4 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

4 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

ER Endişeli faaliyetler Kont Betlenin Atina -Sofya-An- karadaki n esaisi Çekoslovakları endişenak etmiş Benes Atinada 3(5.C)— Estiya ga- zetesi o Macar başvekili Kont Betlen tarafından Ankara seya- hatı hakkında Nevyork Times gazetesinin peşte (o muhabirine vukubulan beyanatı neşrediyor. Bu beyanata göre Kont Betlenin Ankara seyahatı muahedelerin yeniden * rüyetile asla münase- bettar değildir. Kont Betlen, Yunan Başve- kili M. Venizelosla mülakatı hak- kinda şu şözleri şöylemiştir: “ Macaristan ve Yunanistan müşterek menfaatlerle yekdiğe- rine merbut bulunuyorlar. Zira ne Yunanistan ve ne de Maca- ristan Balkanlarda Bulgar ve Yugoslav devletlerinin ittihadi- le bir Slav blokunun teşkilini görmeği arzu etmiyorlar. , Çekoslavak Hariciye nazırı M. Benes Belgratta iki kal- dıktan sonra Atinaya geliyor. Bu ziyarete hususi bir ehemmi- yet atfolunuyor. Zannedildiğine göre M. Benes Yunan başaeki- lile mülâkatında Macar başveki- linin Atina - Sofya ve Ankara- daki teşebbüslerini akim bırak- mıya çalışacakmış.. Yunan o mahafilinde Ankara mülâkatının tamamen sulhu tar- sin edecek gayelere matuf bu- lunması hasab''e Benesin ziyare- tine böyle bir maksat atfedilmesi garip görülüyor. Mamafih Çekos- lavak başvekilinin M. Venizelosla Balkanlar ve şarki karip mesaili hakkında görüşmek istediği mu- hakkaktır. — — — —a ete Gem intihap yolsuzlukları Şurayi devlette tetkik olunuyor İstanbul 3 (S.C) — Dahiliye vekâletine mevcut şikâyetlerden başka daha bir çok yerlerden intihap yolsuzlukları hakkında şikâyetler gelmiştir. Tetkik olu- muyor. Devlet şurasında tetkik edilmekte olan intihap dosyele- rinin diğerleri hakkında bugün- lerde heyeti umumiye kararı teb- liğ olunacaktır. Dahiliye vekâle- ti fesih kararları verilen yerlere ait belediye intihabatının kanun mucibince iki ay zarfında yayık ması için vilâ; yetlere tebli bulunacaktır. 5. Cumhüriyet — Ortada si- yasi ikinci bir teşekkül mevcut olmadığına göre, Devlet şurası: nın, baştan başa yolsuz yapılan intihapları kanuni mecraya ithal yorgunluğuna acırız. Yeni yapı- İacak intihaplarda Halk firka- sının namzetlerinden başka nam zet bulunmıyacaktır. Şu halde ikinci bir masrafa hiç te lüzum yok.. Halk fırkası tarafından ta- yin edilen belediye petleri, yerlerinde otursunlar... Bir Amerikalı grup Cumhuriyet bankasına iştirak arzusunda İstanbul: 3 (5.C) — Halkın Dostu gazetesine göre Amerikalı sermayedarlardan teşekkül eden bir grup Merkez Cumhuriyet bankasına iştirak için hükümete teklifatta bulunmuştur. Bu tek- Mfler tetkik ediliyormuş. Vali Muhittin bey Eskişehir meb'usu oluyor lige 3 (5.C )— Vali Muhittin beyin Eskişehirden mebus Sıtma mücadelesi Çocuk vefiyatı hak- kında anket Ankara 3 (A.A) — 927 sene- sinde sıhhiye ve içtimai muave- net vekâleti tarafından Bursa, Aydın, Adana ve Konya sıtma mücadele mıntakalarında çocuk vefiyatı hakkında esaslı bir an- ket yapmış ve memnuniyet bahş neticeler alınmıştır. Haber aldı- ğımıza nazaran bu anket aynı mıntakalarda bu sene dahi tek- yar edilmek üzere vekâletçe ter- tibat alınmıştır. Bu suretle hem tetkik neticesi mukayese edile- cek hem de çocuk vefiyatı hak- kında dahi esaslı malümat alın- mış olacaktır. Ucuz Dikiş SON MODA ELbiSE .15: LIRA Yenikavaflar --Şirket bulvarı Kn SAKİ ) Terzihanesi, Ödemişten avdetimde Kemer ile Başdurak mevkii arasında bir siyah cüzdan derununda bir'mik- tar para ile kıymetli evraklarımı zayi ettim. Her kim buldu ise içindeki paradan mada beş lira daha bahşiş vereceğim. Evrakla- rımı Hisar camii avlusunda kah- veci Hafıza teslim etmelerini rica ederim. Naldökenli keresteci Cem Kiralık Yağ deposu Yüz bin okka yağ İstiap eden ve alâtü edevatile mü- cehhez gayet o elverişli bir depo kiraya verilecektir. 'Talipler balcılarda Arap hanı ittisnlinde levazımatı in- > Istanbul gazeteleri Nelerden balısediyorlar - Fırka münakaşaları-Talisiz muhalefet Rusyada irtica teşebbüsü Suikastçıların muhakemesinde ifşa edile hakikatler Moskova 2 (A.A) — Mahke-|ziyaretine Laricef refakat etmi; me maznunların ikinci isticvap- ve miralay Yunivil ve Richard larma başlamıştır. Bu isticvap-)ile dört defa görüşmüştür. Yine lar. maznunlardan her birinin|bu ziyaret esnasında ticaret ve suikasta saik faaliyetine ve ti-İsanayi komitesi müdahaleyi ha caret sanayi komiteninde ve |zırlamak üzere sanayi firkasına Fransızlarla olan mühasebetleri-'da bir milyon ruble vadetmi, İkanunide bulunmuşlardır. İstanbul 3 (S.C) — Milliyet ve Cumhuriyet gazeteleri Harici- ye vekilimizin Roma seyahatı münasebetile Türk-İtalyan dostlu- Zundan bahsediyorlar. İlk nüshası bugün intişar eden “Halkın Dostu ,, gazetesi memlekette fırka münakaşalarının tevlit edeceği eyilikten “ Hür Adam ,, gazetesi ise muhalefetin bahsediyor. Rusyada müh istifalar ve yeni tayinler var Moskova 2 (A.A) — Sovyet divan riyaseti Sovyet ittihadı halk Sechmidt kendi talebi üzerine vazifesinden affedilmiştir. Moskova 2 (A.A) — Merkezi komite ile komünist merkezi kontrol komisyonunun k merkezi komite azalığından çıka, Moskova 3 (A.A) — Schmidt muavinliklerine tayin edilmişlerdir. Adanada 'Sari hastalık ve Tifo devam ediyor.. Adana, 3 (S.C) — Şehrimiz: | de Tifo hastalığına tutulanların adedi günden güne artmakta- dır, Bu sari korkunç bir şekil) İde devam ederken ortada ti- haz edilmiş bir tedbir göremi- yoruz. Haber aldığımıza naza- ran hapishanede de bir kaç mu- sap vardır. Sirayetini bilhassa kalabalık yerlerde şiddetlendi- ren bu hastalığın önüne” geç mek zamanı çoktan gelmiştir. Gazeteler, makamı aidinin naz zarı dikkatini celbediyorlar! Almanyada Onlar da mali ıslahatla meşguller Berlin 3 ( A.A ) — Mareşal Hiüdenburg ıslabatı maliye ve Almanyanın iktısaden tensiki hakkında bir takım kararname- ler imza etmiştir. Hükümet cu- martesi günü Rayıhştağtan bu kararnameler hakkında reyini vermesini talep edecekti Kongreye yapılan bir teklif Vaşington, 3 (A.A)—Rus mu- hacirlerinin külliyen memnuiyeti hakkında kongreye bir teklifi CE) yök 5) Tahin 0 J55 &) mugadd E Nİ 5) zinetidir. OO Lİ e Ni 4) 20) şaiye mağazası sahibi Şakir (8) l karnaları tali: ğinden| im tebeddüller icra komitesi muavini ittihâdı merkezi komiserleri reis fırkası ararı üzerine Sirtzof ile Lominadze rılmışlardır. ve Birna ziraat o komiser Sojyada Mühim mülâkat- lar oluyor | Sofya 3 (A.A) — Tevfik Rüştü bey hariciye nezaretinde Bürof ile uzun uzadıya görüş İmüştür. Mülâkatı müteakıp Bürof İbaşvekil Liyapçef ile görüşmüş- İtür. Müzakere başlayor Moskova,2(A.A)—Sovyet-Çin müzakeratma memur Çin mu- rahhası Muhtesui Karahana bir! mektup göndererek müzakeratı devama amade olduğunu bildir- miştir. Karahan cevaben içtima in 4 kânunuevvelde icrasım teklif Reddedildi , Londra 3 (A.A ) — İşsizler dair tadil teklifini Avam kamarası 216 reye 274 reyle reddetmiştir. Hindistandan ayrılıyor Londra ,2 (A.A) — Yuvarlak masa konferansı murahha: yaptıkları umumi içtimada manyanın Hindistandan ayrılma- sını ittifakla tasvip etmiştir. Ay- İvasıtasile ne dai Ramzine vazifesi olan müda- halenin umumi bir tarzda ihzarı programını ve Sovyet dahilinde mukabil ihtilâl hare- ketinin pilânlarını nasıl ihzar et , bu pilânları, Riabucinski Parise gönderdiğini, günkü 1927 de Amerikaya gi derken Parise uğramak istedi- ini izah etmiştir. Bu vesile ile mahkemede Ri abciniskinin 7 temmuz 1930 da Pariste Rus muhacirlerinin çıkar- dığı Vozrojdenie | gazetesinde Bolşevik çetelerini imha edeki- leceği, Rusyanın istihlâsının an- cak bir milyar rubleye mal ola- cağı ve diğer taraftan gönüllü ordusu teşkil edildiği takdirde işsizler adedinin bir milyon rad- desinde azalmış olacağı beyan olunmaktadır. Maznunlar bu makalenin ti- caret ve sanayi komitesinin hattı hareketine tamamen tevafuk et- tiğini teyit etmiştir. Ramzine partisi ikinci ziyaretinde , akdolunan içtima hakkında tafsilât vermiş, Biri- and ve Poinkare ve ceneral Yicnin ve miralay Yoinoile ve Richard ile müştereken ticaret ve sanayi komitesinin ihzar et- mekte olduğu müdahele husu- sundaki müzakerelerini izah et- miştir. Bu vesile ile mahkeme- de ceneral Yaninin beyaz Rus hatıratı ünyanı altında 1930 da Leningratta intişar eden kita- bında münderiç 1919 müdaha- lesine ait ve bu yeni müdahale plânında oynadığı mazmunlar 'ta- rafından söylenen rolü pek muh- temel kılan hatıratı okunmuş- tur, defa Ramzine | ifadesine devam ederek Paristeki ikinci içtima komitesi reisi Denisof ceneral Lukomski ve Fransız erkânıharp miralayı Yoinvilbin iştirak ettiği ve müdahale hakkında görüşül- düğü, müdahalenin askeri safa- hatını ceneral Lukomiskinin te- karrür eylediğini söylemiştir. Er- tesi gün miralay Richard ile gö- rılmak hususunu tesbit içi bir Piyale AŞÇI Markalı sıhhi ve ii irmik ma- sofranızın 9-62 muhtelif şubeleri hakkında iza- Rusya|1928 Pari fakat Ramzine bunu gayri kâfi görmüştür. Maznun Laricef ifadesinde ile ikte iştirak etti; söy lemiş ve Ramzinenin bütün be. yanatını teyit ettikten sonr demiştir ki? İngiliz petrol Satışları üze rinden yüzde beşinin bu maden lerin eski sahiplerine verilmi istemişlerdi. Bu para ticaret ve sanayi komitesine devrolunacak- tı. Laricef sanayi © fırkasındaki faaliyetini izah ederek beş se- intişar eden harp lüzumu ismin: | 281 eş. deki makalesi okunmuştur. Bu/nelik (programın — tanziminde makalede beş altıyüz bin kişilik kömür istihsalâtı “hakkındaki bir ordunun bir kaç ay zarfında| projeleri teşkilât | merkezinden aldığı direktifler mucibince pek küçük tuttuğunu ve sonra işle tilmesi takarrür eden 200 maden- den ancak 90 nınm verimli ol duğunu ve diğer taraftan neft istihsalâtında 1932 senesi için yirmi milyon ton derpiş edildi- ğini halbuki bunun 42 milyon olabileceğini söylemiş ve suikasta iştirak eden bir çok yüksek mühendisler şaymıştır. Maznun profesör Kalinikof devlet © pilânları 5 komisyonu istihsalât şubesi müdürü sıfatıle bu suikastı mutazammın pilâ larını bile bile imza etmiş oldu- ğunu ve bilhassa kimya istihsa- lâtımı geri bırakmak için he şeyi yaptığını itiraf eylemiştir. Maznun profesör Carnoviski demiryollarındaki ikast faa liyetini idare ettiğini söylemiş ve bu faaliyetini izah ederek dökme istihsalâtını — azalttığın fabrikaların inşaatını tehir ey- lediğini ve bilhassa fabrikalar. da traktör vagon ve makine imalini haddi asgariye indirmiş olduğunu beyan etmiştir. Maznun Fedetof mensucat senayiinde © Sovyet © pamukları Amerika oamüliriii faik oldu- ğu halde Sovyet pamuklarının kullanılmamış — olduğunu © yeni mensucat fabrikalarını müdahe le esnasında derhal işgal edile- bilmeleri beyaz Rusyada imalleri derpiş edilmiş olduğ: nu ve İngiliz firmalarından rüş- vet alındığı için Amerikan te- rüşen Ramzine Sovyet sanayiinin) sisatı bir tarafa bırakılarak İn- giliz.. tesisatının. küllanıldığını