8 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

8 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

k Her uakkı mahfuzdur. Trablusgarplı zengin olduğunu anlatıyor Zaman bir sel gibi akıp geçerken — Mekkede bir toplantı ve son koz.. 9 — İslâm hükümetlerden gön- derilecek ceman üç bin kişilik mah- telit bir askeri kuvvet | halifenin muhafızı olacaktır. Mekkede bulu- Bacak bu kuvvete (en küçük İs- lâm hükümetlerinden birine men- sup bir zabit Şürayi Ümmetin inti- behile kumanda edecektir. “a mühim maddelerini yazdı- ğun bu mukarrerat, daha çok u- zundur. Teferruata, tatbikata ait <leri de ihtiva ediyor. An- > bu kadarı o zamanki oOArap rakçılarının' fikir ve emellerini göstermeğe kifayet eder diye dü- şündüm, En sonunda, o Mekkede emirle bir muhavere daha vardır. Bu hafi ararları gören emir, memruniye- tini izhar ediyor, bunun © erine kendisine şöyle diyorlar: — “Demek ki Türkleri sevmi- yorsunuz ya emir? — “Severim. Fakat bırakın ar- tik onlar da işimize karışmasın- ler. Kendi mülklerinde kendi işle- riyle meşgul olsunlar! Osmanlıları bilmiyor o değiliz. Vakiâ bugün en büyük İslâm dev- le“ onlardadır. Fakat Müslüman- ları aldatıyorlar. Hiçbir faydala- rmı görmedik, göremiyeceğiz. Ab- basiye hilâfetini mahveden onlar- dır. Arapları da mahveden gene <»lardır.. Avrupanın şarkındaki n medeniyetini yıkan onlardır. Dört asırdanberi Arap âlemi ha- Mfesiz, kör, topal, dilsiz, sağır ve başsız kalmıştır. Bütün bunun günahı kimdedir. O manlılarda değil mi? Şimdi hilâfeti ehline, dini hâ- mişine bıraksınlar, Onlar da salta- , beklarmm enkazı üstünde kalsın- 3 yne yardım etsinler ve bununla iftihar duysunlar. Biz mütaasam değiliz. Her hür ve müdekkik insan bizimle ayni fikirdedir. Bundan emnim. Ârap- ları sevdiği için, Allah, onları şim- diye kadar ilâcı olmıyan hastalık, lardan muhafaza etmiştir, Bünye- miz sağlamdır. , İslâmiyeti, Araplığı kurtarmak mak Arapların kendi. ellerinde- ir , Zaman bir sel — gibi aktı, bir Tüzgâr gibi gelip i, Ve biz Çer şahit ol. ğumuz işlerin sonlarını da gör- dük. Kafalarımızın içinde tarihler Yaşıyor. Şimdi gözlerimi yumarak, > düşünüyorum: Kırk sene, el- ! sene evvel (Araplık) davası pe- dinde koşan çeşit çeşit İnsanlara ostça, bir kardeş (gibi, bir baba gibi gösterdiğimiz tehlike, o za- Man onlara kendilerini (mukad- des davaları) ndan alıkoymak, Aldatmak için “ söylediğimizi, ta- Yyül ettiğimizi Oo zannettikleri tehlike, — yazık ki — nihayet ta- haklcuk etmiştir. Biz bu tehlikenin üstüne parma- ğimizı basarken kehanet göster- #iyorduk. Ancak onlar, kendileri- a ve kendileriyle kaemaçiniz rin darağacına en İtmın €azibesinden kurtulamıyacak ka- dar zayıf ve o nisbette haris idiler, Yahut barbar bağıran hakikatin se- 8ini duymıyacak kadar gafil, veya bile bile kulaklarını tıkayacak ka- lar, bir başka sese kulak vermiş, Kendilerini kaptırmış bedbahtlar- . Sağ kalanlar adım adım takip <ttikleri bu tarih yolunun sonun- da nefcilesi enilerek durdukları Zaman, gördüklerine hayret ede- Sek vaziyette değillerdir. e. Trablı iken bir gün bir Musevi, Desi zengin olduğu- MN söyle anlatmıştır ea O Buraya hemen hemen on pa- 50512 geidim. Bir müddet çarşıda ty“ beri, ufak tefek eski alıp sat müga, Parça para kazandım, bu diye det zarfında arapçayı öğren- » Müslümanlığı öğrendim. Ve ne (Muhammed) ismile i- gittim. Oraları da gördüm, i birkaç sandik Bnün birinde bir deve kafil Serilere nmasıl yıkıldı Yazan: Son Yemen valisi Mahmut NEDIM İmparatorluğu Musevi nasıl boncuk, ayna, cicili (o bicili taşlar, allı pullu basmalar (topladım ve tekrar içerilere gittim. Kendi ken- dimden ummadığım bir cesaretle kuş uçmaz kervan geçmez yerlere daldım. Tatlı dil neye kadir değil- dir? Bu taşlar, aynalar, boncuklar, basmaları fildişleri ile değiştirdim. Seferlerim biribirini takip etti. Şim di Trablusun en büyük fildişi tacir lerinden biriyim. Konuşan İngiltere veya Fransa değildir. Fakat siz öyle farzeder: danmadığınıza inanmak di kendinizi yormağa bile değmez. Müstemleke sahipleri kan dök- memiş değillerdi. Ancak bu Müsevi tacir de, atıl- dığı yolda yaralanabilirdi. Bir ya- bancının — hattâ a) ve cuklarla da olsa — yuvasına yalc- laştığını gören bedevi bazan sözü silâhma bırakabilir. Bunlar şans meselesidir. Sessiz sadasız, (bir tavuk bile ürkütmeden zaptedilmiş müstem- lekeler olduğu gibi, fatihlerini bi- le yemiş ülkeler vardır. Ancak, biz mevzuubahs olursak, işte o zaman (gibi) yi kaldırmak lâzımdır. Biz hiç bir (e yere sessiz sadasız ne girebilmiş, ne oturabil- miş, ne de çıkabilmişizdir. Çünkü ne onu, ne bunu, nede devleti metbuanız olan İngiltere- ye daima sadakatle ettiğiniz bü- yük hizmetleri asla - unutamayız. Bilhassa bu umumi harbin başm- i sizi yanr o başımızda kıy- metli bir müttefik olarak buluyo- ruz. Ölçüsüz hizmetlerinizin bü yüklüğünü nasıl takdir edeceğimi zi ve nasıl mukabele edeceği: bilemiyoruz. j Şimdi Türkler tarafından işgal edilmiş sevgili memleketinizden uzakta bulunuyorsunuz. Bizim mi- safirimizsiniz. Öyle iken gene bize Kn hir Jkhmaçelilmmisier Ele yurdunuzda kalmış olsaydınız cx. ha çok, daha kıymetli çalışmak im- kânmı o bulacağınızdan ve bunu bulamadığınız için müteessir ol. duğuruza da eminiz. | Maamafih çok dindar olan askerleriniz ve maiyetinizle, bizim askerlerimiz arasında, ayni safta müşterek düş- man Türklere karşı cephe aldınız. Bundan büyük hizmet tasavvur e- dilebilir mi? İşte bu hidematmıza mükâfaten İngiltere devleti fahi- manesi size şu şeref kılıcını veri- yor, Bu kılıcı size verirken büyük bir memnuniyet ve saadet duyu- yorum ve sizi tektat tebrik ediyo. rum!, , Bu sözleri | söyliyen bir İngiliz valii umumisidir. Muhatap olan da bir Arap sultanıdır. Fakat siz bu sultan lâfzına bakarak aldanma- yınız . Çünkü bu sultanın bütün te- baası bizim bir kazamız halkın- dan fazla değildir. Otuz, otuz beş- bin nüfusu olan Lahiç sultanı gö- rüyorsunuz ki milyonlarca nüfusa sahip bir yurdun hükümdarına e- dilebilecek bir muamele görüyor. İngilterenin müstemleke işlerin- deki hüneri vukufu işte budur. Ye- mende, San'a ile Aden arasında, ve Bahriahmer sahillerinde birçok sultanlıklar vardır. Bunların için- de beş altı bin nüfusu olanlar da vardır. Fakat bunlardan biri Ade- ne gittiği zaman hakiki bir hü- kümdar gibi İngilizler tarafından toplar atılarak karşılanır. İngiltere bu topraklara (nasıl sızan bir su gibi girdi ise, oraları gene öylece istilâ ederek hüner ve marifetle idare ve muhafaza etme- sini bildi ve biliyor. Misal olarak bazı vesikalar gös- tereceğim: “1889 senesi martınm onuncu günü Sultan © Avn ile Kumandr- hanz arasmda şarki (o Hindistan kumpanyası namına akdedilen mu- kaveledir: (Biges) Kapanma saat- Dükkânların kapanma saatleri değiştirildi Dükkân ve mağazaların akşamları ka- panma saatleri, yaz münasebetile değiş- tirilmiştir. Bu ay başından itibaren, ev- velce saat Zİ de kapanan ve havayici za- ruriyo satan dükkânlar saat 22 de kapa nacaktır. Sant 19 da kapanan dükkünler da 20 de kapanacaktır. Perşembe akşamları bütün dükkünlar saat 22 de kapanacak- tar, Et fiatları birden yüksaidi Evvelki günden itibaren et fintleri birden bire © yükselmiştir. Kilo üzerine onar kuruş zam yapılmıştır. Bunun üze rine, iokanialarda da et yermekleri için porsiyon başına beş kuruş zam yapılmış- tır. Et fiatlerinin birden bire yükselme» sinde, belediye mühim bir sebep bulama- maktadır, Bilhassa lokantacıların bu ve- sile ile yermek fintlerini yükselterek ihti- kâr yaptıkları anlaşılmıştır. Son günler- de şehrimize, gene evvelki gibi normal miklarda hayvan gelmekte ve mezbaha- da kesilmektedir. Mezbahada, resmin kilo üzerinden a- İınmasına henüz başlanmamışlır. Son fi- at yükselişinin, yakında kilo üzerinden resim almacağı için, kasaplar tarafından yapılan bir emrivâki olduğu söylenmek- tedir, Mezbaha resminin kilo üzerinden alı- macağı haberi üzerine, kasaplar ve celep- ler gürültü çıkarmışlar, et fiatlerinin yük. seleceğini ileri sürmüşlerdi. Halbuki be- lediye yaptığı hesaplarda, et fiatlerinin yükselmesine bir sebep bulunmadığını tesbit etmiştir. Mezbaha resmi kilo üze. rinden alınacağı vakit, kilo üzerine isa- bet edecek resim miktarı 9 kuruştur. Bu miktar reis üzerinden alınmakta olan res- min aynadır. Belediye, esnafın ihtikârına meydan vermemek için şiddetli takibat yapacak- tur, Küçük haberler İran hastanesi kapandı Sultanahmetteki İran hastahanesi bazı sebeplerden dolayı kapanmıştır. Maarif müdürlüğü hastahane binasını alarak, bu rada bir ikmektep açmak istemektedir. Bu hususta teşebbüslere girişilecektir. # İstanbul Muallimler Birliği toplan- tıs, — İstanbul Muallimler Birliği, bu- gün saat 16 du Halkevinde fevkalâde bir | kongre yapacaktır. Bu kongrede, geçen toplantıda görüşülen, kıdam zamları, ma- kam tahsisatı meselesi hakkında yapıdan teşebbüslere dair izahat verilecek ve ye- mi idare heyeti seçilecektir. * Tıp Telebe Cemiyeti o mesleki bir mecmua çıkarmak için hazırlıkları başla- mıştır. Mecmua için bir proje hazırlan - maktadır. # İstanbul MÜZELERİNİ tetkik için .— İskoçyada St. Andrewa Üniversitesi tarih profesörlerinden 4. H. Baxter Kül. tür Bakanlığma müracaat ederek, İstan- bul müzelerinde tetkikatta bulunmak is- tediğini bildirmiştir. Profesör, müsaade edildiğinden, bu ay sonunda gelerek tet- kikatma başlıyacaktır. # ISTANBUL - İZMİR telefonu — Ankara - İstanbul « İzmir - Zonguldak telefonu mayıs ortalarına doğru bitecek, konuşmaya açılacaktır. # BAY AHSEN cevap hazırlıyor — Ziraat Bankası İstanbul Şubesi Müdürü Bay Ahsen buğday O meselesi halkında hazırlanan rapora cevap verecektir. Bay Ahsen cevabını yazmaktadır . # HİLALIAHMER Beyoğlu Kaza şu- besinden: Galatasaray lisesi talebesi Mar mara adasında felâket görenlere yardım olmak üzere topladıkları 2179 kuruşu şu- bemize lir, Bu vatan ne konak aga ez ari kür olunur, # BAY SELİM SIRRI Ankarada ,— Evvelki sabah şehrimize gelen (Kültür Bakanlığı eski başmüfettişi o saylav Bay Selim Sırrı dün akşam tekrar Ankaraya dönmüştür. İ # AVCILAR Kulübü © toplantısı — Avcılar kulübü âzaları dün akşam saat 19 da Bomonti İdenl birahanesi üstünde- ki cemiyet merkezinde £ toplanmışlardır. Bu toplantıda bir senelik faaliyet etrafın- da görüşmeler yapılmış ve yeni idare he- yeti seçilmiştir. # ŞEHRİMİZE 300 SEYYAH geldi. Şehrimize Polonya vapuru ile 300 sey - mişlerdir. Dün şehrimizin görülmeğe de. ğer yerlerini dolaşmışlardır. Bugün Kös- ideceklerdir. Avusturyada (Başı 1 inci sahifede) yada bir ulusal müdafaa komitesi kurul. muştur, İlkbahar resmi geçidi VİYANA, 7 (A.A.) — Bugün bütün Avusturya garnizon şehirlerinde mutat illebahar resmi geçidi olmuştur. Viyana daki resmi geçitte Başvekil ile Reisicum- hur mutuk söylemişlerdir. Resmi geçitte bütün hükümet âzası ve elçiler heyeti has zır bulunmuşlardır. GÜMRÜKLERDE Müsaade lerinde yaztarifesi| İsteniyor —— Gümrüklerde ka'an Fransız malları Alâkadar tacirlerden bir kısmı, Türk- Fransız ticaret anlaşmasına bağlı modüs vivendinin feshi o dolayısile ithaline mü- saade edilmiyen mallar halkında yeni - den teşebbüslerde bulunmuşlardır. 27 şubattan övvel yola çıkan ve gümrüklere gelmiş bulunan emtia için de müsaade is- tenmektedir, Ekonomi Bakanlığı bu iste ği tetkik etmektedir. Zati eşyadan vörgi aınnuyecak ihlâk vergisinin tahsil edilmesi için gümrüklere verilen bir emirden evveiki gün bazı karışıklıklar çılımıştar. Ecnebi memleketlerden şehrimize gelen yolcula- rın beraberleri gebirdikleri zati eşya- vergisine tâbi tutul - dürlüğü vekâletten izahat tcede bu gibi zati *şyadan istihlâk ver - gisi alınmaması kararlaştırılmıştır. Dün gelen yolcuların eşyaları istihlâk vergisi alınmadan serbest bırakılmıştır. # Şehrimizde toplanacak olan uluslar arası feminizm kongresine katılmak için dünden beri gelmeğe başlayan üyelerin eşyaları hakkında o icap eden kolaylığın gösterilmesi İstanbul vilâyetinden güm- rüklere bildirilmiştir. Kapu. bez.erina müsaade td..di Ölçüler nizamnamesi hükümleri metre sistemine uygun olmayan ölçülerin kul lanılmasını yasak ettiği için gümrüklere gelen ve üzerinde yarda işareti bulunan pamuklu mensucat, © yünlü kumaşlar ve bilhassa kaput bezlerinin ithaline müsa- ade edilmiyordu. Dün gümrüklere gelen bir emirle, ikinci kânunun 31 ine kadar gümrüğe gelen bu çeşit emtianın ithal o- lunabileceği bildirilmiştir. Mimar Sinan için ihtifal Yarın memleketin her tarafında ib'ilal yapılacak tır. Misiar Sinann yınaniyı mezar önünde yapılacak olan bu ih- tifal için Halke program hazır - lamıştır, Program şudur: 1 — Yüce Türk Mimarı (Sinan) ın ihtifali 9 Nisan 935 Salı günü saat 16 da Sülöymaniyede mezarınm önünde yapılacaktır. 2 — a) Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimari şubesi talebesinden Orhan. b) Yüksek Mühendix mektebi tale. inden Sadık. Belediye Imar Müdürü Ziya. ©) Binikeri üyelerinden Abdilah Ziya. Birer söylev söyliyeceklerdir. 3 — İhtifalden ovvel ve saat 14 de civar lise ve orta mektep son sınıfla” rından ayrılarak o Süleymaniye ve Şeh - zade camilerine gönderilecek talebe- ye Mimar arkadaşlarmarz Sinanm bu eserlerini gezdirecek ve malümat ve- recektir. 4 — Maarif müdiriyeti, o gün ilk mekteplerde Mimar Sinan ve eserleri hakkında malümat verdirecektir. 5 — Aymi gece saat (18,50) de Hal kevi üyelerinden Mimar Kemal tara- fmdan Mimar Sinan ve eserleri hak - kmda (Radyoda) bir söylev söylene” cektir. 6 — Ihtifale Istanbul belediye rois- liği, Halkevi, Evkaf müdiriyeti, Milli Türk Talebe birliği, Güzel Sanatlar Akademisi, Yüksek Mühendis mokte- bi, Mühendisler birliği, Mimarlar bir biği birer çelenk koyacaktır. Bunun ha ricinde isteyen diğer te, 1 Te İeonteyen diğer teşekküller de çe ———— Marangoz'ar »rasında Marangozlar Cemiyeti © idare eti dün toplanarak kur'a ile çıkan dön ye yerine yeni âza seçmiştir, oz m ime 'ahsin, tahta tor » Bacı Mehmet, ve sepetçi in mü bal âzalilara ekseriyetle seçilmişlerdir. ua selami Sıvas sanatlar evinde SIVAS, 7 (ALA.) — Vilâyetin ye- disi kadın olan merkez ve mülhakat umumi meclisi azaları toplu bir hal - de hususi idareyo bağlı olan sanatlar evini gezdiler. Üyelerin evin maran goz ve dokuma ve Malüm olduğu veçhile sanatlarevi dokumahanelerinde yapılan halılar İzmir sergisinde birinciliği kazanmış ti. Üyeler, sanatlar evinden çok iyi intibalarla ayrılmışlardır. —— Avukat ücretleri ANKARA, 7 (Milliyet) — Anka. ra barosu bugün toplandı. Toplantıda avukat ücretlerinin tayin ve tesbiti, ücret alınmasını tetkik etmek üzere bir komisyon teşkil edilmiştir. 1 Mayısta ar top- (Başı 1 inci sahifede) ibtimal ki bunlarda buzı tadilât ya - pacaktır. Nihayet, belki de karar su- reti Stresada da irilerek, her üç devlet namına terek bir şekle ko- nacaktır. Laval'in seyahati PARIS. 7 (A.A.) — Bay Laval'in ayın 23 ünde Paristen hareketle 25 inde Moskovaya varacağı tahmin edi- liyor. Burada üç gün kaldıktan son- ra Varşovaya gidecektir. Mayısın ilk haftasında ise Parite dönmüş olacak- tir. Bir harb vukuunda . . . VAŞINGTON, 7 (A.A.) — Mebu- san Meclisi, bir harb zuhurunda, 21 ile 25 yaş arasmdaki efradm silâh al- tma alınması için Reisicümhüra salâ - biyet vermiştir. Bu efrada, O mütehas- sıs olmıyan işçilere verilen ücrete mu- adil bir aylık verilecektir. İtalyan raporu LONDRA, 7 (ALA.) — Stresa ve Cenevre toplantıları programına dair Bay Mussolininin hazırlamış olduğu söylenen muhtıra İngiliz dışarrişleri bakanlığına gelmiş değildir. Maama- fih, görüşülecek meseleler hakkında Roma ile Londra arasında noktai na- zar teatileri yapılmıştır. Ameriha ve silâhları bırakma işi VAŞINGTON, 7 (A.A.) — Bay Hull demiştir ki: “Sulh, ları bırakma ve siyasa- temin yolunda ilerle « mek, son derece güçleşmiştir. Geçen senelerin tecrübesi, bunu isbat ediyor. Ayni zamanda, yeryüzündeki insanla rın büyük bir kısmı faletten muztariptir. Bütün memleket lerin, dahili ve beynelmilel sahalar - da salim ve şuurlu bir ekonomi prog ramı kabul ederek, uluslararasındaki mali ve ticari münasebetleri iade ve milyonlarca işsizlere iş temin eylemek için bu programı tatbik eylemeleri lü zumu, bugün, her vakitkinden ziyade âşikârdır. Bu suretle devamlı bir sulh ini ve beynelmilel piyasaların yo- Biden açılması için sağlam bir esas hu rulmuş olacaktır., Bay Hull, bu beyanatının, uluslar- arası bir i konferansma davet mahiyetinde olmadığın, ilâve etmiştir. Anlaşılıyor ki, Bay Hull'ün bu sözleri, sulhün iadesine yegâne çare olarak, uluslararası ticaretin ihyasını gören Amerika moktai mazarmı izah arzu - sundan ileri gelmiştir. Amerika Ha - riciye nezareti, kendi siyasasını, Sel. çika ile ticaret muahedesini akteder. ken tavzih eylemiştir. Bay Hull, Ame- rikarım tarifeleri on ziyade mazharı devlet prensibine göre indir mek hususunda sarfettiği gayretlerin her tarafta hümü telâkki edileceği ümidind. Alman yanı silâhlanması ve Sovyet Rusya MOSKOVA, 7 (A.A.) — Journal de Moscou, İngiliz bakanlarının, yap- mış oldukları ziyaretlerin verdiği ne- Tür kadını (Başı 1 inci sayfada) Tevore vapuru dün akşam saat 5,5 Galata rıhtımma yanaşmış ve misafir- ler Türk Kadın Birliği azaları tarafın. dan karşılanmıştır. Misafirler doğruca Perapalas oteline gitmişlerdir. İkinci reis vekili ne diyor? ,, Uluslararası Kadın birliği ikinci re- is vekili Rosa Manus dün kendisile gö rüşen bir muharririmize ilel kongre hakkında şunları söylemiştir: «— Bu seneki kongrenin İstanbulda toplanmasına çok sevindik. Çünkü Türkiye kadmlık işlerinde en ileri saf ta yürüyen bir memlekettir. Biz Türk kadınlarının bütün faaliyetini kıska - narak ve takdir ederek çok yakından, alâkadar — oluyoruz. o Türk Oka dınma o lâyik olduğu bülün haklar verilmiştir. İşte bu münasebetle Ulus- lararası kadın birliği kongresinin İs - Kongrede 35 ten fazla memleket tem sil edilecektir. Bundan evvel hiç bir kongremize bu kadar çok iştirak e - dilmemişti. Bu seneki kongreye evvel- ce örmediğimiz Hindistan, Irak, wurahhasi da bulacağı - muzdan memnunuz. Diyebilirim ki bu kongre diğer kongrelere nazaran çok daha mükemmel olacaktır. Evvelce kongre her üç senede bir toplanırdı. Fakat iktrsadi buhran do- layısile toplanış zamanı altı seneye çı karıldı. 1929 da on birinci kongre Ber linde toplanmıştı. On ikinci kongre de şimdi İstanbulda toplanacak. Bu kongrede neler görülecek? Bu kongrede görüşülecek başlıca mühim meseleler şunlardır: 1 — Evli kadının tâbiiyeti 2 — Uluslararası sulhü 3 — Iktısadi buhran, 4 — Silâhsızlanma meselesi, z ve aren bir komisyon ha « linde müzakerelere başlayacağız. Hu- susi mahiyette olan bu © görüşmeleri, miz kongrenin üç gün evvelisine ka - dar devam edecektir. Bu görüşmeler sonunda bir rapor hazırlıyarak kon - five arzedeceğiz. Türk Kadın Birliği iş Z icab eden ümi fevkinde olarak yapmıştır. Bu izi çok sevindirdi. Bunun için bütün dünya kadın murahhaslarına mektup ve #evine sevine bildir. b emplon ekspres'le k viçre muralıhası, uluslararası kadın bir liği kâtibi, Cenevrede çıkan (Kadin- hik hareketleri) isimli gazetenin mu - hasriri, Cemiyeti Akvam çocuk esir - azasından Emilie Gowrd gelmiştir. Türk kadınlığı nümunedir? Matmazel dün Poranalas otelinde ticeleri gözden geçirerek Şark Avrupası karşılıklı hin misakı dört hükümet merkezinde ya” pılan konuşmaların başlıca mevzula rından birini teşkil etmiştir. Böyle bir istişare ve ademi tecavüz misakı Kel log ve uluslar kurumu tazelenmesinden ibaret ki harbe karşı hiç bir garanti temin ct» miyecektir. Karşılıklı yardım misakımt ihtiva etse bile tesiri evrenselliği nis betinde maküs olacaktır, Bu misak an cak muntakavi misaklara müvazi git tiği takdirde müessir olabilir. Avrupa nın mukadderatı yakında alınacak ka rerlara bağlı bulunmaktadır. Bu mis sakın müteşebisleri buna Berl x8 Varşovanın da retlerini arttırdı ve Alı misaka iştirakten imlina etmiş olma - sından dolayı Sovyet hükümetinin memnun olduğuna dair Berlinde ya * pılan telmihlere artık bir nihayet ver- mek lâzımdır. Sovyet hükümeti Al - manyanın iltihakını daima temenni et miş ve her fırsatta istifade ederek hu yolda gerek Berlinde gerek Varşova" da teşebbüslerde bulunmaktan farig olmamıştır. Bütün bu gayretler maa“ lesef muvaffak olmamıştır. Bay Eden ve Simonun Berlin ve Varşovaya seyas hatleri göstermiştir ki, Alman başba- kanı Hitler şark misakıma karşı olan düşmanlığında israr ediyor ve bunu Almanyanın başlıca sebeb olarak ileri sürmekte olduğu silâhlarda müsavat- sızlığın artık ortadan kalkmış olmasi” Da rağmen yapıyor, hususile bugüne kadar mukadderatını Almanyarın mu kadderatına bağlamış gibi görünmek” tedir. Şimdi uluslar arası vaziyet ay” dınlanmıştır ve verilecek kararlarla mesuliyet deruhte edilmek zamanı gelmiştir ve Avrupa sulhünü idame et mek zaruretine inanmış olan devletler, Almanyanın ve Lehistanın iştiraki ol masa bile bu sulhü teşkilâtlandırma- lıdır. Almanya silâhlarını her saat ari” tırmaktadır ve 1914 deki askeri kud- retini elde etmesi ve Fransaya karşi adetçe tefovvukunu temin eylemesi çok gecikmiyecektir. Bu vaziyet karşi sında, şimdi Fransanın dostu olan ikin ci derecedeki devletlerin daha azim» kâr ve faal bir kombinezon 2:..wya* caklarını kim temin edebilir? Diğer ta raftan Avrupanın merkezinde terös * süm etmekte olan Alman kuvvetinden korkarak daha şimdiden onunla mak yollarını arıyanlar i mi ki Almanya İehinde olarak büyük devlet imtiyazlarını kaybedecekler ve de: r da elden a sonra Hitlerin müsellâk kuvvetinin baziçesi olacaklardır? Almanyanın, Lehirtanın ve Şark misakına açık veya kapalı bir tarzda düşman olanların teşvik ettile” leri yeni manevraya karşı ihtiyatlı bur lunmak lâzımdır. Bu manevraların Bayesi mıntakavi misakları Avrupa Di sakı üzerinde yapılacak kısır müza - kerelerin içinde boğmaktır, Ölçüler içu. Tetkikat yapılacak den ileri gelmiştir. Ekonomi Bakanlı ğr ölçülü işlerde alıcının ve satıcının korunması için lâzrmgelen bütün tet- taka ölçüler ve âyar başmüfettişlik” ldiril Ma tartı ve tartaklar İsimlerini taşıyan ye ni talimatnameler daha ziyade tekmil esaslara ve ihtiyaca göre hazırlanmış" tar. Normal bir metre ile bir Memleketimiz için Paristeki bey * nelmilel ölçüler bürosundan 20 bin li- Taya plâtin ve iridyumdan mamül nor mal bir (metre) ile normal bir (kilo- gram) satın alınmıştır. Bu iki âlet he“ nüz büroda etüd edilmekte, evsaf ve hassaları tesbit olunmaktadır. Yakın da memleketimize getirilecek, ölçü ve Ayar teşkilâtında mevcud normal ölçü âletlerinin ayı kullanıla- caktır. (Metre) ile (kilogram) m ma“ hafazası için Ankarada hususi terti - batı haiz bir mahzen inşa edilecektir. İlerde elektrik, su, havagazı ile termametre, barometre ve taksi « metreler için de normal birer nümü “ ne getirtilecektir. ÇAĞIRIŞLAR azal ei ağ | merkezd n bakmanı "arkilari gelmelerini leriz. kendisile görüşen arkadaşımıza şön * ları söylemiştir: << Ne yalan sizi NE © p ınlarını kıskanıyorum. Bura: N dınla erkek arasında hiç bir fark kal w. Tam bir müsavat var memleketimizde bunun ii çalıştık. Tam dört defa kâdın hakla rının tamamını almak için mürscoat eltik. Parlamento her defasında ka * bul etti, Fakat âyan meclisi reddetti. Fransada da kadınlar henüz mali padıkları haklarını almak işin elan: kaşalar yapıyorlar. t ora S hili siyaset dolayısile şimdi sel hee bil olmuyor. Mammafih İsvi vel bu işlere muvaffak olacakların ay izm sizi