2 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI 8 KURUŞTUR Rusya Ingiltere Layilir bakaslarından Bay Eden e Soviyot devlet adamları arasındaki gö- rüşmeler nihayetlendi ve bu görüşme lerden sonra da bir tebliğ çıkarıldı. Bar- Bn görüşmelerinden sonra çıkarılan teb- liğin me kadar mübhem olduğu gözö- münde iwulacak olursa, Moskova ziya- etinin neticesinden dolayı umutlantnak yerinde olur. #ebiiğde hağiiz bakanının Berlin'de görüştükleri sorumlar hakkında izahet vardığı o söylenildikten sonra Soviyet devler adamlarının acun barışını sağ- kumaştırınak hakkındaki noktam nazar ları kaydediliyor ve şa sözlerle biliyor: Yiümar asası sayasasına ait her ham gi bir sorumda Büyük Britanya ile So- vayet Husya arasında ünlaşamamazıık okmadığı ve Bay Eden ile Suviyet dev bet avamuarının isi ülke arasında yapılar cak dostça bir cek birliğinin barışı ve munay ota ısuhdar eden beynelmilel me- esmin muküşakı için birinci derecede ever muyoti has oldugu... Kasa üs ingiltere arasındaki mmüna- | deb-seran tarımı isarşısında yukarılei #üssur dana büyük bir önem almakta dır, 19 uncu asırda uiuslar arası müna- sebotierman tarihi, büyük ölçüde, Rusya ile ingiktere arasındaki siyasal rekabe lan tarınsdir, Musya'nın büyük bir dev- hat olarak Avrupa'da belirdiğı tarihten om sekizinci asrın sonuna kadar kagike s0 ile Muya arasındaki münasebetler iyi idi. ingilteme'nin O Avrupa kıtasındaki başlıca rakibi Fransa idi. Kusya da wus- ar aram umuvamenosimde (o bagilierenin rransa ya karşı kullandığı si, Kuzya ber karadenız kuvvakı olub da Conuba doğru sarkmıya ve Akdemiz. deki ingiliz o hegemenliğini tehileye koymüya başladıktan sonra, İngiliz - Rus rekabeti de başlıyor. Ve bütün Gndokuzuncu asır içinde devem ediyor. Usmanlı İmparatorluğunun müllisiyeti- ma ütünlüğünü korumak siyasası er- kasında beliren bu rekabet, asrın orta ..an Kiran savaşını doğuruyor. Sonra va musya Asya'da genişlemek istedikçe Buşgltere'yi İsarşısında buluyor, Gerçi hiya nın balsından uzak doğusuna kam Ger iüğim meosatc. tomas halinde vur. Yakın şeri'ta, Iran'da, Afganistan'- va, İiet'da, uzak şarkta, Asya'nın gi- üasnde Kus muzu, conubunda İmguz muruzu vardır. Bu idi nüluz muntakası- Ban dokunduğu yerler de hassas noklar lardır. musya oonuba inmek, açık deniz- lere çilmak İstiyor. ingiltere burakımı- yor. Çünkü hem deniz hegsmenliği sar amacakı, hom Hindistan tehlikeye dü- şecek. iie Unayılaı vü Şek dsrın sonuna değ- rusur, Rusya'nın tabii şekilde yemişler waüsi İngiltere için © kadar tehlike olu- yas İsi, 18698 yılında ingiltere Rusya ya | lağillere de 4902 yılında Japonya itüitak imzalıyor. Bu ittifak mahayet Kusya ie Japonya arasında bir savaşı gıkarıyor, Muaya yeniliyor. Bu, dolayı: sie lmgilkere'nin de zaferidir. Kırın savaşında Osmanlı İmparatorluğu ile beraber yürüyerek yakın şarkta Rus ge- Bişicnesine karşı koyan İngütere, 1904 yılında da Japouyu ile birlikte yürüye” rek, uzak şarista Rus genişlemesine kar- gı koyanuştur. sır yandan bu yehinek, öte yandan da Oria Avrupa'da her ili devlet için bir tehlike halinde beliren Yeni Almıa- | ya karşısmda Kusya 1907 yılında ingil- tera ile ahlaşiyor. Asya nüfuz muntaka- larına ayrılıyor. Bundan sonra genel #- vaşa kadar artık İngiltere ile Rusya el sie yürümüşlerdir. imi savaşan sonra, Almanya orka | dan kalkınca, eski ingiliz - Kus rekabeti gari dönmüştür. Fakat bu detulu roka - betin şekli başkadır. Soviyet Rusya, Çarlık Rusya'si gibi, emperyalist değil- dar. Fakat bu dela Rusya'nın omperya- Bet olmaması, ingiltere öçin bir tehlike oluyor. ingiltere Doviyot Rusya'nın sin“ poryaliatiik propayandasın- dan korkuyor, Emporyalisilk aleyhin - Son üç yal içinde vasiyet gene değiş mişlâr, Uzak doğuda Japon, Ortn Avru pa'da da Alman korkusu Rusya'yı Frat- dermeğine ki oslsi Rus siyasasındaki inksilâb da âY- —i snüllerin — Japon ve Alman korke Su — tesiri altında meydana gekmişti. “arihten örnekler alarak onlardan meticeler çıkarmak ide bazan yanlış 30i- Mara sapıldığını biliyoruz. Fakat Mos - kova'da şahidi olduğumuz görü (men inemaların esas evvel halka ve çocuklara öğretici bir film daha gös- termeleri mecburi tutulacak ———. Polonya bir çok taraflı anlaşmalara | prensip itibarile muhalif Polonya kendi topraklarında gerek müttefik ve gerek düşman sıfatıyla; ne Rus ve nede Alman ordularını | Polonya, Almanya, Rusya ve Litvanyadaki Memel arazisini gösterir harita... MOSKOVA, 1 (A.A.) — İngiltere | in seyahatinin Polonya safhası baş- mübrühas lordu Bay Eden dün akşam | larken, Nevs Chronicle gazetesi, Kuri Varşovaya hareket etmiştir. yer Varşavaki'nin Lonrra muhabiri Polonyanın vasiyeti rafından yazılan ve Polonyanım, bir TONDRA, 1 (AA) Lord Edem | çok taraflı andlaşmalar peonsil kib aenemaneeaansimeseseeeeseseseeaeeaeeeeeeeeeeeeeekeemeeeNe Bay Göbels “Biz kimseyi tehdid etmiyoruz ,, diyor! Almanya Polonya ko- £ ridorunu, Alsas Loreni Avusturyayı ve Çekos- lovakyayı istememiştir Alman ordusunun son yekünu KARLSRUHE, 1 (A.A) — Bay Göbele demiştir ki: (Kimseyi tehdid etmiyoruz, fakat kimsenin de bizi teh did etmesine müsaade etmeyiz. Biz, mukadderatına hâkim bir devlet ol - dir. Almanya, Çokeslovakyanın bir kısmını, Avustur yayı, Alsas Loreni ve daha başka top- rakları istemiş değildir. Böyle yalan havadisler neşreden yabancı gazeteler, sulhü karıştırmaktnd damlarının biribirle: Bay Göbel tün dünyaya hitab ediyorum. Alman - ya, en iyi askerlerini ve şerefini bu sulh yoluna koyarak onu hizmetine gir nad eden bir. sul (Devamı 7 inci sahifede) EskiP.T.T. genel müdürü hakkında karar veriliyor Müddeiumumi, B. Fahri ile B. İhsan! Cemalin cezalandırılmalarını istedi mx fi i hakları teşrih etmiş ve tenzili tarifenin Çatay posta | geçiktirilmesi için yapılan işleri hususi telgraf genel | bir kasta matuf bulmuşt Bay Fahri, Bay Suphiye gelince; işin aslını da- i, | ba evvelden bildiği halde © Bayındırlık bakanlığının tezkeresini hiç bir lüzum olmadan geçiktirmiş ve işe yalnış bir sebebiyet vermiştir. onla) — Bugün inde eski Cemalin mmlarlkesmi- erine devam edil- ğe, iddia maka ddinnamesini oku * mutşur. İddin makamı B- Fahri için suçun 68- rine getirmiş ve müsveddeleri yopmış, | beğenilmiyen müsveddeler umum mü san Cemalin li toması kendisinde altın esasının yer et- wesine ve sabit fikir haline gelmesine | sebep olmuştur. Bay Ihsan Cemal bu işte umum mü- dürün Arzularıma dama Kraliyetçi nümayiş yapmış Habsburg'ların tekrar tabta çıkarılmasını istemişlerdir. B.Eden Dün Varşovâya vardı bulunuyor rile muhalif bulunduğunu teyid eyle- yen bir makale neşretmiştir. Bu ma - kale, Almanyanın şarka doğru geniş- lemek tasavvurlarının polonyanın mu- kavemetile karşılaşacağını söylemek - le başlıyarak, Polonyanın gerek Nazi Almanyanm ve gerek Sovyet Rusya - sının yardımını kabul edebileceği hatıra bile getirmenin gülünç olduğu. Bu ilâve etmektedir. Polonya kendi topraklarında, gerek müttefik ve ge- rek düşman sıfatile, ne Rus, ne de Al man ordularını görmek istememekte ve bunları kendi hududlarından dai - me uzak bulundurmak arzusundadır. (Devam 7 inci sahifede) sireseaeeeseasasee Halkevlerine Yeni hız eyl? Dün umumi bir toplantı yapıldı lstanbulda yeni açılan Halkevi reli- leri dün Istanbul vilâyet fırka idare he- yeti reis vekili Bay Ali Rıza © Erem'in reisliği altında bir toplantı yapmışlar dır, lstanbul vilâyet fırka idare heyeti & zalarınm da bulun - duğu bu toplantıda Halkevlerinin bazi - rana kadar 3 aylık bütçeleri hazırlan - muştr. Oğrendiğimize gö ve Her Halkevi ha. B. AM Rıza ziran başına kadar 1935 mali yık içinde yapacakları işleri gösteren bir fanliyet programı bazırlı- yacaklardır. Bu programlar kaza fırka idare heyetince de tetkik edildikten son- ra vilâyet heyetine gönderilecektir. Istanbul Halkevleri yeni sene içinde halka faydalı birçok şeyler yapacaklar. dar, Genç Siyam kralı LOZAN, 1 (A.A.) — Sism heyeti, Bangkok mülli meclisinin, genç kral Ma- hidol'un sıhhi sebeplerden dolayı Lozan- da iki sene ve İenp ederse daha fazla kalmasına müsaade eden £ son kararımı öğrenmiştir. Heyet, Lozandan yarın ay- rılacıktır. Iş Bankasının Kumbara İkramiyeleri 1000liralık ikramiyeyi Galatada Bay Ahmed Raif, 250 liralık ikra- Bay Asaf Bekir ka- zanmıştır, İkramiye kaz ananla- Esim | Müdür İdare ve “Tek Son dakika Gelecek günlerin ve haf- taların sakladığı sır! Şayanı dikkat bir söz ve ses! İYANA, 1 (Milliyet — Hususi muhabirimizden) — Viyana çox hassas günler yaşıyor. Her gün yeni bir heyecan yaratan, her dakika gazetelere yeni baskılar yapmak için fırsat veren hâdiseler oluyor. Başbakan muavini Starhen- berg'in Haymvehr'lere söylediği nutukta yeni bir heyecan mevzuu olmuştur. Starhenberg'in şu sözleri çok dikkate değer görülmüştür. “— Gelecek hafta ve ayların bize neler sakladığını bilmiyo- ruz. Avusturya'nın bir Prusya vilâyetinden başka bir şey ol madığı fikri henüz ağızlarda dolaşmaktadır.,, İAtinada protesto mitingi Yunan maliye nazırı da istifa etti TİNA, (Milliyet — Hususi muhabirimizden) — Yür nanistanda yer yer büyük mitingler yapılmaktadır. Bu mitingler de divanı harbin ver diği ilk hükümler zayıf ve fazla merhamet eseri görülerek protesto edilmektedir. Halk âsiler akn daha şiddetli cezalar verilmesini hükümetten istiyor ar, * ATINA, 1(Milliyet) — Maliye Bakanı Bay Pesmazoğlu bugün istifa etti, Yerine kimin geleceği henüz belli değildir. G. Sıtkı saylav olacak YA NEARA I (Telelonla) —Münhal bulunan iki saylavlık Se mahallerinde .yakında kısmi seçim yapılacaktır. Münhalle Yeni birine Cumhuriyet Halk partisinin namzedi olarak General Sıtkt Bö” terilecektir. General Sıtkı bugüne kadar Ankarada fırka kumandanliğ" etmiş ve tekaütlüğünü İstemiş kiymetli ve sevilmiş bir kumandandıf. TEMİZ BASILMIŞ İDE e İNİ ŞE GÜZEL YAZILI CANLLRESİMLİ miyeyi de İstanbulda || YİYİN KUVVETLİ GAZETF TAN! manları “TAN, da bulasalnnz2