16 Mayıs 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

16 Mayıs 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No.1709—24 UYANIŞ can evi de, alış ve- riş müessiselerinin hesap ve kitabındaki düzgünlük ve teknik kuruluşudur. Bir ü- çüncü cihet hesap ve kitabın, teknik ku- ruluşun hiç arkası kesilmez bir kont- rol altında yürütül- mesidir. İktisat ve ticaret hayatına yeni girdi- gimiz için yalnız bir miye kazananlar düşünüşe kapılıp makinenin alımını yapıyoruz. Bir fabrikaya makine almak ve kurmak nihayet para mes'elesidir. Para bulunur. Makine alınır... Lâkin bir makine teknik görüşü oimiyanların, intizama alışmi- yanların elinde işliyemez. Onun için çekinmeden söylü- yorum ki bence makine almak ve kurmak büyük bir iş değildir; alınan makineyi güzel işletip ondan azami kârı ve iradı 'çıkarmak ve bu çıkarışta devam etmektir ki en büyük alkışa değer. Kezalik meselâ bir tayyare Gemi iniink veya bir j On para deyip geçme.. Tayyare Cemiyetine ver. Damlaya damlaya göl olur. Gg Vr OD 9 YI piyango idaresi açmak zor değildir; işin can alacak yeri o cemiyeti yaşatmak ve piyango idaresini düzgün yolda her zaman kontrol olunur, defterleriyle, herkesin alacağını vereeceğini açık gösterir hesaplarla yürütebilmektedir. İşte bir tacir ve hesapçı bakışiyle Tayyare cemiyetini ve onun çalışkan yavrusu olan piyango idaresini' beğe- niyorum ve takdir ediyorum. Eğer türk müessiseleriyle Türkün alış veriş âlemine giren heveslileri piyango idaresinde muvaffak eden muntazam çalışma yolunda, düzgün hesap tutmakta, doğru istatistik yü- rütmekte, günü gününe muhabere 48444 Üsküdarda İhsaniyede : a 300000 piyade (© kaymakamı yapmakta giderlerse mutlaka kârlı “Ay Bakir Bey ketiniği yola girmiş olurlar. Ve bu dediğim (Fatma Feride Hanım. şartlarla pişmiş olan idare adamları yetiştikten sonradır ki Türkün iktisadi hayatı daha feyizli olacaktır. Havada seyahattan ve onun bendeki eski hatırala- rından bahsederek başladığım makaleyi milletimizin en çok mühtaç olduğu iktisatçılık ve ticarette ihtisas bah- sine naklettim. Buna şaşmayınız.. Çünki bu gün insan- liğın ve yaşamanın can damarı iktisat olmuştur. İktisat ise ancak ilim, intizam, sebat ve devam, namusluluk ve daimi kontrol ile yükselebilir; iktisat alemini teşkil — Devamı (374) üncü sahifededir — Aşçı Niyazi efendi Aşçı Yunus efendi Aşçı Osman efendi Bolulu aşçı Ahmet i Tayyare Piya üçüncü tertip altıncı keşidesinde 25939 numaralı biletle üç yüz bin lira ikra- Tekirdağ rüsümat müha-' Adanada terzi Mustafa Et. Salim Ef. Tertip (o Keşide 2049 52,635 — 100,000 4 6 100000 Dördüncü tertip piyangonun altıncı keşidesin- de yüz bin liradan on bin lira kazanan Laditte ma- nifatura tüccarından Halim oğlu Mehmet Şükrü ve kahveci oğlu Ahmet Hamdi Beyler. Zarada Celal mahtumu Beykozda kundura fabri- aldığı ikra- kasında Mustafa Ef. miye tam on bin iradi Tertip (Keşide 19709 Tertip (oKeşide (19709 2 6 100000 2 6 100000