5 Mart 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

5 Mart 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

Mam, Vinsten Çörçil d“ meşhur âdamların. yüzlerinin kalibi, alcı ile alımı. Bunda hir fevkalâdelik yoktur, Artık basit bir iş mahiyetindedir. Son zamanlarda Berlin'in meşhur heykeltrasların- dan Pâvl Haman, yaşayan İnşanların yüzlerinin kalıbını gok muvaffak bir tarzda almak çaresini. bul- ryuştur, Öyle ki bunlar hakiki bir insan yüzü gibi görünmektedir. Yüzün cizgileri, ifadesi o kadar aslına mutabık halde alınmaktadır. Canlı bir adamın yüzünün kalıbı saat zarfında alınabiliyor, Bunun için yüzünün kalibi alınan kimse, üç çeyrek saat hiç kıpırdamadan otu- racak, sabir ve tahammül gösterecektir. Kendisine mahsus bir usulde yüzlerin kalıbını alan heykeltraş Pavi Haman, bu iş esiasında İngilizlerin taş gibi hiç kımıldamadan durduklarından ve kendi kolaylaştırdıklarından memnüniyetle bahsediyor. Ber- linli heykeltraş, canlı insanların yüz kalıpların hususi bir madde ile almaktadır. Bu yüzü kat'iyen tahriş etmediği gibi bilâkis temns deri üzörinde hos bir tesir bırakmakta, binacnaleyl üç çeyreklik anbrın azabını bir dereceye kadar azaltmaktadır. Bu yeni tarzda cürlı ipsan pörirelerinin besbiti açilan bir sergide yapılan üç çeyrek işimi neticesinde, Londrada tetkikat, bunların hakiki daha sadık olduğunu meydana bu neticaye varmıştır. Hutta bir heykotruşın karşı» sındaki modele. baka, baka vücüde getireceği hey- kelden daha faâzin hakiki vaziyete Ve bu vaziyete bir (otoğrültan çıkarmış, görenler, andık. kalıplara . bakılarak gok tabii ifadeli heykeller de yapılmaktadır. Birçok (meşhur adamlar, heykeliraşa yüzlerinin kalıbını aldırmüşlardır. Bu arada film artisti Konrat Vayt, romancı. Aldus Hüksley, edip ve diplomat Harold Nikolson, Madam Vinston Çörçil, heykeltraş Rena Sintenis; İngiliz saltanat hanedanının resti Sör Con Baveri, Dük Vellingtonun torunu Lord Vellesley varır. Lord Vellesley, sedadımın şamanında mevcut olması kendiği için pek arzu edilir bir şey İva usulün UYANIŞ No. 1803—118 CANLI İNSAN YÜZLERİNİN KALIBI ——— Heykeltraş Pavl Haman'ın yüz kalıplarını almaktaki usulü büyük alâka uyandırdı çlinkü kendisinin önlürmu aücak ölüm kalıplarına malik olduğunu, olduğunu, döşeğinde alinmiş yüz bunların da hakiki yüz ifadesinin değil, ölüm halinin işmizazını gösterdiklerini söylemiştir. Heykeltraş Paul Hamanın yeni uşulü, her tarafta büyük alâka uyandırmaktadır. Heykeltraş Pavl Haman, çalışması esnasında, yetmiş altı yaşında bulunan Sör Coü Lüve- rinin gösterdiği tahammülden çok takdirle balisediyor. üç ceyrek sanat hiç Tessa « Bu zat, yaşlılığına rüğmen kıpırdamadan bir heykel gibi durdu, Ve işim bittik. ten sonra, bu vaziyete durmaktan gıkıldığını söyler medi, Bilâkis yüzünün kalıbını bir an evvel görmek arzusunu izhar etti » diyor. heykeltraş, yüzlerinin kimselere de Bu sözden anlaşılıyor ki kalıbı alımrken canları sıkılan bazı tosadül etmistir! Konrat Vayt