20 Mart 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Mart 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

p Yakup Kadri ANKARA FAZIL AHMET İsmi altında Değerli edibimizin hitabeleri, şiirleri ve hicir- Değerli edibimizin son eseri Fiyeti: 1 lira AKŞAM KITAPHANESİ a. ŞA leri bir araya toplandı, nefis bir kitab şeklinde 80 kuruş. YENİ ÇIKTI AKŞAM KİTAPHANESİ Sene 17 — No: 5895 — #iatı her yerde 5 kuruş Telefon: 24240 (idare) » 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Müstakbel liman Haydarpaşada yapılacak Yapılan tetkikler, Haliçte asri bir liman yapılması zorluklarını meydana çıkardı ÇARŞAMBA — 20 Mart 1935 | İngiltere, Almanlara karşı | Oo Fransayı yalnız bıraktı | Paris gazeteleri: “Meğer aldanıyormu- İ şuz, Almanyanın şantajı çok güzel İ Oo bir mükâfat gördü, diyorlar Berlin siyasi mahafili, ingiliz nazırlarının Berline seyahatini, alman siyasetinin bir zaferi suretinde telâkki ediyorlar mi ye» — Eki Iş bankasının Berline seyahatleri Paris gazetelerinin şiddetli hücumlarına sebebiyet veren, ingiliz hariciye mazırt sir Simon ile lord Eden Paris 19 (Hususi) — Fransız #nzeteleri şu iki hakikati kayde- iyor: 1 - Versay muahedesinin Siğnenmesine karşı müşterek ve #hemmiyetli hiç bir itiraz: yapıl Mamıştır. 2 - İngiltere, muahede- i çiğnenmesine tahammül göş- tetmiştir, Journal diyor ki: «Fransanın niyeti, müşterek bir protestoda bulunduktan sonra, Londra, Pa- ris ve Roma arasında, hadisenin neticesini görüşmek ve icabında milletler cemiyetine baş vurmak- tı, , Sir John Simonun Berline 46 yahati, önceden Fransa ve İngil (Devami 4 cü sahifede) “Hicaz kralına suikasd nasıl yapıldı? Suikasdciler, hançerlerle hücum etmiş- ler kralı vurmadan öldürülmüşlerdir Hicaz kralı o İbnissuuda Mek- *de yapılan sui kasd teşebbüsü akkında Londradaki Vehabi se- ağ atideki tafsilâtı neşretmek- ir: Kral İbnissud ile veliahdı Emir “ud 15 mart sabahı yani bay- tam günü Kâbeyi tavaf eder. ken hayatlarına sui kasd yapıl Müştir. Kral dördüncü defa Kâ- beyi tavaf edib . Haceri esvedin üne geldiği vakit elinde yalın hçer bulunan bir şahsın ani umuna uğramıştır. Mütecavizin * arkasından elle- tinde kınlarından çıkarılmış hari- Sr bulunan iki şahıs daha geli- Yordu. Veliahd Emir Suud ilk acimi yakalayıp bir tarafa Mavurmuştur. * Mütecaviz kendisini toplayıp rr ayağa kalkmazdan evvel lin muhafızlarından biri tara- fondan kurşunla vurulmuşlardır. Bu esnada diğer iki mütecaviz liahd Emir Suudun üzerine hü- e etmişlerdir. Lâkin muhacim- ' hançerlerini veliahda havale a iceye kadar kralın muhafız- tarafından kurşunla vuruk Muşlar ve yere düşürülmüşlerdir. | EEE kral Ibnisuad “Sui kasda teşebbüs edenlerin Yemenli Zeydilerin olduğu an: laşılmıştır. Teşebbüslerinin esba- bını ve şerikleri olub olmadığıni anlamak için tahkikat yapılıyor. Zeydiler imam Yahyaya tabidir. ler. dış şubeleri “ Banka ihtiyaca göre haricte şubelerini çoğaltacak Bir kaç gün evvel şehrimize gelen İş bankası umum müdürü B. Muammer Eriş, akşam trenile Ankaraya dönmüştür. Son yıllarda, memleketimizin muhtelif yerlerinde açtığı şube- lerle iç piyasanın kredi ihtiyacını karşılayan bu çok değerli mali müessesemiz ecnebi memleket lerdeki şubelerini de yakında ihtiyaca göre arttıracaktır. İş bankası umumi müdürü bay Muammer Eriş Banka umumi müdürü B, Eriş dün bu mesele hakkında bir mu- harrimize muştur: — Hariçteki şubelerimizin fa- aliyetlerinden şimdiye kadar al dığımız neticeler çok ümid veri- ci mahiyettedir. Türk mallarile alâkadar diğer ecnebi ticaret merkezlerinde de böyle şubeler açmak istiyoruz. Bu maksadla tetkikat yapıl maktadır. Tetkikat tamamlan. dıktan sonra nerelerde şubeler açmak lâzım geldiği tesbit edile. tek ve banka idare meclisince muvafık görülecek hariç merkez- lerde şubeler açılacaktır. Memleket içindeki şubelerimi- zi arttırmak (o mevzuubahs değil dir, Yeni 50 ve 26 kuruşluklar Ankara 19 (Hususi) — 50 ve 25 kuruşluk gümüş paralarin ba- sılması için Darphane müdürlüğü- ne emir verilmiştir. Bu paralar mayisin on beşine kadar tedavü- le çıkarılacaktır, şu beyanatta bulun. Yeni Ilmanın yapılması için elverişli görülen Haydarpaşadan bir manzara Şehir plânıni yapacak müte- bassısın intihabı yapılırken gerek belediye, gerek diğer alâkadar makamlar, mütehassıslardan her birinin müstakbel İstanbul lima- nı etrafındaki düşünceleri üze- rinde fazlaca durmuşlar ve bu hu- sustaki mütalâalarını asaslı su- rette tetkik etmişlerdir, Fransız mütehassısı M, Agache ile M. Lambert limanı Yenikapı sahilinde tesis etmek istiyorlar, Alman şehircilik mütehassısı Her Elgüç ise, kati bir fikir ileri sür- memekle beraber, bu işin hallini hükümet ve iktisadcılara birakı- yor. Maamafih Haydarpaşa sa hillerini İstanbulun diğer yerle- rinden daha uygun ve elverişli bu- luyordu. Healicin coğrafi vaziyeti iti- barile bir koy halinde bulunma» «1, ilk bakışta buranın liman ya- pılmağa elverişli bir yer olduğu fikrini verir, Halbuki Halicin asri bir liman olamamasındaki sebeb- ler çok ciddi görülmektedir, . Bu sebeblere göre Haliç pek dar olduğu için limana girecek va» purların manavra yapması müm- kün değildir. Sonra Halic liman ya- pılırsa o zaman köprüleri kak dırmak lâzım gelecektir . Köprüler kalktığı takdirde bu saha büsbütün darlaşacak, şehir içinde işliyen sahil Uvapurlarının da İstanbul ve Karaköy tarafları- na yanaşmaları için Galata ve Eminönünde yeniden iskele yap- mak icab edecektir. Bu iskeleler yapılınca da Haliç bir kat daha darlaşmış olacaktır. Bundan başka Helicin her iki sahili bilhassa Eminönünden Un- kapanına kadar uzanan kısım çok çürüktür. Buraya rıhtım tut- turmak çok külfetli ve çok mas raflıdır. Son seneler içinde şark şimen- diferlerinin getirdiği ve doğrudan doğruya deniz yolile İstanbul li- manına çıkarılan eşya ile Anado. luya sevk edilmek üzere Haydar- paşa istasyonuna çıkarılan emti- anın miktarı da mukayese edilmiş ve bu mukayöse neticesinde müs- takbel limanın Haydarpaşada ya- pılması fikri daha muvafık gö- rülmüştür. — İşte dünyanın gidişine ayak uydurmuş bir adaml...