6 Ekim 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

6 Ekim 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No. 2198—513 UYANIŞ 48 senelik Servetifünun Bugün Servetifünun kırk seki- zinci yılını bitirip kırk dokuzuncu yaşına basmış bulunuyor. Matbuat hayatımızde bir eşine tesadüf edi- lemiyen bu mecmuanın memleket kültür âlemine yapmış olduğu bü. yük hizmetleri kaydederken onun parlak mazişinden de bahsetmemek kabil olamıyor. Servetifünun, kırk sekiz yıl önce, edebiyat âleminde kendine bir çığır açmış, ve bu çığırı kırk sekiz yıl gibi dile kolay, haddi zatında obaşarılmasi çok müşkül olan vaziyetler içerisinde dahi azim ve sebatla temadi ettirmiye muvaffak olmuştur. İşte bu müşkül durumlar içerisinde Servetifünun Türk edebiyatının iftiharla anacağı şahsiyetler içerisinde bir kişiyi ye- tiştirmiştir ki o da Tevfik Fikrettir, Milli duygularile kaleme sarılan Fikret yazmış olduğu eserlerile san'atinin en üstün noktasına ulaş- mıştır. Onun edebi hayatında ye- gâne ideali, memleket olmuş ve yazdığı ber satırda ağlamış, inle- miş ve sızlamışur. Netekim onun milliyet duygularının yüksekliğini bugün bize isbateden eserlerinden biri de Sisidir. Parmaklarında her kalemi sikışında gözlerinde tüten yurdun her köşesi olmuştur. Lâkin ne kadar yazıktır ki, onun feryad ve figanını zamanında Servetifü: nundan başka hiç kimse anlıya- mamıştır. Ve bunu yavaş yavaş anlamıyanlara anlatan gene (Jer- vetifünun olmuştur. İşte, bu, Ser- veti fünunun memleket kültür âlemine yapmış olduğu en büyük hizmettir. Fikret, ağlayış, inleyiş ve sızlayışına aldırılmadığını gör. müş ve bu o zamanki karşılastığı haksızlikları da içine toplıyarak birinci kederine ilâve etmiştir. Bunlar içini kemirerek geçmesi gayri mümkün olan birer yara halini almış ve o, bu yaranın ver- diği ıstırabla Aşiyanına kapanarak son günlerine, te ölümün kendini çelik kolları arasına sarana kadar bir mahbus gibi oturmuş ve bir gün de bir hiçmiş gibi göçüp gitmiştir. BİR TARİH İ Bu sâyıile, kırk sekiz yılını ya rılıyan mecmuamız, ayni zamanda Türk edebiystının yarım asırlık başlı başına bir tarihidir. Bugüne kadar hiç bir gazete ve meomuaya nasib olmıyan bu bahtiyarlık, sayısız, ve kabarık se yıfaları içinde, hiç bir zaman unu- tulmıyacak isimler taşıdığı gibi, edebiyatımızda yepyeni bir devir açışı itibarile, pek büyük ve epsiz kıymetinin ebedi sahibidir. Bu binlerce sayı- falar içinde, bir güneş gibi parıldıyan, tek bir isim var ki, dünden bugüne, bugünden ya- rına, hâlâ ayni kudret ve hattâ artan bir kiy- metle akıp gitmektedir. «Tevfik Fikret» Onu, şu birikmiş yılların her dönümünde olduğu gibi, ve belki daha fazla ürpererek hâtırlamamak, takdisle anmamak, huşü içinde düşünmemek imkânların dışındadır. Biz ki; onun boş bıraktığı sayıfalar üzerine, tıbkı onun gibi, ide alist san'atımızın bütün verimlerini bırakıyoruz. Bir zamanlar; Onun ve arkadaşlarının san'at ve ideal düşüncelerini yayıhak için uğraşıp, didindikleri bir gazetenin etrafında, bugün bulügüiğu: muz arkadaşlarla, biz ayni gayeyi, âyni iddiayı taşıyoruz, Yâni, bütün madde: kavgasından, menfaat kaygusundan, arzusundan uzak; yalnızca san'at dövamızı büyültmek için şıyoruz. Biz eyni şamanda bunun için de öğünebiliriz. Bugün aramızda Fikret yok. Ve belki, bugün için ahldiiindea, kültüründe, kiymetinde fikreti bulabileceğimiz bir arkadaşımı de yok; Gavsi Helid Ozansoy —Devamı 316ıncı sayıfada— Ali Kemali Meram a Mama Fikreti, Servetifinun yaşatarak bugünkü nesle tanıfmıya muvaffak olmuş, ve bugünkü nesilde büyük şaire lâyık olduğu saygıyı göster- miye başlamıştır. Rahmetli Hbüz- ziyanın Bandırmada söylediği bir sözü vardır : Gençlik bir konca güldür amma, o ancak uful ve siyaından sonra takdir edilir. Ne kadar doğru bir söz!. Tevfik Fikret de Grvetitünundn çalışırken bir güzel konca güldü. Fakat onu zamanının haksızlıktan zevk âlan insanları kutlamayı skıl- larına bile getirmediler, Ancak, o göçtükten sonra, bıraktığı boşluğu ğe sonra büyüklüğünü tak- ir azmile devam ediyorldi, Bay Ahmed İhsane işin oferagatinefsin en baligişi gösteren yazıcı ve işgilerime sağlik; ve esenliğin yıllar süreeinot. deki sibleri olmadını dilemek elimizden ne gelir? Koırkdokuzuneu “Şılıms batan Bep vetifününs, bugünün gençleri de memleket duyguları Fikret kadat yüksek birer kalem sahibi olmâk fünunun bu gengleri de bir çok meşhur şahsiyetleri arasına bab maktan geri kalmıyacağı da pekı tabildir. Bervetifünunan bu 7 doldurma bayramına cani göbüin den iştirak ederken, onun gşüeğsisi ve yejemloli