15 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

15 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Gazi ve İsmet paşalar Beyoğlunda bir cevelân yaptılar İstanbul 14 (S.C) — İsmet paşa dün akşam reisicumhur hazretlerile uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Devlet reisi ile başvekil arasında günün en mühim meseleleri bahis mevzuu olmuş ve reisicumhur hazretleri seyahatlarındaki müşahedelerine müsteniden muhtelif mevzular hakkında İsmet pasa ile görüş- müştür. Bu mülâkattan sonra akşam reisicumhur (o hazretlerile başvekil paşa otomobille Dolmabahçe sarayından müfarekat et- mişler ve Beyoğlunda bir cevelân (yapmışlardır. o Küzerkâhta bulunan halk reisicumhur hazretlerini muhabbetle alkışlamıştır. Mahmut Esat bey muhalif “Ha'kınDostu,, gazetesinde idare teşkilâtımızın bozukluğun - dan bahsediyor İstanbul 14 (S.C) — “Halkın Dostu, gazetesinde idari teşkilâ- tımızın bozukluğu hakkında imzasız çıkan makaleyi sabık adliye vekili Mahmut Esat beyin yazdığına hükmediliyor. Makalenin ya- zılış tarzı ve ihtiva ettiği fikirler bu kanaati uyandırmıştır. Böy- le bir makalenin Mahmut Esat bey tarafından yazılınış bulunması — #SON TELGRA lerin kapladığı kayayı geçmek garip bulunuyor. Âli Iktısat Meclisi .. .. > Mesaisi bugün İstanbul 14 (S.C) — Âli İktisat Meclisi, Kalkavn zade ikmal etmek üzere müddetini bir beyin teklifile mesai daha temdit etmiştir. temdit olundu Murat gün Meclis bugün içtima devresine nihayet verecektir. Italyan destgâhlarında Sovyetler hesabına inşa edileni sefinelerden biri denize endirildi Roma, 14 (S.C)— Sovğetler hesabıma Monfalkone inşaatı harbiye destgâhlarında inşa olunan Viatka namındaki büyük se- finenin denize indirilmesi merasimi Triyeste Sovyet konsolosunun Muhterem bir meb' seyahatlarından | birinde bunu çok evvelden düşünmüş ve bana anlatmıştı. Bilmiyorum ne zaman bu emsalsiz tasavvuru mevkii file koyacak. Daha yükseklerde donan su zerrelerinin bünyelerine girerek çatlatıp her sene bir kat daha toz haline soktuğu trahit kütle- lerinden mürekkep sırtlar gelir. Zirve yakınlarına çıkarak sis- ten yolunu kaybeden bir Ame- n seyyah grupu bu trahitle- rin üzerine oturup kayarak etek- lere inmiye muvaffak olmuşlar- dır. O kadar heyelana müsait bir meyil ve nihayetsiz ufak par çalar vardır. 3000 metreye gelindiği za- man krater düzlüğü göze çarpar. Buralarda öğle üzeri kulakları dolduran bir oğultu ile akan su- lar ikindi yaklaşınca günesin tesirinden kurtularak donuverir- ler, Kraterin güneş gören ke- marlarında cılız fakat zümrüdin yeşiliklere tesadüf olunur. Ba- zan genç Türkmen çobanları, küçük küzularını otlatmıya bura- lara kadar çıkarlar, Krattrin içi karla doludur. İri, sert tzahit kütleleri kra- terin içine doğru dik, dış taraf- larında haftf meyillerle uzana rak cenup sırtında zirvenin 400 metre aşağılarına kadar devam etmektedirler. Bunlardan sonra devam eden ve gittikçe dikleşen cenup sırtı (Kurt boynu) ismini alarak inceleşip büyük bir kaya ile nihayet bulmaktadır. Bu kayayı geçmek ve zirveye vasil olmak için ya kayanın cenup tarafına inerek (Everek) yolunu bulmak ve iki saat mü- temadiyen tırmanmak ve yahut ta kayanın şark tarafında karla mestur ve gevşek trahit kütle- huzuru ile yapılmıştır. Bu sefine Sovyetlerin İtalyan destgâhla- ipariş ettiği sefinelerin birincisidi 1886. danberi bu yollardan birinin zahmet ve tehlikesine katlanarak zirveye çıkabilen an- cak 17 seyyah olmuştur. Bu miktar 1886 Ağustosunun 1 inci günü saat 11,5 te vasıl olan Viyanalı (H. Bergman ) ın bir madeni mahfaza içinde cenup tarafındaki zirvede yassı bir ka- yanın diğer bir yalçınlı zaviye teşkil . ettiği köşeye bıraktığı defterden anlaşılmaktadır. Bu defterin iki metre yukarısın- da tenekeden mamul bir Türk bayrtgı dikili durmaktadır. İki sene evel Amerikalılar tarafın- daa buraya dikilen (o Amerika bayrağına Türk dağlarının hür rüzgârı müsaade etmemiş olma- hı ki bu seneondan hiç bir eser görülmemiştir. Dik, geniş ve sarp bir kaya Yığını üzerinde acayip ve açık hir kartal yuvası gibi göklere gülümsüyen bu tepede, sisli ol- mıyan havalarda karlı Toros zirveleri arasından Ak deniz ye- re inmiş bir gök parçası | gibi mavi yengi ve engin hudutsuz- ari sa luğu ile fark edilmektedir. Erciyasa yirmi dört saat me- safede olan Tuzhisar gölü yere düşmüş bir kalp şeklinde, bir ayna gibi parıltılı ve vazıh gö- rüni iğerlerin. havanın « hafifle- mesinden daha başka bir sebep- le pek çok genişlediği, kalbin üzvi sebeplerden aytı heyecan- larla sık şık çarptiğı esnada bü- tün bir memleketi bir bakışta canlı bir hayalet gibi seyretmek zirveye çıkmak için çekilen zah- metlerin hepsini unutturabilecek derecede emsalsiz bir zevk teş- kil eder. Serbes Cümhuriyet PLARIMIZ:E Rahatsızlığı dolayısile izin alama- dığından meb'usluktan istifa etti İstanbul 14 (S.C) — İstanbul meb'usu Süreyya paşa rahatsız- lığı hassbile B. M. Meclisine müracaat ederek mezuniyet istemiş- ti. Meglis bu mezuniyeti reddetmişti. Buna sebep olarak bazı meb'uslar Süreyya paşanın meciisin açıldığı gündenberi Ankaraya gitmemis ve meclis müzakeratına iştirak etmemiş bulunduğunu ileri sürüyorlardı. Mefsuh Serbes fırka mensupları arasında ise paşanın muhalefet mevkiine geçmiş bulunması . mezuniyet talebi- nin reddine saik olduğu söyleniyordu. Süreyya paşa bugün “azstecilere verdiği beyanatında h. lığı dolayısile tedavi için izin alamadığından meb'usluktan is ettiğini söylemiştir. Mumaileyh istifanamesini B. M. meclisi' riya» setine göndermiş olup meclisin: ilk celsesinde okunacaktır. Bu suretle inhilâl eden İstanbul meb'usluğunaC.'H. fırkası tarafın- dan yeni bir namzet gösterilmiştir. Trablusta kıyamlar İtalyanlar cebel halkını sahile tehcir ediyorlar Roma 14 (5.C) — Trablus garpta ve Bingazide İtalyanların herakâtı devam ediyor. Vaziyete tamamen hâkim olmak için cezri tetbirler alınmıştır. Paris 14 (S.C) — Tan gazetesinin Roma muhabiri bildiriyor: İtalyanın Trablusta vaziyete hakim olmak ve muhtelif mınta- kalarda hâlâ hükümran olan kıyamları ezmek tçin esaslı tetbirler ittihaz ettiği malümdur. İtalya işgal ordusu | kumandanlığı ve mahalli hüküme- Senusi zaviyelerine ait' servetleri kâmilen mü sadere ettikten sonra bütün cebel halkını sahille tehcir “sur tahşit etmiştir. Harekâta kumanda eden ceneral Grazyani isyan- ları bastırmak ve başlıca zaviyelerdeki yerlileri tecrit etmek için bu tetbiri elzem görmüştür. Çok haşin şerait dahilinde seksen bin Arap ve altmış bin hayvan su kuyularından ve meralarından mahrum bir mıntakaya tehcir edilmişlerdir. Koryera Dellasera gazetesi vaziyeti tasvir ederek diyor ki: Cebel tepeleri ve vahaları kâmilen boştür. Bütün bu ( havalide boşluk kendini gösteriyor. Bu yaylada harekâtta bulunan tabur- lar tarafından yerlilere kurtlar gibi muamele ediliyor. Tahaşşüt karargâhları demir tel örgülerle muahattır. Zira Trablusun ikti- sadi hayatından baştan başa yeni bir vazife o ile mükellef bulu- nuyorlar. Filhakika Ceneral Grazyani göcebe kabileler | halkını kat'i bir iskâna tabi tutmak arzusundadır. Göcebe | hayatının sembolu olan bedeviliğin ve çâdırlalın hikmeti vücudu kalma- mıştır, Bedeviliğin mevkiini meskenlere terketmek mevkiindedir. Faşizmin müstemleke metotları bu suretle bir hususiyet arzet- mektedir. Zühre rakısı ütün ra fara faiktir 1-15 (468) h-3 “ Süreyya paşanın istifası! Tütünlerimiz Tü k Ticaret Odası Almanya yatı hakinda müstacgl unu tieşretmiştir. Bizi ehel miyetle alâkadar edeği bu raporu heşrediyoruz! Almanya hükümeti 1 birinci arihinde ıstar eyle nizamname İle yine) diği şayanı dikkat bazı iktisadi. ve wali tedbirler ittihaz eylemiştir. Bunlar meyanında tütü n tadilât “Bi cede alâkadar eder Tedilâtın şekli Tütün sergisinin aldığı katli şekil şudur: 1 Gümrük resmi; Gümrük resmi ham nün 100 kilosu başına 82 — Mark tam 180 — Marka çıkarılmıştır. 2 Bandrol resmi: A. Purodan n bandrol. Puro bandrolu mul pure k i de 0 si nisbetinde de 3 üne sinde biri en şimdi y rılmıştır. Meselâ es kiden danesi 5 Piennige kadar olan purolarm 1.000 adedinden 10 Mark ahnirken bundan böyle 11,50 Mark alınacaktır, Vergi tadilâtının tatbiki zamanı Nizamunmenin ahkâmı Lil ci kânun İren meriyete rihte fabrik, cirleri 1 tarihinden itiba girecektir. Bu ta ar ile ithalât ta nde bulun tütünlerden gümük m te sayüdü. nisbetinde nnazznm bir vergi alınacaktır. Aynı tarihte fabrikalarda ve tacirlerin elle- rinde mevcut Tütün mamulâtn dan ise, tezayiit nisbetinde mun zam bandrol ve ihtiva ettikleri bam tütün için de ayrı güm tük resmi isti edilecektir. Ayni fabrikalar şimdiden it halât yaprak bugünki cüz'i güm rük resmi. ile ellerinde mal ge girebilmelerine imkân yoktur. Tadilâtın istihlâkât üzerine tesirleri Isdar olunan bu nizamname bilamum tütün mamulâtından alınacak vergiyi teşdit ey emek tedir. Andak sigaret vergi ki tezayüt diğer tütün ma vergilerindekinden daha Zira gümrük resminin nde tı ve siya, ret bandrolunun artırılmamasına Tahsin Piyalenl AŞÇI Markalı sıhhi ve mugaddi irmik ma- karnaları sofranızın zinetidir. 19-26 ve Almanya Almanyada tütün gümrüğünün tezyidi memleketimizi çok alâkadar eder zi olan bu teze. sigaret fabrikala. fiyatlarını artırma. dan yeni vergiye tahammül ede ihtimal Visbeten ci yüde rağme rının satış bileceklerine verilme ektedir. Paro ve Pipo gibi perakende . fiatları ehemmiyetli gurelte yüksel, sigaret fintleri ise her hn bir az teyayüit edecektir. Mamafih siğaret fabrikaları nın mamulâtının fiyat “terelfi unu mümkin mertehe setretmeğe ahışacnklari anlaşılmaktadır. Ez ciimle paketlerin fintlirım artır mak, fakat derununa 10 yerine 9 sigaret koymak, siça vetleri daha ince, Yadi. siklet itibarile duba hafif “imal etmek veyn her sizaretin ağıza & tarafında icilmediği . tecrihe ile sabit olan 5 10 milimetre kısmı yerine hir zivana “İkame etmek mevznubahatır, Bu tedbirlerin ittihaz edileceği değildir. Türk tütünleri, malüm olduğu » yalmız sizaret imalinde Binnenaleyh. sigaret fabrikalarının mamulâtlarının fi yah, siklet ve cesameti hakkında verecökleri kararlar bizi bilhassa kadar eder. Eğer iç ana, ikamesi usul ederse fabrikaların fi sarf yatı azalacak demektir, Paket lere daha a7 adette sigaret koy mak veya mamulâtin: Sikletini tenzil etmek dabi, müstehliklerin paket ve siyarote olan talebi ve satış İezayüt etmezse, şark tütü nü sarfiyatının azalmasına wün. tütünü mamulâtın hangisinin heniz malâm veç kullanılır, yere " ik Almanyada sigaretten gayri tütün mamulâtnın. istih lâkâtınin. pek vasi oldağunu ve bu mamalatın satış fiatlarınız sigaretlerden . daha fazla yüks leceğini > unutmamak Bu keyfiyet o mezk müstehliklerinin . bir sigarete rağbet göstermeğe sev ketmesi / ihtimali. yok değildir. mdır maddeler kısmını .| Bu surette siyaret ve dolayısile şark tütünlerisrümü bir taraftan gaybettiğini diğer tarattan kaza mukabil materidi vergiri 70. — nabilir, Ancak bu, biç şüphesiz, mana eyakki