21 Mart 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Mart 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Az masrafla Bol ışık veren SET ampulleri En ucuz ve en d& yanıklı ampullerdir. Deposu Celâl bey Han No, 98 İstanbul A RSENLUPEN Roman serisi tamamlandı 6 büyük cilt Her cildin fiyeti: 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ Sene 17 — No: 5896 — Fiatı her yerde 5 kuraş PERŞEMBE — 21 Mart 1935 Fransa, Milletler cemiyetini fevkalâde içtimaa çağırdı Fransız protesto notası Berline önderildi, üç hariciye nazırı Gi Pariste toplanıyorlar Milletler cemiyeti konseyinin “fevkalâde içtimaına hariciye vekilimiz riyaset edecek ve içtima tarihini tesbit edecek Paris 20 #8 Fransanın, Alman- yanın Versay muahedesini bozdu ğu hakkında Milletler cemiyeti konseyine müracaatı bu akşam Milletler cemiyeti umumi kâtip- ! liğine bildirilecektir. Talebin Milletler cemiyeti: ni- zamnamesinin on birinci madde sine istinad edeceği ve belki de 16 ncı maddenin son fıkrasının da zikredileceği zannediliyor. 16 ncı maddenin son fıkrası, suçlu azanın cemiyetten çıkarıl masına dairdir, Konseyin fevkalâde içtimaı ta» rihi, Başkan Tevfik Rüştü Aras | tarafından tesbit olunacaktır. İç- timaın 28 martta ve yahud 1 ni- sanda olacağı tahmin edilmekte- dir, Cenevre 20 (A.A.) — Konse- yin derhal toplanmaya davet e dilmesini istiyen Fransız tebliği buraya gelir gelmez, telgrafla Milletler cemiyetine baş vuran | Fransız hariciye nazırı B. Laval reis Tevfik Rüştü Arasa bildirile- cektir. Bay Rüştü Aras Konsey arkadaşlarile istişare ve konseyin içtimaı için bir tarih teklif ede- Habeş kralının beyanatı İtalyanın hazırlıkları bizi yıldırmaz, seferberlik yaptığımız doğru değil Habeş imparatoru, Romayı ziyaretinde Italya kralile Birarada Adisababa 20 (A.A.) — Times gazetesinin hususi muhabirine be- yanatta bulunan Habeşistan im- parâtoru demiştir ki: «— 1908 muahedesinden son: ra yapılan bütün teşebbüsler, İ- talyanın muahede hükümlerine tam lâkaydisi yüzünden akim kal mıştır.» İmparator, bu sözlerden sonra Habeşistanın sınırları tahdid te- şebbüslerinin akim kalması hak- kında yapılan tenkidlerin, ilk se beblerin bilinmemesinden ileri geldiğini söylemiş, İtalya müs. temlekeler bakanlığı tarafından çıkarılan kitabın, İtalyanın top- raklarını Habeşistan hesabına »snişletmek için kullandığı usul leri gösterdiğini #öyliyerek Ode. miştir ki: «— Bu kitabda, İtalyanın aza- mi mütalebatını gösteren bir ha- rita vardır. Bu haritada Ualual açıkça o Habeşistana bırakılnınş- tır. İşin başlangıcında Habesistan, İtalyanın istediklerini, bir impa- ratorluk heyetinin mesuliyetleri- ni ispat etmek şartile tatmin ede- ceğini bildirmiştir. İtalyanın son askeri hazırlıkla. ri ile Habeşistanın gözü dağlar. mıyacaktır. Ne hudud vilâyetle- rinde, ne de Habeşistanın öteki | mintakalarında seferberlik başla- mış değildir. 29/1 ve 2/2 deki mahud hâdiseler, İtalyanın aske- ri hazırlıklarına bir vesileden baş | ka bir şey değildir.» cektir, Malümdur ki, konsey, kâ- nunusani devresinde, azanın fev- kalâde toplantılardan en az beş gün evvel haberdar edilmesini kararlaştırmıştır. Fransız notası verildi Paris 20 Kabine bu- günkü toplantısında Fransanın Berlin elçisi tarafından Alman hükümetine verilecek (protesto notasınin metnini kararlaştırmış Berline göndermiştir. Nota bugün Berlin hükümetine verilecek, sonra neşredilecektir. Notada, Almanyanın hattı ha- reketi Versay muahedesine bir tecavüz teşkil ettikten başka, mu- ahedelerin tarafeynden yalnız bi- ri tarafından feshini meneden 3 şubat tarihli Fransız - İngiliz tek- liflerine de muhalif olduğu bildi. Yugoslavyada türk emlâki Yugoslavya ile anlaşma muhakkaktır Ankara 20 (Hususi) — Yugos- lav türkleri, tesbiti zarar ko. misyonu faaliyetine devam et- mektedir. Şimdiye kadar tasarruf vesika» larile beyannamelerini vermemiş İ olan birçok türkler komisyona müracaat etmişlerdir. Martın sonuna kadar bu müra- caatları kabul edilecektir, Alâka- darlar, Yugoslavya hükümeti ile anlaşmanın muhakkak olduğunu | evvelce Yugoslavyada mal bırak- mış türklere verilmek üzere tek- Nif edilen 17 milyon dinarın mü- racaatların arkası kesildikten som ra kâfi gelip gelmiyeceğinin anla- İ şılacağını söylüyorlar, m Bütün Türkiyede satışı en çok olan gazetedir. İlânlarınızı AKŞAM'a vermekle | kazancınıza en uygun “işi görmüş olursunuz. Kavala şehrinin topa tutulması pek feci oldu Bombardıman esnasında, ahaliden ve Kavala şehrinin bombardımanı âsilerden 12 kişi öldü 250 kişi yaralandı | esnasında bir gülle isabeti ile italyan konsoloshanesinin yıkılan duvarı Atina (Hususi muhabirimiz den) — Son isyanın bastırılması arifesinde, hükümete sadık üç yu- nan torpitosunun Kavala limanı Mendireği önünde demirlemiş olan âsi Elli kruvazörünü geceliyin to- pa tutması Kavala şehrinde büyük hasarat yapmış, halk arasında da büyük telefata sebebiyet vermiştir. Burada çıkan Akropolis gaze tesinin yazdığına göre bu bom- bardıman neticesinde, Kavalada âsi askerlerden, erkek kadın,çoluk çocuk ahaliden 12 kişi ölmüş, 250 kişi de yaralanmıştır. Ölüler ara- sında Nebil isminde zavallı bir türk de vardır. Bombardımanın Kavalanın garb ve şark mahallelerinde yaptığı ha- sarat ve tahribat hadsiz, hesabsız- dir. Kavala şehrinin yüksek ma- hallelörinde ve yamaçlarda bülu- — Bana bak İhsan, senin yaş de kapanacak, asri d . N Şu kara tahtaya bak, bütün giuameleteli vere — Nasıl asri siyel... değil bel.. nan bir çok evler, hükümet filosu- nun ve ona mukabele eden âsi bas taryanın güllelerinden harab ok muşlardır. Kavaladaki İtalyan kon soloshanesine bir gülle rastlıya- rak duvârını yıkmış, metrepolit hane kilisesi, Avusturya - Yunatı, Gern, Gleu, Tobakooryan tütün şirketleri depoları ve binaları has il rab olmuşlardır. Âsilerin Kavala şehrinin tepe lerine yerleştirmiş oldukları 75 santimlik bataryaların ateşinden hükümete sadık Psara torpitosuna da isabetler olmuş, hattâ bu muh- ribin bazı tayıfaları denize atla» mışlarsa da sonradan kurtarılmış” lardır. Her halde (o bombardımandan Kavala şehrinde insanca büyük telefattan başka vuku bulan maddi tahribat, milyonlara baliğdir. —— | Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe), KESİ kak EE İD AE ee r in ü b