5 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

5 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

İzmir balonları gibi mi? Üç müderrisin S. C. fırkasından a 112 : > 2.1 çekildikleri doğru değildir İstanbnl 3 (5.C) — Darülfünun divanı. siyasetle iştial eden müderrisler hakkında” henüz bir karar ittihaz etmiş değildir. Maa- mafih Müderris İsmail Hakkı,Şekip, ve Yusuf Zıya beylerin Set- bes Cumhuriyet fırkasından çekilmeğe karar verdikleri rivayet edilmekte isede bu rivayete doğru nazarile bakılmıyor, Bunun mutat balonlardan olduğu tahmin ediliyor. Nafia bütçesinde yapılan tasarruf İstanbul 3 (S.C) — Nafia bütçesinde yapılan tasarrufat şimen- diferler inşaatının devamına mani olmiyacaktır. Yalnız geçen sene Dört yüz kilometro demiryolu inşa edildiği halde bu sene inşaat 300 kilometroya indirilecektir. Memleketi şimendiferlerle örmek (proğramı daha mutedil bir şekilde: tatbik olunacaktır. Niçin kaçıyor Kütahya hattını yapan Yulus Berger İstanbul 3 (5.C) — Kütahya hattını yapan Yulus Bergerin memleketimizde kaçmak üzre etrafında bir çok dedikodular vardır. Sui istimal ihtimallerinden bahsedilmektedir. Mamafi henüz Türkiyeden çıkarken Macar ve Yunan başvekillerinin dostluk ve teşekkür telgrafları Ankara, 3 (A.A ) — Macar Başvekili Kont Bethlen cenap- ları ile Yunan Basvekili M. Ve- nizelos o cenapları ve hariciye nazırı M. Mihalakopolos memle- ketimizi terketmeden evel Baş- vekil İsmet paşa hazretlerine atideki telgrafları göndermiş- lerdir. Türkiyenin misafirperver topra- ğını terketmeden önce zati dev- letlerine, bükümet erkânına ve resmi ve gayrı resmi bütün mu- hafile hakkımda gösterilen kar- deşçe kabulden dolayı pek har bir hararetle teşekkür ederim. Bilhassa bu hüsnü kabulün va- tanıma müteveccih bir şeref ol- ması itibarile son derece bahti- yarım, * Zatı davletleri Türkiyenin bü, yüklük ve refahı uğrunda inki- şaf ettirdikleri azami mesai ve gayret vadisinde kendilerile Ma- caristanın muhabbet ve temenni- erinin beraber olduklarına kani olubilirler. Muhatapları olmak şe- kaçıyor olduğu söyleniyor. Bu mesele sarih bir haber yoktur. Macaristan hakkındaki muhab- betlerini bana hissettirmek lüt- funda bulunan Reisicumhur Hz. nezdinde cok hürmetkâr şükran-| larıma ve tazimlerime tercüman olmanızı zatı devletlerinden rica ederim. Bethlen Bize o kadar nezaketle mih- manperverlik göstermiş olan Türkiye cumhuriyet © toprağını terketmekte olduğumuz. şu anda bize gösterdiğiniz o kadar dos- tane o kadar hararetli ve sa- mimi hüsnü kabulden dolayı en kalbi teşekkürlerimizi bir daha takdim ile zevkıyabiz. Yunan - Türk dostluğunun şarkta bir sulh binasına ve harsi şaşaaya asa olacağı itminanı ka- visile zikrediyoruz. Madam Ve- nizelos ve Madam Mihalokopolosu Madam İsmet paşa Hazretlerinin gönderdikleri pek samimi selâm- lara bizim de kendisi hakkındaki en hürmetkârane halisiyatımızı terdif buyurmanızı zatı devlet- lerinizden rica ederiz. refine nail olduğum her defa Türk Ocağı davası Şahit Eyup efendi de Ocak dahi- linde rakı içildi*ini Türk ocağı idare heyetini “Yeni Asır, refikimiz başmu- harriri İsmail Hakkı ve mes'ul müdürü Abdullah Abidin beyler aleyhine ikame ettikleri hakaret davasının dün de rüiyetine de- vam olunmuştur. Şahit olarak garson Eyyup efendi. dinlenilmiştir Mumaileyh demiştir ki: “ Ocak bahçesinde ve bal- konda her gün içki içilirdi. Ha- valar bozuk ve yağmurlu olduğu z heyeti içerideki sah- ır, Salonda içkiye de- vam olunurdü.,, Cevdet bey in polis müdürü mer beyin bile salonda rakı iste- diği: ve verilmediğinden kızarak söylendiğini ileri sürdü ve şahit- ten sorulmasını istedi. Şahit, “hayır. Ömer bey em- rettiği şeylerin geç getirilmesin- ayr ip Sl ünmiştii. den do dedi. İsmail Hakkı: bey riyasetten vahide Şu sualin sorulmasını rica el Venizelos Mihalakopolos . . - teyit ediyor “ider içki”içer yemek yer midi? Ve odasına bazı arkadaşlarını da alır mıydı?,, Şahit cevap verdi : “ Evet. Her akşam Recep efendi kadınları alır odada ye- mek yerdi. İçeride ne olurdu içerler miydi tabii göremezdim. Reis: — “ Erkek çalgıcıları almaz mıydı? Şahit — Hayır, yalnız kadın- ları alırdı. Bunun üzerine Cevdet Ak Ömer bey çalgıcıların ve Polis müdürünün de şahit olarak isti- manı İstedi. İsmail Hakkı bey vekilleri Süleyman' Faik, Emin beyler vaziyetin tenevvür etti- ini ayca müddsanın aksine a” it istima edilemiyeceğini söy- lediler. 5 z Heyeti hâkime kısa bir müza- kereden sonra Türk ocağı vekili Cevdet beyin talep ettiği şahit- lerin istimaıa mahal olmadığına karar verdi. Ankaraya gönderilen istinabe evrakı gelmediğinden muhake- SON TELGRAFLARIMI "Ayvalıkta inti Ayvalık 2 (S.C) — Umumi muamelâtı teftiş maksadile Ay- valığa gelen mülkiye mütettişle- rinden Sabri bey intihabata fesat karıştırıldığı hakkındaki iddialar üzerine de tahkikata başlamış- tır, Sabri bey bir kaç gördenbe- ri bu işle o meşguldur. Halkçıla- rın iddialarına göre müfettiş bey Ankara, 4 (A.A) — İzmirde vukua gelen seylâp felâketi do- layısile Yunan Başvekili M, Ve- nizelos cenapları ile hariciye nazırı Mihalokopolos tarafından beyanı taziyet ve teessürü mu- tazammın olarak Başvekil İsmet Paşa hazretlerile Hariciye vekili Tevfik Rüştü beye gönderilen telgrafnamelerle verilen cevap- lar atidedir: Ankarada Başvekil İsmet Pş. Hz. ne, Ankarada Hariciye | vekili Tevfik Rüştü beyefendi Hz. ne: Türkiye payıtahtında ikame- timiz esnasında İzmir seylâbinı haber almıştık. Fakat felâketin ve husule getirdiği tahribatin Mübadil ve Baştarafı birinci sayfapa Bu cevap üzerine evrak Milli müdafaa: vekâletine gidiyor. Bu- rada” zannedildiğe göre vekâletin cevabı da İl nci maddenin sarih olması hasebile tescilleri vaktile ifa. ettirilememiş olanlara ceza verilmese bile hizmeti filiyeleri- nin yaptırılması lâzımgeleseği merkezinde olacaktır. İskân kanunun 11 nci maddesi şöyledir. “ Türkiyeye ayak bastıkları tarihten itibaren 6 ay zarfında tescillerini talep edenler iki sene hizmeti askeriyeden muaftırlar.,, 929 senesinden sonra gelen muhacirlere gelince, bunlar hü- kümetin göstereceği yerde tavat- tun etmek şartile, 6 sene asker- likten muaf “tutulmaktadırlar. Hükümetin © gösterdiği yere git- miyenlerin * muafiyet ( müddeti yalnız iki senedir. Nihayet, son bir kanun ahkâmına tevfikan 22 yaşını ikmal ederek memleketi- mize gelen muhacirler hizmeti filiyeden afedilerek ihtiyata sevkedilirler. 20-21-22-23-24 — tevellütlüler hakkında ise, hicret tarihlerine 1 Tahkikat başladı habat tahkikatının Günün tari İstanbul - Bandırma ceza re. isi müstantik Hikmet bey İstan. bul müddeiumumisi Kenan bey aleyhinde bir dava ikame etmiş. tir. Bir ceza reisinin bir müddej umumiden .davası alâka uyan. dırmaktadır. > Davanm mevzu, Kenan beyin işten el çektiril. mesine sebebiyet vermiş bulun. saklamağa ne- den lüzum gö rüyorlar? Serbes Cümhuriyet gazetesi mes'ul müdürlüğüne Gazetenizin dünkü nüshasın- neticeleri da (Hizmetçiler ortaya çıkıyor- lar ) serlâvhası altında bir yazı okuduk. Çok şayan hayret bul- duk ve güldük. Ayvalık intihabatını kanumi ve yolunda: bulmuştur. Ayvalık Serbes Cumhuriyet fırkası erkânı ise bu rivayeti, Efkâr umumiyeye arzeyleriz doğru telâkkı etmiyorlar. Zira ki: İmtiyazını talep ettiğimiz mülkiye müfettişi Sabri bey henüz | ( İzmir postası ) nın hiç bir ga- serbes fırka ocağının elinde bu- lunan ve intihabatın muallel ol- duğunu gösteren vesaiki tetkik etmemişlerdir. zete ile bir güna alâkası yok- tur. Bu iddia yalandır. Şahısla- rımıza gelince; İzmir postasını karacak olanlar, fikirleri hür, viçdanları hür ve midelerine fır- bey, Ankarada ocak binasında veri. len Baloda Son Posta başmuhar. riri Zekeriya hâdis bulundu: İzmir seylâbı | Münasebetile Yunan Başvekili teessür telgrafı gönderdi ağırlığını ancak © gazetelerden öğrendik. Bu kadar insan haya- tının feci surette ziyanından ve bütün İzmir ahalisinin tahammü- le mecbur olduğu bu derece ağır meşakatlerden dolayı en derin muhabetimizin ifadelerinin kabulünü rica ederiz. Venizelos, M halokopoios Atinada Yunan Başvekili M. Venizelos cenaplarına, Atinada Hariciye nazırı M.| Mihalokopolos cenaplarına: Lütfen göndermiş olduğunuz nazikâne telgrafnameye hararetle teşekkür ederiz. Bu dostane dikkatten ve matemimize iştira- kinizden dolayı size bütün dost- luğumuzu beyan ederiz. ismet, Tevtik Rüştü — ij 0 ma muhacirler deleri tatbik olunur. Yani bun- lar, emsali gibi askerlik hizmet- lerini yapacaklardır. Hulâsa: Askerlik şubesine mü- racaat ederek ihtiyata sevk kay- dı almış olan muhacir ve müba- diller için mesele yoktur. Diğer- leri hakkında ceza keyfiyeti mev- zuubahs olmıyacaktır. Milli müdafaa vekâletinin bu meseleyi bir daha tetkik ede- rek mübadil ve (muhacirlerin sun'u taksiri (olmadığı kabul edilmekte olan bir formalite mes'elesinden dolayı alâkadar- ları ayrı ayrı muamelelere tâbi kılmıyacağını ve askerlik şube- e ona göre talimat geleceği ümit edilmektedir. Şehir meclisinde Hararetli münakaşalar olacak Belediye meclisi öğleden son- rdötoplanıyor. Ruznamei müza- kerata nazaran reis Sezai beyin bir raporu ile azadan Cevdet Ak Ömer beyin takriri müzakere edilecektir. Bu takrir üzerinde nazaran * mükellefiyeti askeriye kanununun 83,84,85,86 ıncı mad- hararetli münakaşalar © olacağı ka lokması girmemiş vatandaş- lardır. Bunu (İzmir Postası ) nın neş-| riyatı gösterecektir. Binaenaleyh | meslekdaşlık uhuvvetini ve bizim hakiki hüviyyetimizi rencide eden bu neşriyat karşısında teessüf etmekten kendimizi alamiyoruz. Keyfiyetin gazetenizin ayni tununda tashihini rica ederiz ef. Cazeteci © Avukat Dadı oğlu Orhan Rahmi Bedri Serbes Cumhuriyet — (Hiz- met ) in bütün neşriyatını idare etmiş olan Orhan Rahmi Bey kanaatlarını ve onun neticeleri- ni Zeynel Besim bey kadar gös- termiştir. Bu hakikati saklama- ğa ne lüzum vardır. Orhan Rahmi bey ( Hizmet) in tahrir müdürüdür. Yazıları da Zeynel Besim beyin yazılarına hem ayar- dır. (İzmir Postası ) için bu ha- kikat utamlacak bir şeyse bunu Orhan Rahmi ve Zeynel Besim beyler daha evel düşünmeli idiler. Mahir beyin ce- naze merasimi Zıyanı büyük teessürlerle kaydettiğimiz Ticaret mektebi müdürü Mahir beyin naşına dün memleket hastanesinde otopsi yapılmıştır. Cenaze saat ikide kendisini çok seven talebelerinin omuzlarında memleket hastane- sinden kaldırılacaktır. Musadere edilen ekmekler Noksan ve nümüneye uy- gun olmiyarak ekmek çıkaran muhtelif furunlardan 84 kilo ek- mek musadere edilmişti EL e Ilk mahsul Zeytinyağı dün ihraç edildi Şehrimiz tüccarlarından Müs- yü. Tranto bugün limanımızda bulunan Pogelya şirketin vapuri- le Avrupaya ilk zeytinyağı mah- Sulünü sevketmiş ve bu münase- betle vapur bayraklarla donân- mıştır. Komisyon toplandı Maliye kazanç tetkiki itira- zat nomisyonu bugün varidat müdürü Sabri beyin riyasetinde tahmin ediliyor. içtima eylemiştir. olunur, “ Ocak müsteciri iş. hitama erdikten sonra kadınlarla içeriye menin devamı onsekiz teşrinisa- niye bırakıldı. Mevki ve numaraları yukarıda yazılı 9 parça eml gününe kadar müzayedeye konulmuştur. omisyon huzurile icra edilecektir. 1 — İhale bedeli ilk taksit peşinin mütebakisi yedi senede ödenmek şartile sekiz taksite istifa Emlâk ve Eytam bankası İzmir Esas No mevki Numarası 215 Karşiyakadâ Seliniiye sokağı 47,43 241 ». Celâlibey * |, 718 245 » © Rayegân. (x 34,90 246 » İCelilibey “5 8290 * 21 ve » me 84,92 249 1 0 Göral ateri 64,16 250 »i Rayegân 12-12-126 251 7 .Nuhbey or 3337 252 Yalı caddesi 4749 2 — Talip olanların hizalarında yazılı miktarda teminat akçesini veznemize tesviyesi şarttır. Daha fazla malümat almak isteyenlerin şubemize müracaatları ilân olunur. âkiu taksitle satışı 17 İkinciteşrin 930 pazartesi İhale yevmi mezkürde saat on altıda şubemizde müteşekkil şubesinden: Nev'i Depozito Hane 250 ” 75 " 85 » 40 » 20 dükkân 80 Hane 150 » 90 Arsa 180 gözetesi baloya miştir. duğu iddiasıdır. Bandırma ceza hâkimi 8 bin lira tazminat iste. mektedir. Balo hâdisesi İstanbul — Hamdulla Suphi Camhuriyet > bayramında beyin çıkarılması i hakkında şu beyanatla “ Zekeriya bey ocaklı ise de aidatını vermediği cihetle ba. T çıkarılmıştır. “Son Posta davet edilme Evkaf Bankası İstanbul — Evkaf müdüriyeti umumiyesinin lağvedilerek | bir Evkaf bankası tesisi hakkındaki tasavvur kuvvet bulmaktadır. Aris'e iadei ziyaret İstanbul — Aris takımının İs- tanbulu ziyaretine bir mukabele olarak iki takımımızın Yunanis- tana giderek maç yapmalarını hükümetçe müsaade edilmiştir. Grup içtima Ankara — C. H. Fırkası fır- ka grubu saat onda toplanıyor. Encümenlere intihap edilecek zevat tesbit edilecektir. Son bahar koşuları Son bahar koşularına ait ola- rak yarış ve ıslah encimeni âli- sinin tasdiki vilâyetten Ankaraya gönderilen koşu programı tasdi- a tad olanlar Satılmayan tütünler Gönan | ticaret (odasından İzmir ticaret odasına gelen bir tahriratta ora tütün rekoltesinin bir milyon kıyeden fazla oldu- ğunu bildirmiş ve tütünlerin mü- him bir kısmının. elan satılma mış olduğundan İzmir * tüdcarla- rının nazarı dikkatlerinin celbini rica etmiştir. SerbesCumhuriyet Telefon numarası - 2697 Telgraf adresi, - İzmir Serbes Abone şeraiti Senelik: | 10 lira Altı aylık: 6 lira Ecnebi memleketler için: Senelik: © 25 lira İlânat Dördüncü sa: (, (o 10 Daimi ve aylık: ilânat ay- rica pazarlığa tâbidir ve aza- İni teshilât gösterilir. İHTAR: Abone ve ilân üc-i etleri bilâistisna indir. İzmir Türkoca- > ” ğından : Ocağımızda lisan dersleri için kurslar açılacaktır. Lisanlar talip- lerin arzularına göre tesbit olu- nacaktır hariçten de isteyenler iştirak edebilirler taliplerin her gün 16-17 arasında ocak niüdür- lüğüne mü: tları.. Avukat Lâmi Kardicali hanındaki 'yazıha- psini Hükümet caddesi 2 nci NOTER yanında Molla Zade Hanının ikinci katına makletmiştir. 30-5-13 (2)