11 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

11 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

rbes Cümhuriyet : z i ocağında bir nutuk irat İstanbul,10(S.R)—Milli tasar-| malı siyasetinin ana (| hatlaamı ruf ve iktisat hattasının ilk günü| ve iktisadi vaziyetimizle hema- olan 12 kânunuevvel cuma günü|henk olarak tasarrufa milletçe şvekil İsmet paşa Türk oca- ve devletçe atfedilmesi lâzımge- ğında yeni bütçe ve tasarruf/len ehemmiyeti izahı edecekler- haftası hakkında çok mühim bir|dir. İsmet paşa bilhassa tasarruf nutuk irat edecektir. Hükümetin mücadelesinin iktisadi muvaze- Gazi (iz, Trakyadan avdetinde Balıkesir tarikile şehrimizi - - şereflendireceklerdir İstanbul 10 (S.C) — Gazi hazretleri Kırklareli ve Edirneyi teşriflerinden sonra Trakyadan İstanbula avdet edecekler ve Eğe vapuru ile Bandırmaya oradan da Balıkesir tarikile İzmiri teşrif buyuracaklardır. Şu takdirde Reisicumhur hazretlerinin se- yahat proğramlarında bazı tadilât yaparak Bursayı ziyaretten r ettikleri zannediliyor. Reisicumhur hazretlerinin İzmirde ı gün tesbit edilmiş değildir. Büyük halâskâr İzmir- den sonra yine Eğe vupuru ile diğer Akdeniz limanların Antal- ya ve Mersini teşrif buyuracaklardır. seyrisefertalimatnamesi Pasaportsuz gidenlerin avdetle- rini tayin ediyor İstanbul, 10 ( 5.C ) — Heyeti vekilece kabul edilen seyrüse-| fer tâlimatnam: göre Cumhuriyet pasaport ve müsaadesini almadan memaliki ecnebiyeye giden müslümanlar bir Beyanname iile avdet edeceklerdir. Talimatname Rumlar, Ermeniler ve yahu- diler hakkında da ahkâmı havidir. Yeni iskân kanunu Bir proje hazırlanmaktadır İstanbul 10 (S.C) — Dabhiliye vekâleti hükümetin iskân siya- setini tesbit eden yeni bir iskân kanunu projesini hazırlamak- tadır: Bu proje muhacirlerin memleketimize ne suretle gelecek- lerini ve iskân hususatını tesbit etmektedir. 25 gün mevkufiyetten sonra tah- iye talepleri tetkik edilecek ul: 10 (S.C) — İzmit müstantiği Yarın başmuharriri Arif Oruç beyle mezkür ; gazete mes'ul müdürünün 25 gün mevkufi- yetlerinden sonra kefaletle tahliye taleplerinin tetkikine karar verdi ük mütekâmil şekillerile karşı" laştırılması medeniyetinin terak- sürer. 400 koleksiyondan behe- rine yarımşar saat hasredilse Yeni bütçe ve tasarruf haftası kisi hakkında müspet bir fikir vermektedir. Fakat müzenin yalnız en gü- zel eseri kömür madenidir. Bu sahne tamamiyle hakikidir. Ka- ranlık madene * girdiğiniz zaman kendinizi hakiki bir madende zannedersiniz. Bir de kömür to- zu vardır. Duvarlar hakiki kö- mürdür, omumdan madenciler lâmbaların ışığın kara suratlerile, yorucu vaziyetleriyle canlı gibi- dir. Dr. Von Miller bu müesse- li Seyi meydana getirmek için akıllara hayret verecek bir fe- i dakârlık ve gayretle çalışmıştır. i Evvelâ müessese müdürlüğünden aylık almıyacağını ve tamamiyle fahri olarak çalışacağını ilân etmiş ve bunu müteakip alnı açık olarak herkese gitmiş ve yardım istemiştir. Adamın feda- kârlığı ve samimiyeti karşısında her Alman bu teşebbüse yardı- mı milli borç addetmiş ve mü- ze bugünkü haline gelmiştir, 75 yaşında olan Von Miller esasen çok büyümüş bulunan müessese- yi hâlâ tevsie çalışmaktadır. Mü- ze o kadar büyüktür ki bazı kimseler bu cihetten tenkitlerde bile bulunmaktadırlar. Müze salonlarının mecmu tu- lü dokuz mildir! Görülecek alt- miş bin parça eşya vardır. Yüze yakın muhtelif oda ve salon var- dır. Eşyaya şöyle bir göz gezdi. müesseseyi ziyaret 200 saat sü- rer, Bir müzeyi anlıyarak gezmek çok yorucu bir iş olduğu cihetle günde nihayet beş saat bu işe hasredilebilir. Bütün müze ancak 40 günde gezilebilir. Ziyaretçiler müzeye bir kaç defa gelmek ıztırarındadırlar. Münich şehrinin nüfusu 600000 olduğu halde müzeyi © senede 1,000,000 kişinin gezmekte ol- ması da bunu gösterir. Dünya- da başka hiç bir müze yoktur ki ziyaretçisinin adedi bulundu- gu şehrin nüfusunu geçsin Doust hes Muscusn, ancak sinemalar rekabet edebilmektedir. Dr. Von Miller müzeye bir de “okuma evi, ilâve etmekte- dir. Bu teşebbüse harp esnasın- da başlamış ve bir kaç milyon mark toplamış ise de markın sıfıra inmesi bütün paranın yok oluvermesini intaç etmiştir. Hiç bir şeyden yılmıyan Von miller tekrar para toplamış ve binaya başlamıştır. Fordun verdiği bir milyon mark ta bu binaya | sarfoluna- caktır. Okuma evinin bir milyon dan fazla fen kitaplarını ihtiva eden bir kütüphanesi olacaktır. Amerikada da bu. tarzda üç müze yapılmağa (başlanmıştır. Biri Ford tarafından yapılmak- tadır. Halkın © medeniyetin ni- metlerile ünsiyet. peyda etmesi ameli — bir » rerek müzeyi dolaşmak dört saat “SON TELGRAFLARIMIZ:E Hakâri vilâyeti Başvekil İşmet paşa cu » a günü Türk | Van vilâyetine raptediliyor İştanbul 10 (5.C) — Şark vi- lâyetlari mülki teşkilâtında edecek nemizi temine matuf olduğunu göstererek masrafların. bütün) ek am Kete İban milletçe kesilmesi lüzumuna işa- (Teli beyin gösterdiği lüzuma ret edeceklerdir. Tasarruf haftası | tevfikan bazı değişiklikler vuku için B.M.Meclisi reisi Kâzım paşa İbulacaktır. Ezcümle Hakâri vi- tarafından da bir netuk e laydğne Getdi edilmesi muhtemeldi . Ankara dönüşünde Mülkiye memurları arasında mühim tebeddülât olacak İstanbul 10 (S.C) — Dahiliye | vekili | Şükrü Kaya Ankaraya avdetinde mülkiye memurları arasında mühim beyin tebed- düller yapılacaktır. Valiler ve kaymakamlar arasında tebeddülât veku bulacaktır. Müfettişlerin son. tetkiklerinde elde ettikleri kanaatlara göre bazi idari tetbirler alınacaktır. Arif Oruç Beyin tahliye isidası reddedildi İstanbul: 10 (S.C) — Yarın başmuharriri Arif Oruç beyin Ke- faletle tahliyesi için İzmit muhakemesi nezdinde vuku bulan ta- lebi reddedilmiştir. Umumi tahriri nüfus Bir kaç sene sonraya talik ediliyor İstanbul 10 (5.C) — 1930 senesi zarfinda yapılması lâzım ge- len umümi tabriri nufus bütçede bu husus için tahsisat Zından bir kaç sene sonraya talik edilmiştir. Kanunu medeniye göre Yeni tescili nufus kanuuu İstanbul: 10 (S.C) — Yeni Kanunu medeni ahkâmma tevfikan yeni tescili nufus kanunu hazirlânmaktadır. Bu maksatle Adliye olmadı- vekâletinde yapılan tetkikat neticelenmek üzeredir. kında Millet Meclisine verilecektir. Borçları veremeyiz Çünkü vaziyet değişmiştir İstanbul 10 (S.C) — İstanbul gazeteleri; Borçlar meselesinde hükümetin noktai nazarını tasvip eden neşriyatta bulunmaktadır- lar. (Halk Dostu) gazetesi bu meseleye tahsis ettiği başmakale- sinde : “ Borçları veremeyiz. Çünkü 1928 senesinde aktedilmiş bulunan Paris mukavelesinin yapıldığı zamanla bugünkü vaziyet bir değildir., demektedir. Gazeteler milli inkişafımızı tehlikeye koyacak bir tarzda borç taksitlerinin tamamen tesviyesine imkân Kanun ya- Umumi vilâyet meclisi Kânunusaninin birinci gü- nü toplanacaktır İNİMYet umümt meclisi 031 bütçesini tetkik ve müzakere ey- lemek üzere kânunsaninin birinci günü içtimaa davet olunacaktır. Hususi hesap, işleri müdüriyeti bütçelerin ihzarile gece geç vak- ta kadar meşgul bulunmaktadır. Dün yapılan bir içtimada encü- men azalarindan Sırrı ve başkâ- tip Mithat beylerin iştirakile929 kat'i hesâbi tetkik edilmiştir. Bundvn başka bütçenin tevzini çareleri taharri olunmuştur. .... e Kömür bulıran Bazı tedbirler alınmağa lüzum görüldü Havaların çok müsait gitme- sine rağmen şehirde kömür buhranı zuhur eylemesi ihtimal dahilinde görülmektedir. Çünki limanımıza bir aydenberi İzmit- ten komür gelmemektedir. Ge- Balıkçılık Türk ve Yunan serma; darlarının bir teşebbüsü Türk ve Yunanlı sermaye. darlardan mürekkep bir grup Izmir körfezi sahillerinde bölik. çılık” tesisatı tihzarata başlamışlardır. ade istihsal ettikleri takdirde bir kaç noktada balık merkez. leri ve buralarda hususi havuz. lar tesis ederek her zaman için mevsime mahsus taze balık bu. lundurmak tertibatını alacaklar. dır, mevcut balıkçılardan istifa. de edilerek bunları daha faideli bir şekilde çalıştıracaklar, bun. dan başka balık neslinin idame- sine ve mevsimi olmıyan ve he- nüz küçük bulunan balıkların saydedilmemesine taze ve sala mura balık ihracatına ve İzmir. de bulunmıyan kalkan, iskumru gibi bazı makbul balıkların ye. ştirilmesine © ehemmiyet vere- ceklermiş. Neticede balık fiat ları yari yarıya ucuzlıyacağı tah- min ediliyor. Bir müracaat yapmak üzere TM len bir iki. kayık ise altı buçuk kuruşa satılmıstır. Vilâyet orman ( müdüriyeti soğuklar başladığı takdirde mev- cut stokların ihtiyaca asla te- kabül © edemiyeceğini | derpiş edilerek kömür yapmak üzere | Yoset Gabay efendi namın- da bir Musevi Maarif müdüriye- tine Lâtin harflerile ve fakat Musevice bir mecmua çıkarmak için müracaat eylemiştir. lesul müdür: bir çok kimselere ruhsatiye ita etmistir. H. Lâmi Izmir Esnaf ve Ehali Bankasından: İzmir Esnaf ve Ahali Bankası nizamnamei esasisinin 17 ii maddesi mucibince Meclisi idarenin 6/2/930 tarihli kararile sedarandan talep edilen ikinci taksitin kânunuevvel 1930 gayesi ne kadar İzmir Merkez bankasile Kasaba, Salihli, Alaşehir, Öde- miş, Tire şubelerine teslim edilerek mukabilinde makbuz âlma- ları ve sene nihayetine kadar taahhütlerini ifa etmiyenler hak kında aşağıya yazılan nizamnamei esasinin 18 inci maddesi mu- cibince muamele ifa edileceği beyan olunur. MİR. M. Muharrem 18 inci madde: Tayin edilen zamanlarda tediye edilmiyen taksitler | için bir güna ihtara lüzum kalmaksızın lâzimülifa olduğu günden itibaren şirket lehine olarak yüzde 9 faiz yürütülecektir. Hisse senetlerinin teleb olunan taksitlerini tesviyede teehhür eden hissedarlar gazetelerde bir ay fasıla ile münteşir iki ilân- name ile ve son ilân tarihinden itibaren bir ay zarfında | ifayı deyne davet olunurlar. Bu müddet zarfinda dahi taleb olunan taksitleri ifa etmiyen hissedarlar ifayı deyinden imtina etmiş ad- dolunarak hisseleri şirket eshamı borsada mukayyet ise borsa ko- miserliği vasıtasile ve değil ise müzayede tarikile ve kâtibi adil marifetile talibine furuht ve eski senetler iptal edilerek © yerine ayni numaraları havi yeni senetler verilir. İptal edilen hisse se- petlerinin furuhtunda mütahassıl bedeli mezkör © #enedin bedeli muharrer ve muayyeninden dun ise aradaki | fark sahibi evvelin- den istifa ve fazla olduğu takdirde fazlası kendisine iade olunur, olmadı aydediyorlar, Tahsin Piyaeni AŞÇI Markalı sıhhi ve mugaddi irmik ma- karnaları o sofranızın zinetidir. 16- 26