8 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

8 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Kamutay iki defa toplandı Encümenler teşekkül etti (Baş: i inci sahifede) » Adliye encümeni: Münir Çağıl (Çorum), Selâh Yar- gı (Kocaeli), Abdülhak Firat (Erzin- can), xa Türel (Konya), Atıf Akgüç (Bursa), Fund Sirmen (Erzu- vurma) Fuad Gökbudak (Urfa), Hasan Ferid #erker (Kayseri), Hasan Hay- ri Tan (Kocaeli) Muhiddin Baha Pars (Ordu) Mümtaz o Ökmen (Ankara) Osman Dincer (Mardin) Osır. n Niya- siburcu (Balıkesir) Ragıb Akça (Ko- eseli), Raif Karadeniz (Trabzon) Re fik İnce (Manisa) Sadeddin Ferid Talay (Bursa), Şeref Aykut (Edirne) Dr. Şükrü Şenozan (Kastamonu) Tev fik (Antalya). Arzahal Encümeni: Zekâi Apaydın (Diyarbekir) Zi - ya Karamürsel (Istanbul) Akif Ak - yüz (Çoruh) Hayreddin Karan (Ba. İikesir) Hüsnü Konaç (Tokad) İbra. him Demiralay (Isparta) İsmail Ça maş (Ordu) İsmail Hakkı Mumcu (A- masya) Kemaleddin Olpak (Kocaeli) Meliha Uluş (Samsun) Mehmed Şa- hin (Gazianteb) M. Ali Yörüker (Samsun) Mustafa Fehmi Gerçeker (Duran) Münib Boya (Van) Nuri Tu na (Mağla) Reşid Ağar (Gazinnteb) al Şefik (Denizli) Şevket Erdo- ğan (Gümüşane) Tayfur Sökmen (An talya) Ziya Başara (Sivas) Bütçe Encümeni: Mustafa Şeref Ozkan (Burdur) Mükerrem Unsal (Isparta) Sırrı Day (Trabzon) Aziz Akyürek (Erzurum) Enver Adakan (Balıkesir) Faik Kal- takkıran (Edirne) Fakihe Oymen (İs tanbul) Hüsnü Çakır (İzmir) Ihsan (izmir) Dr. o Mestsa © Cünletin Tav (Beyazıd) General Kâzım İnanç (Çorum) Nahid Kervan (Kayseri), Ra sim Başara (Sivas) Receb Zühdü 30- yamal (Zongulask) Remzi Çiner (Si- vas) Riza Erten (Mardin) Rüştü Be- kit (Diyarbekir) Sadeddin Uraz (Istanbul) Süleyman Surrı İçöz (Yoz gad) Süreyya Genca (Tokad) Ressam Şevket Dağ (Konya) Selim Sırrı Ter- €san (Ordu) Seniha Hızal (Trabzon) Talât Onay (Giresun) Türkân Baştuğ (Antalya) Maliye Encümeni: Hasan Fehmi Ataç (Gümüşane) Kemal Turan Unal (İsparta) Adnan Ertekin (Aydın) Ahmed Hilmi Arga (Kayseri) Dr. Galih Kahraman (Bur- sa) Huriye Baha Oniz (Diyarıbekir) izzet Akosman (Afyonkarahisar) Kâ- mil Dursun (İzmir) Kâzim Gürel (Kon ya) Mahmud Nedim Zabcı (Malatya) Mustafa Onsay (Çankırı) Sami Çölge çen (Çankırı) Tahir Hitit (Manisa) Tahsin Üzer (Erzurum), Zülfü Tig- rel (Diyarıbekir). Meclis hesablarının tetkiki encümeni Eset Sagay (Buran), Hakkı Ungan (Van), Halkı Kılıçoğlu (Muş), Maz - har Müfid Kansu (Denizli), Mehmed Demir (Balskesir), (o Mustafa Ulusan (Konya), Rasim Aktar (Ankara), Ri - fat Araz (Ankara), Şakir Kınacı (An- kara), Ziya Esen (Çankm). Milli Müdafaa Encümeni: General Şükrü Gökberk (İstanbul), General İhsan Sökmen (Giresun), Ah- med Saffet Ohkay (Elâziz), Ahmed Yar yan (Urfa), Ali Barlas (istanbul), Ali Kılıç, (Geeianteb), - Ali Saib Ursavaş (Urla), Cemal Esener (Balikesir), Cev- det Kerim İncedayı (Sinop), OG. Dr. Hakkı Şinasi Erel (stanbul), General Kâzün Sevüktekin (Diyarbekir), Lütfi Özdeş (Kirşebir), © General Muhiddin Akyüz (Kars), General Naci Eldeniz (Seyhan), Nedim Bozatık — (Kocaeli), General Osman Kopdagel ani Rahmi Apak (Tekirdağ), Salih (Bilecik), Şükrü Kaçak İmara) Ga Ge neral Zeki Soydemir (Erzurum). Nafia Encümeni Etem Tuncel (Samsun), Aziz Samih İlter (Erzincan), Dr. Asm Sirel (Sam- sun) Baha ngören © (Kars) Ce- mal Akçın (Afyon Karahisar), Fikri Mutlu (İçel), Halid Mengi (Niğ- de), Hüsnü (laparta), İbra- him Dalış (Kütekre), Mebrure Gö - nenç ( » Mehmet Sa- detlim Epikmen izi), Osman Erçin (Manisa), Ömer Fehmi (Çoruh), Sami Erkman (Kastamonu), Sıhhat ve İçtimai Muavenet encümeni Dr. Ahmed Fikri Tüzer (Erzurum), Dr. Refik Güran (Bursa), Dr. Abrava - ya ra Dr. Fatma Memik (Edir - Be), Dr. Hamdi Berkman (Denizli), Dr. Hasan Vasıf Somyürek (Balikesir), Dr. Hilmi Hortaç (Malatya) Hü- sameddin Olkan (Sinob) Dr. Riza Le. vent (Mardin) Dr. ya) Tapias (Ankara) Dr. Ziya Naki Yal term (Ordu) Dr. Ziya Nuri Birgi (Ko <aeli). Teşkilâtı Esasiye Encümeni: Refet Camtez (Bursa) Kenan Örer (Manisa) Ahmed Ihsan Toksöz (Or- du) General Ali Fund Cebesey (Kon- ya) Ali Münipyoğena (Seyhan) Asaf Doras (Bursa) Edip Ergin (Mardin) Emrullah Barkan (Malatya) Dr. Fu- sad Bozkurd (İzmir) Mehmed Emin Yurdakul ( (Urfa) © M. Nazif Sirel (Kars) Resai Erişken (Tokat) Tahsin San (Aydın) Yunus Nadi (Muğla) Ziraat Encümeni: Mustafa Rahmi Köken (İzmir), Ya- şar Özey (Manisa), Ahmet Hamdi Dik- men (Konya), Ali Rıza Esen (Kırşe - hir), Cavit Oral güde ! Duran Ar İ Zu (Seyhan), Emin okat (De- Bizli), Satıçırpan De ilemet v şık (Erzincan), İsmail Hakkı © Uzma; (Bolu), Mitat Kuzay (Bolu), Nuri U, . ral (Maraş), Rahmi Selçuk Çakir), General Refet Bele (İstanbul), Sıtla rif Eken (Kastamonu), Şekibe İnsel(Bur 4a), Şükrü Gülez (Holu), Tevfik Tar man (Seyhan), dai Başkaya (Deniz- i Al 2 sezin in Yahya Galip Kargı (Ankara). Dahiliye Encümeni; Cemil Uybadn (Tekirdağ), Faik Öz terk (Tekirdağ), Şükrü Yaşın (Çanak- kale), Atıf Tüzün (Çoruh), Behçet Gü- nay (Urfa), Esat Özoğuz (Kars), Fa- ndiren (Bursa), Galip Pekel Hacım Kezer (Balıkesir), Ha- (Zonguldak), Hilmi Er - genli (Çanakkale), Hilmi Uran (Sey - ban). Kemal Alpsar (Çorum) Is- mail Müştak Mayakon (Siird) Mehmed Somer (Kütahya) Mitat Şökrü Belda (Sivas) Muhiddin (Urfa) Münir Akka ya (Giresun) Nakiye Elgün (Erzu - rum) Rasih Kaplan (Antalya) Rifat Vardar (Zonguldak) Sabiha Vardar (Sivas) Vasıf Çınay (Malatya) Vasfi Raşid (Sivas) Zühdü Durukan (Sam- sun). Divanı Muhasebat Encümeni: Faik Soylu (Niğde), Mitad Aydın (Trabzon) Ali Rıza Özenç (Çorum) Ferruh Güpgüp (Kayseri) Hamdi Gür sey (İstanbul) Hayrullah Ergin (ls - tanbul) Hazım Börekçi (Kırşehir). Encilmeneria reisleri ANKARA, 7 (Telefonla) — Bu gün Kamutayda saylavların mazbataları reye konarak (o 397 saylavın mazbata- sı tasdik edildi. Muallel görülen iki mazbatayı tet- kik edecek encümen azaları da seçil - Kütabya saylavı mer Davut Dinçtir. Encümenlerin © üyeleri seçildikten sonra colseler arasmda (o encümenler birer toplarıt: yaparak reis, mazbata mu- harriri ve kâtiplerini seçtiler, rum), mazbata muharriri Salâh o Yarki (Kocaeli), kâtip Raif Karadeniz (Trab- zon). Arzuhal encümeni: Zekâi (Diyarıbekir), mazbata muharriri (karamürsel), kötip Meliha Ulaş (Sam sun). Bütçe encumeni: Reis Mustafa Şe ref Uzkan (Burdur), reis vekili Müker- rem Unsal, mazbata muharrir o Sumi Day (Trabzon). Dahiliye encümeni: Reis Cemil Uy- esım, reis vekili | Faik O Ozüral mazbata muharriri Şükrü (Çanakkale), kâtip Ismail Müş- tek Mayakon (Sürt). Divanı muhascbat encümeni: Reis Faik Soylu (Niğde), mazbata muharri- ri Mitat Aydın (Trabzon). uumrük ve inhisarlar o encümeni: Ismet Egen (Çoruh), mazbata muhar. riri Ali Dikmen (Kocaeli). Hariciye encümeni: Reis Bay Sef- fet Arıkan (Erzincan), mazbata muhar- riri o Necmettin (o Sadık (o (Sıvas). İktisat Encümeni: Reis Şakir Kote- bir (Tekirdağ) mazbata muharriri İs - mail Sabunen (Giresun), kâtib Ra - sim Ferid Talay (Niğde Kütopnans wen: Halil Etem Erdem (stanbul), Maarii Encümeni: Reis Nafi Atuf (Erzurum), Haydar (Afyon) Kâtib Hamdi (Trabzon). Maliye Encümeni: Reis Hasan Feh- mi Ataç (Gümüşhane) mazbata mu- harriri Kemal Turan Unal Çeri a). kâtib Mustafa Onsoy (! Meclis hesabları tetkik encüme - ni: Reis Esad (Bursa), mazbata ma - harriri Hakkı Ungar (Van), mürakıp Mazhar Müfit Kansu (Denizli), kâtib Rifat (Ankara). Milli Müdataa Encümeni: Reis Ge- yaral Şükrü (İstanbul), mazbata zmu- harriri © * İhsan (Giresun), kâtib e (Erzurum) Nafıa semiz Reis Etem Tuncel (Samsun), Mazbata muharriri Hacı Sa- mi (Erzincan), Kâtip Osman (Ma: Sıhhat encümeni: Reis Ahmet Tozer (Erzurum), Mazbata muharriri Refik (Bursa), Kâtip o Doktor Fatma Memik (Edirne). Teşkilât: esasiye encümeni: Reis Re- fet Canıtez (Bursa), Mazbata muhar - iri Kenan (Manisa), Ziraat encimeni: Reis Mustafa Rah- mi (İzmir), Mazbata muharriri Yaşar (Manisa), Köp İsmail Hakkı (Bolu). Seyhan iniyor, Ceyhan kabarıyor Apazdm Köyler uyanık bulunma- lan için tenbihat yapıldı ADANA, 7(AA.) — Seyhan ve rmaklarının taşması haldunda son gelen duyumlar şunlardır: Iki gün içinde Seyhan bir metre kadar inmiş - tr. Seyhan kenarmda Midilda beraber, 7 köy selden zarar görmüştür. | Araziyi su basmıştır. Ceyhan ırmağı gittikçe yükselmekte devam ediyor. Ceyhanda Hamidbey bucağındaki halk orada bu - sığınmışlardır. Şarı - mızdan çadır, kayık, diğer yardım vesa- iti gönderilmiştir. Gerek Ceyhanda ve gerekse burada sele karşı tertibat alım. mıştır. Irmak boyundaki köylere wya - pik bulunmaları için lâzım gelen tenbi- hat verilmiştir. ———— İzmirde yeni fırka binası yapılacak IZMIT, 7 (A.A.) — C. H. Fırkası, fırka ve Halkevi binalarının ihtiyaca kâ- fi gelmediğini gördüğünden, yeni fırka ve Halkevi binaları yaptırmağa karar vermiştir. Etzurumun kurtuluşu ERZURUM, 7 (AA) — 11 Mart, Errurumun kurtuluş bayramı olduğun dan şimdiden hazırlıklar yapılmaktadır. n belediye salon- MİLLİYET CUMA 8 MART 1935 | Hükümetin programı (Çok basılan,ençok olcunanl ençok satılan ne demek? Ankara caddesine bir bakış ve Tür kiyede gazetecilik, mecmuacılık (Başı 1 inci sahifede) Diğer taraftan memleket dahilin sali ve istiblâki arttıracak yeni ve geniş faaliyetleri teşvik etmeyi zumlu görüyoruz. Sanayileşmeye ver - diğimiz ehemmiyet, her zamandan ziyade artmıştır. Yeni bir ekonomi karar alarak yüksek heyetinize arzederiz ki hükümet Sınai mamulâtımızm dahilde istihlâkini arttırmak için güzel tedbirler almaya ka rar vermiştir. (Allaşlar). Şeker, kömür, gimento gibi mahsullerin fiatları üzerin- de esaslı indirmeler yapılarak bunların içerde sürümleri aritırılacağını sanıyo- ruz. Hükümet, hem genel — hizmet veya şirket masraflarını indirerek hem yer. İi ürün ve mamullerin bedellerini ucuz- atarak yurda yeni ve esaslı bir genlik açılacağına inansyo! Deniz mekliyemizi sleh etmek va ye- Dilemek ve umumiyetle tarifeler üzerin- de ucuzluğa ve kolaylığa gitmek yolu - muzdur. Demiryollarının, rıhtımların devlet elinde bulunmasının faydaları her gün daha ziyade anlaşılmaktadır. Nakliy ede ucuz ve ekonomik işletmeyi iltizam e- diyoruz. Dışarı sıyasa Sayın saylavlar, Dışarı sıyasada sulh ve emniyeti ko rumak ve teşkilâtlandırmak için bü - tün kudretimizle çal nel olarak geçinmek i yi samimiyeti dir. (Bra elimizden gelen herşe- yapmak, ie telkib ediyoruz. (alkışlar) Sovyet ittihadiyle münasebetleri - miz her zamandan ziyade sıcak bir dostluk içindedir. (Sürekli alkışlar) Sovyet sanayiinin güzel eserleri sa - nayileşme hayatımızda ebedi dostluk hatıraları olarak yükselmetkedir. Bü- yük Sovyet ittihadiyle yakın ve sami- mi dostluğumuz, gerek siyaset alanın- da ve gerek diğer her alanda hergün daha ziyade kuvvetlenmekte ve ge - nişlemektedir. (bravo sesleri alkış - lar). Balkan paktı Balkan paktının uluslmrarası snlhü içim büyük kıymeti her o münasebetle parlak bir surette kendini göstermek. tedir. Müttefikler taahhü dıktırlar. Müttefikler bir yetini kendi emniyetleri gibi tutmak Zihmiyetindedirler. (alkışlar). İran İran ile aramızda mevcud olan dost luk ve güven sryasası mutlu bir su - rette ilerlemektedir. Dost memlekein her vesile ile tesanüt ve muhabbet ha vasmı zikretmek, benim için gerçek- ten bir kıvançtır. (alkışlar). Afgan Afgan devleti ile aramızda öteden beri devam edegelen samimi dostlu - #umuz tabü bir surette inkişaf etmek tedir. (alkışlar). Bulgaristan Bulgaristan ile münasebatımızın dostça mahiyetinin delillerini bu kom şu memlel iyetli ağ larından ile takdir edilmaktedir. A- geçinmek, dostluğu art- trmak ve Balkanlarda sulhün muha - fazasmda müşterek büyük menfaat - larmmızı görmek niyetlerimiz, ki kar- şıklı olduğuna şüphe etmiyoruz, ge- DİŞ ve güz iatoikata namzet bulun - alkan devletleri arasında saadetini özlemek zihni: için hayırlı bir müjde olma: nı dileriz. Hatiplerden sonra tekrar kürsüye gelen Başbakan, kamutaya teşekkürle - rini şa sözlerle ifade etmiştir: “Hükümet yükünün her a ğır olduğu zamanlardayız. Sizin bükü- metiniz de çok ağır olan yükü müza - heretinizle, yardımınızla, yol göster - menizle taşıyabilecektir. Yüce güveni- nize değerli olmak için çok çalışaca - Örn Başbakanın bu beyanatı (o saylav- ların surekli alkışlarile karşılanmıştır. nizi dileriz. iddi ei Coşkun tozahürler ANKARA, 7 (Telefonla) — Büyük Kamutay saat on sekiz yama mi Abdül - halik Rendanın başkanlığ ada ikinci bir celse akdetmiştir. Be o sede Başbakan İsmet İnönü hülcümetin beyannamesini okumuş ve bu münasebetle söz alan bir hatiplerin İsmet İnönünün muvaf- skiyetle. ini sanlandıran sözleri coşkun vesile olmuştur. İsmet İnönü hatiplerin mütalealarını siye kine hükümetin tasavvurlarını izah etmiştir. Söz alanlar inerken İsmet İnönü kürsüye çılııp şiddetli ve sörekli alkışlara ryan “ muştur. Başbakan beyannamesini duktan sonra ilk sözü Halil (İzmir) al- mıştır. Bundan sonra sıra ile Refik İnce (Ma nisa), general Ali Fuat (Konya), Hüsnü Kitapçı (Muğla) ve Bayan Nakiye söz almışlardır. Azlıkları temsil eden Afyon saylavı Bay Bere Türker (Keresteciyan)ın da #öz almak itediği fakat fazla heyecanı- nın kürsiye gelmesine mani olduğu da görülmüştür. Bay Halilin sözleri Müstakil aylar bay Halil Menteşe (İzmir) genersl İsmet İnönünün on se- | dir. Sözl mış ve ilâve etmiştir En Büyük lie — Daha iyi bir programla daha fay- dalı neticeler alınamaz mı idi. Bu sual münakaşa edilebilir. Fakat şu muhak - kaktır ki büyük bir hulüs, derin bir va tanperverlik ve büyük bir dirayetle dev letin işleri sevk ve idare edilmiştir. Bu işleri burada saymağa lüzum görmem. Çünkü hepiniz bilirsiniz, bütün rem - İeket te bilir, Bence general İsmet İnö- demokrasi esaslarında sebat ede- ik doletrinler üzerinde beşeri- etin siyasetini kaplırmamış olmasıdır. İktisadi kalkınma Hatip bundan sonra devletin memle- kekin iktisadi kallcımmasında oynadığı ve oynayacağı rollere mas ederek dünkü devlet telâkki kisini kısa b miştir — General İsmetin bir mutkunda söy ledikleri bizde devletçilik diğer memle- ketlerde olduğu gibi hususi teşebbüsle- ri iktisadi sahadan birer birer ihraç et- mek değil, yalnız onların ya ve memleketin muhtaç olduğu bi İleri önlemeldir. Bineeneleyl ileride de bu hudut dahilinde kalmacağma ve bu yolda yürüneceğine hiç şüphem yoktur. Halil Menteşe sözünü sanayi progra- mumızın tatbikatına ve iş kanumu işi de intikal ettirerek ezcümle dedi ki: — Her gün şükranla görüyoruz ki seniii siner boralez yine: mektedir. Gelecek senelerde alınacak bü yük teşebbüslerle daha bir larımız kurulmuş olacaktır. Bu suretle bugün 50 bin tahmin edilen amele mik- tarı da artacaktır. Binaengleyh sınıflar arasında muvazeneyi kurmak, mücadele- ye mâni olmak vahdeti tesis için devle- tin bugünden hakem rolünü soy- sal kanunları ihzar etmesi ve neticelen- dirmesi lâzımdır kanaatindeyim. Bunun için Başvekilimizin nazarı dikkatlerini celbederim. Çünkü dövan- se edilmezse devlet soysal kanunları bir an evvel ihzar etmezse, hariçten vuku bulacak tazyikle bu kanunlar yapıla - caktır. O vakit memlekette disiplinli demokrasi olarak güttüğümüz fili bo- zacak hastalı bir takım cereyanlar tev- it edebilecektir. Çitlçi için izmir saylavı çiftçinin mühtaç oldu Zu bazı eşya üzerinde ucurlatma ted - birleri almak lüzumuna da işaret ede- rek: tahlil ile anlatmış ve de- — Bunlar üzerinde de durmak lâ - zundır. Meselâ gaz, bu bütün köylerin, bütün memleketin zaruri bir ihtiyacı. dır. Gazyağı fiyatları üzerinde tenzilât yapmalı. Sonra tuz meselesi, bu da mali bir meseledir. Tuz köylünün bugünkü iş- tira kabiliyetine nazaran çok yüksek - tir. Bilhassa Başbakanın nazarı dikka- tini eelbederim. Bu meselenin ehem - miyeti büyüktür. Hafifletilmesi | zaruridir ve imkân da bulunabilir , dedi ve sözünü şöyle — Harici vaziyet itibarile arzedilen manzara — hakikaten iftihara değer bir manzaradır. Bu manzara şudur: Artık Yeni Türk devleti başka dev letlerin etrafında buluman bir peyik de ğildir. Kendi mukadderatma dayanan müstakil kudret rolü oynamakta - burada bitiriyorum. Baş» vekilimize ve hükümetimize yeni mu - vaffakıyetler temenni ediyorum , Bay Refik Şevket diyor ki: Bay Refik Şevket Ice (Manisa) hü- kümetin iktisadi, mali ve siyasi saha- larda bugüne kadar gösterdiği muvaf- fakıyetlere işaret ederek, Ismet Inönü- nün dahili ve harici siyasetine yürek - ten ve candan itimat görtermeğe hazır olduğunu ifade etmiş ve alkışlanmıştır. General Ali Fuadin dilekleri General Ali Fuad (Konya) demiş - tir ki, — Evvelâ hükümeti tebrik etmek is» terim. Çünkü şimdiye kadar dr. Bu bizim için en büyük bir ümit - Maamafih şunu da söylemek iste - rim burada oku'san bu program ve bun- dan evvel okunanların heyeti umumi- yesini alacak olursak diyebiliriz ki tek- mil ibtiyaçlarımızı o tatmin ediyor. Maamalih şunu da ilâve etmek iste- ikmal edecek bir program yapıp tatbik edeceğini kimse zannedemez. Ba husus bizim tekemmül devresi geçirdiğimiz na- zarı itibara alınırsa belki bu sözlerimde Bir isabet olur. Daima ileri Arkadaşlar, hükümetimizin siyaseti hariciye ve memleket müdafaası hak- kında kiskançlığına ve tedbirlerine hiç bir itirazım yoktur. Bunlara tamamile tün mevcudiyetimle müzahirim, Belki esasat hakkında değil, teferrüat hakkın- da gerek idari olsun, mali olsun, ge - rek iktisadi olsun bazı noktai nazarla- rm vardır. Fakat bugün onlar müna- kaşası zamanı değildir. Zaman geldiğinde sizin de büyük müzaheretinizi istiyerek bu noktalar - daki fikirlerimi arzedeceğim. Bugün en büyük temennim hükü - metimizin muvaffakıyeti ve gittiği yok da daima ileriye doğru ilerlemesi (Bravo sesleri, alkışlar.) Bay Hüsnünün sözleri Müstakil saylavlardan Hüsnü Ki - tapçı (Muğla) İsmet Inönünün mezi- yetleri üzerinde durarak büyük | mu- sırrını izhar etmiş, İmiş ve yaptik birçok işler ü- mütalealarmı söylemiştir. Hüs- Kitapçı kredi meselesinin ehemmi- yeti üzerinde ısrar ederek bunun tan- zimi lizmgeldiğini ide Şeke ve bu. Bizde gazete satışları; kimseye söylenmez. İdare memurları, bunu en mahrem bir askeri sır sak- larlar. Bununla beraber; birtakım meraklılar, müvezzilerden, şundan bundan öğrenerek, falan gazetenin | ne kadar sattığını, falan gazeteye | günde kaç iade geldiğini bülbül gi- bi anlatırlar. Geçen gün bu meraklılardan bi- rile konuşuyordum. - Bir aralık, damdan düşer gibi sordu: — Gazeteci dilinde en çok bas- mak, en çok satmak, en çok okun- mak, ayrı ayrı şeyler midir? -—— Ne demek istiyorsun? — Dur anlatayım: İstanbulda bir kaç gazete var ki, birinci sayfala- rmda “en çok (satılan gazete.., “En çok basan gazete... “En çok okunan gazete,, diye büyük başlık» lar koyuyorlar. Bunları okuyan bir adam şaşırsa hakkı yok mu? Demek (ooluyor ki, en çok basan (gazete, oOençok oku. nan gazete değildir, en çok okunan gazete de, ençok satılan gazete — Ona şüphe mi ediyorsun? Biz de çok basılıp hiç satılmayan, çok okunup az satılan, çok satılıp hiç okunmayan gazeteler de vardir. Yüzüme, hayretle baktı: — Bu nasıl olur? — Dinle, dedim, çok basılıp hiç satılmayan gazete veya mecmualar dan neler (o çekttiklerini Ankara caddesinin gedikli (o hamallarına sor, sana anlatsınlar. Bir zamanlar, bu caddede öyle gazeteler çıkmış. | tır ki, müvezzilere 1000 tane da- ğrttığı halde ertesi günü 1010 tane- si geri gelmiştir! Bu on fazla gazete, 1000 gazete- nin bir günlük, faizi olsa gerek.. di- yeceğim, çok basılıp hiç satılmayan gazetede olur. Hattâ çok basılıp, hiç satılmayan değil, üstelik beş on tane artmış olduğu halde geri ge- len gazeteler de vardır. — Haydi, buna olagandır, diye- yim, ya çok okunup az satılan ga- zete? işte bunu aklım almadı. beb verdiğini beyan ederek muxmele vergisinden şöyle bahsetmiştir: Muamele vergisi üzerinde dur- mak lâzımdır. Bugün muamele ver - gisi gayri mantıki bir tarzda alın - maktadır. Bir taraftan sanayi mamu- lâtrmızı ucuzlamek istiyoruz. Bir ta- raftan da muamele vergisile onları karşılaştırıyoruz. Binaenaleyh bu mu- balif cepheden gidişe © nihayet ver - mek lâzımdır. Bizim ârızi ve halledil- mesi lâzrmgelen bir vaziyetimiz daha vardır. Bu vaziyet te köylünün borç - larıdır. Herhalde köylüyü bu yükten bir an evvel kurtarmak lâzımdır. Bu me- sele çok mühimdir. Köylünün borçla- rını tanzim lâzımdır. Bayan Nakiyenin duyguları Bayan Nakiye Kamutay kürsüsün- de ilk sözünü yükselten Türk kadını olmaktan duyduğu derin saadet ve if- tiharın verdiği heyecan içinde: Arka a General imad eden ar- kadaşlar la lakin de babamin mız ve bu buluna fırsatını bize ver- miş olmanız itibarile duyduğumuz he yecanı ifade için buraya gelmiş bulu- muyoruz.,, diyerek söze başlamış ve sö rak her sahada yanyana elele çalış - muşlır, Fakat bugüne kadar Türk mil letinin en yüksek, en onurlu bir mev- ki olan burada ilk defa yer almış ol- mak itibarile bunu verenlere karşı duyduğumuz hazzı ifade ederken gene büyük onurun içinde Türk hükümeti. ne itimad beyan eden arkadaşlar ara- sında bulummak şerefini bize vermiş olmasından dolayı duyduğumuz sevin ci ifair etmeğe çalışırken & belki söz bulamıyorum. Fakat bütün dünya bil sin ki, Türk milleti dün olduğu gir! bi bugün de, bugünden sonra da hiç eksiksiz bir bütün olarak çalışacak » tr. Ve bütün dünyaya bu suretle mu- vatalıryetini, eserim, hüsnü O niyetini göstermiş olacaktır. (alkışlar). Bize bu güzel günleri ve bu güzel anları yaşatmış olan gününden beri bize rehberlik , önderlik eden ulu Gazimiz Atatürk Hazretlerine... Affinizi istirham ederim, büyük bir heyecan içinde olduğumdan mem- mu kelimeler 'ünkü şu anda dünyada belki pek nadir olarak hissedilebilecek heyecan duyanlardan biriyim. Onum için tekrar affinizi istir ham ederim. Bu ulu güne erişmiş ol- duğumuzdan dolayı men Türk mille- tine muvaffakıyetler, en büyük en gü- zel | günler, da vape önler temben ni edetek huzurunuzdan çekiliyorum. (bravo sesleri). Bundan sonra reyler toplanarak tas nif edilmiş ve başkan 376 üyenin re - ye iştirak ettiğini ve müttefikan İs - met İnönü hükümetine itimad reyini verdiğini alkışlar arasında bildirmiş - Bir, Kamutay Pazartesi saat on dörtle — Dile, dedim. her #82 kari, para ile alıp okumaz. bunun elinde görür okur. Ta gider okur. Müva anlaşıp iade etmek üzere oku” günle açık göz okuyucular, gün artıyor. : Ben, İstanbulda yali vi ti yerinde, nice kü iğ lirim (Oki, dünya | hal $ mahalle © kahvesinde © öl, nirler, b almak, onlar bir külfettir. Babacan, uğra tam üstü bir kahveye, mari gilesini, bir yandan © tokuf Dargilesini çeker, bir yani fısır fısir gazetesini okur. yö Kahvelerde bir gazetenin” kişi elinden geçtiğini anl: yapraklarmı şöyle bir şeri fidir. r E... şimdi düşün bir ker&; de her kahvede ei kişi ni re kiasbukda en aşağı bet ve bulunduğuna göre, ## adedi, (500) 5 buldu; demek ği halde ilk söylediğim sözü rar edeyim: En çok okunan en çok satan gazete değildir. Gazetelerin beleşci kari kında bir fikir edinmek İsli san, o günkü gazeteyi birib omuzları üstünden ol matbaa camekânları i manlara şöyle bir göz gezdir” rüsüne bereket, diye işte ler, Türkiyede gazete okunmsfi kimse iddia edemez. Gazet8 nur, fakat okunduğunun yarı!” dar satılmaz. o — Peki, dedi, diyelim ki, b doğru. Yalnız çok basılıp, oi tılan, fakat pek az okunan 8 ler için, ne diyeceğini met yorum. — Bizde, şimdiye kadafi lerce, binlerce gazete, çıktı. Bunlar arasında ömrü yılı geçebilen bir tek mecm terebilir misin? p Bir kaç renk kapak içinde, yi kâğıda baslımış; nice mef lar biliriz ki bugün, yalnız Kü, hanelerin tozlu raflarını süs lar. ri Bunlar ilk zamanlarda çök tıldılar. Fakat gitgide rağb€, düştüler. O renk renk kap ölünün gözkapakları gibi, vaş sararıp solduklarını Bu mecmunlardan çoğu, ilk larr gün, süslü bir yelpaze de taşmırlar. Karilerden onları okumak için değil mek için alır. Bundan Gl basılan, çok satılan her m mutlaka çok şkunan bir olması icab etmez! Arkadaşım, sözümü beni dinliyordu. Sonunda dile ettir d — Hakkın varmış, gi de, en çok basmak, en çok “44 en çok okunmak... Bunla”? ayrı manalara geldiğini şimdi de anladım. Salâhaddi YENİ NEŞRİYAT Parmak İzi Mecmiö Bu macera mecmunamn (9) e çılıtı. (16) sayfa, mm o ee a hir Tüyafroso Ea Tİ MUFEl a perde, an Ne il | etefi İ| Şe