28 Şubat 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Şubat 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

1,3 numara denilen şey ne be - Ir yarabbi! İnsan numara önün- daimi hüviyetini kaybetmiştir. TA çocukluğumuzda mektepteki i Prmisi numaramız bulmuş - Ben rüşdiyede 143, idadide 04, Hukukta 668 idim. Ömrümü - “en çok kemiren şey de gene ra- dır. Her yıl o bir tane arlar, imüz bir tane eksilir. fi alıktan çoraba, çoraptan kun a kadar her yerde onun ze - uz, Numarayı söyleyemez - * başımızın kılıfını, ayağımızın 1 bulamayız. Numara yalnız Manlara değil evlere de dertakıl tur. Binaların alnının kara i |) andır. yi Bitiyoruz ki; belediyemiz şeh - Mü intizamı namına yeni bir nu - Marotaj yapacak; evlere numara, Sokaklara ad levhaları koyacakmış. İdterimda kaldığına göre sanı- m bundan 4 - 5 yıl evvelisi bir oşve daha evlere numara kondu ve Numara için bizden bir lira mı, ; kuruş mu, bir para alındıy- i & Şimdi dört, beş sene sonra bir Mi ha neden numara koymaya lü - var demeyiniz. Evvelce konu- | #M numaralar artık okunmaz ha - E teldi. Minaları döküldü, sokak İ rı birer kara saçtan ibaret m Doğrusu hangi fabrika yap- var olsun, Rengi solmaya kal- sırı döküldü. Mina ima - himaye için bundan iyi bir Rİ bulamama. Di Dört senede dökü- numaralar yaptırıp, herdört le bir yenilemek. Hem evlerin pumaraları eskimez, hem fabrika- © işsiz kalmaz, hem de belediye görmüş olur. Ancak bilmek istediğim nokta dur: Bu seferki numaratajın pa- Şem ie gene biz mi vereceğiz? Okan bu şereften mahrum mu ka- ğe Herhalde belediyemizin bu şereften mahrum elmiyece- in eminim... Geçen seferki nu otalda Usküdarda oturduğu - gren le de numara koy - GE köşkün numarası ke 41 koydular. Kimi bulup şükredelim? Belediye namı - Me haftada bir defa çöpçü, senede 0 defada tahsildar geliyordu. Onlar da bize: > Daha ne istiyorsunuz? 14 ye- E 41 vermişler. 27 numara fazla, isenize! dediler. O gün bu - Sindür, bizim köşkün numarası 41 Buraya kadar em bir ölme gene değiştirilecek - Acaba belediye köşesine lev- takdığı sokağın o yeni isimle a BE ve arandığını mı sanı - Ğ Bu kanaatte olanlar yanılırlar. Yünkü o sokaklar hep eski ismile Mleyor, İstanbulda sokak isimleri yy defterhane kaydı, bir halk dili, ie lesmiyesi olmak üzere le idi. Şimdi bir de eski i- | mlerdeki yabancı kelimeler atıla- »* Öz türkçe yapılmak fikri var- ınediyorum ki; bu son mü- la biraz mübalâğa var. Çün sokak isimlerinde mâna aran - ix. Âlem aranır. ey, Efendi ve Paşa sözlerinin İP olarak kullanılmaması ka - tan sonra da birtakım gay eği kimseler Mahmutpaşa, Mus - Hocapaşa gibi semtler - paşa sözlerinin kaldırlıması ana ileri sürmüşlerdi. Güya özleri söylemek yasak olmuş » Bereket, İçişler Bakanlığı bir im yazarak bu isimlere doku - asını tenbih etti de semtler ne kaybetmediler. Bir mahal bir sokak ismi bir çayhane adı i hergün değiştirilebilen birşey | lir. Ve olmamalıdır değil mi? İ B. FELEK V N YETTE ususi idare ve bele- | diyeler kefalet sandığı İş. ans idare ve belediyeler kefalet Dizamnamesi z xwe torpido atıslarını sn EE Taşaran ve bü ŞE EKONOMİ Almanyada Türk malları Türkofis"Berlin şubesi bir rapor neşretti Türkofis Berlin şubesi, Alman piya- salarımdaki ihracat mallarımızın son va- ziyetlerini gösteren şayanı dikkat bir rapor neşretmiştir. Tacirlerimizin karşılaştıkları bazı güçlükleri izah eden bu raporda aynen deniliyor kiz “— Türkiye ithalât için müsaade çi karılmasındaki güçlükleri kaldırmak ü- zere Berlin Türk resmi makamları, alâ- kadar Alman daireleri ile görüşmeler- de bulunmuştur. Müsaadelerin çıkarıl- imasında duyulur derecede bir kolaylık da başlamıştır. Gelecek haftadan itiba- ren bugünkü güçlüklerin kaldırılmış ©- lacağı kuvvetle ümit edilmektedir. Şunu kaydedelim ki, Türkiyeden it- halât için müsande verilmesi hiç bir 2a- man büsbütün durmuş değildir. Iki haf- padanberi görülen güçlük daha ziyade bazı kontrol hi pek çok işler ye ebe Şu ka- dar ki, iş sı Almanyada az ihtiyaç bulunması veya mallarımıza is- tek olmaması gibi sebeplerden doğmamak tadır. Bilâkis kleringteki yavaşlama kal derlir kaldırılmaz Türkiye ile işlerin ye miden canlı bir surette büyüyeceği kat'i sayılmaktadır. Yeni takas komisyonu Takas müsaadelerini veren koris - yonun lâğvedildiğini yazmıştık. Yeni- den teşkil edilecek komisyon için emir beklenmektedir. Yeni komisyon, vali muavininin reisliğinde toplanacak, Tür- acat gümrüğü, Merkez ve kambiyo müdürleri- Je Ticaret odası mümessillerinden mü. rekkep olacaktır. Tütüncüler bugün toplanacaklar Şehrimizdeki tütün tacirleri bugün Ticaret odasında bir toplantı yapacak - lar, kendi aralarında bazı görüşmelerde bulunacaklardır. Yükleme ve boşaltma tarifesi Liman ve Ribtim Umum müdürlü - ğünün yükleme ve boşaltma tarifesini tesbit edecek olan komisyon bugün de- niz ticareti müdürlüğünde ilk toplantı- sını yapacaktır, Fransızlarla muvakkal an- laşma bugün kalkıyor Türk - Fransız ticaret muabedesine edi bulunan muvakkat ahdi tarifenin feshi kararı, bugünden © itiberen filen tatbik edilmeğe başlanılacaktır. Tenzi - lâtlı tarifeden istifade eden Fransız ve diğer âkit memleketler menşeli mallar- dan bir çoğu dün alışama kadar güm - rükten çıkarılmıştır. Çıkarılamıyanlar i- gin bu sabahtan itibaren gümrüklerde | normal tarife tatbik edilecektir. En ziyade mazharı müsaade esasına dayanan ve ahdi tarifenin feshi kara - rında alâkadar olan memleketler ara- sında İngiltere, Almanya, Italya, Çe - koslovakya ve lspanya vardır. İzmirde incir salışı durgunleşh İzmirde İncir mevsimi geçmiş, pi - yasa durgunlaşmıştır. Son on beş gün zarfında İzmi borsasında satılan incir- lerin miktarı 96 çuvalı bulmuştur. Fi - yatların 4,50 - 12 kuruş aranında de - işmiştir. Bundan başka 4,50 kuruştan 50 çuval da hurda incir satılmıştır. (lş Bankasından alınan cetveldir) 71 ŞUBAT 935 AKŞAM FIYATLARI İSTİKRAZLAR TAHVİLAT İstikram dabi 2080 1933 Ergani Kuponsuz BEİ Rühim 1075 30,10 $ An. mümessil 5345 20,50 | An. tahvili 1, 13 4790 29) An. takili 1E ESHAM ankanı Nama 10 $ Reji kuponsuz eler Ni 7048 İ Telefon 97 $ Terkos Türkiye Cema” rim 1— 1360 1050 0750 285 465 Çimento. İhtihet dey. Şark dey. onar CEK FİYATLARI Proj Belgrat Merkova 19,05 351275 © MİLLİYET ii BAT, 1935 r BELEDİYEDE Ölçü Ve ayarlar Müddetin sonunda gruplar kontrola başlıyacaklar Ölçüler ve âyarlar nizamnamesine göre ölçü ve âyarların muayeneleri i- çin muayyen bir müddet konmuştu. Dün Ekonomi Bakanlığından gelen &mirde müddetin 31-5-955 tarihine ka dar uzatıldığı bildirilmiştir. İstanbul belediyesi bütün esnafa ve mücssesa- ta bu emri tebliğ etmiştir. Oğrendiği- mize göre ölçüler ve âyarlar müfet- | tişliği esnaf ve müesseselerde bulunan kantar terazi ve ölçülerin muayenesi- ne ve yeniden kontrolüne başlayacak- tw. Bu maksatla Eminönü, Beyoğlu, Fatih, Kadıköy semtlerinde birer kan- tar grupları ayrılacaktır. Bu gruplar en kısa zaman larma bakacaklı ceklerdir. Bu suretle hiç bir mar vakit kaybetmeden ölçüleri kontrol €- dilmiş olacaktır. Kasımpaşaya yeni ağaçlar dikildi Sehrin muhtelif yerlerine olduğu gibi, Kasımpaşaya da ağaçlar dikil- miştir. Şişhane yokuşu mam itiba» ren iskele başma, bahriye kışlasma, caddeyi takiben Dörtkapı polis nokta- sına kadar olan iki kilometroluk saha- ya 500 ü mütecaviz ağaç dikilmiştir. Ağaçların dikilmesine belediye mü - hendislerinden Bay Recai, Kai Pa- sarın çalışkan nahiye mü e nezaret elmişeirdir. Bil nn dereboyu caddesini iki Kasrmpaşa; taraflı ağaçların dikilmesi halkın mem | muniyelini mucip olmuştur. Esnaf Bankası i Dün şehir ir meclisi ha- zırlanan mazbatayı kabul etti Banka tasfiye edilecektir Vilâyet umumi meclisi dün toplan- mıştır. İlk tedrisat müfettişlerile yatı ve ilk mektep munllimelrine verile - cek mesken bedeli hahikmednki hesap işleri müdürlüğünden gele olan tez- kere bütçe encümenine miştir. si, ve Esnaf Bankasınm tas- fiyesine dair Iktısat ve Kavanin encü- menlerinden gelen müşterek mazba- ta okunmuştur. Mazbata muharriri izah etmiş ve azadan Şel havale etmiş ve kendi müt: e etmişti. Bu mütalenda (mülkiye müfettişlerince yapılan tetkikatta ban kanın tasfiyesi lüzumu ileriye sürül - müş olduğundan o yolda muamele ya- pılmasının müreccah olduğu) bildiri - İiyordu. , Encümenlerde bu noktai nazar üze- vaziyet tetkik edilmiş ve tasfi- in muvafık olduğu tesbit edilmiş- Esnaf bankası bir Anonim bunun tasfiyesine umumiyesinin ka- nlaşılmırtşır. amafih belediye bankanm bü - yük hizsedarlarmndan o'duğu için he - yeti umumiye topalptında belediye mümessilelri de bulunacaktır. Bu toplantıda belediye mümessil - lerinin bankanm tasfiyesini istemesi kararlaşmıştır. Bundan sonra toplan - tıya nihayet verilmiştir. Banka umumi heyeti bugün toplanacak , Vilâyet umumi mecli; heyeti umumiyezinde belediye mümes- sillerinin tasfiye istemesine karar ver- mesi üzerine bugün öğleden evvel Es- naf Bankası umumi heyeti toplantıya davet edilmiştir. ıda bankanm tasfiyesine Nav un tarifeleri 55 IKomisyon yeni mülapla ai da haylitenzi'ât yapzcak Vapurların navlun ücretleri tari fesini tesbit. eden komisyonun, mar- ın 20 sinde içtima etmesi kararlaştırıl. mış ve alâkadarlara tebligat yapılmış ör. Komisyon, deniz müsteşarı Bay Sa- dulleh Güney'in reisliğinde toplana - caklır. Kabotaj müdürü Bay Ayet, De- Biz Ticaret Müdürü Bay Müfit Necdet, Vapurculuk şirketi umumi müdürü Bay Mustafa da tebii aza sıfatile buluna > eaklardır. Ticaret ve Sanayi odasi mamına ko- misyonun çalışmalarına iştirak etmek üzere Bay Suat Karaosman ve Antalya nakliyat ambarından Bay Ziya seşil » mişlerdir. gikliklere uğratılacağı Bilhassa, bazı sınai ve iptidai madde - lerden makil ücretlerinden yarı yarıya havale edil - | İ Bundan sonra ufak bir iki mesele INHİSARLARDA İranlılarla Afyon müzakeresi Kendilerine yapılacak teklif hazırlanıyor Türk - Yugoslav müşterek © afyon bürosuna, Iranm da iştiraki için Istan- bulda açılan müzakerelere İran hüküme ti namına iştirak etmiş olan İranın sa- bık afyon ve tütün umum müdürü Bay Khan Sait Nasr ve Maliye Bakanlığı Iktisat şubesi müdürü o Bay Nariman bir haftaya kadar Irana dönecektir. Iran murahhaslarile cereyan eden Müzakereler henüz bitmemiştir. Mu - rahhaslar memleketlerinde talimat al - mağa lüzum görmüşlerdir. İran murahhasları diyorlar ki: — Iran da Türkiye ve Yugoslavya ibi afyon istihsal eden bir memleket. . Bu sebeple afyon satışma dair Tür- kiye ile Yaşunlavın masmda mare iştirake davet edildi. Türküye ie ihlal ve Henri mümese batımız iyidir. Biz de bu münasebatın inkişafnı daha ziyade istediğimiz için bu daveti memnuniyetle kabul ettik. Bu- rada cereyan eden müzakerelerde her şeyden evvel bize üç senedenberi faali- yetie bulunan büronun teşkilât bak - kında malümat verildi. Sonra müşterek #fyon satışına İranın da (iştiraki için Bâzı teklifler yazılı olerak hazırlanmak tadır, Bu teklifleri alıp hükümetimize ve- receğiz. Bu tekliflerin esasını henüz bizde bilmiyoruz. Bunanla beraber Türkiye I- ran ve Yugoslavya arasında afyon sa- tışında bir teşrili mesai vücude gelme sini temin edecek mahiyetle olacağını ümit ediyoruz. Iran, afyonlarını alıcı memleketlere satmakladır. Tütün ve tömbeki de ayni surette satılmaktadır. Türk - Yugoslav müşterek bürosunun hazırlamakta ol - duğu teklifler bir haftaya kadar tamam lanağaktır. Bu teklifleri hükümetimize verip lâzım gelen talimatı aldıktan son ra hekrar görüşmek üzere Istanbula ge- leceğimizi ümit ediyoruz.,, MAARİIFTE Tramvaylara Asılan talebe ami Polis yakalayıp ismini mekteblerine bildirecek Mektep inlebelerinin tramvaylara asıldıkları ve bu sebepten bir çok ka - salara sebebiyet verildiği anlaşılmıştır. Maarif müdürlüğünün teşebbüsü ile Istanbulun büyük ve işlek enddelerine polis memurları — konulmuştur. Polis memurları tramvaya asılmış olan tale- beleri tutarak en yakın karakola geti - recek ve bu çocuğun ismini alarak ma - arif müdürlüğüne bildirecektir. Bundan başka çocuğun velisine de mektup yazarak keyfiyeti bildirecektir. Tramvaya asılan çocuklara şiddetli ce- za verilecektir. Fen fas ü tesi kimya profesörü Fen fakültesi kimya profesörlüğüne tsyin edilmiş olan Oerş Bran'ın Al - manyadan hareket ettiği dün Universite rektör.üğünden bildirili Ün-ers te 193ö kadrosu Üniversitenin 1935 kadrosunda bazı tadilât yapılması ve idare memurlarının çoğaltılması kararlaşmıştır. Kadro gel dikten sonra yeni vaziyet anlaşılmış o- lacaktır. N-batât va hayvanat enstitüsü Universite meydanında yapılmasına havar verilen nebatat, hayvanat ensti - tösünün inşasına bir kaç © güne kadar başlanacaktır. Bu binada bir de hayvanat müzesi yapılacaktır. Bunlardan başka Fen fakültesinin tabii müzeleri de kâfi olmadığından bu kısmlara ilaveler yapılacaktır. Yeni Yapön elçi bek:eniyor Japonyanın Ankara elçiliğine tayin edilmiş olan Bay Togugava'nın martın ikinci cumartesi günü Londradan şeh- rimize gelmesi beklenmektedir. ———— Çekoslovak konsol os- luğunda resmi kabul Çekoslovak Reisicumhuru > Bay T. G. Mazaryk'in 84 üncü yıldönümü ol - duğundan martın 7 inci perşembe gü nü Çekoslovak | konsoloshanesinde bir resmi kabul yapılacaktır. Çocuk esirgeme kurumu kaza kongreleri Çocuk Esirgeme Kurumu kaza kon- Bu cuma Fatih ka Kongre Şeh » HABERLERİ MAHKEMELERDE Muhtarın Vur.. emri Muhtar Kadri ve arka- daşları mahküm oldular Çatalçada Hüsmen ve Akif adlı iki kişiyi öldürtmekten suçlu muhtar Kad- Fi ile bunları öldürmekten suçlu bekçi Halit ve muhtar Kadriyi döğmekten suçlu köylü Etemin duruşmaları dün bi- tirilmiştir. Bu cinayet bir harman bitimi yü - sünden vekua gelmiştir. Harmanları bi- tenler bu münasebetle bir eğlenti ter. öp etmişlerdir. Bu eğlenti esnasında davul ve zurna alınırken korucu bun- ları menötmek istemiş, davul zurnayı çaldıranlar da ba mermuiyete kulek asmamışlardır. Arada çıkan gürültüye muhtar Kadri yetişmiş ve iddiaya göre korucuya: — Kim dinlemezse var... demiştir. Bu arada da ortadaki lâmba sönmüş ve o kargaşalıkta Etem muhtar Kadri- yi döğmeğe başlamış, tabancalar patla- mış, Hüsmenle Akif vurularak ölmüş - lerdir, Bitirilen davada üç suçlunun da suç- ları ayrı ayrı sabit olmuştur. Muhtar Kadri Hüsmenin ölü mesul gö- rülmüz, 7,5 sene ağır hapise ve Hüs - menin veresesine beş yüz lira tazminat vermeğe mahküm edilmiştir. Bekçi Halit Hösmenin ölümünden 15, Alfin ölümünden de 15 sene olmak zere 30 sene hapı mahküm edilmiş, cürüm birleştiği için cezası 22,5 sene- ye indirilmiştir. Ayrıca da Akifin ve - resesine bin, Hüsmenin — veresine de 600 lira olmak üzere 1500 lira tazminat vermeğe mahküm edilmiştir. Eteme gelince ölenlerden biri Ete - min kardeşidir, buna rağmen Etemin icelenen kavgaya iştirak ettiği, bu arada muhtar Kadriyi döğ - düğü sabit olmuş, onun da iki ay hapsi- ne karar verilmiştir. On sena tapis yatacak Çemiberlitaşta Salihi öldürmekten suçlu Sadettinin duruşması ağır ceza da meticelenmiştir. Sadettin suçu sabit olduğu için 15 sene ağır hapise mah - küm edilmiş, fakat suç af kanununun meşrinden evvel iş beş se- nesi affa tâbi tutulmuştur. Sadettin 10 sene hapis yatacak, Salihin veresesine bin lira tazminst verecektir. Kokain müptelâsı Artist Ferdi ve arkadaşları dün muhakeme edi.d.l:r Dün 8 inci ihtisas mahkemesinde ipek Film stüdyosu artistlerinden Fer- di Tayfut, terzi Ni | Bay Ferdi Tayfu - run karısı Bayan Mine. Kahveci Necmi de suçlulardan yal- nız Nihadı tanıdığımı, diğer suçlula - biç tanımadığını söylüyerek demiştir — Ben üç sene kadar evvel Beyoğ- kanda bir kahve tutuyordum. O za- da satıyordum. Nihat ta benden bazan gelir, earar alırdı. Ken disini © münaebetle tanırım. Eroin sattığını bilmem, dedi. Eskiden eroin satıcı olup halen mahküm olan Çolak Hayri de buna benzer şekilde şahadet ederek;idedi ki: — Nihadın eroin kullandığını bili - yorum. Evvelce ben mahküm olmadan evvel benden de alırdı. Fakat sattığı- nı bilmem. Liğer suçluları da tanımı- yorum.,, / Tıbbı Adliden gelen raporlar okun- du, Bu raporlara nazaran Ferdi Tay» furun eroine olan bağlılığı iptilâ de - Nurullahın değil celbi i işin 10 mart Pazar söpüne bı ra KüğaK | haberler are ile şehrimize yağan tenezzüh maksadile seyahat et- mektedir. * Verem Mücadele Kurumu senelik kongresini cuma günü saat 10 da Hal- kevinde . Alâmeriken bir karar Küçük Lindbergin katili olarak tanılan Hauptman, Tavanton ha - pishanesinde elektrikli sandal; nin bulunduğu odanın hemen şiğindeki bir höcreye nakledildi. Mahküm 2000 voltluk etektrik ce- reyanı ile hemen hemen kapı kom- şa oturuyor... Hauptman'ın öbür dünyayı boylaması için birkaç a « dım atması kâfi gelecek... Fakat her nedense, Lindberg'in çocuğu öldüğü zaman fevkalâde müteessir olan ve katilin linç edil- mesine bile rıza gösteren efkârı umumiye, muhakemenin cereyan tarzı ve verilen karar karşısında Hauptman'a acıyor... Ve bu ağır hükmü adalet terazisinde müveze- nelendirecek delâil göremiyor.Çün. kü dava hiç bir yerde emsaline te- sadüf edilemiyecek ş3kilde alâme- riken görülmüş, ve en münasebet- siz şeyler delil olarak gösterilmiş- tir. Bir iki tanesini zikredelim: Mahkeme kereste mütehassısı 0- larak bir adamı dinlemiştir. Bu a- dam, Lindberg'in çocuğunu kaçır. mak için kullanılan merdiveni mu- ayene etmiş demiştir ki: — Bu merdivenin kerestelerini ancak Hauptman'ın evinde bula - nan destereler kesmiştir. Başka bir desterenin bunları bu şekilde doğ- remasının imkânı yoktur... Sanki destere dünyada nev'i şah sına münhasır bir mahlük imiş gi- bi, ve sanki Hauptman kullandığı destereyi bizzat yapmış ve diğer - lerinden ayrılmasına itina etmiş gibi bu şahadet te idam kararı le- hine tesir etmiştir. Diğer taraftan Lindberg mesele- sine isimlerinin karışmasını bir ne- vi şeref telâkki eden bazı meraklı- lar akıllarına eseni uydurmaktan kendilerini alamamışlardır. Bumlar içinde bir güzellik ens- titüsünün sahibesi olan genç bir kadın da vardır. Bu kadın Haupt - man'ın karısının başına bir kere ondülâsyon yaptığı için Hauptma- nın kafası üzerinde söz söylemeğe kendisini salâhiyettar zannetmiş ve suçlunun başına bir çorap ör - meğe yeltenmiştir. Hattâ o kadar ki, birgün mües- sesetinde kendi kendisini sıkıca bağlamış ve eteklerini bir gazete ile tutuşturup söndürdükten sonra gelen polis memurlarına: za haydutlar bu hale koy - . şahadet etmi; di; öldürmek istediler. erime olsun kat'iyyen şahadette buluna- cağım... Bildiklerimi mahkeme hu- Zurunda söyliyeceğim... İşte bu türlü şahadetler, vak'a - k len Lindberg'in ismi dolayısile büyük bir alâka ile ta - kip edilen bu dava, dava olmaktan çıkmış ve bir panayir eğlencesi ha- dini almıştır. Muhakemenin görül - düğü Flemü eliz edi nın her tarafından akın akın sey- yah celbetmiştir. Hauptman'ın başı üzerine iddia- lar başlamış, kumar oynanmıştır. Mahkeme salonu elli kişiden faz- la almadığından dışarıda biriken haVa, davadan sonra hususi kıla vuzlar marifetile salon gezdiril. miş, ve hattâ pazar günleri Ameri- kanın her tarafından Flemington'a Turistler gelmiş ve para mukabi- linde kılavuzların verdikleri izahe tı dinlemişlerdir. Kitle halindeki bu ziyaretler es- nasında herkes gizlice çakısını çı karmış ve Hauptman'ın oturduğu iskemleleri, hâkimlerin sıralarını yontarak birer hâtıra edinmeğe ça- lışmıştar, Flemington'da otel kiraları ve hattâ gıda maddelerinin fiyatları bile yükselmiştir. Tasavvur edin ki bu davayı takip etmek üzere dün-