12 Ocak 1931 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

12 Ocak 1931 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

Emme Mekarada b bir Maliye. şubesi soyuldu.. 'Hizitbey tahsil şubesinin kösası ! filosuna mensup 40 gemici bir -itaatsızlık hareketinde. bulunmuş- kırılarak 2300 lira çalirimıştır İstanbul 11 (S.C) — Ankaradan bildirildiğine göre, bir mali- ye tahsil şubesinde cüretkârane bir hırsızlık yapılmıştır. Hızırbey) maliye tahsil şubesinin kasası bu sabah kırılmış olarak bulunmuş ve içindeki 2300 liranın çalındığı anlaşılmıştır. Sirkatın gece vak ti yapıldığı tahmin ediliyor. Şubenin bir odacısı ile bir memuru tahtı zandadırlar, Memur efendi bugünlerde evlenecekmiş. Para- ya ihtiyacı olduğu ve kasanın muhteviyatını aşırmıya karar ver-| diği zannolunuyor. Milli Takım Bir Futbolcunun İtirazı İstanbul 11 (S.C) — Galatasaray oyuncularından . Ulvi, Milli takımda çalıştırılmaması kararına şiddetle itiraz etmekte ve-Milli TTSYAN MİKROBU! Ingiliz filosuna da giriyor Londra — Dün Plimutta deveran eden bir şayiaya göre İngiliz lardır. Bilâhare öğrenildiğine hazarin Lucia tahtelbahir depo ge- misi mertebalından 42 kişi gemiden çıkarılarak tahtelhifz Plimut İ civarında" Devonport kışlasına sevkedilmişlerdir. Amirallık bu hususta bugün, bir tebliğ meşredeceğini bildir- miştir. Üssü bahri kumandam Amiral Brand, hâdisenin iddia edildiği gibi isyan mahiyetinde olmadığını ve üzerinde tahkikat yapılmakta olan bu hâdisenin mübaliğa edilmesi doğru olmıya- cağını, söylemiştir. BIRMANYA ISYANI İngilizleri endişeye düşüriyor Bombay — Birmanyada isyan hareketi endişe verici bir mik- yas almıştır. İngiltere bu seböple vâsi bir askeri hareket pilânı hazırlamıya mecbur olmuştur. Zirai kredilerin Tevsii için teşebbüsat İstanbul 11 (S.B) — Ziraat kongresinin ehemmiyetle | iştigal ettiği meselelerden biri de zirai kredilerin tevsiidir. Bu hususta ittihaz olunacak hükümetie nazarı dikkatına arzolunacaktır. Zira. at bankalarının zirai mahiyette kredilerini genişletmesi için esas. lı tedbirler alınması muhtemeldir. Krop ziraat alât fabrikası mü. 'dürü Ankaraya gitmiş olup, ziraat sergisinde tetkikatta bulun. nacak ve ihtiyacımız olan tipler hakgında nazarı dikkati celbe. decektir. Resmi bir dairede kasa hırsızları “Ankara 11 (S.C) — Ankara maliye; tahsil: şubelerinden birinin kasası kirilmak suretile iki bin küsur lira çalınmıştır. Bu! cüret. kârane sirkat hâdisesi kakkında takkikat: yapılmaktadır. Hırsız. lar ehemmiyetle taharri olunuyor. Gülcemal Artık sefer ya- pamiyacak İstanbul 11 (S.C ) — Gülce İmal vapurunun Hora feneri önün. İde geçirdiği kazadan sonra sefi- nede yeniden fenni muayeneler Tayyare piyangosu İstanbul 11 (S.C) — Tayya- re piyangosunyn keşidesine bu gün saat 1 buçukta başlanacak) ve keşide saat dörde kadar de-| vam edecektir. Sanayi sergisi « mahallerden irtica takımın lâzım olduğu gibi teşkil olunmadığını iddia etmektedir. — a m Dogru mu acaba? Karadeniz Rus filosunda bir isyan . çıkmış!.. Atina — Karadeniz Rus fi- Josunda iren zuhur eden ve şiddetli bir silâtı meçhul kalan isyan hare- keti hakkında Atinaya gelen yol- “ular atideki malâmatı vermiş- lerdir: 16 kânunuevvelde givastopol limanından müfarakat eden Pro- finteru zırhlısında çok © vahim bir isyan hareketi çıkmıştı. Zırh hı limana girerken, hafi polis töşkilâtma mensup iki memur, ihtilâl aleyhinde © propaganda #öhmetile aleyhinde adli tahki kat açılmış olan Milyukin ismin- de bir zabit namzetini tevkife teşebblis ettiler, Geminin mürettebatı bu tev- kife muhalefet ettiler, polislerin vazifesini teshil etmek isteyen sa tlerle mürettebat arasında müthiş bir ihtilâf çıktı, Telsiz telgrafla imdat tale msör hasebile taf-ledildi ve Brofinteru zırhlısı ço de hakiki bir. disiplin iletillası ile ihata edildi. Temas zıhlı o taifesinin o mukavemetini kırmak © için bir kravüzör bir torpido muhribi iki tahtelbahir ve doküz mayen gemisinin mü- dahelesi icap etti. Profinteru mürettebatı teslim | olmazdan evel zırhlının makina- larını bozdu ve istimal edilmez bir hale getirdi, Bütün tayfalar hemen tevkit| olundu. Müstacelen inikat eden) divanı harbının infaz edilerek 22 gemici kurşuna | dizildi. Tayfadan bir çoğu ağır hapis. cezalarına mahküm oldu. Y.A. — Bu haber çok büyük bir ihtiyat kaydile kabul olun- malıdır. hükmü derhal yaralanmış” ve 117 detli olduğur zannediliyor. Ajans haberleri, Almanyada menedilmiz olan « Garpte birşey yok!,, filminin Avusturyada da menedildiğini > bildiriyor. Buna İtekaddüm eden hâdiseler hak- İkinda Viyanadan şu malâmat verilmektedi Viyana — Viyanada Sosya- İlistlere ait olan “Apolla, tiya rosunda “ Garpta bir şey yokl.,, filminin gösterilmesi şiddetli nü- İmayişlere sebep olmuştur. Filim, akşam mutat olan tem- silden sonra gösterilecekt liyetperverler bundan bili kafile halinde birinci İgeldiler ve gıkarlarken dört seahisa Mürtecilerin muhakemesi başlıyor İddianame hâzırlanıyor - Akhisar tahkikatı İstan- buldan gönderilen mevkufların isticva'ları: Menemen “divanıharbının bir iki güne kadar muhakemelere başlıyacağı haberi teyit olunu- yor. Koblay mektebi binası diz vanıharbın içtimaları için ihtiya: en muvafık bir surette tanzim olunmuştur. Divamharp ittihaz olunan büyük salonda samiin mevkileri | tefrik edilmediğine göre saminin muhakemat saf- hatını takip edemiyeceklari an- lağılmaktadır. Müddeiumumi beyler divani # harp sbiiheinda -çalişiyorlari “Diz yanı. harp reisi - Mustafa paşa hazretleri de; tekemmül eden tahkikat dosyalarını tetkik et- mektedirler. Ağlebi ihtimale gö- re muhakemenin ilk safhası ola- rak Menemende hainane irtica sülkastını yapanlar muhakeme edileceklerdir. Altı hainden sağ olarak yakalanmış bulunan çü anlı şerirle bunların yatakları muhakeme edileceklerdir. İkinci safhada irtica teşebbtisünün büşı sayılan şeyh Esat ve kendisine peyrev olanlar muhakeme oluna- caklardır. Yeni tevkifat Menemene © muhtelif ile alâkadar olarak sekiz hoca getirilmiştir. Menemenin mübtelif köylerinde mütemüdiyen * taharriyat | yapıl- makta esliha müsadere edilmek” tedir. Tahkikat devam ediyor: Örfi dıvanı harpta dün mu: Dün zar olunuyordu. Tahkikatın ik- mal edilmemiş olması yüzünden dün muhakeme başlamadı. Ma- mafi bugün tahkikat ikmal edi- lirse yarın muhakemelerin baş. İaması çok muhtemeldir. Alçakça cinayetin vuku bul- duğu gün mürtecilere O yardım etmekle maznun bulunanlardan ireççi İbrahim, Giritli İsmail, Süleyman, Kunduracı Kâmil ve Saffet hoca ile dama di ve daha bazi kimseler istic- vap edildikten sonra haklarında tevkif müzekkereleri kesilmiştir. İrtica hâdisesini alkışlamakla maznun olanların dâ isticvapları yapılmıştır. Vaktile bu suçtan dolayı tutulup serbes bırakılan lardan bazılarının yeniden ifade- lerine müracaat olunmuştur. Akhisar tevkifatı: Akhisar, 11 (8.C ) — Gizli olarak tekke işletmekle ve ka- nuna aykırı hareket etmekle maznun Akhisarın Kömürcü kö- yü halkından şeyh Sadık efendi ile müritleri hakkında müstan- tiklikçe yapılmakta olan tahki- kat bitmiştir. - Bunların Mene- mene sevkleri takarrür etmiştir. Bunlardan başka kazada mev- kuf kimse kalmamaktadır. © Kırkağaç tevkifatı Kırkağaç 11 (S.C) — Mene- men irtica hâdisesile alâkadar olarak gizli tekke ve tarikat hayatını ikame edenler hakkında üncü, hakemelerin başlanmasına inti- burada da takibat ve tahkikat yapılmakradır. Perşembe günü görülen ti zum, üzerine Salih oğlu hacı ha- fız biraderlerle (Bülbül Hoca tevkif edilmişlerdir. Üç mevku: fun ilk isticvapları burada “ya- pılmıştır. Haklarında tânzim edi- len tahkikat evrakile birlikte Menemehe sevkedildiler. Zabita tekke — ve tarikat © mensupları hakkında: ehemmiyetle tahkikat ta bulunmaktadır. Menemende İrtica hâdisesinde alâl olarak İstanbulda tevkif © Hafız Aziz ve Hafiz Nuh ismin- deki iki kişi dün limanımıza ge- lön 'seyrisefain idaresinin İnebo- lu vapurile İzmire getirilmişi Bu. iki Hafız jandarma © muha- fazasında Menemene sevkedi- lecektir. ar Tahkikat raporu İnkilâp şehidi Koplayın yara- larının ve kesik başının vaziyeti hakkındaki raporun bir sureti Adliye vekâleti tarafından şeh- rimiz müddelumumiliğinden is- tenmiştir. Menemende tahkikat evrakı meyaninda bulunan bu raporun bir suretinin derhal kartılması için Menemende alâ- kadar Adliye makamına telgraf çekilmiştir. Rrporun bir sureti derhal vekâlete gönderilecektir. iddianame tanzimi Menemende bulunmakta olan örfi divanıharp müddejumumisi Hidayet bey tahkikatı hitam bu- lan irtica vakası fail ve mazmun- Karışıklıkların Komünist propagandasından ileri geldi diliyor. İsyan neticesinde şimdiye kadar 300 âsi öldürülmüş, 200 esir alınmıştır Komünist Britanyada ve Fransız Hindiçinisinin mücavir arazasinde çok şid- ( Garnta bir şey yok! ) Filmi Avusturyada da hâdi- selere sebebiyet verdi >İsürü mucip olmuştur. zanne- propagandasının rafa göz. yaşartıcı bombalar bi- raktılar, Bu sebeple, Kemarkin meş- hür'öserinden çekilen filmin da- vetlilere gösterilmesi saat 21 bu- çuktan evvel başlayamadı. Filim gösterilirken, 'milliyet- perverler tiyatro etrafında te sis edilen | polis kordonunu kırmağa çalıştılar; fakat polisler sopalarını istimal ederek nüma- yişçileri — dağıttılar, Bunlar iş mahallesinde birçok mağazaların camların kirdılar, Otuz kişi tev- kif edildi, üç polis ve bir çok imayişçi mecruh düşmüşlerd Hint Müslümanları Bir reisin vefatı Londra — Yı masa konferansına İştirak eden Müs- lüman murahhaslarından Mevla- na Mehmet Ali uzun bir hasta- lık neticesinde pazar günü Lon- drada vefat etmiştir. 1878 sene- sinde doğmuş olan mumaileyh İngilterede tahsil etmişti. Hindis- tanda Müslüman cemiyetini tesis etti. Harp esnasında şüpheli has meyanında bir üsera karar- gâhina gönderildi. 1921 senesi de kardeşi * Şevket . Ali iile iki sene ağır hapse mahküm oldu. Uzun “müddet: Hint milliyetper- verlerinin reisi Gandi ile teşriki mesai etmiş ve bilâahere ondan ayrılmıştır. Bombay — Mehmet Alinin Londrada vefatı büyük bir tees- Mehmet Ali Hint milliyetperver * muhafi- linde — ve islâm âleminde çok meşhur bir şahsiyeti. Cenazesi Hindistana naklolunacaktır. Yüz bin amele işleten 50 fabarika ile bütün mağazalar bugün “matem makamında seddedilmiştir. Bombay — Müslümanlardan mürekkep bir kafile tramvaylar ve otobüslari » taşa tutmuş ve münakalât inkıtaâ © uğramıştır. Sokaklarda devriyeler © dolaş- maktadır. MİMLALA RL PL LR KLAN GEZ ları hakkındaki iddianameyi tan- Zime, başlamıştır. İddianamede suçun mahiyeti tasrih edilecek ve fajllerle maz- Londra 11 (A.A) — Velihat yapılmıştır. Verilen rapora göre vapur masrafını". korumıyacak derecede kömü. yaktığı. cihetle artık sefer yapamıyacaktır. Bu #retle iskartaya çıkarılan bu gemi için geçen seneler zarfında sarfolunan paralar. havaya git mis oluyor. Kadastro Kanunu Encümen tetkik ediyor Yeni kadastro kanunu jesinin bütçe encümeninde mü Sakerekinö Balamir” E wendeki;bu öfzakeratın yakın. da ikmal edilerek projenin he- yeti umumiyeye © sevkedileceği beklenmekledir. Kanun büyük bir ihtimalle bu seneki meclisten çıkarılacak ve yazın tatbikine başlanacaktır. Mantarcılıkla 200 lirasını ağırdı Sökeden İzmire gele Dramalı Balil efendi, Kemer istasyonun dan geçerken meçhul bir şahıs yanına sokülarak 200 lirasını mantarcılık suretile aşırmıştır. Halil efendi hemen zabitana ha- ber verdiğinden bu yankesici dilmektedir. prens Dö Gal Mart bidayetinde Boenosayreste — açılacak © olan Britanya sanayi sergisinin küşat merasimine riyaset etmek için yakında -Arjantine hareket ede- cektir. Prens cenubi Amerikada kendi tayyaresile bir takım uçüş- lar yapacaktır. Mısırda istipdat Kahire 11 (A.A) — Liberal fırkası liderlerinden sabık Baş- vekil Muhammet paşa Mahmut söylediği bir nutukta yeni kanı nu esasiye müsteniden teşekkül edecek bir Parlemento hiç bir mürakabeye tabi tutulmıyacak ve adeta bir parlemento teşkilatın- dan ibaret olacaktır. İşte bunun içindirki Sıtkı paşanın nazırları gelecek intihabata iştirak ey- lemek istememektedirler. Şimdi- ki keyfi ve müstebit idare al- tında Sıtkı paşa halk kütlesi ta- rafından İngiltere ile akdedile- cek ve her hangi bir muahede- ye ilk önce liberaller muhalefet edeceklerdir. pro- lesul mü “ H. Lâmi NasınrııZı dörtgü nde - yok eder Kutusu 40 kuruştur Kemal Kâmil Beyin şahtiyetı maneyiyesini taşıyan bu gahere İzmirden başka İstanbul, Suriye, Mısırda da şöhret bulmaktadır. Toptan alanlara iskontosu yardır. Zühre rakısı Bütün trakı- lara faktr. nunların tecziyeleri Bakkındaki kanın maddesi zikrolunacaktır. 18-16 (468) b