umudu- nu bize vermektedir. Kar, gönül açıcı olduğu kadar sıhhat besleyici bir spor vasıtası- (Sonu 2 üncü sayıfada) r ı Bakanlar ve Generallerden mürekkeb güzide kiye ve Romanya sefirleri tarafın- dan karşılanmıştır. Belgrad, 25 (A.A.) — Prens Pol Türkiye Dışarı İşler Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras'ı kabul e- derek kendisini yemeğe alıkoy- muştur. Kabulde ve yemekte Bay Yevtiç hazır bulunmuştur. Bundan sonra Bay Tevfik Rüş- ü Aras Türkiye elçiliğinde Ro- BB. Aras ve Yevtiç'in Bir urada alınmış resimleri manya, Fransa, Arjantin sefirle. rile yunan n zi — yıredmııı kabul etmiştir, — Akşam Türkiye elçiliğinde bir ziyafet verilmiş ziyafette Başba- kan Bay Yevtiç, Dışarı Bakanı muavini Bay Puriç, Romanya ve Fransa sefirleri hazır hıılııııııı.. tur. Bay Tevfik Rüştü Aras yarın Belgrad'dan İstanbul'a hareket e- decektir. (Sonu 3 üncü -ayıfada) Alman hücum kıtalarının silahları alınacak mı? Berlin, 28 (ALA.) — Nazi milisinin yeniden düzenlenmesi sorumu (mesele- si) hemen balledilmiş gibidir. Bu düzen- lenme yapılırken — gözetilecek - biricik nmac, Hitler'in “üçüncü alman impara- torluğunda silahr ancak alman - ordusu taşıyabilir,. prensibidir. —— —— Orta Avyrupa andlaşması projesi bildirildi Paris, 25 (AA.) — Bu ayın 17 sin- de Roma'da tesbit odilen orta Avrupa andlaşması projesi alâkadar hükümetle- re bildirilmiştir. J j j