4 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

4 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Harihi sütunlar: — Esrarengiz millet Dünyanın en enteresan kavmı! Çimulardır - Bu kavmın hayatı Meksikada, © Mısırlılarınkine benziyen bir ehramda yapılan hafriyat dünyanın en esrarengiz milleti olan: ve vaktile Peruda yaşamış Çimu hakkında esaslı malümat elde edilmesini temin etmektedir. Arkeoloji mütehas- sısları çoktanberi Çimuların me- zarlarında buldukları vazolar ü- b talığı temsil eden resimleri hay- ret ve merakla tetkik ediyor- lardı. Ehramda bulunan asarin Pe- ruda sakin bulunmuş olan bu kavmın medeniyetinin esas & etmesi de çok tin ir, medeniyetleri kadar maziye uzandığı da hemen he- men muhakkak görülmektedir. Demek oluyor ki. “Yeni dü ya deye anılan Amerika haki- katte çok eskidir. riyet ve gerekese medeniyet tarihi itibarile Meksikada bulu nan ehram orta Amerikada şim diye kadar bulunmuş olan eh- ramlardan bir çok itibarlarla farklı olup Perudaki Çimulara nisbet gösteren bir çök hususi- yetleri haizdir. Bu noktai nazardan, bilhassa mühim olan ehramda buluhan bir türbedir. Türbenin dışı beyaz taşton yapılı sekiz kuru kafa ile süslüdür. Taşın içine nüfuz etmiş bir halde vaktile üzerini kaplamış olan mavi, kırmızı ve sarı boyaların eserlerini görmek kabildir. Mezarın içinde hiç bir şey bulunmamıştır. Ehramın kay- bolmadân “evvel soyulmuş olması pek muhtemel; Fakat bir kaç adım mesafede dişi tilki şeklinde | üç vazo ve bunların içinde de insan kemik- leri ve süs eşyası bulunmuştur. Süs eşyaları küpe, bilezik, yü- k, gerdanlık, taştan ok uçları, küçük bıçaklar ve ne olduğu ta- yin edilememiş bir takım ufak tefek şeylerdir. Bir de üç halkalı bir altın zencir bulunmuştur, Va- zolar kırmızı ve siyah boyalıdır. Çimular dünyanın en entres- san milleti olarak tanınırlar. Ef- sanelerin söylediğine göre bun- ların evleri, sarayları ve mabet- leri som altından. yapılmış imiş. Henüiz bu rivayetin doğru oldu- gunu gösterecek altın bina ha- rabeleri * bulunmamışsa da | elde edilen asardan binaların ümumi- yetle altın yaldız kaplı olduğu tahakkuk etmektedir. Ve Çimu- ların ressamlıkta da çok müte- rakki olduğu: görülüyor. Çimular vazolari binlerle ya- parlar bu vazoların içine yak- tıkları ölülerin külünü koyarlar- mış. Mısırlılar lâhitlerin üzerine ölünün resmini yaptıkları gibi bunlar da vazoların ü; tarzda resimleri pek maharetle yapmıştırlar. Yalnız Mısırlılarla ine bu Çimular arasında şu fark vardırdır ki bu resimlerde daima ölüyü ol- duğundan daha güzel gösterdik leri halde Çimular (o hakikate azami derecede sadıktırlar. Me- selâ ölen kral ve ya alelâde şa- $ı gözlü idise vazosunun deki resmi de şaşı gözlüdür. Çimuların ölü vazolarınin di- ğer hususiyeti de ölünün hangi hastalıkla kalıbı dinlendirdiğini mümkün olduğu takdirde, gös termekte olmalarıdır. o Meselâ öyle vazolar vardır ki uyku has talığının, veremin, “felcin ve da- ha çirkin bir takım hastalıkların zerin- ölüme sebep olduğunu. göste- terirler, Şayet bir adam alil, kolsuz, rinde görülen ve mezar sahi- in ölümüne sebep olan has- Asyadan gelmiş ol- Ve bu medeniye- Girit ve hatta Ur uzak bir Gerek beşe- bacaksız, topal veya kör ise bu kusurlarda muhakkak vazosu üzerinde gösterilmiştir. bulunmaktadır. Bu vazoları tet- kik eden fen adamları binlerce sene evvel “dünyada ne (gibi salgınlar bulunduğunu katiyetle tesbit edebilmektedirler. Meselâ bu tetkikat gösteriyor ki o za- manlarda Amerikada çiçek sal- gını pek büyükmüş. Çimuların yazısı yoktur. Bi- naenaleyh, Hiyeroglifler, tablet- ler bırakmamıştırlar. Fakat bı- raktıkları vazolar hayatlarının sadık bir aynasıdır. Bunlar esas itibarile güneşe taparlardı. Fakat balık, yılan, yıldırım ve gök gürültüsü de AL lahları arasında bulunmakta i Gayet teferrüatlı elbiseler giyer- ler ve silâhlar kullanırlardı. Ara- lârında keskin farklarla içtimai dereceler vardır. Bugün nesli münkariz olan bir nevi hayvana bindikleri an- laşılıyor, bu hayvanın eni boyu- na yakın ve sırtı genişti; binici hayvanın sırtına yatar ve hayva- nı kulaklarına takılı yularla ida- re ederdi. Bu hayvanın renginin sarı olduğu, yüzünün eşeğe, çenesi- nin gergedana ve bacaklarının ata benzediği tahmin ediliyor. Çimular musikiyi severler ve trampetler ve borular kulla- nırlarmış. âleminde yalnız erkek hâkimdi Ve yalnız onun bir mana ve ehemmiyeti vardı. Toplanan bü- tün mezar eşyasında tekbir ka dın, kız ve kız çocuk tesadüf olunmamaktadır. Çimuların çehresi açık renkte, elmacık ket ri karmızı idi Bunlar yal iz ressamlıkta değil, hir idiler. Bu gibi bu. sayede o zamanki yoruz. merikanın en eski sakinleridir, ve asgari bir tahminle tırlar. bir irk meldir. lerini Çimulardan almışlardır. Yalnız onlar ölülerini rak gömerlerdi. itlerde ölülerini bu vaziyette gömmeleri şayanı dikkattir. da münasebet şeyler göze çarpmıştir. tedir beyetşinstılar da, Jardı; çok şayanı lunmuştur. Ehramın tarzı inşası da bü yük bir mimarlık şehadet etmektedir. Hafriyat devam etmektedir. Bulunan asa: rın dünyanın eski ırklarile yeni milletler . arasındaki münasebetler üzerine yeni atacağı ümit olunmaktadır. Çimuların bu adeti bu günkü tıp âlemine büyük hizmetlerde * İnuyorlar. Anlaşıldığına göre Çimuların resmine kler hafifçıkık üzerle çları düz ve siyahtı. mısır, patates kabak ve meyva modelleri yapmakta da çok ma- şeylerde o kadar muvaffak olmuşturlar ki Peru'da neler yetiştiğini tamamile bili- Bildiğimize göre Çimular A- 16,000 sene evvel Amerikada yaşamış- Bunların Asyadan geçmiş olmaları muhakkak ve Turani olmarı da çok muhte- Çimuları İnkolar takip etmişlerdir. İnkolar birçok âdet- yak- mayıp mumya yaparlar ve diz- ler. çenesine doğru bükük ola- Anadoluda Hi- Mısırda da bu tarzda gömü- lü ölüler bulunmuş ve Perunun eski sakinlerile Mısırlılar arasın: hatırlatan bazı Çimular ayni zamanda muk- Güneşle aydan başka zühreye de tapar Zühre ile zaman ölçmeğe mahsus güneş saatine benzer dikkat bir saat bu- maharetine alâka ve ışık Camilerde | Ramazan hazırlığı Ramazanın yaklaşması hase- bile camilerdeki tamirat ve tat- hirata şimdiden başlanması te- karrür etmiştir. Bu sene bilhassa kilimlerin ilâçlı sularla yıkattı- rılmasına ehemmiyet verilecektir. Hisar ve © Şadırvan ve Salepçi oğlu camilerinde münasip mahal- lerde kundura mahalleri tesis edilerek içeriye çamurlu 'ayak- kaplar sokulmaması temin' edi- lecektir. Bu sene Zeytin yağı az olacak Mevsimin geçmesine rağmen bu sene zeytin mahsulü bir çok! yerlerde henüz kemale gelmediği cihetle yağ fabrikaları bu güne kadar faaliyete geçmemiş bulu- Aydın havalisindeki| zeytin ağaçlarının üzerlerinde mehsuller yeşil ve hatta leke| düşmemiş £ haldedirler. Bunun yağmur ve rütubetin fazlalığından ileri geldiği ve binaenaleyh yağ nisbetinin olacağı tahimin ediliyor. Menderes ve Gedizde Köprüler mükemmel su- rette tamir edilirse nak- liyat ücretleri çok ucuzlayacak Büyük sermayeli bir; öcaehi şirketinin İzmire gelen mütehas- sısları Menderes ve Gediz hav- zalarında yaptıkları tetkik neti- İcesini bir raporla şirket merke- zine bildirmişlerdir. Bu. rapora nazaran bu * havalideki"yollar ve köprüler mükemmelen tamir ve ıslah edildiği takdirde beheri sekizer ton hacmindeki | yolcu büyük kamyon katarları işlet- mek ve bu suretle şimendifer tarifesinin dörtte biri nisbetinde ucuz bir ücretle yolcu ve emti- anın doğruca liman ve mağaza- lara nakletmek mümkün , olabi- lecektir. Yerli mallar ve milli tasarruf haftası 12 Kânunuevelde başlıyacak ve bir hafta devam edecek o- lan yerli malları ve milli tasar- vuf haftasında iştirak edecek yerli © malları (o satan O mü- esseselerin birer mektupla tica- ret odasına malümat vermeleri rica edilmektedir. Haftanın başlangıç günü Cu- maya musadif olduğundan o gün bu ticarethanelerin açık bulun- az Jolmaktadır. İlenmektedir. .Neler konuşuldu İdevair müdiranı Gazi konağı! Yül İİstihzarat hitam bulmuştur Gazi hazretlerinin şehrimizi teşriflerinde Gazi konağında mi- safir kalacakları malümdur. Ta- mirat ve tefrişat kâmilen hitam bulmuştur. Binanın bütün oda- larına telefon vazedilmiştir. Bun- dan başka şehirlerin bazı minta- kalarında © doğrudan doğruya Gazi konağına merbut telefon tesisatı yapılmaktadır. Alınacak inzibati tedbirlerle bizzat vali Kâzım paşa meşgul Gazi hazretlerinin vapurla Bandırmayı teşrifleri ve oradan trenle şehrimize gelecek perşembe günü gelmeleri bek- Mühim bir içtima ğu mektum tutuluyor Dün sabah Vali Kâzım pa- şanın riyasetinde Jandarma ku- mandanlığı dairesinde o mühim bir içtima yapılmıştır. İçtimaa ile, belediye reisi Sezai bey iştirak etmişi Bu toplanmada neler konuşul- duğu mektum © tutulmaktadır. Mamafih Gazi hazretlerinin şeh- rimize seyahati ve alınacak ted- birler ile alâkadar bulunması tahmin ediliyor. Nümüne merkezi Bu hususta tet- kikat devam ediyor Şehrimiz polis idaresinin bir nümune merkezi vücude getire- ceğini yazmıştık, Bu hususta po- lis müdüriyetince tetkikat yapıl- makta ve alâkadar kömiserlerle görüşülmektedir. Nümune mer- kezinin Karantina polis merkezi olması ve buraya komiser Ekrem ve muavin Hamdi beylerin tayini derpiş edilmektedir. Bakırçay köprüsü İnşaatı ellibin liraya ihale o- lunan Bakırçay köprüsünün in- şasına bu hafta başlanacaktır. Mevsim şapkaları Sepet ve Çiçek mektebinin bu sene için hazırladığı mevsim şapkaları bu ay içinde satışa İçıkarılacağı “istihbar edilmiştir. İmalâtı gören muharririmiz, bu güzide mektebimizin eserlerini şayanı tak sete çok atlerde ecnebi şapkaların dört- te birinden daha azdır. Muvaf- durulması cemiyet tarafından temin edilecektir. gf i filmler dünyanın birinci ve MAVI bu şerefli taşıdığını ispat eden EMİL YANİNGS —Baş tarafı birinci sahifede— bir iltica ifadesidir, iktisadi teş- kilâtımız tekâmül © etmedikçe yüksek iktısat meclisinin fayda- sıda artarak gidecektir. Bu teş- kilâtla tekâmül edecektir. Çün- kü asri hayatta tekâmül olmak- sızın yaşamak kâbil değildir. her biriniz bir iktisat günü için- den çıkıp geldiğiniz için bu te- kâmülün şartları ne olduğunu her halde politikacılardan daha ziyade bilirsiniz devlet vazifelerini görürken hükümeti hakiki vazi- yetten ve icaptan haberdar e- dersiniz. Üçüncü senesini ikmal et- mek üzere olan mesai hayatı- mızı ilk beş içtima devresi ha- yat pahalılığı, gümrük siyaseti tediye muvazenesi gibi memle- ketin iktısadıyatını umumiyetle alâkalandıran uzuvlardır . Bun- dan sonra mesainiz bu mevzu-| lar haricinde aynı zamanda kon- grede ve müteaddit meseleler üzerinde — olacaktır. e Mesainiz İtemsil ettiğiniz grupların men- faatlerini birbirile mezç ve telif etmek iktisadın - esasını teşkil eden ahengi korumak ve kuvvetlendirmek olacaktır. Karşıyaka mektebi İnşaat tatil edildi Karşıyakada soğuk * kuyuda iniyasi küyrer weletebu tenisi atma merasimi icra | edilmişti. İnşaata devam edilmekte iken dün Karayaka bölediyeğidasi Öömal bey; verdiği. bir: ömirle ameleyi işten meneylemiştir. Aldığımız & malümâta göte mektep binası için alınan arsa" nın bir kısmı diğer bir zata ait istimlâk muamelesi mamış ve bu arsanın sahibinin talebile durdurulmuştur. Bir kaza! Dişçi Hasan Tahsin beyin elleri yandı.. kağı ağzındaki benzin ocağındı iken benzin liyeleri yakmıştır. alınmıştır. Göztepe tramvayları fakiyetinden dolayı mektep mü- dürü Hasip beyi tebrik ederiz. Avrupada ve Amerikada yüzlerce sinemada aylardan beri gösteri en son sözü ve en mütekâmil eseri Mavi YARIN AKŞAM “* Elhamra İ. Milli Kütüphane SINEMASINDA BAŞLIYOR Dikkat: Bu filmin hususi mahiyeti dilmiştir ve çocuklar için memnuiyet vazedilmiştir. tarafından bestelenmiştir. Bu filmin muzikası ve fevkalâde nefis olan şarkıları za- manımızın en meşhur bestekârı olan Fridrih Hollander İhususundaki imiş. İcap eden satın alma ve mal » olun- Bu sabah birinci Beyler s0- muayenehane- sinde Dişçi Hasan Tahsin bey ın eritmekte lâk etmiş ve ateşler etraftaki eşya ve sanda- Ateş derhal bastırılmış ise de bu meyanda Tahsin beyin elleride yanmıştır. Mumaileyh derhal tedavi altına Göztepe tramvay ve elektrik şirketi bugünden itibaren her üç dakikada bir tramvay tahrik Bu esası ifa denilmek için bizde olduğu gibi diğer devlet lerde de mahsus uzuvlar teşkil olunmuştur. Bu uzuvlar kanun lâyihaları yapmak iktisadi münas sebat ve şartların mukadderatına hâkim. olacak esasları tedvin ederek müzakere için politik meclislere vermek derecesinde selâhiyet itibarile mucibince selâhiyetiniz bu derece ileri de Fakat siz bilhassa tatil zamanlı rında yapacağınız müşahedeleriı zi hükümete bildirirseniz hükümet bunları tetkik ederek müzakerat rüznamenize ithal etmeği en esaslı bir vazife ve hizmet telekki edecektir. Bu suretle mütaleala- rınız ve fikirleriniz ve müşahe- delerinizden ve milli iktisada vü- cudu zaruri olan ahengi tesis her noktai nazarı- nızdan en geniş surette istifade için hükümetin en geniş hissiyat taşımakta olduğunu! size temin ederim, Mesainizde parlak ve emin muvaffakiyetler diler ve altıncı içtima devrenizin ilk celsesini açarım. — ——aa) em Açık göz bir huvarda Hem kadını iğfal etmiş hem mücevheratını çalmış Dün gece Nezihe hanım na- mında bir kadın sokakta dolaş- makta iken açık 'göz bir huvar- daya çatmıştır. Henüz hüviyeti tesbit olunamıyan bu şahs ka- dını davet 'etmiş ve beraberce hükümet karşısındaki Ali Galip beyin “pastanesine | gitmişlerdir. Orada pasta yemişler "tatlı tatlı görüşmüşler birbirlerine ısiniver- mişlerdir Erkek hanima bera berce “birazda” gezmeği" teklif etmiş kabul olunmuş ve Alsan- cağa doğru dolaşmağa çıkmış- lardır. Erkek kadını nihayet bir pansiyona götürmüş ve geceyi beraber geçirmeğe karar vermişler. Her şey buraya kadar yolun- da gittiği halde Nezihe hanım sabahleyin karakola şu şekilde bir müracaatta bulunmuştur: “Akşam bir pansiyona gittik. Yattık. Bilâhare geyinirken tanı- madığım bu adam ortadan kay- boldu. Çantamı yokladım.İki b. bir yerde altınım ile incileri yok. Çalınan eşyamın kıymeti dört yüz liradır, Şimdi zabıta bu açık göz huvardayı aramak- tadır, Ikinci Karantinada İkinci Karantina Spor kulübü. Cuma günü kendi binasında 6 aylık kongresini aktederek he- edecektir. ilmekte olan Sesli, sözlü, şarkılı film sanayiinin halı hazırda Melek at 7,15 ve 9,30 da fevkal- Ade müsamere olarak hasebile talebe seansı lâğve-. yeti idare intihabı yapılacaktır, sesi gayri ka vemet güzelliğil baştan çı- kardığını gösterecek olan CİNSİ CAZIBE (tabirinin icadına sebep olan Marlen Di