19 Mart 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Mart 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Pik DEVLER Mi BEN ir çeyo Ç : Halit Fahri 330 sahife - 75 kur kuruş - Yeni çıktı AKŞAM KITAPHANESİ ERİN İaiy 17 — No: 5894 — Fiat | her yele 5 kuruş um —— SALI — 19 Mart 1935 —m— ğe İle: “Almanya harb istemi- yor, aradığı müsavattır,, diyor İngiltere, Almanyanın 300,000 kişiden hizla ordu bulundurmasını istemiyor, fakatmüzakere re kapısı aç açık bırakılacak Paris gazetleri, ingiliz, frans fransız ve z ve italyan hükümetlerinin Almanyaya karşı azimkâr bir hattı hareket takib etmelerini, B. Lavalin de m gitmesini istiyorlar Londra 18 — Almanya başve- * kili B. Hitler, . Münihte kendisile Börüşen Daily Mail muhabirine Almanyanın mecburi askerlik hiz- metini iade etmekle kimseye karşi tezavüz emelini beslemediğini söy- lemiş ve demiştir ki: - Almanya sulh içinde mesud Yaşamak ve herkesin saygısını kazanmak arzusundadır. Versay Muahedesindeki mecburi kaidele- rin Almanlar üzerinde hasıl et- Wiği haysiyet kırıcı yeis iğierisinde Yaşamak istemiyor. Bugün halkımızın içine dolan sevinç ve gurur duyguları, hiç bir zaman başka bir devlete kar. M tecavüz arzusu olarak telâkki #dilmemelidir. Harb tehlikesinin bu suretle artmış olduğu idiasın- da bulunmak hatadır. Silâhlanma hususundaki milli âkimiyet haklarının iadesi, bü- Yük bir devletin, çiğnenmiş olan hâkimiyet haklarına karşı muk- tezi bir tavizden başka bir şey değildir. Daily Mail muhabiri, Fransa VE İngiltere ile hâlâ müzakereye hade olup olmadığını sorunca, y Hitler şu cevabı vermiştir: — «Hâkimiyet haklarına tama- mile sahib bulunan bir devlet, Mahdud haklar sahibi bir devlet ten çok daha ziyade müzakerata tirişmeye mütemayildir, Ben, Almanyanın askeri hâki- Miyetini, sulh davasını tam ve #zimkârane; bir tarzda müdafaa “itmek için iade ettim. Milletler Arasında iyi geçinmeyi temin için Yardımımızı teklif ediyorum, Al Man milleti, harb aramıyor, Onun Aradığı herkes arasında hak mü- #avatıdır. İşte bu kadar.» İngilterenin Berline notası Londra 18 (A.A.) — Deyli Tel. #rafın haber verdiğine göre, sir m Simon dün, İngilterenin Ber- ii sefiri tarafından Alman hükü- Metine verilmek üzere bir nota hazırlamıştır. Bu notada, İngiltere ile Fransa asında tam bir uygunluk bu- Mduğu ve bu devletlerin, Alman Usunun artırmak istenilen mik- kabul etmiyecekleri yazı. İngiltere hükümeti hiç bir zaman Man ordu mevcudunun 300,000 | Al ki Hiden fazla olmasını düşünme- İştir, Müzakere kesilmeyecek aris 18 — İngiltere hükümeti, | B. Hifler, muntazam alman ordusunu “teftiş ederken İ Italyan - Habeş konuşması kesildi 13 Bina vergileri nasıl alınacak? Habeş hükümeti, a Şehir meclisi elisi dört taksitte cemiyetinin müdahalesini istiyor Cenevre 18 (A.A.) — Habe şistan hükümeti Uluslar kurumu genel kâtibliğine bir muhtıra göndererek, birkaç haftadan beri İtalya hükümetile cereyan etmek- te olan müzakeratın akamete uğ- radığını bildirmiştir. Bu notada, gerek o müzakerat ve gerek İtalyanın askeri hazir- lıkları hakkında malümat veril mekte ve Habeşistanın Uluslar kurumu konseyine vaki son mü- racaatının, en kısa bir zamanda nazarı dikkate alınması istenmek- tedir. Inegöl kadınları inegöl kadınları çarşafı atarak manto giymeğe karar vermişlerdir. alınmasına karar verdi Maliye vekâleti, İstanbulda bi- na vergilerinin dört taksitte değil, iki taksitte alınmasinı istemiş, bu teklifi geçen teşrinisânide tetkik eden şehir meclisi, maliyenin bu talebini muvafık görmemişti. Fakat maliye vekâleti, eski tek- lifinde ısrar ettiğinden, şehir mec- lisi, son içtimaında, meseleyi ye- niden görüşülmüş ve uzun tetkikat. tani sonra bina vergilerinin dört taksitte alınmasında iktisadi zaru- ret görmüş ve halkin vergi bor. cunu ancak dört taksitte ödeye. ceğini düşünerek maliye ve. kâletinin talebini kati suretfe red. İ ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı 6 büyük cilt Her cildin fiyeti: 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) detmiştir. Şehir meclisinin bu kararından sonra bina vergileri, eskisi gibi mükelleflerden dört taksitte alı. nacaktır. DÜŞÜNCELER YİNE YIRTIK PARALAR Bir işi parmağına dolamak, parmağı- na dolayan için ister iyilik, ister kötülük getirsin, bir son verirse ne mutlu o par- mağa. Yok eğer parmağına dolaya do- laya yumağı tüketir, sonunda bir şey- cikler çıkaramazsan, gülünç olduğunun, akintıya kürek çeken bir biçimsizliğe girdiğinin resmidir. Ben parmağıma, şu yırık papelleri | dolayacağım: Çünkü ben onları dola. masam da onlar boyuna benim başt- ma dolanıyorlar. Bugünedek bu yırtık tek Tiralıklar yüzünden en aşağı bir iki papel kaybet- tim, bir yığın soluk tükettim. Bundan (Devamı 4 cü sahifede) önce de bir yazı yazdım. Dün gene tramvayda bizim tek pape- lin sol köşesinde bir çatlak var diye al. madılar, Şirket bunları istemiyormuş. Bir polis geldi. O da dedi ki: «Bu para. ları Merkez bankası beş on kuruş ek. siğine değiştiriyor. Oraya götürün.» Demek oluyor ki, tek liraların yır. tıklarına göre değerlerini kırarak Mer- kez bankası değiştiriyor. İyi, ancak hangi yırtığın, hangi ya- manın değerden ne kadar azalttığını nerden o öğreneceğiz?, Bunun önüne geçmek gerek değil midir?. Bunun kar. şılığım bize kim verecek? Böyle bir karşılık istemeğe hakkımız yok mu? Orhan Selim General Kamenos Bul- garistana nasıl kaçtı ? Asileri kovalıyan bir yunan bölüğü, bulgarların mümanaatı olmasaydı, firarileri kurşuna dizecekti Selânik 15 — Hududdan bura- ya gelen haberlere göre şarki Makedonyadaki âsi kuvvetler ku- mandanı general Kamenos, Bul gar hududuna şu suretle iltica “ miştir: General Kamenos, Kerasilari? nin mağlâb olduğunu görünce, erkâniharbiyesile beraber, drezinaya binerek Gömülcüneye gitmiş, Gömülcüneden de otomo- billere (o valizlerini © yükleyerek Bulgar hududu yolunu tutmuştur. Firari general ile erkâniharbi. yesini taşıyan otomobiller, Bul. gar hududuna üç kilometreye ka» dar yaklaşınca karların yolu ka- pamış olmasından dolayı, daha ileriye gidememişlerdir. Bunun üzerine general Kame- nos ile maiyeti otomobillerden inerek ve valizlerini ellerine ala- rak Bulgar hudud karakolları is- tikametine kaçmağa başlamışlar i ve hudud hattı üzerindeki dikili taşın yanından geçerek Bulgar toprağına girmişlerdir. O sırada âsi general ile erkâni- ! herbiyesini takib eden bir Yunan bölüğü, hududa yaklaşmış ve ge- neral ile maiyetinin bıraktıkları otomobiller içinde bulduğu dört kişiyi yakaladıktan sonra hudud hattına doğru yürümüştür. Yunan bölüğü, hudud hattı ü- zerine vardığı zaman, Bulgar ne- ferleri arasında duran general Kamenos ile maiyetine ateş et- mek istemiş, (Bul, neferleri, derhal vücutlarını âsi firarilere si- per ittihaz ederek Bulgar toprağı içinde kan dökülmesine müsaade etmiyeceklerini ve hudud hattına ayi e RE bir | Bulgaristana iltica eden Asi general Kamenos yapılacak her hangi tecavüze si- lâbla mukabele edeceklerini Yu- nan bölük kumandanına katiyetle söylemişlerdir. Yalnız hudud hat. tı üzerinde âsi Yunan yüzbaşıla- rından biri, tabancası patlamakla beyninden vurulmuş, ve kanlar içinde yere ölü serilmiştir. Eğer Yunan bölüğü, bir kaç dakika daha evvel yetişseydi, âsi general Kamenos ile maiyetini yakalıyacaktı, Bulgar toprağına sığınan âsiler | arasında, âsilerin Makedonya va- lisi Ksidis de vardır. Tramvaylara atlayıb takılmak tehlikesine karşı basamakları kapamak vsulü de kür etmezse İstanbul sokaklarında işletilmesi düşünülen tramvaylardan iki modell.