10 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

10 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Sokaklara dair Sokak lâf: etmesine bayılırım. bilmem. Bu benim hoşuma . Yalniz her iyi şey gibi bu- da bir tehlikesi vardır: Kim lan bahsederse ister istemez diyeden de bahseder. Dün dostlarımdan biri ile Aksa- lan geçiyordum. Orada kara - m önünde şöyle yüz metrelik arsa, daha doğrusu eski tabir- #viranelik» var, Dostum dedi ki: 5— Şurayı görüyor musun? Bu- Aksarayın yazın çölü, kışın uryasıdır, Kışın buradan ge- otomobillerin sifosu sıçrama re kırmıştır. Karşıki eczaneye çamur geliyormuş. Yazın da İf bir meltem buraları toz der- a çevirir, Kimseye göz açtır- Bunu belediye görmüyor > Haksız şikâyet. Kışın çamur, tozdan kimse göz şu sıralarda Taksim - Ayaspaşaya gittiniz mi? Efen Jandarma karakoluna doğ - len o cadde mesa) bir Mazur- bataklığı ve yanında da siper- Bu hal on gündür böyle. Ci- a yatan kalın kalıbralı kara ara ve işin ağir gittiğine ba- a su boruları döşendiği anla- or. Dünyanın hiç bir şehrinde kış mevsiminde en işlek bir le böyle kepaze ve mundar bir getirilip bırakılamaz. Eğer kapanır. Hiç adam cadde or- nda iki metre derinliğinde, 80- metre uzunluğunda hendek aç İp günlerce bıraktırırlar mı?.. in bu bizde olur. Zira Terkos i belediyeye bağlıdır. Bele - memuralrı ona bir şey diye - İZ ve geçende (Milliyet) e verdi tevabta ikinci müdürün dedi, © bir (resmi daire)dir. Böyle Pİftalarca caddeleri delik deşik bi- , kimse ağzını açmaz... da bir sokak lâf... ir üçüncüsü daha var... iltan Hamid zamanında Ha - mi? İskenderon mu bir şehrin liyesi çok tembel imiş. Şehri İsüpürtür, ne sulatırmış. Buna bil hergün ikindi zamanı bir âr çıkar, tozu dumana katar sokakları süpürürmüz. Halk rüzgâra (belediye) ismini ver- strosu bi ten mahalle dastro ve postaları faaliyetleri- devam etmetkı İkinci mmta- mıntakası da de bulunan Tahtakale mahalle - kadastrosu bitmiş, evrak ve 56- i tapu sicil muhafızlığını dev - ir. Badema bu mahalleye aid tr tapu sicil muhafızlı | Bankasından alman cetveldir) 9 MART 935 TAHVİLAT 1078 5210 4760 5050 Kahtm An, mümessil 225 w Nama 10 $ Reji kuponsüz 10,15 $ Telefon 8741 ŞE Maden ihracatımız EKONOM! İsterlinin düşmesi fiatlarda zararı mucib oluyor Ingiliz lirasının sukutu, beynelmilel maden fiyatlarına fazla bir tesir yap - mamış olmakla beraber, altm o esasına bağlı memleketlerde biraz hissedilmiş - tir, Bu düşüş, maden ihracatçılarımızı da endişeye sevketmiştir. un sebebi, dünya maden piya- sasma Londra borsasının ve İngiliz Ji- rasının hâkim oluşudur. Hollanda, Fran- sa, ve Almanya gibi altın esasma daya nan memleketler, dış piyasalara sevket- tikleri madenleri, sterlinin sukut nis- betine göre dahn ucuz satmak vaziyetin de kalmışlardır. Meselâ, 70 — 72 şilindeh © yapılan krom satışları İngiliz lirasının döyme- sine rağmen Londra borsasında ayni vaziyeti muhafaza etmektedir. Bu su- kut, isterlin grupuna bağlı memleket- lerde umumi hayat üzerinde hiç bir te sir yapmadığı halde diğerleri için satış Biyatlarında yüzde 4 kadar bir zararı mucip olmaktadır. & Görüştüğümüz alâkadarlar, ziyetin (| İngiliz lirasının yükselmesi ve istikrarın — bir hal almasile düze- leceğini söylemektedirler. Sünger isteniyor Bir Macar firması, Türk süngeri ak mak için alikadarlara müracaat etmiş tir, Bu firma, süngerlerimiz haldonda malümat istemektedir. Av derisi piyasası Av derisi piyasası canlılığını muha- faza etmektedir. Fakat, satışlar geçen yıllara nazaran © bir miktar düşüklük göstermektedir. |! Bunun sebebi, kürkün Jüks bir mad. de sayılması, ve bu yüzden ekonomik tahditlere uğratılmasıdır. Fiyatlarda yeni bir değişiklik kay- dedilmemiştir. Sansarlar 2000 — 2400; kunduzlar 1000 — 1100; o ülikiler 300 — 800; çakallar 180 — 200 kuruş arasında satılmığtır. Tavşan derilerinde kararsızlık de vam etmektedir. Bunların fiyatı 13 - 15 kuruş arasındadır. Fındık ihracatı Geçen hafta içinde Ordu limanın « dan Nevyorka 126, Brömene 19 çuval iç fındık ihraç edilmiştir. Haftanın vasati fiyatları o şuder: Kabuklu tombul fındıklar 20,62, sivri fındıklar 18,75, iç fındıklar 45,12 ku- ruştan muamele görmüştür. Ambalâj sergisindeki yumurtalar Şehrimizde açılan ambalâj sergisin- &fi O yumurta mümuünelerinin Anka xadan Trabzon ve Samsuna gönderile- ceğini yazmıştık. Beş gün evvel İzmire | sevkedilen yumurtalar, bozulduğu için orada teş- hir edilememiştir. Roman ja - Yugoslavya ticareti Romanya ile Yugoslavya arasında- i eski muvakkat ticaret anlaşmasının kadar uzatıldığı bildirikmek- POLİSTE Eski bir kin Sabıkalının biri bir berberi ağır surette yaraladı Evvelki gece Çemberli ağır | bir yaralma vak'ası olmuş ! lan tahkikata göre Çemberlitaşta ber- ber Osman kahveci Mustafanın dük - kânı önünde dururken eskiden beri a- raları açık olan sabıkalılardan Nadir ismindeki bir adamın geldiğini gör - müş ve herhangi bir tecavüz ihtimali- ni düşünerek dükkâna koşmuş ve ©- line bir maaks almıtşır. Bunun farkı- 'na varan Nadir de yanımda taşımakta olduğu bıçağı çekmiş ve Osmanın ü- zerine hücum ederek zavallıyı kar - surette yaralamıştır. Kav poliz devriyeleri koşmuşlar, lamışlardır. Yaralı Os - man Cerrahpaşa hastahanesine kaldı rılmıştır. Kalb durması Pangaltıda oturan 60 yaşlarında balıkçı Dikran Sürp Agop hastahane- si önünden geçerken düşmüş ve öl - müştür. Yapı'ın muayenesinde kalb sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. bu ullaZ AZA Vaniköyünde çikolata fabrikasın- da işçi Ali oğlu Yusufun fabrikadaki mevcud demirlerden biri başına düş müş ve yarı sma sebeb olmuş- tur. Yaralı Ze; Kâmil hastahane- sine yatırılmıştır. Merdivenden bodruma Tahtakalede Telefon sokağında 17 numaralı Merdo, Jozef kardeşlerin kır. tasiye mağazasında işçi Osman oğlu Sü- leyman bir iş için dükkünn bodrunu- na İnerken muvazenesini kaybederek merdivenlerden aşağı düşmüş ve muh- telif yerlerinden yaralanmıştır. Yarak Cerrahpaşa hastanesine yatırılmıştır » Di! kursları Şehremini Halkevi başkanlığından: 1 — Evimizde Türçe ve Fransızc Tisan kursları açılmıştır. 2 — Bu dileri öğrenmek istiyenlerin her (18 - 29) arasında ev yazganlığına mü- racaatları. gün saat | MİLLİYET PAZAR 10 MART 1935 HİR MAARIFTE lik tedrisat Makam tahsisatı Muallimler Ankaraya bir | heyet gönderecekler İlik tedrisat müfettişlerinin ve baş- muallimlerin makam tahsisatlarının hazirandan sonra kaldırılacağını yaz mıştık. Bu haber müfettiş ve başmu - | allimler arasında ciddi bir endişe u - yandırmıştır. Dün birçok mekteb başmuallimleri Maarif idaresine mü- racaat ederek makam (| tahsisatlarınm kaldırılmaması için çare aranmasını dilemişlerdir. Müfettişler ve başmunl- limler bu hususta Kültür Bakanlığma, Cümhuriyet Halk Fırkasıma, Vilâyote müracaat etmeğe karar vermişlerdir. Muallimler Birliği bu meseleyi komuş- mak üzere yakında fevkalâde bir kon gre yapcaktır. Başmuallimler Ankara ya ayrıca bir de düşümmektedirler. Ilk tedrisat vazi » yetini tetkik eden komisyon raporunu fırka grupuna vermiş olduğundan bu mesele hazirandan evvel fırka gru - pu toplantılarında görüşülecektir. Olgunluk imtihanı Yeni olgunluk imtihan — talmat- namesi bütün liselere tamim edilmiş- tir. Bu talimatnameye göre, olgun » luk imtihanma ancak lise raezumları girebilmektedir. Fakat © imühana gi receklerin yaşı 32 den fazla olmama- lıdır. Sözlü ve yazılı imtihanda alı - nan not mecmuu 6 dan az bulunma» mak ta şart koşulmaktadır. Muallimlerin dil işlerindeki mesaisi Dil Cemiyeti, bütün muallimlere, bundan sonraki mesaileri için bir ta mim göndermiştir. Yeni çalışma prog- rammın Hazirana kadar ikmal edil » mesi İstenmektedir. Üniversite rektörü Avrupadan geldi Bazı hususi işleri için bir müddet evvel Cenevreye giden Üniversite rek törü profesör Bay Cemil şehrimize dönmüştür. Bay Cemil, dün kendisi - le görüşen gazetecilere: — Hususi işlerim için Cenevreye gittim. Yolda Italyada bir müddet kal dım. Burada gezdim. Çok mükemmel buldum. Bay Cemil, Üniversitenin yeniden slabı için Meclise verilen takrirden henüz haberdar bulunmadığını söyle- miştir, Tedrisat şukesi müdürlüğü Universite tedrisat şubesi müdür - lüğüne, Cenevrede tahsilini ikmal et - miş olan gençlerden Bay Cemal Hak- kı tayin edilmiştir. Bir Fransız lisesi kapanıyor Kadıköyünde Notrdam Dösiyon Fransiz lisesi bazı sebeblerden dola- yı bugünlerde kapanacaktır. Kütüphaneler yen tanzim edilecek Universite Edebiyat Fakültesi fa- risi ve arabi profesörü Riter, kütüp - hanelerin yeni baştan tanzimine me- mur edilmiştir. Riter kütüphaneleri gezmeğe başlamıştır. Bu hususta Kül- tör Bakanlığına bir rapor verecektir. Hilâliabmerin yardımları Hilâlbahmer Istanbul merkezi dün de Vilâyet merkezinden 300 nüfus mühtaç kadın ve çocuğa elbiselik ku- maş dağıtmıştır. yor, sağd N demir parmaklıklardan bir görünüş Merdivenleri Kapanan Tram- vay arabaları Ki kapandığı zaman mer divenlerin örten bir hale konan üç tramvay arabasmın umumi tecrü - beleri dün Şişli ile Edirnekapı ara- sında saat 15 de yapılmışır. Bu tec rübeler iyi netice vermiştir. Bütün ba kapılarının bu şekilde de - Padova Universitesini , | GUMRUKLERDE Filmlerden Alınan resim metlerine göre alınacak » Memleketimize ithal edilen sinema filmlerinden şimdiye kadar, metre ba- şına ödenen kira bedeli üzerinden mu- ayyen bir resim alınıyordu. Gümrüklere yapılan yeni bir tamim- de, resmin filmlerin kira bedeline göre değil, asıl kıymetlerine nazaran alına- cağı bildirilmiştir. Bü vaziyet, bugünkü resmin fazla- laşmasını icap ettirmektedir. Dün görüştüğümüz alâkadar bir zat, bü hususta şunları söylemiştir: “— Sinemacıların kumpanyalara ö- dedikleri kira ücreti metre başıma 2 — 3 frank arasındadır. Bu para, filmin yal Biz kiralanmasına karşılıktır. Halbuki bir de filmin — İiymetine göre ayrı bir para ödenir. Biz filmin kıymeti deni ümrükte p Dul, yetim aylık- ları bağlanması Aylik bağlanma işi durdu- rulmadan yapılacaktır Dul, yetim, mütekaidlerin aylıkla- rmın bağlanmasında herhangi bir ge- ri kalmanın bu aylık sahiplerini dar- hığa soktuğu görülmektedir. Bu aylık- ların bağlanması “için bütün ilişikli memurların en kısa vakitte işleri gör- meleri ve şikâyetlere yer verilmeme- si dairelere bildirilmiştir. * Trakyada göçmenlere evler — Trakyadaki göçmenlere yapılacak ev- İerin keresteleri Mersinde hazırlan - i Bay- Ib tanbula gelerek bu işlerle uğraşan memur. izahat alacaktır. Değerli bir kol- ordu kumanda nımızı kaybettik Değerli Kolordu kumandanlarımız- .n Genere) Kansnm Diyarıbekirde ettiği tecs - sürle haber alınmış © tr. General Ke- nan bir hafta Di- cadelede çok ya - rarlıklar göster - «ler etmiştir. Vefatı, sine be IKARA, lordu kumandanlarından General Ke 'nanın Diyarıbekirde ölümü burada bü yük teessürle karşılanmıştır. iştirilmesi için tetlilat yapılmaktadır. HABERLERİ Kira bedeline değil kıy- MAHKEMELERDE Heybeli faciası Mevkuflar yeni müdafaa şahitleri ikame ettiler celsesi dün yapılmıştır. Suçlu inde Afitap motörünün mevkuf kaptanı Bay Faik ile Feruzan kaptanı Bay Hür- — ve gemici Bay Şevki bulunuyorlar. Okunan zabıt varakasında celpleri- ne karar verilen şahitlerin ( gelmediği anlaşılmış, muhakeme mevkuflu bir i- 40 taallük ettiği için bunlarm ihzaren getirilmesine karar verilmiştir. Feruzan kaptanı Bay Hüsnü ile ge mizi Şevki de bazı müdafaa şahitlerinin celbini istemişlerdir. Mahkeme bunların da getirtilmesine karar vermiştir, Duruşma 6 nisana bi- rakılmıştar. Müdaeiumumilikte terfiier Istanbul müddeiumumiliğinde bazı yeni terfiler olmuştur . Müddeiumumi muavinlerinden Bay Muhlis Tümay, Bay Ferhat Dömeke, sulh hâkimi Bay Sabri, sulb o bâkimi Bay Salâhaddin birer derece terfi et- mişlerdir. Müddeiumumi muavini Bay Salim Salyara terfinn Muş azalığına tayin e dilmişi Silivri müddelumumisi Bay Hikmet Gürel de İstanbul müddeiumumi mua- vinliğine tayin edilmiş, gelip vazifesi. ne başlamıştır. Tehüitie para isteyen adam Son Posta gazetesi (sahiplerinden Günü j nu ia gı Bulgarların nezaketi Bulgarlar bizi Uluslararası Ku- rumuna şikâyet etmişler. Bu şikö- yetin sebebi de Trakyada askeri tahşidat yapmaklığımızmış. Bu haberi duyduğumuz zaman doğrusu kulaklarımıza inanamadık. Komşularile daima iyi geçinmek istediğini her vesile ile izhar eden Bulgaristanın böyle bir işe cür'et edebileceği. ve durup dururken hakkımızda hiç yok yere isnatlar- da bulunacağı kimsenin aklına gel mezdi. Kaldı ki bu şikâyeti herkesin gö- zü önünde yapmak ve resmen Ulas lar Kurumuna müracaat etmek cür'etin daniskasıdır. Bir kere bizim Trakyadâ'ki as- keri kavvetlerimiz hiç bir zaman tabü mikdarın üstüne çıkmamış « tır. Türkiye imza koyduğu muahe- delere sadık bir devlettir. Ve hiç bir zaman Bulgaristan gibi «revb sioniste» olmak yolunu tutmamış. tır. Balkan andlaşmasına dahil bütün memleketler gi5i statükoya sadıktır. Ve kimseden bir karış yer istemek ve almak arzusunda değildir. Türkiye milli hadudları dahilinde bütünlüğünü tesis etmiş refah ve medeniyet yolunda iler!e- yen bir memlekettir. Bulgarlara veyahud herhangi devlete kar- şı müteveccih bir siyasetimiz ol - madığını herkes apaçık bilir. Trak yadaki kuvvetlerimiz bugün de ancak her zaman olduğu gibi hu- dudumuzun müdafaasını icab etti- recek derecededir. Bunu Bulgar komşularımız da pekâlâ bilirler. Biz bazı devletler gibi başkasının toprağında, başkasının malında gö zü olan bir miket değiliz. "a için taarruzi mânada tahşidat yapmamızın da sebebi ve ' yoktur. Bulgar komşumuz ba va ziyeti şimdiye kadar birçok defa görmüş ve işitmiştir. Böyle bir va- Ziyet olmadığı halde Bulgarista - nın şikâyette bulunmasının sebe- bi nedir? Elbette Bulgar diplomatları boş yere bu işe girişmemiştirler. Bunun bir mânası olmak gerek- tir. Bay Halil Lütfinin evine tecavüz ede- rek parasını almak istemekten ve ölüm- le tehdit etmekten suçlu Şevketin du- ruşmasına dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir . Dünkü muhakemede bir kısım şahit daha dinlenmiş, gelmiyen bir kısım şa- bitlerin getirilmesi için duruşma başka güne bırakılmıştır. Cinayette suçu o'madığı anl ;şı'dı Karacaahmet mezarlığında bir ceset bulunmuş, yapılan tetkikatta bu boğaz- lanarak öldürülen cesedin Girman oğlu Hasan isminde bir şahıs olduğu anlağıl- muş, farımcı Osman adlı bir a- dam da Girman oğlu Hasanın ölümün- de methaldar olduğu zannı ile mahke- meze verilmişti. Ağır cezada yapılan duruşma dün neticelenmiştir. Iddia makamı isnat €- dilen suç sabit olmadığı için £ Kırbaç Osmann beraetini istemiştir. Mahkeme de müz sonra beraet kararı tefhim etmiştir. Mevkuf o- lan Kırbaç Osman serbest bırakılmış- tar. Eroin mi, değil mi? Arnavutlköyünde kız kolleji yanm- ve edevatı ile Emil yerek kmyahanenin raporuna itiraz et- miştir. Duruşma eldeki maddenin — tekrar tahlili için 13 mart çarşamba gününe burakalmıştar. sit motör İ gümrükten geçirilmesinde yolsuzluk ole duğu, bilâfı hakikat beyanname veril diği iddinsile gümrük idaresi tarafın dan açılan davaya dün sekizinci ihti «as mahkemesinde devam edilmiştir. Mevcut malları tetkik etmek üzere ehli vukuf tayin edilen mühendisin gele meme yüzünden duruşma başka bir gü © bırakılmıştır. Eroin içirten kadın Evindeki kadınlara eroin içirmek ve satmaktan © suçlu olan kıvırcık Mar - yamın duruşmasına dün sekizinci ihti ünde devam edilmi, ... iştir, Dünkü duruşmada müddeiumumi | suçluların tevkifini istemişse de suçlu vekili mevkufiyeti mucip bir bal olma- dığı ileri sürmüş ve duruşma bu hu- susta vekilen müdafaası için 13 mart çarşamba gününe talik edilmiştir. Onbin çocuğa aşı yapıldı Şehrimizde difteri aşısına devam edilmektedir. 23 Şubattan dün akşa- ma kadar gerek mekteplerde, gerek İstasyonlarında on bini mütecav:z ço- cuğa difteri aştın yapılmıştır. Vaziyet oldukça sarihtir: Komşumuz ve dostumuz Yuna - nistan bugün maalesef dahili bir karışıklık içinde bulunmaktadır. Makedonyada oldukça çetin kav - galar olmaktadır. Halbuki Bulga- ristanın ötedenberi Akdenizde ara: dığı menfaatler buralardadır. Za- ten bundan bir müddet evvel de Bulgaristanın Yunan hududunda kuvvetler bulundurduğu bildiril - memiş miydi? İşte belki, Bulgar diplomatları son vaziyeti hariç için siyah, ken- dileri için berrak bir gözlükle gör- düklerinden, bundan istifade et - meği düşünmüş ve ordularını da - ha fazla kuvvetlendirmek ve si - lâhlandırmak çarelerini aramış 0- labilirler... Fakat bu, hiç yok yere Türkiye aleyhinde şikâyette bulunmağa kâ fi bir sebeb midir? z Ötedenberi Bulgar gazetelerin - de Türkiye aleyhine yazılmış bir çok yazilar görüyorduk. Fakat Bulgar hükümeti fırsat zuhur et- tikçe bunun kendi noktai nazarı olmadığını teyid ediyor ve Türki- ye hakkında daima dostane ler ve iyi komşuluk düşündü; bildiriyordu. Fakat ron şikâyet karşısında ar- tık Bulgaristanın hüsnü niyetin « den şüphe etmemek imkân dahi « linde midir?. Eğer biz Trakyada hakikaten tahşidatta bulunmuş olsak bile, Bulgarların Uluslar Kurumuna mü racaat etmeden evvel diplomatik teşebbüslere bulunması lâzımge- lirdi. Bulgaristan bunu yapmadı. Hattâ şikâyetinden Sofyadaki el - çimizi bile haberdar etmedi. İyi komşuluk, iyi komşular arasındaki nezaket, bunu mu icab ettirirdi? Bu, işin içinde başka işler oldur. Zunu göstermeğe kâli gelir sanı - yiz. Mümtaz FAİK Fırtına dindi, bir vapur oturdu Perşembe günü başlıyan ve evvel. ki geceye kadar devam ederek dış nizlerde oldukça şiddetli geçen fırt” » Mersinden İlmanımıza gelen İnönü vapuru bu fırtınadan çok güşlükle yoluna devam edebilmiştir. iğer tarafta; ubat İngiliz bandıralı kle vapur, Öalknlede Ak baş mevkiinde karaya © oturmuştur. Geminin kurtarılması için bir tahlisi- ye vapuru gönderi! e