21 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Trakyadaki bir edilecek. FİATI 5 KURUŞTUR Almanya Versay muahedesini yırttıktan sonra Beş büyük Devlet arasında Gittikçe daha büyük bir açık- tıkla anlaşılmaktadır ki, Almanya'- da Hitler'in iş başma geçmesi, ge- Bel savaştan sonraki uluslar arası geçiminin bir dönüm noktası ol - muştur, ii iş başma geçmez- den önce de Avrupa muvazenesi, Alman - Fransız önerdeşliğine (rekabet) dayanıyordu. Bu nok - tada dün ile bugün arasında bir ay- rılık olmıyabilir. Ancak bu muvaâ- zenede İtalya Almanya'nın tara - fmda görünüyordu. Rusya ile Almanya arasmda da 1922 Rapallo muahedesi #amimi ve bazan bir ittifak mahi- ini alacak gibi görünen yakm- ık vardı. Genel savaştan sonraki Almanya, Bismark Almanya'sı gi- bi, bütün enerjisini batı smırları üzerine toplamış görünüyordu. Hitler Almanya'sı Alman dış siyasasını bu bin yıllık istikame - tinden ayırmış gibi (o görünüyor. batı sınırlarmdaki bu Cer- men - Frank davasmın bin yıllık bir tarihi vardır. Cermenler bir saldırış yaparlar, bir kaç yüz ki - lometre toprak alırlar. Bunu ya - rım yüz yıl muhafaza ederler. Son- ra Fransızların karşı bir saldırışı ile bu toprak Fransızlara geçer. Onlar da bunu bir kaç batmlık za- man muhafaza ederler ve tekrar Cermenler alır. İşte bin yıldanberi, batı sınır. larmda olup biten bundan ibaret- tir. Hitler batı smırlarmda büyük enerji sarfı ile elde edilen bu ga- nimetlerden vazgeçmiş, gözlerini daha az enerji sarfile daha büyük ganimetlerin ele geçirilmesine mü- said olan sahalara çevirmiştir. Bu sahalar da Cenup ve Doğu ta- raflarıdır. Almanya'nm çenuba göz dikmesi demek, Avusturya'yı Alman topraklarma katarak Ad- riyatik denizine inmeyi kurması de mektir. Bu, kendisini İtalya ve Mussolini ile karşı karşıya getir - Almanya'nm Lehistan ile an - aşarak Doğuya dönmesi demek te Ukranya ve Baltık ülkelerini ars- karında paylaşmayı kurmaları de- mektir. Bu da Almanya'yı Rusya ile karşı karşıya getirmiştir. Her halde bugünkü görü (man- ara), Almanya'nın Batıdaki bin Yellık rsi ağa pe ve i olmaya ii is çi 'da U- Taslar arası semiz devrimi doğuran vaziyet te budur. Dün Al. Mmanya'nın dostu olan ve Rusya, bugün Alm-nya'yı karşıla” Ymda büyük bir tehlike olarak gör- mektedirler. Yeni Almanya geniş- lemek yolunda eski Almanya gibi, Batıya doğru değil “snuba doğru İlerilemek istiyor. İ.u'iya Almanya #le doğrudan doğruya sınır kom « Yusu olmamakla beraber, Avustur. Ya erkinliğini (istiklâl) garanti altma aldığı için, dolayısile smır komşusu demektir. İtalya'nm şi - pn Almanya ile olan smirr- alya nm Almanya ile karşı ıya gelmesi, İtalya siyasasım- da da İn önemli değişiklik meydana İtalya, Fransa ile arasın. du genel | savaştanberi sürüp gelen (o anlaşamamazlıkları tas- fiye © etmiştir. | Şimdi (Ode Fransa vasrtasile Yugoslavya ile anlaşmak yolunu tutmuş görünü - Yor, hafta Belgrad'a tayin *dilen yeni İtalya Sefiri, İtalyan #iyasetinin aldığı yeni istikameti açık sözlerle anlatmak istemiştir. Bu durumda acaba Yugoslavya, Fransız dostluğuna sadık kalarak İya'nın uzattığı eli alıp sıkacak mu? Yoksa Lehistan'ın yaptığı gi- bi, Almanya tarafına 'mı iltihak e- decek? Bu da Yugoslavya'nın bir taraftan İtalya, öte taraftan da Almanya tehlikesini ölçüp tarta - Yak hangi tarafı daha az tehlikeli Böreceğine bağlı bir sorumdur. Her halde Avrupa yeni bir kuv- ile Bulgaristandaki bir Türk köyü halkı yakında mübadele Bulgar köyü Bu toplantının Italyaya yakın bir yerde yapılması ve içtimaa Bay Mussolini'nin de iştirak etmesi muhtemel Çorçil vaziyeti1914 dekinden pek daha tehlikeli görüyor pen 20 (A-A.) — Almanya Harbiye bakanı Von Blomberg, Völki- ser Böbahter gazetesine © yaplığı bir beyanatta, demiştir ki; “.— Kısa müddetli askeri hizmet usulüne dönüş, Almanyanın hudutları” nı mü, imidinlarını yalnız ordusun- da gördüğünü ispat eder. Tarih, istilâ, odusunun büsbütün başka bir mahiyet. te olduğunu göstermektedir.,, Bay Von omberg, ilâveten, mes - bari askerliği imtiyazat tanımıyan ve mesleki terakkinin © ancak seciye ve kabiliyete bağlı olacağını kabul eden Konsey derhal toplanacak mı? Fransız tebliği reis B.T. Rüştü Aras'a bildirilecek CENEVRE, 20 (A.A.) — Konse yin derhal toplanmaya davet edilmesi ni istiyen Fransız tebliği buraya ge lir gelmez, telgrafla reis Bay Tevfik Rüştü Arasa bildirilecektir. Bay Tevfik Rüştü Aras konsey ar- kadaşlarile istişare ve konseyin içti. ma: için bir tarih teklif edecektir. Ma- Yümdur ki, konsey kânunusani devre- sinde, azanm fevkalâde toplantılardan en az beş gün evvel haberdar edilme- sini kararlaştırmıştı. İİ i üzerine müesses oldu - gunu söylemiştir. Alman milletinin bu hizmeti, müm- taz olmakla beraber, küçük bir ekalli- yete münhasır kalmasını nakabili taham imül addettiğini izah eden nazır, hizmet- ten istisna edilenlerin arzuları, bütün milletin müşterek iddiası şekline inki- lâp ettiğini beyan eylemiştir. Nazır, ordunun kendisine gösteri » len itimada lâyık olacağı ve yeni Al - manyayı yaratan ve ona önderlik eden Hitlere karşı ettiği bağlılık o yeminine sadık kalacağı ümidini izhar ile sözünü (Devamı 6 mcı sahifede) “Yeni Bulgar sefiri Bugün geliyor Sofya gazeteleri Türk- Bulgar dostluğundan bahsediyorlar kra Dale age mayer oi bugün saat 16 da Ankaraya hareket lem mer Bay ye bakanı Bay Batelof, hariciye umu- imi kâtibi Bay Kiristor, Türkiye orta açisi Bay Ali Şayki Berker ve elçilik memurları, bütün elçiler heyeti, hari - yvanof ile harici - ciye bakanlığı yüksek memurları, Yarı resmi gazete diyor ki Yarı resmi Novidny gazetesi, Bay (Devamı ıncı sahifede) m vetler muvazenesine doğru gidi - yor. Bir taraftan o Fransa, İtalya, Rusya ve bunlara bağlı devletler. Öte taraftan Almanya, Lehistan ve bunlara bağlı devletler. Bu muva- zenede İngiltere de tarihi rolünü oynamıya başladı: Kuvvetler mu- vazenesinin tam olmasına itina et- mek, Kâh bir, kâh diğer tarafla beraber imiş gibi görünerek bir ta- rafm ağırlığı kahir ve kendi em - niyet ve menfaati noktasından teh keli olmadıkça hiç bir tarafa ilti- hak etmiyerek iki yüzlü bir siyasa güdmek. Ve tehlike tezdiği vakit te işe-karışarak bu gidişe kendi maksadına uygun bir çığır ver - mek. A. Şükrü ESMER İm ecmn No â71 BERLİN, 20 (A.A.) — Dün ak: şam başlıyan hava hücumlarma karşı müdafaa tecrübelerini, halk alâka ile takip etmiştir. Evlerin pencereleri sımsıkı £ kapatılmış, sokaklardan geçen bütün vesaiti nakliyenin fenerleri perde ile ör- tülmüştü. Başlıca kiliselerin çan kulelerine çıkarılan memurlar, ev- lerin ışıklarını tarassut etmekte idiler, Saat 23 te, yalandan bom- bardımana başlanılmıştır. Her ta- Venizelosun Venizelosun oğlunun Haliçte alako- mularak gitmesine izin verilmiyen Nav- sika ismindeki gaz ve mazot şilebini Yu nan hükümeti namsna almak üzere dün şehrimize kaptan ve tayfa olarak 23 ki- ih gelmiştir. Çelyo vapurunun getirdiği bu kaptan ve tayfalar gemiyi bir iki gün içerisinde teslim alıp Pireye götürecek- tir, Kafile, kaptan Markos Vaftiziyanos un reisliğindedir. Aralarında Aristidi ve Kömazos isminde daha iki kaptanla üç garkçı bulunuyor. Navsilka'nın ne şekilde teslim edile- | ceği henüz belli değildir. Bay Venize- Sahib ve Başmuharriri: Siird Saylayı Mahmud SOYDAN PERŞEMBE | Berlinde gece hava hücumlarına karşı müdafaa için: tecrübeler raf karanlık içerisinde idi. BERLİN, 20 (A.A Berlin- deki bütün ışıkları söndürme tec- rübesi, gece yarısı bitmiş, ve bu tecriibe tamamen muvaffak olmuş tur, Berlinliler hava bakanlığının talimatını aynen tatbik etmişler- dir. Tayyarelere karşı müdafaa teşkilâtmın havada bir mümessili vardı ve teşkilât mükemmel bir surette işlemiştir. eee 21 MART1935 Gemiyi almağa gelen Yunanlı kaptan ve tayfalar oğlunun ge- misini almıya geldiler Gemiye kumpanyanın diğer vapurları gibi Yunan hükümeti haciz koydu losa ve ailesine ait landıktan sonra tatbik edilmesi | muh temel görülmektedir. Venizelosun oğlu 0 ae be Ma ve dır. Bunlardan Nikita Rusos adındaki gemi kânunu sanide himanımızdan geç- miştir, Şimdi Amerikan Filadelfiya İk ii manında bulunmaktadır. Maria Rusos adındaki diğer vapur ive cenubi Ame - rikanm Santos limanmdadır. Bunların Yunan hükümetine iade edilip edilmiye- ceği belli değildir. Atina ve Selânik divanı harp- leri âsilerin muhakemesile meşgul. Midillideki hapisane- ler mevkuflara kâfi gelmiyor. Tek t Müdür, 24318, Yam işleri müdürün 24319 İdare ve Matbası 24310 Habeş imparatoru diyor ki: italyanın askeri hazır- lıklariyle Habeşlerin gözü dağlanamaz İtalya Müstemlekeler Bakanlığının çıkardığı ADISABABA, 20 (A-A.) — Times “— 1908 muahedesinden #onra yapı- lan bütün teşebbüsler İtalyanın muahe- de hükümlerine tam lâkaydisi yüzünden dığı wsulleri "gösterdiğini sölüyerek de- miştir dı — Bu kitapta, Skip azami me talibatını rek bir harita vardır. Bu Ünlual açıkça Habeşistana bi- torluk beyetinin seriğyoklerz isbat et- mek şartile tatmin edeceğini bildirmiş - kiii son askeri hazırlıkları ile Habeşistanın gözü dağlanmıyacaktır. Ne hudut vilâyetlerinde, ne de Habeşista - nin öteki mıntakalarında seferberlik baş İamış değildir. 29-1 ve 2-2 deki mahut hâdiseler, Talyanm askeri hazırlıkları - na bir vesileden başka bir şey değildir. İtal yanın kuvvetleri MASSOUA, 20 (A.A.) — Italya - bir kitap Habeş imparatoru dan gelen Kaliforniya gemisi buraya va. sıl olmuş ve hava kuvvetlerine mensup efradı karaya çıkarmıştır. Efrat, kesif bir halk kütlesi tarafından alkışlarla kay Terkos mu haklı, Halk mı? MILLIYET: Bu sorgusu ile şehir halkının dilek beraberliğine tercüman oluyor Bugün de Profesör Bay Mekki Hikmet'in fikirlerini neşrediyoruz Bara ikinci reisi Bay Meki Hikmet Sultan Hamid zamanında yapıl- mış bir mukavelenin halka verdi- ği hakları bile tanımıyarak ötesi- ne geçip abonelerinden vakitsiz fazla su bedeli tahsil eden Terkos idaresinin bu hareketi hakkımda reyine müracaat ettiğimiz yüksek İktısat ve Ticaret Mektebi hukuk profesörü Bay Mekki Hikmetin a» şağıdaki suallerimize verdiği ce « vapları neşrediyoruzi Ne sorduk ? 1 — Terkos Şirketi kuralurken yani 1889 tarihinde yapılıp bu şir ketin İstanbul belediyesine intikaK Üzerine aynen onun üzerine geç » miş olan “abonelerle idare arasın- daki mukavele,,nin #üncü mad- desinde: (Şayet sarfolunan su abone se » nedinde muayyen miktarı yevmisi bilhesap, bir seneye isabet eden mecmu miktarı (tecavüz edersa beher metre mikâbı (fazlasının (Devamı 6 mer sahifede) TAN. Milliyet bu ismi alıyor IT AN TEKNIK BAKIMINDAN : Yeni bir makinede, Mükemmel bir baskı DOĞ GÜZEL CAN TAN RU HABER, İ LI RESİMİ Ve bilhassa ÖZÜ SÖZÜNE vy-) GUN, tam bir fikir, İnkılâb, halk ve İ havadis gazetesi olmağa çalışacaktır Yeni birmakinede temiz bir baskı, renkli | ||| tablolar ve memleketin en değerli ge ||| zetecilerinden ve yazıcılarından seçilmiş bir hadro ile l ve halkın bütün dileklerine tercüman olarak çıkacaktır. ile, YAZI BAKIMINDANI YAZI,