23 Şubat 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

23 Şubat 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Milliyet buadı alıvor Plaı 5 KURUŞTUR. Londra bildirimi Ve Sovyet Rusya , Artık açık olarak anlaşılmıştır ki, Sovyetlerin güttüğü siya #anın başlıca amacı, genel barışa yardımdır. Bu, o kadar açık ve li bir amaçtır ki, Sovyet siya- Sasınm her kımıldanmasında gö- tünür, Londra bildirimine (beyan- Mame) karşı Sovyetlerin bakımını bildiren sözlerde bu genel barışa Yardım bir kez daha sezilmektedir. Moskova'daki kigiliz ve Fran- *iz elçileri Sovyet dışişleri ko- Miseri B. Litvinof'tan Sovyetlerin Londra görüşmeleri için ne düşün- erini sormuşlar. Litvinof'un “özleri dünkü gazetelerde çıkmış- Tas ajansının bildirdiğine gö- ”e, Sovyetler, barış için atılan her Adımı sevinçle karşıladıklarını bildirdiler, Londra'da da böyle bir amacı güdülmü Ancak barış sağlam olmak için batı Av- ipa'smda olduğu gibi, doğu Av- Tupa'sında da bir düzene bağlan- Malıdır, Barış ya genel olur, yahut- ta hiç olmaz. 1 — Bunlarm birincisi Alman- Ya'nın istediği batı devletleri an- İaşmasıdır. Almanlar, 1926 yılında imzalanan Lokarno andlaşmasını Yeni bir hava andlaşmasına bağlı- Yarak İngiltere, Fransa, İtalya ve 'ndileri arasmda bir kombinezon Yapılmasını istiyorlar. Buna Sov- Yet Rusya'yı karıştırmayı düşün Miyorlar, p,? — Kinci proje daha geniştir: Tansa'nın çok benimsediği bu Projeye göre, orta Avrupa'nın #iatükosu Roma protokollerile Mağlamlaşmalı, Ve bundan başka Sovyet Rusya da içeri almarak bir ğu andlaşması yapılmalı. Sovyet Rusya'nın ileri sürdüğü Toje, Fransız projesini bile ge Dişleştirerek batr ve doğu Avru- Pa'sının barışını pekleştirmek a- Macmı güden bir si , Sovyetler, batı Lokarnosuna şu a bu biçimde, bir doğuLe- nosunu, küçük andlaşmayı Ve Balkan andlaşmasmı ulaş- ak istiyorlar. Rusya, Fran- 15 Italya, İngiltere, Küçük and- İma ve Balkan andlaşması Av- "üpa nüfusunun yüzde yetmişini Murları içine almaktadır. Barış Amacında birleşmiş bu kadar bü- bir varlık ında, yüzde geçmiyen azlığın bir şey ya- ıyacağı açıktır. a durumda Avrupa'nın iki yol ymda bulunduğu Anlaşılıyor: nlardan biri, Almanya'yı içine akbir batı devletleri andlaş- yapmak. İkincisi de Sovyet ar Küçük andlaşma ve Bal- andlaşmasma alarak daha ge- 48 bir kombinezon meydana ge- . Her ikisini de birleştire- İmanya'yı da içine alan bir inezon yapmak daha iyi o- Ancak Sövyet Rusya'nın iği yere Almanya'nın girmiye- anlaşılıyor. Bu durumda Rus- Yı mı yoksa Almanya'yı mı bi- 1? Rusyadan vazgeçilemiye- kuşku götürmez. Bu, Sovyet- daha önemli bir devlet, olma- ndan ileri gelmiyor; işin ge- “nden ötürüdür. Avrupa ba- sağlamlaştırılması düşünü- in 2; 14 y YELİZ ANKARA, 22 (A. A.) — Halkevleri kurumunun üçüncü yıldönümü bugün Halkevinde Başbakan İsmet Inönü ile Bakanlar, C. H. Fırkası genel kâtibi Re- cep Peker ve birçok saylavlar, bakan - lıklar ileri gelenleri ve her sınıf halkın iştirâk ettiği büyük bir merasimle kut- lanmıştır. Merasime İstiklâl marşı ile başlanmıştır. Musiki Muallim Mektebi talebeleri- sin okudukları bu milli marştan sonra Başbakan General İsmet İnönü şu söy“ levi söylemiştir: “ Halkevlerinin üçüncü yıldönümü- nü kutluluyoruz. Bu ânda ülkenin seksen kadar Halkevinde imleânı olanlar Bizim bugünkü toplantımızı dinliyorlar. Halkevleri üç yıldanberi kendi varlıkla. rını kültür alanında duyurmuşlardır. Halkevlerinin şu vazfesine bütün Hal kevi üyelerinin dikkatını çekmek iste - rim. Halkevleri soysal büyük bir ödevi üzerlerine almışlardır. Bu ödev vatan- daşların toplanıp gerek ilim alanında ve gerek soysal bakımdan birlikte konu- sabilmek ödetine alışmalarıdır. Bu bi - züm ö i büyük bir ihtiyacımızdır. Sonra güzel sanatlar için ve müsbet i - İmleri tanıtmak ve sevdirmek için sar- folunacak emekler bilhassa farknnın ve Halkevleri idare heyetlerinin gözleri ö- münde bulunmalıdır. Bir toplantıda isti- fade ile söz söylemek için o toplantıdan evvel konferansların ve konserlerin daha evvel çalışılmış ve hazırlanmış olması ge- rektir. Iyi çalışılmış, bir kaç kitap ka- » Sovyet Rusya, “barışın aştırılması için yapılacak na Almanya girerse, , demiyor. “Almanya in ben de,, diyor. “Rusya ben girmem,, diyen Al 'dır. Böyle bir durumda A'nın dediğini yaparak "yı dışarda bırakmak, barışı racağı yerde savaşâ Şi # arasndaki geçim bir kadar bağlıdır ki, bir vaş öte yanda barış ola- ir yerde patlak veren sa- 'nm ve belki de acu- yerine yayılır. Bunu ge- Savaşta da gördük. Savaş, A- ile Sırbistan arasında bir "şma olarak başladı; Birleşik i ilkele- ZİK, g a if doğru olan bu bağlı- in daha doğrudur. Bunun ki Sovyet Rusya'nın ileri isü gibi, barışı sağlamlaştır. lir çin Avrupa'nın her tarafın. | rıştırılarak hazırlanmış olam bir konfe- rantın muvaffak olması ve dinliyenlerin bundan zevk alması muhakkaktır. Umit ederim ki bütün Halkevlerinde arkadaş lar könferans vermek için daha iyi ha- 10 uncu sene No. 3248 Sahip ve Başmuharriri * Siirt Meb'usu Mahmut SOYDAN Halkevlerinin yıldönümünde By ipi e EE Başbakan General İsmet İnönü yıl içinde Halkevlerinin çalışma hesap- İarı elimdedir. Eğer soysal ve ilim alan- larında aza kanant etmeğe İstidadımız olsaydı bu vereceğimiz rakamlardan memnun olmamız lâzımdı. Meselâ 933 senesinde Halkevleri toplantılarında din Şehrimizdeki merasim Dün İstanbulda da altı Halkevi daha açıldı İstanbul evinde ve açılan yeni Halkevinde nu- tuklar söylendi, konserler ve temsiller verildi Istanbul Halkevi kutlulama Dün Halkevlerinin açılışmm 3 üncü yildönümü idi, Cumhuriyet Hall Fırka- Sının kültür şubeleri olan O Halkevleri, geçen üç yıl içinde, memleketin muhtelif elerinde, gençleri çatısı altma topla yarak onlara ışık ve yol göstermiştir. Halkevleri 9 faaliyot kolunda da, esas talimatname ve programın çizdiği vadi- de yürüyerek, yurda iyilik veren birçok işler görmüşlerdir. Dün memleketin her tarafında, Hal (Devamı 6 ıncı sahifede) dn barışı sağlamlandıncıya çalış. | mak gerektir. devletlerini değil, Sovyet Rusya'yı ve barış için yapılan küçük andlaş- ma ve Balkan andlaşması gibi kombinezonları bu amaç etrafın- da toplamakla olur. A. Şükrü ESMER Bu da yalnız bati | Bay İsmail Şevket söylevini sölüyor CUMARTESİ 23 ŞUBAT 1935 ve B. Necib Ali birer söylev söylediler “Muhtaç olduğumuz vasıtaların en başında, paradan, her şeyden evvel, en başta bilgi lâzımdır,, ne yalın bir sayıdır. Amma, bütün mem- lekette seksen toplantı yerinde bizi din- liyenleri 800 bin kişi alırsak bunu azam- samak bizim için bir borçtur. Daha çok toplanmalıyız ve Halkevlerinin bulun - duğu yerlerdeki vatandaşlar, kadın, er» kek bütün bir yılda, bir defa olsun Hal kevinde bulunmalıdırlar. “Halkeylerinin malüm olan özel bir mahiyetine tekrar (o bütün memleketin dikkatini çekmek © isterim. Halkevleri siyasi bir müössese değildirler. Soysal ve kültürel Kurumdurlar. o Onun için memleketin bötün ışıklı evlâtları bu top- lantılarda bulunarak © zevklenmeli ve Halkevine Bizmet etmeyi yurda karşı bir ödev telâkki eylemelidirler. “Mermur olsun, serbest meslek erbabı olsan herkes Halkevlerinde en temiz bir sile toplantısı gibi bulunmayı kendisi için istenilir bir iş saymalıdır. “ Halkevlerindeki kitap sayıma gelin €eş geçen sene 59 bin imiş, bu sene 97 bine çıkmış. Bu azlıktan ne kadar şikâ- yet etsek hakkımız vardır. 97 bin kitap 80 Halkevi için çok azdır, | Bu geçen 934 yılında okurların adedi 428 bindir. Görüyorsunuz ki rakkamlar iki müsli, üç misli arthıştır. Ancak bü artış varmak İstediğimiz neticeye ve ihtiyacımıza gö- re azdır ve bunların çok daha artırılma- «e İizimdir. “Memleketin ilerleme ve genişlemesi yolunda bir çok sıkıntılar geçiriyoruz. Bir çok vastasızlıklardan bunalıp yoruz. Tabii bunların — başında #enelerdenberi yıpranmış, harap olmuş, zenginliği erimiş bir memleketin varlı- ıma artırmak en mühim vazifelerimiz. den biri olarak önümüzde duruyor. Fa- kat, arkadaşlar, bütün Halkevinde bulu- manlar işitsinler ki bu memleketin ilerle- "genişlemesi için muhtaç olduğu. (Devamı 6 ıcı sahifede) Bulgaristanda Mahküm edilen komünistler 32 maznundan biri ida- mu mabküm edildi SOFYA, 22. A.A. — Hasköy mahkemesi, geçen kânunuevvelde meydana çıkarılan komünist teş- kilâtı azasmdan 32 sivilin muha- kemesini bitirmiş ve bunların biri. siin idama ve yirmi beşini bir sene ile on iki sene arasında tahavvül eden muhtelif hapis cezalarma mahküm etmiştir. Altı kişi beraat etmiştir. Malüm olduğu üzre, ayni mesele ile alâkadar olan 37 askerin muha- kemesi geçen ay bitirilmişti. Üç aylıklar Dul ve yetimlerin mart, nisan, mayıs üç aylık maaşları iki mart- tan itibaren verilmeğe (o başlana- B. Tevfik Rüştü Aras Ankaraya döndü karaya dönmüştür. Bay Tevfik Rüştü Aras istas - yonda resmi merasimle uğurlan- muştır, Japonyada Bir gazete müdürüne sul- kast yapıldı TOK!O, 22.A.A. — Yomiuri ga- zetesi müdürü B. Horiki bir sağ cenah teşkilâti azası tarafından bı- çakla yurulmuştur. Gazete, müdü- rünün vaziyeti pek fenadır. Vuran adam teslim olmuştur. Bu suikasd, vaktiyle Jiji gazete- si müdürü B. Sanjimlts'e yapılan suikasda benzemekte ve teklif olu- nan para yardımı yapmanm redde- dilmesinin bu sujkasda sebep oldu- ğu zannedilmektedir. Milliyetin yeni adıdır Tel: ( Müdür: 24310. Yazı işleri müdürü; 24019 İdare ve Matbani | 2410 alya Habağ işinde | Japonya Habeşistana onul yardımda bulunmıyacak İtalyanlar bu akşam Şarki Afrikaya yenider asker ve mütehassıs Bay Mussolini bir merasim esnasında NAPOLI, 22. A.A. — Vulkania vapuru yarın akşam, 400 mutahas- s1s ameleyi ve 700 fenni kıtaat ve sıhhiye askerini hamilen, şarki Af- rikaya hareket edecektir. Vapur, amele gönderiyorlar Italyan askerleri aileleriyle vedalaşıyorlar Mesina'da da duracak ve oradan da Mesina fırkasına mensup 1000 kişiyi alacaktır. İtalyan kıt'alarıma kumanda ede (Devamı 6 ıncı sahifede) Avusturya başbakanı Pariste --İKomünistlerden ve Sosya- listlerde800kişi yakalandı B.Şuşniğin ineceği zannedilen istasyonda bir nümayiş hazırlanmıştı. Fakat başba. kan Paris civarında başka bir istasyona indi Fransız ricali ile neler konuşulacak nistler ve soaylasitler bakanların Şark istasyonuna ineceklerini zannettiklerin- den istasyon civarında | toplanmışlardı. Bunların fikri koyu faşizmin hideri olar rak telâkki ettikleri B. Şuşnig'in aley- hinde nümayişler yapmak ve 12 şubat 1934 te Viyanada sosyalistler aleyhine yapılan hareketleri şiddetli surette pro- (Devamı 6 ıcı sahifede) Avusturya Başbakam Bay Şusn Dünkü lik maçları Beşiktaş Süleymaniye berabere kaldı Istanbulspor Vefayı 2-1 yendi DANE deri EC Top Vefa Dünkü lik maçlarının şampiyonluğa namzet takımların vaziyetine müessir olmaması lâzımgeldiğini yazmıştık. Çün kü bunlardan Beşiktaşın, likte en zayıf takım olân Süleymaniyeyi i ken tarafından düşünülen bir şeydi. Fa- kat hiç umulmayan bir netice, bu tah- minleri ahtüst etti ve bundan da küreden hiç şöphesiz Fenerbahçe oldu. Bakınız nasıl; Fenerbahçe ile Beşiktaşm puvan va- ziyetleri öyle bir (o halde idi ki gelecek cuma Galatasaray - Fenerbahçe maçı Galatasaray'ın lehine biterse şampiyon- luğu Beşiktaş, yok eğer Fenerbahçe le- bine netitelenirse şampiyonluğu Fener bahçe alacalıtı. Fakat dün Beşiktaşla Sh leymaniye birer sayı ile berabere kalınca Fenerin yükü bir hayli daha hafiflemiş oldu. Çünkü önümüzdeki hafta Fener bahçe Galatasarayla berabere kalsa dahi şampiyonluğu almış olacaktır. Ancak Fenerbahçenin mağlübiyetidir ki Fener. bahçe, Beşiktaş ve Galatasmrayı müsavi puvana getircbilecektir. (Devamı 7 inci sahifede)