30 Aralık 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

30 Aralık 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

© SON Demiryo Elâzize şimendifer nasıl vene | zaman girecek? Elâziz hattı kaça mal olacak Imart 1981, şimend.fercilik haya- tımızda mühim bir gündür Ankara 29 (S.C) — Demir yolu inşaatı muhtelif istikamet- lerde devam etmektedir. Elaziz- lilerin müracaatı üzerine Başve- kil paşa Devlet Demiryolları şaat dairesine giderek, Fevzi paşa hattına Elazizin bağlanması için tetkikat yapmışlardı. Elaziz Sofulu mevkiinden 22 kilomet- relik bir hat ile Fevzi paşa-Di- yarbekir hattına raptolunacakti Şimdiki hesaplara göre, 1 kâ- nunusani 1934 senesinde ilk tren Elazize girmiş bulunacaktır. Elazize yapılan bu hat ile-|nunun 1931 senesi sonunda işlet- ride Sofuludan o Vana doğru/meğe açılması mutasavverdir. gidecek hattın ilk kısmi Hat Sivas — Erzurum hattı 530 Elazızden sonra Palo istikame-|kilometredir ve | takriben 53 tini takip ederek Vana girecek- tir. Bu hattın inşası için hükü- met büyük millet meclisine bir âyiha gönderecektir. Fevzi paşadan Diyanbekire giden hattın Elazizden geçme- sine imkân yoktu, arazinin va- ziyeti bunu imkânsız kılmıştır. Hattın Fevzipaşa — Malatya kısmının 1 martta işletmeğe açıl ması mukarrerdir. Şimdi inşaatı Ocaklar Merkezi Umumisinde İnkilâp şehidi ihtifal yapılacaktır -İmetre açıklığındaki firat köprü- — e — amaa İu inşaatı biten bu kısım üzerinde tahkim ameliyatı yapılmaktadır. Devlet Demiryolları inşaat dairesi reisi mühendis İzzet bey yakında Ma. latyaya giderek bu tahkimatı gö- recektir. Malatyadan Firata kadar tes- viyei türabiye ve imalâtı sınaiye | devam etmektedir. Bu işler ha- ziranda bitirilmiş olacaktır. 300 sünün inşaatı devam ediyor. Köp- apıldıktan sonra suyun obür yüzündeki Bekirhüseyin istasyo- milyon liraya mal olacaktır. Bu hat bütçe işidir. 1 Mart 1930 tarihi bizim simendüfercilik hayatımızda pek kiymetli bir gün olacaktır, o gün: 253 kilometrelik Kütahya - Balıkesir hattı, 104 kilometrelik Ankara (Irmak) Çankırı hattı ve 205 kilometrelik Fevzipaşa - Ma- latya hattı işletmiye açılacaktır. em için muazzam TELGRAFLARIM İstanbul 29 (S.C) — Ankara Türkocakları merkezi umumisinde önümüzdeki pazar günü Menemen irtica hadisesinde İnkilâp uğ- runda şehit düşen Koblay beyin ruhunu taziz için muazzam bir ibtifal yapılacaktır. Bu ihtifalde bütün münevverler, Ankara âli ve tali mektepler talebeleri hazır bulunacaklardır. İstanbul meb'- Serbes Cümhuriyet AFLARINIZ Umumi spor kongresi Ankara mıntakası kongreye mu- rahhasını seçti Ankara 29 (S.C) — Ankara spor mıntakası merkez heyeti dün Naşit Hakkı beyin riyasetinde toplanmıştır. Heyet mıntakaya idari işler hakkında bazı mukarrerat ittihaz ettikten sonra 2 'nunusanide toplanacak olan umnmi spor gongresinde Ankara mın- takasını temsil etmek üzere Naşit Hakkı beyi murahhas | intihap etmiştir. Ankara kulüpleri kongreye birer murahhas ile iştirâk edecek- lerdir. Kongreye verilecek olan mıntaka raporunun hazırlanmasına Biv milyon lira Primin sınai müessesata tevzii İstanbul 29 ( S.C ) — Müessesatı sınaiyeye tevzi edilecek elan bir milyon liralık pirim sanayi ve maadin bankasına tevdi BİRSİN Banka tetkikatının neticesine göre tevziatta buluna- caktır. Afganistanda yeni bir isyan mı? İbrahim bey namında genç bir reis mezarı şerif mıntakasında mücadelede bulunuyormuş . İstanbul 29 (S.C) — Daily Mail gazetesinin diplomasi muhar- ririne göre Afgan kralı Nadir şah büyük müşkülât ile (o muhat bulunuyor. İbrahim bey namında genç bir Afganlı 10 bin Afgan- lının kumandasında olarak aylardanberi mezarı şerif mıntakasın- da isyan halinde bulunmakta ve kral kuvvetlerile & müsademeler olmaktadır. İbrahim bey para silâh ve mühimmat olarak | pek mebzul bir muavenete mazhar olmuşa benziyor. Bu | hareketin kimin tarafından himaye edildiği ve kimin hesabına vuku buldu- ğunu mezkür gazete 'miyor. Fevkalâdemahkeme Sekiz faşist aleyhtarı muhakeme edildiler Roma 29 (S.C) — Fevkalâde mahkeme “ Mukaddes ittifak ,, namı altında faşist aleyhtarı gizli bir teşkilâta mensup sekiz ki: şiyi muhakeme etmiştir. Mario Vinciguera ve Renzo Rendi 15 sene nefi cezasına, Ümberti Celmetti üç sene nefi cezasına mah- küm edildiler. Liliana, Debosis, Vernon ve daha üç maznun be- rset ettiler. m m m Muğla zeriyatı IŞ YUVASI Geçen seneye nisbetle usu Hamdullah Suphi beyle hararetli nutklar Müsteşarları de Ankara 28 (S.C) — Maarif Ali Riza beyin yüzde on noksandır Hükümet civarı Yusuf oğlu hanı daha bir çok hatipler tarafından ila 25 - ; iraddedilecek, irtica telin olunacaktır. kış adı ni tebii Hile 29 e gayesine kadar iki yüz kır SE GtMilM.İş, Ve Bünapert MAARIF ve MALİYE 5 ein. in dönüm arazi hazırlanmıştır. T ki . NEN e ,| Geçen seneye nisbetle yüzde on akıp: gişmiyeceklerdir |sokzandır. Bu noksanlık güner m müsteşarı ile maliye müsteşarı Jelinde fazla hububat bulunmasın- Sür'at: değişecekleri © hakkındaki — şayinlar — doğru|dan ve tütün ekiminin fazlalaşı dej Netice: masındandı 5) Gk in öle DO E zi İİ Gi Tl » MRS E) G0 Bi karnalar zinetidir. OC) Tahsin Piyalenir ASÇI Markalı imugaddi irmik ma- sıhhi ve ı sofranızın 8-26 (0) m T Gİ NE a O) Moskova 29 ( A.A ) — Tas Ajansı bildiriyor: o Almanya ve Fransa arasında bir mukarenet tesisine matuf © teşebbüslerden bahseden İsveztiya gazetesi di- yor ki; En mühim ve nufuzlu Alman gazetelerinin bir Alman - Fran sız mukareneti tesisi lehinde yazıları Alman hariciye | siyase İtinin mustakbel istikamet vec-| hesini tayin için şimdi o Alman) diplomasisince perde arkasında büyük bir faaliyet ve — gayret sarfolunduğuna delildir. | han, bahusus Fransız harp) in mütezayit inkişafına| şahit olan Alman sanayi erbabı kendi hallerinden tazallüm et-| mekte ve harp sanayindeki ma- zideki rollerine mutehassir bu-| lunmaktadır. Onlar Alman ordu- sunun büyütülmesine müncer o- lacak bir Alman-Fransız askeri ittifakı yardımile belleriyi tekrar doğrultmağa çalışıyorlar. o Ağır Fransız senayii büyümüş bir Al- man ordusu için alacağı sipariş- lere imrenmektedir. Lituanyayı Lehistana ilhak gibi bir tavis İ mukabilinde danziğ koridorunun Almanyava iade çaresini bulmak için ortalık bir kaç taraftan is kandil olunmaktadır. Büyümüş bir Alman için vuku bulacak üçte birinin sen: ordusu siparişlerin Fransaya verilmesi ihtimali Fransızlar üzerinde fev- kalede cazibedar bir tesir yap- maktadır. Bahusus ki böyle bir Oda raporları ' Şehrimiz Ticaret odası tara- fından iktisadi mıntakanın bi ca mahsullerinden olan üzüm incir gibi emtiaya ait, mevsim esnasında rekolte, borsa ve sif Avrupa satışları, her hafta muh- telif memleketlere ihracat mık- darına dair raporlar tanzim ve muhtelif lisanlar üzerine tabet tirilerek dahildeki ticarethane- lere ve hariç memleketlere gön- derilmektedir. Bunu haber alan İstanbulda- ki ticaret ofisi odaya müracaat- la bu raporları çok ehemmiyetli bulduğunu bildirmiş ve raporla- rın mühtelif lisanlara tercüme edilerek dünyanın her tarafına bildireceklerini beyanla odanın mütalâasını istemiştir. Feci bir kaza oluyordu Karantinada ihtiyar bir ka- dın yanında bir buçuk yaşında bir çocuk (o kasaptan et alıp parasını verirken çocuk tramvay yoluna yürümüş kadın görmemiş oradan geçen iki tramvay ara- bası arasına düşmüş (vatman dikiz aynasından bu bali göre- anrek derhal fireni sıkmış ve bu deda kasap koşarak bu | feci kazanın önüne geçmiştir. Çocuk yalnız başından hafif surette yaralanmıştır. Vatmanla kasabın hareketleri takdire şa- yandir. Burnova Hâdisesi Ağır cezaya verildi Burnovada; — Polis | Ahmet elendiyi tabanca ile yaralayan Rızanın dün Asliye ceza mahke mesinde mulhakemesine başlandı. Sorguya çekilen maznun | vak'a gecesi yolda giderken; Ahmet efendinin bir bekçi ile kendisini muhasara ettiklerini ve birisi önden, diğeri arkadadın kendi- sinde mevcüt olan. tabancayı al mak istedikleri zaman, tabanca: nın patladığını söylemiştir. Ahmet efendi midesinden ve kasığından yaralanmış olduğu için mahkeme; büdisede katil kasdı görmüş vö davayı Ağırc mahkemesine havale © etmiştir. Almanya -Fransa M.karenetini Ruslar ne suretle telakki etmektedirler hal Alman ordusunun büyüme- sinden dolayi yaygarayı kopar- mak ve buna mukabil ordusunun tez; Fransız ni bağıra ba ğıra istemek için Fransız mat- buatına iyi bir vesile hazırlıya- caktır. Mamafih Avrupadaki si. yasi zıddıyetler bir Alman-Fran- sız mukareneli tasavvurunun bil- İhassa Danziğ korudorunun tek- rar Almanyaya verilmesi proje sinin tahakkukunu güçleştirme dedir. Bu arazi teptili | fikrini Lehistana kabul ettirmek — için onu evvelâ herben © mağlüp et- mek lâzim gelir. Alman-Fransız ittifakı fikrini ortaya atan Deustehe Bergvver. keitunğ'a böyle ittifakın kime karşı müteveccih olacağını sor- mağa mahal vardır. müstakbel bir Ukranya meselesini kurcalı- yan Germainia gazetesinin bu neşriyatı o karşısında Rusyada nemalandırılan Fransız sermaye- sinin büyük bir kısmı çarlık za- manında Ukranya maden ve kö- mür sanayiine sarf ve hasrolun duğunu unutmak lâzımdır. Almanyanın halen geçirmek- te olduğu buhran büyük Alman sermayasinin esliha va mühim- mat senayiine yaptırılmasına ma- ni olmaktadır. Fransız vatanper- verleri Almanya tehlikesini ğıra bağıra ilân etmek suretile Fransız teslihatının tezyidini te- min etmek isterlerse Almanyaya Alman teslihatı için para ikraz etmelidirler. — —n enem —— Matbuat davaları Dün «Hizmet » in iki da- vası rüyet edildi Hükümetin şahsiyeti manevi- yesini neşren tahkirden maznun “ Hizmet , başmuharriri Zeynel Besim ve mes'ul müdürü Bedri beylerin davalarına bu sabah ağır ceza mahkemesinde devam olun- muştur. Maznunlar vaktile meb'us Vasıf beyi vali Kâzum paşayı, sa bik mutemet Salih bey ile daha bazı zevatı müdafaa şahidi. gös- termişler. Bugünkü celsede maznunlar müdafaa şahitlerinin istimaıdan sarfınazar ettiklerini ve derbal müdafaalarını yapacaklarını söy- lemişlerdir. Avukat Münir bey müdafaa sının. yasıhanede | bulunduğunu on beş dakika müsaade edilme: sini istedi. Heyeti hâkime mü dafaaları çarşamba günü dinli yeceğini söyliyerek muhakeme: nin devamını “o güne talik eyledi * . “ Son Posta ,, refikimizin İz mir muhabiri Adnan beyin Zey- nel Besim bey aleyhine ikame ettiği hakaret davasının rüyeti- ne asliye ceza mahkemesinde başlanmıştır. Müddei Adnan bey mahke- meye gelmemiş ve vekili Halit Tevfik bey de mühim bir iş zımnında bayındira gitmek mec- buriyetinde kaldığından muha- kemenin talikine dair bir istida göndermişti. Zeynel Besim bey bu celsede hazırdı. Reisin | suallerine | cevaben şimdilik hiçbir işle iştigal etme- diğini müddei gelmediğine göre davanın sukutu icap ettiğini söylemiştir. Müddei umumi müddeiye ye- niden © davetiye £ gönderilmesini istemiştir. İddia makamının ta- lebi kabul olunarak muhakeme- nin devamı on dokuz kânunu- niye bırakılmıştır, Mesul müdür: Rıza mevkuftur.