21 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

21 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

Lüleburgaz'da bir yapı kooperatifi kuruldu Tohum istasyonu açı'dıktan sonra züe LÜLEBURGAZ, (Milliyet) — 4 Coğrafi vaziyeti elveri aha- lisi çok çalışkan — olan Lüleburgaz Bünden güne can nmakta, bir çok ni yapılarla bü Yümekte ve gü Zelleşmektedir. Vermek için yen Saylavımız Bay O Saylav Bay Zühtü Akın'ın, Zühtü Akın kaza kaymakamı “ve belediye reisinin önayak olma- rile burada bir (Yapı koopera - bifi, kurulmuştur. Bununla her İste- İ yen ve bilhassa göçmenler ayda belli bir taksit vermekle az zaman- 'da yeni ve iyi bir ev sahibi olabi - | İeceklerdir. Tohum ıslah istasyona İktisat Bakanlığı kazamızın her Yüzden bütün o Trakyanın ziraat merkezi olduğunu gözönüne ala - rek burad: » : (tohum ıslah istas- Yonu) açmazı karar vermiştir. Bu İstasyonun yerini belli etmek için Yalimiz Bay Faik Üstün ile Yeşil öy Ziraat Enstitüsü müdürü Bay irza birkaç gün evvel buraya gel Mmişler ve tohum istasyonu için ma- iye ile evkafa ait bulunan (Sar - hanlı) çiftliğinin alınmasını muva- i ık bulmuşlardır. Bu çiftliğin se- iz bin dönüm kadar tarla ve otla- İt vardır. Çiftlik tohum istisyonu Yapıldıktan sonra arazi, ziraat mü- asarılarının nezareti altında iş- İetilecek, tohum ıslahimdan başka Trakyada en kârlı ziraat şekli ve Şeşitleri hakkında örnekler vermek meşgul olacaktır. Tohum ıslah tasyonunun yapılmasına yakın - da başlanacaktır. İstasyon ilkönce ?üc (Çin) fasulyesile pamuk zira- lini Trakyada yaymağa çalışa - taktır, Bu çeşitli ziraat usulü ile İköylüye pancardan & başka diğer kârle mahsülleri yetiştirmek imkâ- hi verilmiş olacaktır. Şimdiye ka- İar yapılan denemelerle, bu mah- Mullerin Trakyada yetişebileceği Anlaşılmıştır. Züe (Çin) fasulyesi ya için yeni ye bilinmeyen bir Mahsuldür. Nebati y: “ların en iyi- Widir. Posası, azotlu ve diğer mad- lerce bildiğimiz fasulyeden da- iyidir. Bir dönüm Züe fasulye- inden dönüm başma elli Jiradan la kâr elde edileceği hesap e - İmiştir. Almanya (o Türkiyeden hühim miktarda Züe fasulyesi is- İediği için ihracatı şimdiden temin kdilmiş bulunmaktadır. Nümune hastahanesi ve yollar | Vilâvet rmwmi meclisi tovlantı- ! | İ satılacağından talip olanların o gün ve denilen bir nevi fasulye yetiştirilecek larına başlamış ve yeni sene büt - çesini hazırlamağa koyulmuştur. | Bu sene Lüleburgaz istasyonunda Trakya'nın nümune hastahanesi açılacak ve böylece memleketin de ğerli bir sağlık ihtiyacı yerine ge- tirilmiş olacaktır, Vilâyet meclisi- nin aldığı karara göre Lüleburgaz » Kırklareli şosesi tamir edilecek, Alpullu şosesile Burgaz - İstasyon / şosesi yeniden yapılacak ve Lüle- burgazdan Hayraboluya istasyon- dan kestirme bir şose açılacaktır. Kültür ve nesriyat işleri Lüleburgazın çalışkan ellerde bulunan (Yeşilova spor kulübü) yalnız burada deil, bütün Trakya- da varlığını duyuran kıymetli bir teşekküldür. Memleket gençleri - nin bedence olduğu gibi fikir iti - barile de yetişmi temin için kulüp ayrıca bir kültür kolu ayır - mış ve çalışmalarına başlamıştır. Lüleburgaz gençliğini ve halkı. nı çok sevindiren bir hâdise de bir kaç aydan beri kasabada (Öz Di- lek) adile haftalık, küçük fakat de gerli bir gazetenin çrkmağa başla- masıdır, Küçük (Öz Dilek) gerçek ten duyulan bir ihtiyaca karşılık olarak çıkmış ve Trakya matbuatı arasında kendisine şimdiden seçme bir yer ayırmıştır. Bulgaristandan gelen değerli arkadaşlarımızdan Gültekin Arda'nın basında bulun- duğu (Öz Dilek), temiz ve heye - canlı yazılarile bütün halkın can- zete ile beraber Lüleburgazm ihti- yaçlarmı karşılıyabilecek bir de matbaaya kavuşması ayrıca bir ka- zançtır. Her sahada görülen bu inkişaf ve ilerleme hamlelerinden sonra, saylav olarak seçilmesi halkı çok sevindirmiştir. Zühtü Akm, halkın | bağrışından çıkmış, halkçılığı ve ça Irşkanlığı ile kendisini herkese sev dirmiş ve memleketin kendisin - den pek çok şeyler beklediği temiz bir adamdır. ! EEE YT ERLER ENEL Beşiktaş lera dairesinden: Mahcuz olup paraya çevrilmesi. kararlaştırılan iki adet tahta masa © ve bir adet camlı mostura ve 10 lira kıymetinde üç taraf- lı saç ve teneke ve müstemel galvaniz. le kapalı bir adet barakanm tellâliye ve ihale pul resimleri müşterisine ait olmak üzere 30-3-935 cumartesi günü saat 10 ! dan 12 ya kadar Beyoğlu Abideyi Hür- riyet caddesinde mezkür baraka yerinde © saatte hazır bulunacak memuruna mü Lüleburgazdan “Bay Zübtü-Akının | Hafik nasıl İ Bir kazadır Dağlarının çoğu ormanlık, toprakları bereketlidir SIVAS, (Milliyet) — Hafiğin kur Tuluşu etrafında araştırmalar yaptım. Hafiğin bugün nahiyesi olan Mamo - ga cihetinde eskiden bir kale mev - cutken, sonradan zamanla yıkılmış barab olmuştur. Buna da Huyunk yorlarmış. Hafiğe eskiden etrafı bisarla çevrilmiş olduğu için (Koçhi- sar) da diyorlar. 1240 yılına kadar köy, nahiye iken bu tarihten sonra ka za haline gelmiştir. İlk Hafik tepe üze rinde ve etrafı surlarla örtülü bir hal- de bulunuyordu. Bu kalenin bazı ci- hetlere açılır kapıları da vardı. Kazadan şimdiye kadar kırk beş kadar kaymakam gelip geçmiştir. Hafik arazisi umumiyet itibarile | düzdür. Bu düzlük içinde uzanan sa - ha 3445 kilometre murabbarlır. Ara - siyi Kızılirmak, Kuru mağ, Göl ir. mağı sular. Kızıl irmak Zaranın Kö - sodağmdan çıkar. Ve yaylanın bağrı m sulayarak Bafraya uzanır. Kuru ırmağı, Zaranın Karacahisa- rından çıkar, Önevit ve Bahçecik Koç deresi, Horhon derelerini teşkil eder. Göl ırmağı, Sultanpınar membaından su alır, Bu suların kuvveti yazm aza- Ir. Baharda çoğalır, Kazada iki tane de Göl vardir. 1 Lota, 2 Büyükgöl. Büyük gölün etrafı sazlık iken geçen yıldan beri belediye tarafından bura- nın düzene konulmasma çalışılmak - tadır. İyi bakılacak ve bu hususta faz la emek verilirse bu göl, komşu vılâ- yetlerden etrafına sakinler toplayabilir. Hafik ve çevresini sralayan dağ- lar ise asma, Eğribel, Kazıkgirmez, Alaçam, Dumanlı.. ilâh isimlerindeki dağlardır. Bu dağların ekserisi orman hikter ve bazıları da çıplaktır... Bahçe- cikte maden kömürü varsa da işletil- memektedir. Kazaya beş on kilometre mesafede bir çok taş ocakları vardır. Ziraati Arazinin 574 bini kadarı ziraate ay rılmıştır. Bu arazi köylünün cuk. - dir, Buralara arpa, buğday, hasır, ken- dir, bobut buğday ekilir. Bir dönüm lük yere 15 - 20 kilo buğday serpilir. Zirant sapanla yapılır. Şimal ies © kadar ziraate elverişli değildir, dağ ıtır. Bir çift hayvanla günde 45 ki” lo buğday ekilebilr. Buğday bire ye - di, sekiz arpa sekiz, dokuz arasnda verim verir, Ceviz, fındık, elma, ar - mut, erik, gibi bir takım meyve ağaç» arı varsa da bunlar da en x manlı dağlarının çevrelediği hiyesindedir. Hayvancılık Bu kazada hayvancilik Çünkü arazi buna çok elverişli İnek, manda fazla beslenir ve yetişti- rilir. Isla nahiyesinde ve yaylaların. da daha ziyade Zara ile budud olan kısmlarda koyun sürüleri otlakların - da barmır. Ve buralarda fazla koyun beslenir... Hayvan hastalıklarına kar» ileridir. İ Mamur ve güzel Konya Muntazam binaları, yo'ları, paıkları ile| Konya eski kerpiç Konyaya benzemez Tün z Rs Birak Konyanın amemi > görünüşü KONYA, (Milliyet) — Konya Ortaanadolu (o yaylâsının, cenubu garbi tarafmın en büyük şarıdır. Nüfusu 47 bindir, Şar, kendi adile sanile geniş düzlükleri garptan çe- viren basık sırtlardan mürekkep dağlıklarıni eteğindedir. Konya A- nadolu - Bağdat caddesinin mühim bir durak yerinde * - * “kaç yolun kavşağında bulunduğu için, tari- hin her devrinde birçok insanı b: rındıran büyük ve ehemmiyetli bir merkez olmuştur. Konya evvelce evlerinin çoğu kerpiçten, sazla ör- türlü kulübelerden mürekkep düz. gün binaları az, manzarası tatsız bir şehirdi. Şimdi hâlâ devam eden büyük bir imar faaliyetile, Konya tarihi ve ökonomik ehemmiyetile mütenasip yeni bir şehir olarak gö- rünmeye başlamıştır. Konyanın üç tarafı ıssız geniş bozkırlar halinde- . dir. Yalnız garp tarafındaki larm arasında bulunan vadi yeşillik bağ ve ( bahçeliktir. Meram adile anılan bu yer, Konya- nın sâyfiyesidir. Ortahalli ve zen- gin kimseler yaz mevsiminde Me- ramdaki villâlara taşmırlar. Konya ana caddesinin istikametince şimal. den tenüba olmak üzere o uzanır, ve umumi şekli ile bir balığı andı- rır. İki tarafı büyük muntazam bi- malarla süslü, temiz caddeler, park» lar, spor o meydanları, ağaçlıklar sırt» | sulak bir | şarm manzarasını temelinden de- ” da bir baytar sıhhat memuru var- er, kolordudan 1929 da orta ehliyetnamemi kaybettim, yenisini © çıkartacağımdan eskisinin hülemü yoktur, Jstiklâl Jisesi racaatları ilin olunur. (9547) KAŞE 1929 mezunlarından M. Burhanettin. NEOKALMINA © Grip- Nevralji - Baş ve Diş ağrıları - Artritizm - Rumatizma ANADOLU Türk Sigorta 4 Üncü Vakı! Han İstanbul Ihtiyat ve Sermayesi: (1.000.000) Türk Lirasıdır. Nama muharrer hisse senetlerinin (x 60)ı Türkler elindedir. Türkiye İş Bankası tarafından teşkil olunmuştur. İdare meclisi ve mildürler beyeti ve memurları kâmilen Türklerden mürekkep yegâne Türk Sigorta Şirke. | tidir. Türkiyenin her tarafında (200) ü geçen acentalarınız hepsi Türktür. Tür. kiyenin en mühim p Cezseselerinin vebankalarının sigortalarını icra etmektedir. İ Yangın, Hayat, Nakliye, Kaza, Otomobil ji «lgortalarını en İyi şeraite yapar. Hasar vukuunda zararları sür'at ve kolaylısla öden, Telgraf: İMTİYAZ - Telefon: İst. 20531 Şirketi 1610 | Ziştirmiştir. Vilâyetin orta ve şark tarafları, sekliği bin metreyi bulan geniş düzlüklerden ibarettir. C: “u-| bi Toros sırtlarına kadar uzandığı | için arızalıdır. Garp tarafı, Antal- ya körfez'nin şarkından itibaren, Ortaanodlu yaylâsmı garptan çe. | virmek üzere şimaligarp istikame- tine kıvrılarak silik bir şekilde u- | zanan Toros kırışıklıklarile çevril- miştir. Toros kırışıklıkları peyda o- lurken vilâyetin düz bir tabla man- zarasını gösteren kısmı takımile çökünce çöküntüsünün zayıf kalan tarafında indifalar hasıl olmuştur. | Pana 'BİKTİ BANT -EDE Aydında feci bir kamyon kazası AYDIN, (Milliyet) — Aydm - da feci bir otomobil kazası oldu. Bayram yerinden çocuk taşıyan 0- tomobillerde şöför Bakinin idare- sindeki 70 numaralı kamyon, El den fazla çocuk alarak Ilrca ba - şına giderken orta mahalle cadde- sinde, akşamdan sarhoşlarn attık- lar ırakı şişesi kırıklarına basarak tekerleklerini kestirmemek için yo hun soluna sapmış ve kamyonun şasesi ağaça çarparak terzi Reşit oğlu 10 yaşımda Cevdetle Nuri oğ- hu dokuz yaşında Alâattini kam - yondan iki üç metre ileriye fırla - tarak atmıştır. Cevdet başından, Alâattin kolundan ağır surette ya- ralanmışlardır. e Yaralı çocuklar memleket hastanesine kaldırılmış- lar ve Cevdetin yarası sarılarak a- asma verinin sade Alâattin has. Bu hâdisenin neticesinde (o bugün gördüğümüz eski volkanlar vücude gelmiştir. Çöküp çukurlaşan yerler- de Pliosen devrinde su altında kal ialştır. Sonraları tebahhur edip or- tadan kalkan göllerden başka bu- gün vilâyet arazisinin her tarafın. da gördüğümüz tuz depoları vü- cude geldi. Konya düzlükleri tuz- lu topraklarla kaplıdır. o Tatlı su için derin kuyular kazmak lâzımdır.. Konyanın iklimi ku ku- rak ve serttir. Vilâyet arazisinin çoğu Ortaanadolu yaylâsının deni- ze su vermiyen geniş kapalı havza- sına tesadüf eder. Koçhisar gölüne dökülen Yinsuyu, Beyazsu, Akgöle dökülen kızılcasu, Karadağdan çı- kan çarşamba suyu hep içeride ka- lan çaylardır. RE N 1611 R