8 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

8 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

> Çocuk Kimindir? Annenin mi Babanın mı? Heyecanlı Bir Dava Çok zengin. insanlar neslijrak çocuğu annesine iade etmek” beşerin içinde ayrı bir fasile,İten imtina etti. hususi bir isim vermek lâzımge- Bu yüksek sosyeteyi hayrete lecek olürsa “insan azmanı ,, düşürdü. Fakat M.Cromvell baş- denilebilecek bir sınıf teşkil e-İka birile evlenmiş olan sabık derler. Bunların azmanlıkları be-| karısının çocuğu ihmal ettiğini deni olmaktan ziyade ruhidir.ve çocuğunu bu sebeple gönder- Bunların bütün işleri bir çok|mediğini, çocuğa kendisinin daha aykırılıklarla dolu olduğu için) eyi bakacağını söyliyordu. çok meraklı hikâyelere mevzu Halbuki Mr. Cromvellin de teşkil eder. çocuğa kâtiplerine her ay yatı Zenginlerin en akıl sır ermi-| mektebinin çeklerinin yazılmasını Idamları istendi. Maznunlar nedamet ettiklerini söyliyerek hayatlarının bagış- lanmasını istediler Oniki kânunuevvelde başlıyacak olan tasarruf haftasındâ ' neler yapılacak ? 12 Kânunuevelde başlıyacak olan yerli malları * haftasi için faaliyet programını tanzim etmek üzere iktısat ve tasarruf cemi- yeti odada Vali paşanın riyase- tinde toplanarak o müzakeratta fından Erkek muallim mekte- bulunmuştur. Bu hafta zarfında |binde bir konferans verilecek- yapılacak işler şu suretle tesbit tir. Konferans mahallinde yerli edilmiştir: * | malları teşhir olunacaktır. 1 — İzmir sinemalarinda yer-| | 8 — Muallim mektebinde de bey ve refikası hanımla Benal Nevzat hanımdan müteşekkil bu- lunacaktır. 7 — Ayni hafta içinde mu- alim Mustafa Rahmi bey tara- Moskova 6 (A.A) — Mahke- me şahitlerin istimama devam ederek — bundan iki ay | evvel büyük Senyide tahripkâr faali- etinden dolayı tevkif edilen âli iktisat meclisi fen komitesi azasından ve mesai” komiserliği müşaviri Sirotsinskiyi temizleneceğini söylemiştir. o 4 Merasimden bahseden Vot rojdenele ve Liberte gazeteleri de biri Rusca ve diğeri Frans sızca olmak üzere sabık Rus Grandüklerinin yanında Fransız âli askeri şura azalarının ve bu meyanda ceneral Nivelle bulun mimar yen işleri izdivaç hayatlarıdır. Bunların evlenmeleri dillere des- tan olur. İzdivaç hayatları bütün dedikodu ihtiyaçlarını tatmine kâfi mevzular verir. Talâkları ise, mahkemeleri, avukatları ta- vaftarları birbirine düşürür. Zenginlerin talâk mevzuları arasında en enteresanı çocukla rın paylaşması meselesidir. Zen- gin ana ve babada evlât mu- habbetinin ani bir feveranı gö- rülür. “Sevgili, yavru,, ları dün- yada her şeyden, hatta hayatla- rından daha kuvvetlidir. Mahke- mede iki taraf bütün kuvvetle- rini toplıyarak' çarpışır ve çeki şir, nihayet çocuklar mahkeme kararile anneye veya babaya Bunu müteakip anne Rivieraya gider, baba da ye- ni zevcesile devri âlem seayha- tine çıkar, çocuklar da daha at- attıkları gürültülerin © şaşkınlı- ğından kurtulmadan ya bir le; mektebe atılırlar, yahut bir mü- rebbiyenin yeddi emanetine tev- di edilirler. Zenginler arasında günden moda halini alan sik sık evlenmek ve boşanmanın asıl za- varlı tesirleri itimat hayatın umumi bünyesi üzerine ; olduğu kadar ve hatta daha ziyade bu hercai izdivaçların © günahsız mahsulü zavallı yavrucuklar üze- rinedir. Dünyada hiç bir mesuliyetle kendilerini mukayyet görmiyen ve çalışmadan yaşadıkları için kendilerini çalışan insanlara faik addeden bu insanlar çocuklarını ihmal etmekten de ne bir azap ve ne bir hicap duyarlar. Geçenlerde Amerikanın Pro- vidance | şehrinde sekiz ya- şında zavallı bir zengin ço- cuğunun anne İle baba arasında davası bu mesele- fecaatini meydana güne koymuştur. Philadelflia James Crovvel olan, bir otomobil kıralımn zen- bangerlerinden 1928 de karısı gin Delphine Dodgeden ayrıl mıştı. Karı muayyeri hususunda anlaştıktan sonra avukatlar ta- lik evrakını, tanzime başlamış” lardı. Para ve mallârın taksi den sonra iş altı yaşındaki kız- ları Christina Cromvellin hangi t olacağına. dayanmıştı. Babanın fikri çocuğun mü- savi müddetlerde ahmesinin ve babasının yanında kalması idi. Fakat anne çocuğun tamamile kendine ait olmasında ısrar edi- yordu. Şampanya © mahzenlerinden yarış atlarına kadar her şeyin taksimine alışık olan avukatlar Şocuğun. taksimi hususunda da bir çare bulmağa muvaffak ol- muşlardır, Bu taksime göre ço- cuğun senenin doküz ayını an- mesinin, üç ayını da babasının yanında geçirmesine karar ve- rilmişti, Çocuğun babasının yanında Seçeceği üç ayda 15 hazirandan 15 eylüle kadar olmak üzere tes- bit edilmiştir. Fakat geçen eylül çocuğun amesine gitmesi zamanı geldiği Zaman Mr. Cromvell yaptığı ve imzaladığı mukaveleyi hiç saya-) âşıkile kış ise Parise, yaz emretmekten fazla bakamıyaca- ğını herkes biliyordu. Çünkü |9 da zengin bir sosyete adamı idi. Sabık Mrs. Delphoine Crom- jvell ve lâhık: Mrs, Delphoine |Bakerde eski kocasının bu ha- ireketine sebep ne olduğunu anlıyamadı; fakat, enprincipe, eski kocası neyapmak isterse mumane- at etmenin lâzım olduğuna kani bulunuyordu. Kendisi eski ko- Jcasının bulunduğu yerden çok uzakta idi; hemen uzak mesafe telefonile Providence şehrinin en meşhur iki avukatına kızını eski kocasının elinden kurtar- mak vazifesini tevdi ett, İki ta- raf vekilleri mahkemede karşı- laştılar. M. Cromvellin söylediğine göre sabık karısı küçük çocuğu peşi sira Londra, Paris, Cennes ve nihayet Mısira sürüklemiş ve çocuğu Mısırda yakalandığı has- talık bademciklerinin çıkarılma- sını icap ettirmişti. Sonra ka- din çocuğunun daha fazla pe- şinde dünyanın dört köşesine dolaştırmak muvafık olmadığını görerek erkek kardeşinin yanı- na bırakmıştı. Mrs. Cromvvell bu adamın da, çocuğun dayısı, çocuğa bak- ması, kabil .olmadığını iddia et- tiriyordu. Çünkü karısının ay- rılmış olan bu adamın da iki ço- cuğu mahkeme karariyle anne- lerine verilmişlerdi. Mahkeme bu vaziyet karşı- sında tahkikatı tamika lüzum gördüğü ve iki tarafın karşıla- şacağı celseyi uzakça bir ta tehir etti. Bu celsede esl rısı kocanın ları ve birbirleri aleyhinde bü- tün zekâ ve talâkatlerini kulla- nacakları muhakkak görülüyordu. Muhakeme bütün kibar sosyete tarafından büyük bir merakla bekleniyordu. Fakat ansızın beklenmiyen bir hâdise oldu. İki büyük anne mahkemeye müracaat ederek bu davayı kendileri tarafından hal- ledilmiyeceğini söylediler. Mah- keme şaşırdı; uzun bir muhake- meden sonra büyük annelerin böyle bir vaziyette ne yüksek ve tabii bir mahkeme oldukla- rına karar verdi ve davacılara büyük annelerin kararını kabul edip etmiyeceklerini sordu. Da- vacılarda buna muvaffakat et- tiler. Sabık kaynânalardan müteşek- kil âli mahkeme uzun tetkikler ve müzakerelerden sonra küçük kızın annesine ait olduğuna ka- rar verdiler, yalnız şu şartla ki anne kızma babayı tamamile memnun edecek şekilde bakma» yı taahhüt edecekti. Büyük an- neler yalnız “bu şartı koşmakla: da iktifa etmiyerek bir şartname, tanzim edip anneye imzalattılar. Ve mukakömede bü kararı ve şartnameyi . resmen tasdik etti, Fakat bu şartlar Delp gibi; senenin dokuz ayını evinin dışında geçiren, bir & kocadan bıkınca boşanıp bir diğerine varan, bir anne, zengin, güzel ve höppa bir sosyete kadını için çok ağir şeylerdir. n Bakalım Delphine bu şartları kaç ay tutmağa muvaffak Ola- cak ve dört gözle onu takip ka izzat karşılaşacak» eden sabık kocasının : eline * ne tısat ve tasarruf cemiyeti mör- terilecektir. 2 — Sinemaların el ilânları- na yerli mallarına ait ilânlar ya zılacaktır. 3 — Yerli malları haftası zarfında matbuat irşatkâr maka- lelerile İktisat ve Tasarruf ce- miyetinin faaliyetine yardımları- nı bahşedeceklerdir. seselerde Vitrin müsabakası ya- pılacaktır. Bu müsabakaya sırf yerli malı satan müesseseler iş- tirak edecektir. 5 — Vitrin müsabakası için ri heyeti teşkil edilmiştir. 6 — Heyet Vali paşanın ve refikaları hanım efendinin riya- bir setlerinde. belediye reisi Sezai TETSSLILITILISLİSSLIILAZIIİA zaman yeni bir fırsat verecek kaç defa anne ile bab arasın- kaç yabancı şehrinin toprakla” rına göz yaşı dökecek? Delphine'nin yeni kocasının da böyle münaziünfih bir çocuğu vardır. Mrs. Bakerden ayrılmış olan genç kadın da tekrar ev- İlenmiş olup fırsat düştükçe eski kocasını çocuk vesilesile hırpa- lamaktan hali kalmamaktadır. Bu gibi gürültüler, patırdılar kibar âleminin en büyük meş- galesini teşkil eden dedikodu ocağının yakacağını teşkil eder. Vakanın kahramanları. bu şöh- retli işi hirsla takip ederler, se- yirciler ateşi zevkle körüklerler. Arada ne olursa zavallı yav- rucuklara olur. Ve nihayet on- larda anaları ve babaları gibi hissiz ve lâkayt olmasını öğre- nirler, kezinden gönderilen filimler gös- | 4 — Yerli malı satan mües-| ve nibayvt zavallı yavrucak daha) >. mıntakadan külliyetli mik da mekik dokuyacak, dünyanın);, Kuponlarını ER i £ 25 kupon & ndermek li malları haftası için Ankara ik- yerli mallarına ait filmler gös- terilecektir. 9 — Vitrin müsabakasına Jiştirak edecek müesseseler cuma günü açık bulunacaklardır. 10 — Mekteplerde yerli mal- İları ve tasarruf hakkında tah- rir müsabakaları yapılacaktır. u müsabakalarda birinci ve inci gelen talebelere hediyeler verilecekti —mazme— unanlı tacir Adalara yaban domuzu sevkedecek Geçenlerde Yunanistanda şehrimize gelerek mevaşi tica- reti hakkında tetkikatta bulunan Yunanlı tacir şehrimizden hare- ketinden evvel Ticaret odasını ziyaret ederek iktisadi mıntaka hakkında bazı malümat almış- tir. Yunanlı tacirin ifadesine arda yaban domuzu ihraç ede- silecektir. Bu maksatla teşebt büsatta dahi bulunmuştur, Şim- dilik her hafta beş on yaban domuzu tecrübe & mahiyetinde başlamıştır. o Mumaileyh Yunanistanın ve bilhassa adala- rın ihtiyacı olan mevaşi sevki- yatı içinde Türk tacirlerle teş- riki mesai eylemiştir. Difteri müsabı İzmirde bir difteri hraca müsabı kaydedilmiştir. İstiklâl mektebi talebesinden oldu- dördündü . sınıf Müzehher hanımın difteri ğu anlaşılmıştır. Tayin bereket Çebeli muallimle- İzmir Tumlu e tayin edil dinlemiştir. Maznun müdahale- nin sanayi fırkasının esas faa- liyetini teşkil ettiğini ve bütün talimatın Fransız erkânı harbi yesinden aldığını bu talimatın icrası mecburi olduğunu teyit etmiştir. Karadeniz sahillerinde inşa olunan büyük sanayi - fabrik: sında müdahele esnasında mi daheleciler lehinde kullanılmak üzere top vaz'ına mahsus ma- haller ihzar edilmiş olduğunu ve hatta bu fabrikaların plân- larının o inşadan evvel (tetkik edilmek üzere Fransaya gönde- rildiğini ilâve etmiştir. Demiryolları münakalâtı hak kında nasıl kasten bozulduğunu ve vaki olan bazı suallere ce- vap veren mâznun Ramzen, La- ricef, Kalimikof, Carneviski ve Ackin “ecnebi memleketlerden gelen paralardan istifade etme- diklerini söylemişler ve maznun Detef Kupriyaneski ve Stinin u paraları İendilerine alıkoy- duklarını itiraf eylemişlerdir. Ramzine sanayi teşkilini der- piş ettiği hükümet azası hak- kında malümat verecek maliye fırkasının nezareti muavinliğine meşhur maliyeci Kraskinin oğ lunu getirilmesinin tekarrür et- tiğini ve bu namzetliği de kö lü fırkası namına Kraskinin va- zettiğini söylemiştir. Mahkeme © müddeiumuminin talebi üzerine tahkikat dosyasına Pariste Rus muhacirlerinin çı- kardığı Vazrojdenele gazetesinin 1 Haziran ve 13 Temmuz tarihli nüshalarında çıkan makalelerin ilâvesine karar vermiştir. Bu ma- kalelerden biri Rus muhacirleri- nin Pariste tesis ettikleri mek- tebin 10 uncu yıl dönümü vesile- sile irat ettiği nutuktan bahistir. Bu nutukta Deterdin Rusyanın uğunu yazıyorlardı. Bunlardan maada mahkeme dosyasına daha bir çok vesikada hafi celse e masında müddeiumumi kemeye tevdi etmi rakta kapalı ve mühürlü ol ilâve olunmuştur. Bunun üzerine reis muhakemenin bittiğini bi muhake- tarzda rü suikastı in daha geniş bir tekerrürü karşısında bulunuyo- ruz. İkatısadi hayatın bütün şu- belerini ihtiva eden bir sui mevzuubabistir. Ve bu suikast ecnebi müdahelesini ihzar etme- si için tertip olunmuştur. Sah- ti davasında” olduğu gibi gene ecnebilere casusluk yapılınıştı Bugün garbi Avrupa müdahele- cileriyle doğrudan doğruya mü- nasebatta bulunan ve Sovyet Rusyanın imhasını istihdaf eden mukabil ihtilâlcilerin bütün kuv- vetleriyle karşı karşıya bulunu- yoruz. Müddei © umumi o Ramzine, Carnoviski, Kalinikof, Laricef, Fedotuf, * Kupriyanof, © Açkin, Sitninin idamlarını talep etmiş- tir. Maznunlar o müdafaalarında nedamat ettiklerini söylemiş ve mühendislerin Sovyet idaresine karşı mücadeleden * sarfinazare davet etmişlerdir. Moskova 6 (A.A ) — Kısa süren dün! muhakeme esnasın- da son ifadelerini veren Kupri- anof ve Sitnine irtikâp ettikleri cinayetlerden dolayı nadim ol- duklarını ve en ağır cezaya müstahak olduklarını söyleyerek kendilerine hayatları bahşedildi- ği takdirde ihanetlerinin lekesini namuskâr faaliyetle silmeğe ve unutturmağa çalışacaklarını te- min etmişlerdir. Hüküm akşama doğru veril: bir kaç ay sonra Bolşeviklerden m Alfn piyangomuz 15 Kânunuevvel 930 Pazartesi ” — NOTER huzurile çekilecektir e iy mm iz zı göndermekte istical gösteriniz e e ee vi aşi Merkez ve taşradan 14 Kânunuevvel akşamına kadar gelecek kuponlar kuraya ithal olunacaklır GE ARE YA EEE) iyangoya iştirak hakkını verir ? neşr edeceğiz. saklayınız. Bunlara ait izahatı mesine intizar olunuyor. günü gi