12 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

“Feci bir tecavüz Bono müdürü Fahri b. beyin a Belediye Bono müdürü Fahri beyin, bundan bir müddet evel; Zeliha namı diğer Fatma na- mındaki onaltı yaşındaki bir kı- zın biktini izale ettiğinden do- layı Asliyeceza mahkemesinde muhakemesine devam edilmekte olduğu malümdur. Esası, karilerimizce meçhul olan bu hâdisenin içyüzünü taf- silâtile yazıyoruz : işin başlangıcı Fahri beyin şahsiyetini tes- bite hacet yoktur. Mur herkesin tanıdıdığı ve bildi lediye dairesi bono müdürüdr.. Zeliha Zehra hanım uzaktan Fahri beye akrabadır.. Bu kız hayatını kazanmak için Fahri beyin de- lâletile belediyeye ( daktilo ola- rak giriyor. Ondan sönra; sık sık Fabri beyin teklif ve delâ- letile evine yani Fahri beyin ha- nesine devama başlıyor.. Bazen de dairede; mesai saatleri hari- cinde yalnız kaldıkları zaman dondurma, gazoz ve limonata yenip içiliyor; Bu hal arkadaş- larının nazarından kaçmayor. Bir bayram günü Fahri bey; Zehra hanımla mu- tabık kaldığı içindir ki bir bay ram günü otomobille Bayraklıya gidiyor ve orada biraz içtikten sonra avdette; otomobilde Zehra- ya sarkıntılık yapıyor, Şoför bu vaziyeti beğenmediğinden götür- mek iste, tehdidi üzerine Karantii kolunun önüne kadar get Fahri bey ve Zebra hanim oto- mobilden indikten sonra şoför derhal karakola gidiyor ve va- ziyeti anlatıyor, tehdit edildi- ğinden dolayı şikâyette bulunu- yor, Fakat nedense. takibat ya- pılmıyor.. Yaldızlı sözler Zelihanın bir de'büyük hem- şiresi vardır, * Hemşiresi evlevi- yor, evlendikten sonra Fabri bey. Zelihaya | hemşiren yeni evlen- miştir, Onun evinde bulunmak- lığın doğru değildir. Bizim eve gel, yat | diyor. Zeliha muvafık görerek bazan gidiyor. ” ri bey refikasının rahatsızlığı On do- layı onu boşayıp kendisini ala- cağını ve esasen dört beş: çocük- lu babalar bile ailelerini terkede- rek yeni sevdalılarile evlenmek suretile mes'ut olduklarını söy- liyerek katiyen kendisini 'alaca- ğını söyliyor... Ziliha bu yaldızlı sözlere inanıyor. Fahri bey bir şeytanlık düşünerek 16 yaşında olan Zelihanın nufus unu alıyor; 18 yaşında olduğuna dai tashih ettiriyor.. Bir öğle zamanı Fabri bey ve Zehra hanım ev- delerken, Fahri bey bir öğle zama- nızevcesini ekmek almağa yol yor. Fakat hanım bu kızın evlerine devamı komşular nazarında |; telâkki edilmediğini ve — Fah; beyin metresi dendiğini göz önüne alarak; ve vaziyetten şüp- helenerek kapıdan dışarıya çi- kıyorsa da ekmek almağa git- miyerek 5 - 10 dakika | sonra eve avdetle odada Fahri Beyle Zehrayı fena vaziyette yakalıyor. Ve kıza (senin bu evde işin yoktur. Mahalleli seni (metresi biliyor. şerefimizi, namusumuzu kırdın bırakmadın evine 'git) di- yerek Zehrayi kovalıyor. Zehra, bir kaç gün Fahri beyin * evine gitmiyor . Teşekkür ederim, hediyemi aldım: Fakat Fahri bey dayanamı- yor, yine bir gün Zehrayı evine davet ediyor. Fahri beyin akra- balarından küçük bir çocukla evin alt katında kendisine tah- sis olunan küçük bir odada ya- tıp kalkıyor; Fahri bey bir sa- bah erken, Zehranın odasına ge liyor ve yatağında bikrini izale ediyor ve: | Teşekkür ederim, hediyemi aldım! | diyerek çeki- lip gidiyor.. Aradan günler geçiyor, za- vallı Zehra; Fahri beyin kurduğu tuzaktan müteessir oluyor, inti hara teşebbüs ediyor, kendini denize. atıyor ve kurtarılıyor. Ve mesele mahkemeye aksediyor. Fahri bey ne diyor? Uzaktan akrabası ' olmak do- layısile kardeş nazarile baktığını ve bu fili kendisine isnat etmek- teki sebebi anlıyamadığını ve seciyenin ölçüsü olmadığını öte- 'denberi söyliyen © Fahri bey şimdi bütün iddiaları reddet- mektedir. Fahri böyin; Bayraklıdan av- detinde otomobildeki vaziyeti şoför tarafından ve mesai saat- leri haricindeki hususi vaziyet- ler; ve Zehrayı yanında bir se- pet gibi taşıdığı ve her yere beraber gittiği ve götürdüğü hakkında da bir çok delillerin mevcudiyetini herkes (bilmek- tedir. Bugün asliye ceza mahkeme- sinde Kâzım bey isminde bir şa- hit dinlenecek “ve ondan sonra; Fahri bey hakkındaki karar ve- rilecektir. yaşını ——aa) ee maa Bir mektup Romaüya elçiliği ticaret müşa- virliğinden şehrimiz ticaret odâ- sına gönderilen bir mektupta Romanyada büyük bir fabrika: dökme istoklarının 20 Teşri sani öğleden sonra müzayede suretile satılacağı bildirilmiş ve bu hususa ait tafsilât ta veril miştir, Necati bey Hapishane sabık müdür 've- kili Osman Necati bey Alsan- cak İtalyan mektebi Cografıya ve Tarih muallimliğine tayin e- dilmiştir. an Adnan vapuru Bir müddettenberi İstanbul seferlerini tatil etmiş olari*Ad- nan vapurunun daha ks olarak işliyebilmek üzere makinelerinde mazotla işliyebi- lecek şekilde tadilât yapılmıştır. Vapur beyaza boyanacaktır. Ticaret Odasında Dün Ticaret odası heyeti ida- resi odada heyeti idare reisi eczacı Ferit beyin riyasetinde içtima etmiş ve odayı alâkadar eden mesail etrafında müzake- seri ve ratta bulunmuştur. KARŞIYAKA FERAH SiHEMASINDA © BÜYÜK TÜRK MUSİKİ KONSERİ 12 teşrinisani, çarşamba, akşam 9 da DENiZ KIZI YEFTALYA A. Muallim büyük oan Sâdi B. iştirakile )münasebetile civar (o nahiye ve köylerden yüzlerce & vatandaş kasabaya ( dolmuşlardı, Tevkif Hak yerini bulacak Ödemişte tevkif edilen S.F. erkânı serbes bırakıldılar Ödemiş halkı, adaletin kararını selâmlamak için bayram yapmıştır Ödemiş: 11 (S.C) — Belediye intihabatı esnasında Halk firka- s1 tarafından yapılan ve yaptırı- lan kanunsuzluklardan mütevel- lit halk heyecanını. teskime ç: lıştıkları bir sırada tevkif edi len S.F. kaza ocak heyeti rei- si Şükrü beyle ocak heyetinden diş doktoru Kemal, eczacı” Sa- lih beyler ve arkadaşlarının mu- hakemesine dün mevkufeni baş- lanmıştır. Ödemiş niuhitinde çoktanbe- rı alâka ile beklenen bu dava edilenler umumun mühabbet ve teveccühünü kazanmış zevat ol- duğu için bütün Ödemiş” halkı dava neticesini sabırsızlıkla bek- lemekte idi. Öğleden sonra saat. ikide adliye dairesinin önü“ hıncahınçı dolmuştu. Adliye dairesinde sa- miini alacak yer kalmadığından ve koridora kadar her taraf dol- duğundan ahali dairenin önünde binlerce kişilik bir kütle halinde toplanmış bulunuyordu. Asayişin muhafazası ve mu- hakeme esnasında hariçte nüma- iş gibi bir vak'a olmaması için fevkalâde | tedbirler alınmıştı. Süngü tak vaziyetinde jandarma- lar adliye dairesi önünde topla- nan halkı dağıttılar ve vatan- daşlar sükünetle çekilerek kü- çük gruplar halinde muhtelif ma- hallerde neticeye muntazır kal- dalar; Saat 14 te heyeti hâkime salona dahil oldü.”“Maznünlâr; jandarma muhafazası altında ge- firildiler. Hüviyet isticvabıni mü- teakip kararname okundu. Bu- rada, maznunların intihabat €s- nasında halkı hükümet aleyhine tahrik ettikleri iddia ediliyor ve ceza kanununun ait olduğu mad- desi mucibince. muhakemeleri talep, ediliyordu. Bunun üzerine esasa geçil- mezden evel, maznunların vekili i bey ayağa kalktı ve tecelli edeceğinden eminiz. Fa- kat mückkillerim haftalardanbe- ri mevkuf bulunuyorlar: mevku- fiyeti mucip kanuni bir | sebep ise yoktur. Bu dava; siyasi bir davadır. Bizi burada müteessir eden cihet, fırka mücadelesinde- ki. ihtiraslara adliyenin perde olmasını istiyen | bazı | şah- siyetlerin mevcudiyetini © gör- mekti Siz bünların aldandıklarını ispat edecek ve Türk adliyesini kendi arzularına alet etmek is- tiyenlere, kat'i bir darbe indi- receksiniz. Burada, maznun mev- kiinde olanların hiçbir suçu ol- madığı, muhakeme sabit olacaktır. Onlar, fırkaları namına, kanunun tam şekilde tatbikini istemekten başka bir şey yapmamışlardır. İşte muhterem mahkemeniz: den millete hitap ediyorum: Ser- bes fırkayı" niçin sevmişlerdir? Kanuna olan hürmetkârlığından değil mi Reis bey, mükekillerimin mev- kufiyeti sebepsizdir ve çok uzun sürmüştür. Muhakemenin salim bir şekilde cereyanı için ilk ted- bir olarak: maznunların gayrı mevkuf muhakemesine karar ver- menizi istirham ediyorum. Heyeti hakime avukat Şefkati beyin beliğ hitabesini müteakıp müzakere odasına çekildi ve kısa * bir müzakereden sonra adaletin kârarını tebliğ etti: — “Maznunların gayrimevkuf olarak muhakemesine karar ve- rilmiş ve muhakeme talik “olük” muştur. Bunun üzerine mevkuf © ocak heyeti » * azaları. tahliye | edil- mişlerdir. Mahkemenin bu. adi- lâne kararı “ yaşa , avazelerile karşılanmış ve (Ödemiş halkını son derece memnun. etmiştir. Ahali aşikâr. surette. sevincini izhar etmiş, taraf taraf şenlikler yapılmış, gece ocak heyeti şere- fine bir fener alayı bile tertip edilmiştir. Adaletin yakında kat'i esnasında adaletin surette tezahür edeceği kanaati umumidir. Halk Firkası Esnaf cemiyetlerini kandırmağa çalışıyor Fakat İzmirin hürriyetçi ve uyanık esnafı bu tuzağa düşmiyecektir Mevsük “ölarâk haber aldığı- mıza göre, Halk fırkasına men- sup bazı muhtarlar, mahallele: rinde ki esnafı güya mahalle iş- lerini görüşmek vesilesile | Halk fırkasına davet etmekte ve ora- ya gitmelerini temine çalışmak- tadırlar. Fırkaca takip edilen maksat, S, F.nın tesisine kadar cebren kabren H.F. istibdadı altında tutulmuş olan ve sonra kütle halinde 5. F. ya geçan esnafı birer suretle kandırmak ve ken- di tarafına çekmektir. Bunun için takip etmek iste- dikleri usul her vakitki gibi tehdit ve itmadır. Bazılarınyiş- lerine müşkülât çıkarmakla teh- dit ederek, bazılarına da menfa- atler teminini vadederek bir gaye uğruna hürriyet ve cumhu- riyet “ aşkile S. C. Fırkasna geçmiş olan esnafın tekar H.F. etrafında toplanması gaye tihdaf ediliyor. Bu teşebbüsler şimdiye ka- dar tam bir akamete uğramıştır. Halk fırkasına dâvet edilen es- lerdir. Bu fırka ile alıp vere- cekleri olmadığını ihsas eylemiş- lerdir. Bu da pek tahil görül- mek icapeder. C.H.F. Şimdiye kadar es: nafın serbestisini tahdit ve ilga etmekten ve kendilerini zarara uğratmaktan ve istismar etmek- ten başka bir şey yapmamıştır. Her sahada olduğu iş saha- sında da hakiki serbesti taraf- tarı olan 5. C.F. tabiatile es- nafin temayülâtına tekabül etmiş ve bunun için onlardan müza- heret görmüştür. Binaenaleyh halk fırkasının cebir ve tehditle etrafında bazı zümreleri varmış gibi göstermek! teşebbüsü hiç bir netice vere- miyecektir. Kanunsuzluklar te- madi edemiyecek ve bu tehdit- lerin de arkası yakında kesile- cektir. Bunun için esnaf teşki- lâtına zorla temayülleri terket- tirilemiyecektir. Şimdilik halk fırkasının boş Ya kanun Mevkufen muhakeme kar: vatandaşları. aylarca mali Ödemiş mahakemesinin ilk safhası da bize malüm bir ha- kikati, Adliyemizdeki acıklı bir hoksanı gösterdi. Her hangi bir vatandaş hakkında bir itham oluyor, bu itham ağır görülüyor, ceza kanununun veya muhakeme usulü kanununun filân madde- sine göre, o vatandaş tevkif e- diliyor. Haftalarca, aylarca mev- kuf kalıyor. Sonra muhakeme- sine başlanırken tevkifin lüzum- suz, haksız olduğu anlaşılıyor. Fakat işte böylece, sebepsiz bir itham yüzünden pek çok vatan- daşlar bazan aylarca hürriyet- lerinden mehcur kalmakta ve| nihayet... Beraet etmektedirler. | Adi ceraimde bu hal vaki| oluyor. Siyasi ceraimde daha ziyade kesretle oluyor. İzmirde gazeteciler tevkif edildiler. İki hafta mevkuf kaldılar. Sonra serbes bırakıldılar. Hak yolunda nun silâhile mücadele ettikleri in beraet te edeceklerdir. Nümayişler oldu, yine vatan- daşlar tevkif edildiler. Uzun müddet mevkuf kaldılar ve sonra serbes bırakıldılar ve beraet et- tiler. Fırka idare heyetleri şüphe üzerine tevkif edildiler, haftalarca hapisanede kaldılar, sonra serbes bırakıldılar. Bu suretle sebepsiz yere hapsanede yatan vatandaşla- rın haksız yere niçin hürriyetlerin- den mahrum ( bırakıldıklarının hesabı sorulmuyor. Biliyoruz, kanun vardır. Bü- tün bu işler kanunun şu veya bu maddesine uydurularak ya- pılmaktadır. Yalnız . düşünmek stok Şimali Avrüpa ticaret mü- messilliğinden şehrimiz odasına gelen bir raporda ecnebi mem- leketlerin kuru üzüm “ vaziyeti ve piyasaları hakkında: şu ma- lümatı vermisti, İspanya istikisalâtı 13 bin şu- roten. Valânsiye istihsalâtı o 10 bin tondur. Geçen sene 13'bin tondu . Yunanistanda geçen; sene rekoltesinden bakiye kalan 26 milyon punt (bir punt yarım kilodur ) Korent üzümü ilk mah- sul senesine devredilmişti. Mi İsviçrede Sosyalistler ekseriyet kazandılar Cenevre 11 (A.A) — Büyük meclis için yapılan intihaba Sos- yalistler 37, müstakil katolikler 14, iktisadi müdafaa birliği 15, Radikaller 22, Demokratlar 12 azalık kazanmışlardır. Müdüriyeti, LR böyle Takdim edilecektir. Bu fi bir çok bediaları yaratan m şarkılı: musiki şaheseridir. Mümessili BUGUN ve YARI! ve manidar teşebbüslerini kayt maf bu davete icabet etmemiş- etmekle iktifa ediyoruz. Bugün seanslar; saat” noksandır ” Yabuteyi i tatbik e edilmiy or arlarının sebe olarak npus tutması doğru mu? lâzımgelir ki; ya o maddeler ihtiya- ca te kabül etmemektedir. yahut iyi tatbik olunmamaktadır. © Bir:maznunun kaçmak tehli- kesi varsa, serbes bulunması asayişi . bozabilecekse ; tevkifini her kes anlar. Fakat ekser ah- valde bu sebepler görülmemekte ve bu sebeplerin olmadığı niha- yet mahkeme kararile de sâbit olmaktadır. Şu halde kanunları mızın vatandaş hürriyetinin mas . |suniyetini lâyikile temin edecek şekilde tatbik olunmadığı metis cesi kendini göstermektedir. Yeni adliye vekili Yusuf Ke- mal bey, Mahmut Esat bey za manında alelâcele (o hazırlanan ve derin tetkiklere istinat et miyen kanunların tashihi ile meşguldür. Bu noktayı da bil- hassa dikkat nazarına | alınası icapeder. Eğer, Yusuf o Kemal bey hiç bir haberi olmadan ve hiç bir mahkümiyete uğramadan hapishanede yatan vatandaşların mevkufiyet yekünunu toplıyacak olursa, bu memlekette . yüzlerce senelik mahpusiyetlerin böyle na- hak yere temadi ettiğini. göre- ceklerdir. Mevkufen muhakeme hak- kındaki kanun ahkâmını tebdil ve bilhassa, hürriyet hakkının kudsiyetini göz önünde tutarak, en geniş bir zihniyetle tatbik ey- netice olarak, yüzlerce vatanda- şın ağzında şu sual çıkmaktadır — Sebepsiz olarak hapisha- nede geçirdiğimiz ayların he bını verecek kimdi; ——— —a e mem Londra piyasasında “ Üzümlerin fiatları ne kadar vardır ? tehlik piyasalarda ve müstahsil memleketlerde o bundan © başka büyük miktarda stok yoktu. Ha- azırda Londra piyasasındaki atlar şudur: İzmir üzümü beher | İngiliz kantarı 50 ilâ 70 şilin, Avustu- ralya üzümü 40. ilâ 50 şilin, Yu- nanistan-üzümü 53ilâ 70 şilin Yunan Korent üzümü 36 ilâ 62 gilin, Sultaniye (Avusturalya) 38 ilâ 80 şilin, Sultaniye (Kap) 40 ilâ 50 şilin, Girit 75 ilâ 90 şi- , Kaliforniya 40, Türkistan 32 Medeniyet Acaba tehlikede mi? Paris, 10 ( A.A ) — M.Tardio gazetecilere beyanatında mede- niyeti mahvedecek mühim bir hercümerçten doğacak müşkülâ- tın diğer memleketlere Fransa- dan daha vahim olacağını söyle- miştir, Elhamra idaresinde Milli kütüphane sineması büyük filimlerini birbiri ar. dınca sıraya takdim edeceğini muhterem müşterilerine ar- zeder. Bu altın serinin ikinci filmi: EBEDİ SERSERİ Önümüzdeki 13 teşrinisani perşembe günü Gala, suvar esi halinde Im, Kontes de Paris ve diğer eşhur JOR MAY ın sözlü ve Gustave Fröylih ve Liyan Hayt Müttehem, kalkınız Filminin son seansları 3—5—715ve980