6 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene #1 — No, 7175 — Fiati her yerde ama 5 kuruş PERŞEMBE 6 Teşrinievvel 1938 Telefon: Başmuharrir; e 7 Macaristan iki şehrin hemen işgalini istiyor 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 B. Benes istifa etti Bazı Çek gazeteleri Çekoslovakyanın M. Cemiyetinden çekilmesini istiyor Berlinde toplanan komisyonda mühim ihtilâflar çıktı. Almanlar ısrar ediyorlar Prag 5 (A.A.) — B. Beneş İstifa et- miştir, İstifa, general Syrovy tara-, İmdan radyoda verilen bir nutukla halka tebliğ edilmiştir. Prag 5 (A.A.) B. Beneş bu ak. şam -İstilasından sonra radyoda bir nutuk vermiştir, B. Beneş, Münih anlaşması üzeri. he istifa etmek istemişsede bunu daha müstakar bir hükümetin teşki. linden sonraya talik ettiğini kaydet. miştir, «Harpten sonra kurulan bütün Avrupa müvazene sistemi gittikçe za yıflamış ve son üç yıl zarfında Çekos- lovakya ve dostları zararına olarak esaslı bir surette değişikliğe uğramuş- tı, Hadiseler görülmemiş bir çabuk. Yukla biribirini takib etti. Nasyona- Mistler meselesinde tavizlerin en son haddine kadar gittik. Fakat dış poli- tikanın inkişafı bizi hudutlarımızı korumaya mecbur eden vahim bir beynelmilel ihtilâfa müncer oldu. Bize zorla kabul ettirilen fedakârlık- lar haksızdır. Ben müfrit bir demok- ratım ve istifa etmekle iyi hareket ettiğimi zannediyorum. Çek devlet ve milletine yeni bir muhitte huzur ile işafını ve yeni vaziyele uymasını Çambörleyn Mussolini görüşmesi Üç Başvekilin yakında görüşmeleri ihtimalinden Londra 5 — Temin edildiğine güre B. Mussolini, İtalyan - İngiliz itilâfı- hun Büyük faşist meclisine önümüz- deki içtima: esnasında tebliğ edebilmek İçin derhal meriyete konması arzusu» nu Londraya bildirmiştir. Bu mesele, Hariciye Nazırı Kont Cianonun İngi- liz sefiri Lord Perth ile yaptığı mülâ- katta mevzuu bahsedilmiştir. Kont Ci. ano, bu mülükatta İtalyanın İspanya dan 10,090 gönüllü çektiğini ve bunla» rın İtalyaya avdet etmek için Kadiks 10 senelik plânı hazırlandı Yatak yekünu 17 bine varan 150 yerde yeniden hastaneler açılacak Ebe mektepleri, sıhhat enstitüleri, etüvler, mücadele heyetleri, sıhhi müzeler ve serom çifliği vücude getirilecek ve tesis olunacaktır Ankara 5 (Telefonla) — Sıhhat Ve- kâleti hükümetten aldığı salâhiyetle Su senelik bir plân hazırlamış ve bu | Plânla yurdun 150 muhtelif yerinde Yatak yekünu takriben 17 bine varan 150 kadar hastane ve bunlardan başka birçok ebe mektepleri, sıhhat ensti- tüleri, etüvler, mücadele heyetleri, sıh. hi müzeler ve serom çifliği vücude ge- tirecek ve tesis edecektir. 10 senede yapılacak bu işler şöyle hü. lâsa edilebilir; 21 vilâyette yeniden 50 şer yataklı hastane, 4 vilâyette 100 er yataklı has- şe t > ÖZ Si 4 i B. Eenes temin edecek bir yol aramak lâzım- dır. Yani eski dostları muhafaza ve yeni dostlar tedarik etmelidir, Çek- - Daladier - ? bahsediliyor limanında vapur beklediklerini bildir. miştir. | Öğrenildiğine göre İtalya, Fransa ile | tekrar anlaşma müzakerelerine başla- mak için 16 nisanda aktedilmiş olan İngiliz - İtalyan itilâfının meriyete ya- anı şart koyuyor. Anlaşmaya âleni bir işaret olmak üzere B. Çambörleynin B. Dalağier'nin B. Mussolini ile görüşme. leri bekleniyor. (Devamı 6 net sahifede) bir sağlık | | tane, 10 vilâyette 150-500 yataklı has. | tane, 25 kaza merkezinde sıhhat mer- kezleri, 2 yerde beheri 500 yataklı ve- rem hastanesi, 2 yerde beheri 500 ya- taklı verem sanatoryomu, 2 yerde 250 şer yataklı cerrahi verem sanatoryo- mu, 2 yerde 200 er yataklı yom, 30 vilâyette yeniden verem müca- dele dispanseri, 4 yerde beheri 500 ys taklı akıl hastalıkları hastanesi, İstan bulda 2000 yataklı merkezi akıl haş- tanesi, 16 yerde her biri 30.50 yataklı doğumevi, 5 yerde 250 şer yataklı, (Devamı 6 ncı sahilede) olacaktır. Bü- kültüre lerin milli bir devleti yük devletlerinkine müsavi malik bir millet olacağız. Tehlike altında olan Slovaklarla anlaşmaklığımız icab edecektir. Bu- gün artık şu veya bu taviz mevzuu bahis değildir. İhtiyaç kendini gös- terdiği yerde karşılıklı o tavizde bu- lunmak zaruretindeyiz. İlepinizin sağlam, salim birleşmiş ve cesur kal- manızı dilerim. Milletler Cemiyetinden çekilecek mi? Prag 5 (A.A.) — Bütün Çek komü- nist matbuatı, Çekoslovakyanın şim- diki harici siyasetinin değiştirilmesi lâzım geldiği noktasında müttefiktir. Narodni Novini gazetesi, Çeköslo- vakyanın Milletler Cemiyetinden çe- kilmesini tavsiye etmektedir. Venkov gazetesi, Çekoslovakyanm. komşuları ile anlaşması lâzım geldiğini kaydet- tikten sonra şöyle demektedir: «Halka hakikati olduğu gibi söyle melidir. Çek nasyonalizminde esaslı suretle tadilât yapmalıdır. Bu nasyo- halizmin prensibi bundan sonra dev- | lete bağlılığımız olmalıdır. Dewletin birçok sene daha sulha ihtiyacı var- dır. (Devamı 6. ncı sahifede) Vekiller Heyeti Dün Başvekilin evinde toplandı Ankara 5 (A.A.) — Vekiller Heyeti bugün Başvekil B. Celâl Bayarın evinde Celâl Bayar'ın riyasetinde top- lanmış ve harici ve dahili siyasetimiz hakkında müzakerelerde bulunmuş- tur, Toplantı geç vakte kadar devam etmiştir. Leh Hariciye Nazırı İngiliz ve. Fransız sefirlerini kabul etmemiş Londra 5 — Lehistan Hariciye Na- zırı B. Beck cumartesi günü İngiliz ve Fransız sefirlerini kabulden imtina et- miştir. Bu garip red, Londra ile Pa- riste pek elim bir intiba uyandırıyor. ——m——— — -. EDilkizsmtler: Pazarlıksızdaki | purüzleri düzeltmeli! Bir anlikacı dükkânmn sahibi müşterisine şöyle söyledi; — Biz de etiket koymağa mecbur tutulduk. - Fakaf meslektaşlarımız mallara kendi istedikleri gibi flat biç- filer. Bunda, yabancılara yapılacak satış nazarı İtibare alındı. Siz eşki miüşterimsiniz. - Etiketle 7 lira yüzl amma, haydi 5 verin... Tanımadıkla- | rmiz olursa böyle tenzilât yapamıyo- | ruz; sira yasak; cezası var! Bir ev babası da şöyle anlattı: — Uşağıma yufka - aldırıyordum; pazarlık bilmiyor, 20 kuruş veriyordu; yahut öyle söylüyordu. Ben kendim alıyordum, 15 kuruş veriyordum. Bir keresinde de tanıdığım komşu dük- kânct ile 12,5 a aldıritım ve «meğer kendim de pazarlık bilmiyomuşum!'u diye -düşünmüştüm. Şimdi etiket 20 yedir. Kendim de o kâdar veriyo- rum. Bu misalleri zikrederek, meselenin henüz halledilmemiş olduğunu, çok faaliyet göstermek lâzım giediğini arlatınak istiyoruz, i düler. İstanbul denizinin, sâkin, du- Istanbulun kurtuluşunun on beşinci yıldönümü Ne deitaötlar, ne toplar, ne mitralyözler İstanbulun imanına halel vermedi. Türk İstanbul beş sene bu kuyvetlerle mücadele etti, ve nihayet muradına erdi 15 sene evvel İstanbula giren Mehmetcikler Bir sonbahar sabahı idi. İşlerine gitmek için evlerinden çıkanlar, Mar- mara ufuklarında, duman ve köpük saçarak ilerliyen bir donanma gör- 13 Teşrinisani 1918 de başlıyan facla 16 mart 1920 de tamamlandı. Ancak, meşum bir 15 mart günü vardır ki bize bir yandan kanlı göz- yaşları döktürürken bir yandan da göğsümüzü gururla kabarttı. İstan- bulu işgal eden her türlü vesalle malik koca bir düşman ordusu, gün ışırken, Şehzadebaşında, her şeyden (Devamı 5 İnci sahifede) ru sularında, saffıharp nizamile ilerliyen bu korkunç donanma, eski bir-<ö Mart» tarihinde tatmin edii- miş bir hırsın kuyveti ve süratiyle Boğaziçi önüne geldi. l “Dr. Funk dün seldi, akşam Ankaraya gitti Nazır hararetle karşılandı ve ayni suretle teşyi edildi B. Funk'un ziyaretine aid iki enstantane: Yukarı soldan sağa doğru: Ba yan Üstündağ, bayan Funk, Berlin büyük elçimiz B. Hamdi Arpağ, B. Fank, B. Muhiddin stündağ, aşağıda B. Funk vilâyetten çıkıyor Alman İktisad Nazır: Dr. Funk refi. | kümet müşaviri B. Knote ve İktisad kasile birlikte dün sabah saat 10,22 de | Nezareti hususi kalem müdürü refakat Konvansiyonelle şehrimize gelmiştir. etmektedir. Dr. Funk'a İktisad Nezareti erkânın- dan yüksek müşavir B, Valter ile hü- (Devami 6 ncı sahifede) !