22 Ocak 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

22 Ocak 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

o Ne. 1797—112 — . SERVETİFÜNUN 125 Sevgi dansı «Oskar Ştravs,, ın opereti «sevgi dns, bir müddet evvel «Rleopatranın iioileri- ismindeki operetitden yeri Oskar Ştravsm tath, hülya verici müsikili güzel bir öpere- tidir. Metin, heopold Jakobsen ve İaynıs lim gündür. İlk defa 1924 senesinde Berlinde «Alman san'atkürlinre tiyatrosunda daa Vuk'a Amerikada cereyan eder, Nevyorkta Harri Standiş isminde bir müeii vardır, emil. işlerile müş- gul olan Ii genç, yakışıklı, sinde erkek, gemileri daha mükemmel şekle getirecek bazı şeyler diişün- müş, eşisii projeler hazırlamıştır. Bunların tatbiki, hem başkalarına faydah olacak, hem kendisine gere ve servel, getirecektir. Harri, sKurberland» kaberesinde, oldukca tanım: miş, ve hayli güzel bir varyete dansözü olan Ellen Gleyn isminde bir. dansözle tanışır, Onu Sever ve nihayet kendisine sevgisinden baliseder, Dunsüz, beraber yasımak teklifini reddeder, Bunun üzerine teklir, daha ciddi, daha resimi bir ii tekrarlanır, Tesivağ teklifi. Kadın, bunu da şuh bir kahkahayla karşılar. Ancak, biraz düşününce, be “teklifi kabule karar verir. O da bu genci sevmiştir, onun tesiri altındadır. Ve hayatta adımlarım kuvvetli esle bir- likte atmak, faydalı da olacaktır. Evleneceklerdir. Diğer taraftan, Kasım B. isminde bir Türk, dam- gözle alâkadar olmaktadır. Bu, şık, kibur bir adam- sır. Güzel kadınları temayülü, derindir. Dansözün Harri ile nişanılanmasından sonra temayülü azalmaz, bilâkis artar. Bu aralık, Hartinin projelerini tespit Glen dosye eline geçer Hartinin izahatımı dinle- mek üzere, mühtelii hükümetlerin omüralıkhasları, mütehassisları, mücidin gemisinde toplanırlar. Fakat, projeler ortada voktur. Hayri, izabat veremez, herkes dudak büker gemiyi terkeder. Hüarri, nişanlısının bunları yokettiğimlen şiiphele- tir. O, bu şüphede iken, Kasim JB, dansöze küğt. ların kendisinde bulunduğum unlatır. Eğer bir gece odasına gelir, kendisini ziyaret ederse, bunlur alp migarhsına götürebilecektir. Dansöz, tereddui eder, lâkin bir ziyaretle nişanliaanı müşkül vaziyetten kur tarmakla fena bir hareketle bulunmuş olmayacağı Künaatile Kasın B. in davetini kabul eder, Tesadüf, aleyhine bir vaziyet ihdas oder, bu ziyn- ret snasında, görülür. Harri, projelerini tekrar eline göçirmiş olmasını sevinmez, bunlara mukabil sevdiği kadın kaybettiğine, onun kendisine ihanet ettiğine sahip olur: Bir ki huzırlatır, dansöze karaya çık: masını söyler. Kasım B., aradan çekilir, Üçüncü dn viskisini vazolar ve kokkalar içerisinde saklıyan Nevyork Liman kömiserinin düi vesinde karşılaşırlar, anlaşırlar, Aradaki anlaşama mazlik bertaraf olunca, devamlı saadet başlar, dudak dudağa kalırlar. Fantezi: Kar, kedi ve ben Sobada ateşin kor döktüğü an... Yumuşak minderde Minderden yumuşak kedi Kımıldandı. Korun son alev £ gözlerinde yandı, Kedi gerindi, kedi yalandı, Alaca hali serili verde... Geveyarısını dört sayt geçiyor, Marardi kör, Kül yiğini belirirken üstünde benek benek, Kalktım ilrpererek, Disarda kur... Dinmiş, fakat yerde ia hali var! Uzakta, bit haykıran. Kedi, kulak kıpınlatıp kapıya baktı. Camdan parıl parıl bir buz kirintıs aklı, Uzakta, miyavlıyan... Kedinin kapıda trmıkları; Sarı Gözlerinde şimdi sobâdan vürmıyan Alev parıltılar... Açımen kapıyı kuyruk kaldırıp cikti kedi. Merdivende bekledi, İleri, geri geriniş, Sonu palar, pıtır İniş... Sobada karardı kor. Dişarda kediler miyavlıyor; Birer, birer, Karda izler, Bırakarak Ni kodiler... Ve ben icerdey issiz Kar tştinde karaltıları, Aşağı, vukuf Dolaşirken onlar, gölgem yokoldu duvarda, Karanlık! Aydınlık. Ay ibi aydınlık olan dişarda Kedi pot, pol yatağına siretken, ben de girdim içerde kar gibi yalağa, Yalnız; Ondan farkım? Yalnız! Mehmet Selim