19 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

19 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Güzellik kraliçesi müsabaka ları Amerikada çıktı. Bunu tak- lit hususunda bir çok ileri mem leketleri geride bıraktık. Bir iki zavallı kızımız kendilerini dün- yanın en uzak köşelerinde teş- hir ettikten sonra sukutu hayal ve teezzi içinde düler. Ses krali sıda bir çok memleketlerden evel bizde saha taklit buldu. Cazbant, Çarliston, Alibaba, ve kıralıçelik müsabakaları Tür- kiyeyi © Amerikadan © ayıran Okyanusları: ve kıtaları kak et- mekte zahmet çekmedi,ve çok za- man sarfetmedi. Aceba Amarika yalniz bunlara mı dolu, zengin- liğile, refahile, medeniyetile dil- lere destan olan bu ülkede aceba güzellik © kraliçeliğinden başka taklit edilecek müsaba- kalar yok mu? Amerikada son zamanlarda yapıldığını oranın gazetelerinde takip ettiğimiz başka çeşit mü- sabakalardan bi- kaç tanesini 'sı- ralıyoru; Çiftçi kızlar müsabakası, Çift sürme © şampiyonluğu lar yapılır. Kör müsabakaların. müsabakası, da birinci | gelenler arasında| Civciv yetiştirme müsabakası, | bilâhare hükümet merkezinde Yumurta müsabakası, Üzüm toplama müsabakasi, Süt sağma müsabakası, Yayık dövme müsabakası, ve ilâ... Amerikanın bugün dünyanın, hemen hiç bir yiyeceğini ten ithal etmenin bahtiyarlığına mail nadir memleketlerden biri olmasının amilleri arasında bu tarzda müsabakları saymak yan- ış olmaz. Bugün Amerika ikti- bir. buhran geçiriyor, bir ürlü çare bulunamıyan müthiş bir dert Zirat “mahsülleri 'faz- lalığl... Biz “aym buhranı ters tarafından geçiriyoruz. Tprağımız dünyanın en ni yemişlerini / yetiştirmek * kabi yetinde olduğu halde Kaliforin; üzüm, şeftali, kayısı ve saireleri Florida © portakalları - dünyaya şöhret salıyor, Çünkü biz yemiş- lerimizi yetiştirmeği ve ıslah et- meği, bilmediğimiz gibi topla- mağı ve paket yapmı il meyiz; elimizdeği tabii servet- lerden kâfi deracede istifade et- meyiz, elimizde olan istihsal lerimizin en büyük noksanı bil- giden ziyade meleke ve sürattır İktisat ve Tasarruf kelimele- rinin fikirleri işgal ettiği bugün- lerde şuna mazarı dikkati celp edelim ki en büyük İktisat ve Tasarruf az sarfetmek ve biriktirmekten ziyade çok istih- sal etmekte, çok kazanmaktadır. Bir memleket için az istihsal edip çok biriktiren adamdan çok istihsal edip çok sarfeden adam çok daha hayırlıdır. İktisadi şe- kilde çok istihsal yapabilmek için ise en az" zamanda en az) emek ve sarfiyatla en çok netice almak lâzımdır. İşte Amerikada Amerikayı | bir misal olarak alıyoruz, başka memleketlerde de (bu tarzda|(en âciz bir haldedir. Bu ba şeyler yapılmaktadır. Yapılan kımsizlığın solu ne olacakyı?, bu müsabakalar © müstahsillere işlerinde azami meleke ve sürat elde etmek vesilesini vermek-! tedir, Bir işi büyük bir süratla ve ©yi olarak yapmak © melekesini elde eden bir insan bu meleke ve sürata malik olmiyan bir insanın o sarf ettiği zaman emek ve malzemenin yarısı ile ondan daha fazla iş yapar. Ha- kiki iktisat ve tasarruf bundadır. Bu müsabakanın bir faydası da bilhassa ufak yerlerde her: esi Şu veya bu sahada çalış mağa , müstahsal kılmağa sev-; eni Güzel müsabakalar yerine istih- sal müsabakaları kaim oldu lerine dön- müsabaka- âlemde jketmesidir. Hiç bir müsabakaya hazırlanmıyan bir genç kız, veya bir genç erkek akranlarının yüzüne bakmağa, köyünde mis- kin. bir şekilde © yaşamağa ulanir. Her genç kendine göre bir sahada iktisat sahibi, bir şampiyon olmıya çalışır. Ayni zamanda, bu müsaba- kalar içtimai kıymeti çok büyük birer | spor da teşkil eder İçtimai hayat namına hiç bir şey olmıyan köylerimizde bu nokta çok mühimdir. Gençi *! için çok eğlenceli bir müşterek İfaaliyet zemini hazırlar, | | Her köyde, evvelâ, köyün er mühim mahsulü için bir senede muayyen bayram günü ayrılır. Bugünde o mahsulün toplanması hazırlanması, ambalajı ve sairesi gibi bütün istihsal ve ihzar saf- (halarının bir müsabası yapılır. Kazananlar senenin şampiyo- nu ilân edilir. Ve o gün bütün köy eğlenir, bayram eder; Ayrı- ca köyün bütün istihsal şubele- ri için de senenin muayyen gün- lerinde aynı şekilde müsabaka- umumi bir müsabaka yapılarak senenin milli şampiyonu ilân o- lunur. Ve bu şampiyonlara dol- ğunca mükâfatlar vermete çok faydali olur. Bü O müsabakalar © halkta da 15 numarada Ahmet ,, memleket istihsalâtına © karşı efendiye. N ameli bir alâka uyandırır. Mem-| O 65 — numaralı OÖdemişte leketin her sene © müsabakalar da kazanan mahsülleri © bütün dünya © gazetelerinde © bedeva reklâm edilir. Köylü yeksesak yaşayışının — üzerine çöktürdüğü bezgin lakaydiden, zaruri hare- ketsizlikten, seciyevi neşesizlik- ten kurtulur, neşe, can, ve Ya- şamak zevki kazanır. Bu suret- le kadının cemiyetleşmesi şehir- lerin yaldızında kalmaz, köyün iğerine işler. Bir üzüm gününde, bir incir, bir: findik, bir süt bayramında genç kızlarımız sıhhatli ve güler yüzleri Karşıyakadan bir feryat İki seneden beri n yazdığımız halde mütemadi: bir türlü pılmıyan Alaybeyi yalı caddesi lüb akşam denizdeki fırtınanın tesirile bormutat bütün deniz suları altında bleyin çekilu dde üzerinde bıraktığı pislik bu güzel sayfi rişan bir hale endde üstündek endde) ka arsada / toplanan sular Karşiyakalıların sılihatını tehdir etmektedi çİzmiri Karşıyakaya bu Sahil caddesinin yapılması ve bata a ratulması. hakkında vilâyetin nazarı dikkatini celbederiz. Bun dan başka geceleri bu cadde üs tünden yürümek ve geçmek im kânı kalmamıştır. Çünki elek trik 1 kendi. direklerini evel ku bir bile göstermek ve tenvir etmek Borsa bütçesi Ticaret ve Zahire borsasının 931 senesi bütçesi ihzar edilmiş- tir. Oda meclisi tarafından tet- kik ve tasdik olunacaktır. : . . Tenvirat işleri Mahallâtta çoktanberi sönük bulunan elektrik © lâmbalarının tamiri için belediye ve elektrik İşirketi memurları teftişata baş- lamışlardır. “Pek yakında bu lâmbaların | kâmilen (| tamir suretile ten'ratin teminine ça- lışılmaktadır. kraliçe bir kız çocuğu dünyaya getirmiştir. Bu çocuk kral ve olup hali hazırda bir erkek ve dört kız çocuğu vardır. Fransız dut" civarında kargaşalıkların vuz kuü ihtimaline binaen” bir çok noktalara Fransız jandarmaları ilâve edilmiştir. Altin Üçüncü Not Başibirlik kazanan numara 89 — numaraya Marşıyada İstasyon caddesinde Sa- dık bey sokağında 9 nu- maralı hanede mukim Be- ria hanım madeni altın bir beşibiyerde. Birer lira kazanan numarslar 33 — numaralı o Ödemişte Akseki bankası omuhase- becisi Mustafa Hilmi ef. mahdumu Ahmet Turgut bey. 732 — numaralı Kebapçı Hakkı efendi. Aktarmacı © başılarından Ali Rıza efendi. 658 — nümaralı Tahliye şirketinde Van- töryanlı Ali Rıza efendi. 524 — numaralı İzmirde AL sancak Hazineli sokağini Türkmen mahallesinde fu- runcu İbrahim efendi. 164 — numaralı Menemende Demirciler içinde Tornacı Muharrem efendi. yare bilet bayii Mehmet efendi. 653 — rumarali “Kestanepa- zarında OSimsar Sadık efendi. 100 — numaralı İzmirde kan tarcılar çarşısında 26 nü- marada Kantarcı Mustafa Sururi efendi ki: İşbu numaraları hamil bulunan zevatın her birisine birer madeni altın lir: Yarim altın lira ka- zanan numaralar 657 Numaralı İzmirde Değirmen dağı Emir Ah- met sokağında 15 numa- rada Veli efendi. 677 — Numaralı İzmirde fo- Mısır kralı Bir Vız çocuk babası oldu Kahire 17 (A.A ) — Bngün raliçenin © beşinci © çocuklari hududunda Kargaşalık ihtimaline karşı Perki:Nyan 18 (A.A) — Hu- Başturakta | 125 -- numaralı İzmirde Ols-| ton tütün, kumpanyasında | Tahmil ve| 62 — nümüarali Manisa tay-| Kara), > Cümhuriyet piyangomuz cekildi > erlik huzurile yapılan keşidedealtın beşi bir yedeyi Karşıyakada Istasyon caddesinde numaralı hanede Beria hanım kazandı | Kazanan ; karilerimiz hergün idarehânemizden kazandıkları Saim Şevket Ef. 654 — Numaralı İzmirde Top- altında © Mumcu kahvesi kârşısında bakkal Mazhar efendi. 791 — numaralıSökede çark- $i hafız Hamdi efendi. 754 — numaralı mısırlı cad- desinde 70 numarada Fe- ridun Sadri bey 18. — numaralı kestelli cad- | desinde Karanlık soka- ğında 8 numarada maliye | tebliğ memuru Ahmet ef. 627 — numaralı sandıkçılar- da 42-44 numarada uncu Salih Nuri bey muhasibi Osman bey. 703 — numaralı Başdurakta İ kasap Cemil efendi. | 682 — numaralı birinci Sul taniye mahallesinin şaba- niye sokağında 5 numa- ralı hanede Ahmet Zia- ettin efendi. 620 — numaralı Ali reis ma- | ballesinde 39 numarada mukim Hüseyin efendi. 744. — numaralı İkiçeşmelik- te Natır zade sokağında 30 numarada Nahide Mü- nevver hanım. 675 — numaralı Yapıcıoğlun- da birinci havai sokağın da 2 numarada Münire hanım, 86 — numaralı Bayındır-be- lediye ser münadisi Mü- nip efendi. 58 — Numaralı Irgat pa- man Sami efendi ki: işbu numaraların hamilleri bu- lunan mumaileyhima ze- vat birer madeni ”— yarimşar liralık, Mısırda Büyük borsa buhranı Kahire 18 (A.A) — Son zamanlarda fiatların mühim su- rette sukut etmesinden mütevel- lit vaziyet hakkında hükümet mümessillerile Borsa encümeni arasında aktedilen bir konfe- ransta yarından. itibaren İsgün müddetle kambio muamelâtının tatiline karar verilmiş olduğu zannedilmektedir. Satın alınan esham 48 saat zarfında satın alanlar | tarafından behemehal tesellüm edilecek ve simsarlar muameleleri hakkında her gi o güne ait bir hesap veri altın mecbur olacaklardır. saat altınları toğrafçı Hamza Rüstem) Çeyrek altın lira bey mahdumu © Rüstem kazananlar bey. 606 — Numaralı Karataş 66 — Numaralı İzmirde Bas- Halil RAPORU döle | mahanede Abdullah efen- leb medi di. mahallesinde birinci timide koma kanki sokağında 3 numarada 713:— Numaralı” İzmir orta mektep : talebesinden 663 numaralı Adil Gerây Ef. 41 — Numaralı © Salhane Şehit Kemal bey soka- ğında 11 numarada Leon Yabes efendi 723 — Numaralı İzmir erkek lisesi © talehesinden 322 numarada mukayyetHasan Sabah efendi. 673 — Numaralı Hakimiyeti Milliye talebesinden ve Göztepede 898 numarada Selçuk Nevzat efendi. 90 — numaralı İzmir tram- vay elektrik şirketi bilet- çilerinden 29. numarada mukayyet Mehmet Mus- tafa efendi. 605 — Numaralı İzmir paket gümrüğü veznedarı Ke- mal bey. refikası Nadire hanım. 676 — numaralı Karantina- da Gönül sokağında 21 numarada Nihal Necdet hanım. 735-— numaralı Faik paşa mahallesinde 50 .numara- da Mahmut efendi. 749 — numaralı Şamlı soka- ğında 90 numarada Ziya bey. 809 — numaralı İzmirde Bal cılarda 191 numarada Gı ramfoncu Rağıp efendi. 631 — numaralı o Tilkilikte Helvacı Halil efendi. 603 — numaralı Ödemiş dal Pazarı Kireşçi Abdullah efendi. vasıtasiyle İsmail Hakkı efendi. 647 — numaralı Arap furu- nu çıkmazında 97 numa- rada Aziz efendi numaralı Akhisar hü- 724 9-14 arasında alabilirler efendi kahvesinde Ocak çı Ali efendi. 152 — numaralı İzmir Sev- kıyâtı askeriye kâtibi Ha- san Şükrü bey. 651 — numaralı İzmirde ha- pishane arkasında 88 nu- marada Naciye hanım. 686 — numaralı İzmir muse- vi yetim mektebi Türkçe muallimlerinden Hüsnü B. kerimesi. Sacide H. 808 — numaralı Saraçlar çar- şısında' 10 numarada Al- ber.Merkado efendi. 618 — numaralı büyük sa- lepçi oğlu hanında Hayri efendi. 130 — numaralı Tamaşalıkta 616 — numaralı birinci Azi- ziye mahallesinde 20 nw marada Ahmet efendi. 662 — Numaralı elektrik tramvay şirketi Reşadiye deposunda Vehbi Hüsnü efendi, 688 — Numarada Çivicilerde 33 numarada komisyoncu İsmail Ali bey 687 — Eşrefpaşada kahveci Emin efendi. vasıtasile Edremitli Hüseyin Emin efendi, 601 — Numaralı Eşrefpaşa caddesinde bayram yerin- de 533 numarada mukim İbrahim efendi. Numaralı Gözte- pe tramvay caddesinde 831 numarada mukim Ne- bile hanim 781 — numaralı Faik paşa mahallesinde Türbe soka- ğında Hafize hanım. 172 — numaralı Yusuf dede 793 caddesinde 109 numar- numarada mukim S, Sa- mi efendi. 759 — numaralı Topaltında Leblebici sokağında 36 numarada mukim Şevkiye ümet caddesinde Selim hanım: i Bir film etrajında Koparılan siyasi gürültüler Ber- linde en ateşli bir mevzu Berlin, — 16 Berliner Şaytung. Am Mitag gazetesinin istihbaratına göre «Garp cephe sinde tebeddül yok > Filmi aley- binde Faşist temayülatilâ matuf olan milliyetperver Sosyalist fır. kası taraftarlarının tertip ettik- leri bü nümayişler üzerine polis müdüriyeti açıkta nüma işler yapılmasını tahtı memnul. yete almıştı. Fakat bu memnni- yet umumi efkârda galeyan ve nefret tevlidinden bali kalma- mıştır. Prüsya Diyet meclisine bu emri veren polis müdür azlini istiyen takrirler' verilmi | Zühre rakısı ülün rakı- lara falktir. 3-15 (465) h -3 tir. Bu takrir. polis mü Alman milletinin şerefine yuku bulaa taarrüzata karşı kendini müdafaa hakkı manevisini idrak etmemekle ittiham etmektedir Bununla beraber bu film aley binde gürültülü nümayişler. de vam ediyor Fosişe: Çaytongun ıstihbara tına göre Almanyada ekseriyet filmin iraesi aleyhindedir. Da hiliye nezaretinde toplanan na Bu mes'ele Berlinde en ateşli münakaşat meyzaunu teşkil edi- yor. Fikirler, halkın temayülâ. tina göre tehalüf etmekte ise do filmin gösterilmesinde hazır bu- lunan bir çök zevat Alman aleyhtarı bir ruhu ihtiya etme: diğini söyliyorlar, Diğer Demok: gazetelerde açılan bir an- kete cevap veren ve bu filmi Paris ve Londrada görmüş olan Almanlar da ayni mütalenta iş tirak etmektedirler, Müfrit milliyetperver meb uslardan Fabricüs son nümayiş. leri tahrik etmekle maznun olark muhakeme elilmiş ve 200 mark cezayı nakdiye mahküm olmuş” tur. Mamafi bu kadar gürültü. lerden &onra Alman hükümeti « Garp cephesinde tebeddül yok> filmini menetmeğe mecbur kal mıştır, Tayyareciler kıyamı Lizbon, 18 (AA) — T: reci Franko ile Dellano ihtilâl hareketinin . tstical sırlar filmin hususi bir iraesin de hazır bulunmuşlardır. yüzünden akamete uğramış olduğunu yan Gclileklr yl e /