16 Mayıs 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

16 Mayıs 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

No. 1709—24 nümalandırılmak- tadır ki bu-şekil sermayenin ban- kada (o hıfzından daha faideli ve daha ameli görül- müştür. Büyuk Tay- yare (piyangosu her tertipte bir plâna tabi olarak muamele görmek- tedir. Kaydetmek lâzımdır ki piyan- golara karşı iti- madı Zail olan halkimızım iti- madını tekrar ka- zanabilmek mu- vaffakiyeti bu plânlar sayesindedir. Bir piyango plânı vücude getirmek zanne- dildiği kadar kolay değildir. Bilhassa Türk 'Tayyare piyangosunun dünyanın en Zengin piyangosu olması zarureti vardır. Planlar bütün dünya piyangolarının planları tetkik edilerek vücude getirilir. Her tertibin planı bir evvelki tertipten alı- nan tecrübelerle halkı daha ziyade terfih edecek şekilde tadil olunur ve zenginleştirilir. Geceli, gündüzlü tam altı ay devam eden bir mesai neticesinde vücude getirilen bu'plan- larda yegâne gaye piyangoya iştirak eden «600» bin kişinin muhtelif keşidelerde az çok bir şey kazanmasını temin etmektedir. Türk Tayyare Piyangosunun ilk başlingıcı olan birinci tertip planı «9» ayda on 'keşideyi ihtiva (Oo etmekte idi. oOBu planda birinci keşidede «15» bin liralık bir ikramiye ile «90» bin Jiralık bir mukâfatvardı. Bu miktar her ke şidede artıyori ve nihayet oonuncu keşidede en büyük ikramiye 150 bin liraya baliğ olu- yor, biri «60», diğeri «50» bin liralık iki büyük ikramiyeyi daha ihtiva ediyordu. PİYANGO TESELLÜM VE EVRAK SERVİSİ PİYANGO KONTROL SERVİSİ UYANIŞ 383 On keşidede 176200 kisiye ikramiye «162.400» kişiye 30 liradan amor- ti, 162.400kişiye de «75» liradan amorti isabet edi- yordu. Bunlardan başka ayrica 400 bin Jiralık bir teselli mükâfatıda vardı. Her'numa- ra hurufu heca si- rasiyle on parçaya inkisam “ediyor, icabında ayrı ayrı on şahs bir nn- maraya tasahüp edebiliyordu . Bu zengin plan bir çok müşkülata rağmen büyük bir muvaffakiyetle tatbik edilmiş halkın teveccüh ve'itimadına mazhar olmuştu, İkinci tertibin ihzarı bir çok tetkikat ile bu ön keşidelik tertipten alınan tecrübenin neticesidir. Birinci tertipte keşidelerin on ay devam etmesi halkta haklı bir sabırsızlık tevlit etmişti. İkinci planda bu nazarı dikkate alındı ye plan altı ayda altı keşide esasiyle tanzim olundu. Birinci tertipte büyük ikramiyeler az, küçük ikramiyeler çoktu. İsabet kazananlar büyük bir menfaat temin edemiyorlardı. İkinci tertipte de daha zengin bir plân yapıldı. Bu planda büyük ikramiyelerin miktarı asgarisi < 40 » bin Jira- dan başlıyor, « 300 » bin liraya kadar çıkıyor- du ayrıca plan aynı nispet dahilinde yükselen <200» bin liralık bir mükâfatı da ihtiva ediyordu. Bu planın bir se- ne müddetle tat- biki kararlaştı . Yani üçüncü ter- tip için ayrı bir plân yapılmadı ve bır sene zarfında bu plân sayesinde «20» kişi otuzar bin; «90» kişi de *20» şer bin lira kazandılar. Yani ? 04 ayyarePiyango- su bir senede memlekette «40»