19 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

lere saylavlar tayin olunacak FİATI 5 KURUŞTUR Almanya Versay | Muahedesini yırtıyor Almanların mecburi askerlik usulünü tesis etmeleri her yerde heyecanla karşılandı Almanya Versay Andını yırttı Almanya Versailles muahede- sinin silâhsızlanma hakkındaki hükümlerini resmen ilga etti ve bundan böyle, mecburi hizmetle toplanmış yarım milyon askeri bu- lunacağını acuna bildirdi. Alman- ya bu hareketile Versailles mma- hedesinin bşinci kısmını iki nok- tadan bozmuş oluyor: 1 — Mecburi askerliğin “geri getirilmesi, 2 — Asker kuvvetlerinin yüz bin raddesinden yukarı çıkarılma» sı. Versailles | muahedesinin Al manya yı silâhlarından tecrit eden beşinci kısmına göre, mecburi as- kerlik ilga edilmiş ve hizmetleri on iki yıl devam edecek olan mu- kavele ile silâh altına alınmış as- kerlerin miktarı yüz bin olarak tesbit edilmişti. Alman askeri hiz- metinin, mecburi askerlikte oldu- ğu gibi, kısa hizmiitten on iki yıla çıkarılması, bunu Almanya'ya ceb- ren tahmil eden devletler namına i gibi faydalı olmamış, bilâkis zararlı olmuştu. Hattâ şimdi artık kimsenin giz- lemediği bir hakikattir ki, Ver - sailles da bu sorum (mesele) gö- rüşülürken, Mareşal Foch, bunun aleyhinde bulunmuş ve Alman - ya'yı askeri bakımdan zayıf bir halde bırakacağı zannedilen bir tedbirin, Almanya'yı daha ziya de kuvvetlendirmek gibi bir neti- ce vereceğini söylemiş. Ancak kendi ülkelerinde tatbik edilmi- yen mecburi askerliğin her ülke- de de ilgasmı bir prensip mesele- si yapan İngiliz ve Amerika'lıla- İzm ısrarı karşısında kabul etmiş. Hadiseler büyük Fransız aske- rini haklı çıkarmıştır. Çünkü Al manya, on iki sene hizmetle silâh altıma aldığı neferlerin her birini birer zabit gibi yetiştirmiştir. Ve mevcudunu beş bugün ansızın ordu misline çıkarmaya karar verince, Yarım milyon nefere yetişecek za- bit vardır. Esasen böyle uzun hizmetli bir sistemi kendisine kabul ettirmek- ke, Versailles muahedesinin silâh- sızlanma hakkındaki maddeleri - hi filen hükümsüz bırakmak fır - satı Almanya'ya hazırlanmış bu- İunuyordu. Almanya on iki yıl hiz- metli neferlerini zabit olarak ter- biye etmiş, neferlerini de spor teş- kilâtları ve buna benzer başka ku- rumlarla yetiştirmişti. Bunu karşı taraf ta anlamış olduğu içindir ki, İki yıl önce Almanya'nın silâh ba- krmından müsavatı için zemin aranırken, ilk şart olarak uzun bizmetin ilgası ileri sürülmüştü. 'İ Gariptir ki, uzun hizmet, kendisi- © hi diğer devletlerden ayıran bir sistemdir diye ve edip duran Almanya, Fransa ve İngiltere'nin © teklifi karşısında müesses bir sis- : bur ME dn lamıştı. İng ve Fransız- lar, Almanya'yı silâh bakımdan zayıf bir halde bırakacağız diye, Versailles'da | yaptıkları ei o Zaman daha iyi anladılar. Ancak « Almanya'nın Versailles hükümle- rini yırtıp attığı bu günde bu he- kikatlerin ancak tarihi bir kıyme- *i olabilir. Bugün ortada açık bir Vaziyet vardır: Almanya Ver- #ailles muahedesinin beşinci kıs- Munı resmen ilga ediyor. Bunun daha dikkate değer olan tarafı şu- dur ki, bu ilga edişte İngiltere, Fransa ve İtalya'ya karşı bir mey- dan okuyuş vardır. Çünkü bu dev- İetler, Almanya'nın prensip itiba- File, silâh noktasından müsaviliği- Bi kabul etmiş bulunuyorlardı. “Emniyet beraberliği içinde silâh Müsaviliği”, iki yıl önce kabul *dilmiş bir formüldür. İki yılıdır formül içinde Almanya'nın si- h müsavatı meselesinin halline Şalışılmakta idi. İngiliz dış baka- Cumhuriyet Halk partisi vilâ- yetler teşkilâtında yakında değişiklik olacak, bazı vilâyet- ird yn sene No. 3269 giilliyei Saylavı Mahmud SOYDAN SALI 19 MART 1935 Tayyare kuvvetlerinin resmen tesisine karar veril- mesinden sonra mecburi askerlik usulünün ihdası Versay muahedesinin ikinci bir defa resmen ihlâli şeklinde görülüyor italya, Fransa, ingiltere birer nota ile bunu protesto edecek ve Uluslar. kurumuna müracaat olunacak Almanyada halk sevinç içinde nümayiş # yapıyor B. Hitlerin nutku Almanya Versailles muahede- sindeki kayıtlara rağmen mecburi askerlik usulünü ihdas etmiştir. Sir Con Saymen'in Berlin seya « hati arifesinde Almanyanın böyle bir işe teşebbüs etmesi muahede- ye imza koyan devletler arasında büyük bir heyecanla karşılanmış - tır. Malümdur ki Almanya, İngil- terede meyaz kitabın neşri üzeri » ne, evvelâ Bay Hitler'in hastalığı- pı ileri sürerek İngiliz nazırının, Berlin seyahatini geri bırakma - sına sebep olmuştu, Çünkü Beyaz Kitapta İngiltere, silâhlanma me- Selesinde Almanyayı mesul gös- teren ifade kullanmıştı. Fakat sonra bununla da iktifa etmiyerek hava kuvvetleri teşkili- ne ve memlekette beş hava mın- takası tesisine karar verdi. Halbu- ki Almanyanın hava kuvvetleri bu Jundurması Versailles muahedesi- nin 198 inci maddesi mucibince menedilmişti.. Almanya bu mad- deye göre ne deniz ne kara tayya- resi bulunduracaktı. Fakat öte - rene earaseseemeses Vergi kanunlarında değişiklik Buhran,kazanç,muvazene ve dahili istihlâk vergileri Maliye Bakanlığı tetkiklerini bitiriyor. Kamutaya yeni projeler verilecek ANKARA, 18 (Telefonla) — Ma plması Lari teklif edilecek deği - şiklikler etratında, galışmalarına de - vam etmektedir. Bak: | | l | | hk f Almanların son yaptıkları üç İngilterenin Alman- | yaya verdiği nota ve cevab son haber- lerimizdedir (li denberi daima hukuk müsavatı İs- tiyen Almanlar bu maddeyi dinle- mediler, Ve resmen muahedenin haticine çtktilar. lâk, müddette, beri devam eden tetkikle - rini bitirmek üzeredir. Bakanlık, ver- gi kanunlarında yapılacak değişiklik”. lerde tahakkuk ve tahsıl işlerinde mü kelloflere kolunl yöcterecek büküm ler temini lüzumuna ehemmiyet ver- mektedir. Vergi kanunlarımızda ya - pılması mukarrer değişiklikler şöyle hülâsn olumaibiir: 1 — Hayvanlar vergisi; bir yaşını bitirmemiş kuzu kır zamanının da yaşını & bitermiş cup olmadığı mem bu vaziyete bır ni - mek maksadile kanundaki bir yaşını bitirmemiş kuzu ve oğlaklar ra aid hükmün tadilini kamutaydan İsteyecektir. (Devamı 6 ıncı sahifede) devletler böyle bir vaziyette ara- larında istişare etmek için sözleş- mişlerdir. Belki istişare ederler. Fakat sonu ne olacak? Nihayet meseleyi uluslar derneğine götü- rürler. Ancak bundan da bir ne- tice çıkmıyacağı meydandadır. Al manya iyi hesaplamış ve adımını ona göre atmıştr. Almanya, Ver- sailles muahedesinin maddelerini tatbik için hiç bir devletin harbı göze alamıyacağını biliyor. Ve bu anlayış, Versailles muahedesinin bağlarından kurtulmak yolunda Almanya — için en büyük kuvvet kaynağı olmuştur. A. Şükrü ESMER Maliye Bakanı Bay Fuad nı Sir John Simon da bu meseleyi görüşmek için Berlin'e gitmek üzere idi, Bu ziyareti geri bırakan, Ingiliz beyaz kitabında, Alman - silâh cek — şekilde temas edilmesidir. Hitler'in ağır bir nezleye tutulmuş olması behane edilerek geri ka- lan bu ziyaret ay sonunda yapıla- cak iken, Almanya'nın Versailles muahedesini yırtmasında büyük savaşta galip gelen devletlere karşı bir meydan okuyuş sezil - mektedir. Ingiltere, Fransa ve İtalya bu- na karsı ne yapacaklardır? Bu motğrlü Hindenburg tayyaresi Versailles muahedesine imza koyan devletler bilhassa İngilte - re, Fransa, ve İtalya bu vaziyet dahilinde ne yapacaklarını düşü - nürlerken üçüncü bir hâdise ile kar şılaştılar; Bu da Almanyada mecburi as- kerlik usulünün ihdasıdır, Halbuki Almanya muahede mu cibince 100 binden fazla asker bu- Junduramıyacaktı. Vâkıa Alman- (Devamı 6 ıncı sahilede) C.H.E, Vilâyet Başkanı B. Cemal çekildi,B.AliRıza vekil oldu CR B. Cemol funca, Ak Riza Erem Cümhuriyet Halk Partisi Tetanbul vilâyet idare pie başka ne seçilen Antalya saylavı D. Bay Ce- (Devamı 6 mer sahifede) İş bankası b müdürlüğu Şimdiye kadar vekâletini yap - makta okluğu İş Bankası genel müdürlüğüne bay Muammer Eriş'in asaleten tayin © dildiğini © haber aldık. Memleke « tin bu & yüksek mali müessese - sinin başında Mu ammer oo Eriş'i şimdiye kadar 0 duğu gibi, şimd den sonra da mu vaffak olacağı - nı şüphesiz sayarız. | — Sinci sabifemizde Keşke gitmeseydim! YAZAN: Ali Naci Karacan 8. Muammer Tel: ( Süngercilik Habeşistanla İtalya arasında müzakereler akamete uğramış ve Habeşistan tekrar Uluslar kurumuna müracaat etmiştir Müdür: 24318, Yazı işleri müdürü: 24319 İdare ve Matbax: 24310 kurtarılıyor! Bu yıl denizaltı servetlerimizden hakkile istifade edilecek İktısad Bakanımız yeni ve kurtarıcı bir teşebbüsün ilerlemesine hız verdi En mühim denizaltı servetle - rinden biri olan sünger tarlaları senelerden beri metrük kaldığı mialâmdur. Eğe ve Marmara mm- *akalarında ev - velce bir çök va- tandaşın geçim vasıtası olan sün- gerciliğin yeni - den diriltilmesi Iktisat Vekili - aiz Celâl Ba - tanımıyarak seve) ra tahsiline kalkan Terkos idaresi Bay Celâl Bay. o yar'ın, bilhassa üzerinde dura - rak uğraştığı bir mevzu olmuş, ve bu işle devletin ticari esaslar da- hilinde meşgul olması beş senelik sanayi programımıza girmiştir. Bu maksatla iki büyük bankanın iş- Grekile yüz bin lira sermayeli bir anonim şirket kurulmuş ve bir tet- kik devresinden sonra şirket bu ay başindan itibaren | faaliyete geç- miştir. Şirketin ilk şubesi Eğe sünger istihsal mıntakamızm merkezi 0- lan Bodrumda açılmıştır. Bunun haricinde diğer mmtakalarda mu- Denizaltı servetimizin doldurdu- ğu Eğe sahillerimizi gösteren bir harita babirler temin edilmiş olduğu gi- bi yeni şubeler açılması da muh - temeldir. Iktısat Vekilimz sünger işlerini organize etmek mevzuun- (Devamı 6 cı sahifede) Terkosşmu haklı bizmi? MiLLiYET : Bu sorgusu ile şehir halkının dilek beraberliğine tercüman oluyor Bugün B., Suphi Nurinin anketimize verdigi cevabı neşrediyoruz Belediyeye geçti diye mi bilin. mez neden, 45 #eneden beri tat- bik edilegelmekte olan ve dışına çıkılması eski şirket tarafından bile akla getirilmiyen mukaveleyi Halktan vakıtsız pe- hakkındaki son neşriyatımızı oku- yucularımız hatırlarlarsa da bu neşriyatı takip etmemiş (olanlar için işi hulâsa etmek pek faydasız olmıyacaktır. Sultan Hamit zamanında bin türlü entrika ile yapıldığına şüp- he edilemeyen (çünkü hep şirke- tin lehine halkın aleyhinedir) Ter- kos mukavelesine göre #boneler şirketten her sene asgari bir mik- tar su satım almağa mecburdurlar, 'Bu asgari miktarın Ooparasınıda dört taksitte yani üç ayda bir su- yu almadan peşin olarak öderler, Asgari miktar su sarfedilse de e- dilmese de abone (bu parayıbir vergi gibi vermeğe (mecburdur, (Çünkü ancak vergi muayyen bir şey karşılığı olmayarak (verilir, Sarfetmediği halde su parası ver- meğe icbar edilen bir (abonenin verdiği parayı başka neye behzete biliriz?) Eğer abone almayı taah- büt ettiği miktardan fazla su sar - federse bunun (parası — mantık da böyle icap eder — 45 seneden- beri hep senelik asgari miktar sar» fedilip bittikten (o sonra alınırdı. Mukavelenin aşağıda yazılı dör « (Devamı 6 ıncı sahifede) Milliyet bu Ismi alıyor TEKNİK BAKIMINDAN: CANLI cilerinden ove yalnız çıkmak için TAN IT AN Yeni bir makinede, Mükemmel bir baskı ile, BUTUN HABERLERİ, RENKLİ VE RENKSİZ BİR ÇOK VE GÜZEL RESİMLERLE KUVVETLENDİRİLECEK seçilmiş bir Özü sözüne uygun doğruyu yazar Büyük bir gündelik halinde YAZILARI, YAZI BAKIMINDAN: Memleketin en değerli gazete- yazıcılarından kadro ile hazırlanıyor