6 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Budapeşte 5 (A.A.) — Macar hükü- metinin 3 ilk teşrinde Praga tevdi et. tiği notada Macar « Çek müzakereleri- nin dostane bir hava içinde cereyan et- mesi için, Çekoslovak hükümetine aşağıdaki tedbirlerin alınmasını tek- ee eee er Macar kıtaları tarafından işgali. Macar hükümeti müzakerelere Ko- Varşeva 5 (A.A.) — Cleszyn Silezya- smını Polonya kıtaları tarafından iş- galine dair olan plân şu suretle tan- #im edilmiştir: Bugün Kıtalar Tizynief - Moste şi- meridifer hatırım gatbindeki araziyi. işgal edeceklerdir. 6 fk teşrinde işgal muvakkaten durdurulacaktır. Aşın yedisinde Dameslavile mıntukası, se- Kizinde Frystat ile Olza nehrinin şar- kı işgal edilöcek, dokuzunda harekât duracaktır. 10 ilk teşrinde Bil&diyice, Karvina, İzmir 5 (Telefonla) Alsancak istasyonundan Nazilliye hareket eden makinist BHekirin idâresindeki 1950 numarali marşandiz katarı Kizılçullü ile Gazlemir İstasyonlarr arasınd. bir kamyona çarpmıştır. Kamyon löko- motifin önünde 150 metre kadar sü- rüklenmiş ve parça parça olmuştur: Kamyon, Tariş Üzüm kurumuna aittir. Yaş üzüm nakliyatında kulla» nıliyordüu. Kamyonu: idare eden, ehli yetsiz şoför Rodüslu' Ahmeddir. Ah- med de parça parça olmuştur. Yapılan tahkikat sonunda; şı neti Fevkalâde komiser tayyare ile Londraya gitti Kudüs 6 — Vaziyet gittikçe ciddi- leşiyor. Pilistinde çeteler bütün tel- gan tellerini kesmişlerdir. İngiltere fevkalâde komiseri, vaziyet hakkında izahat vermek üzere, Londraya çâğ- ozılmış ve tayyare İle gitmiştir. Polonya kıtalarının işgal plânı tanzim edildi | Harekât ayın 7I inde üç mıntakanın işgali ile nihayet bulacak İzmirde trenle kamyon arasında bir çarpışma Kamyon parça parça oldu. Şoför muavini öldü * talanmış; üzüm nakliyatı: durmasın: Çekoslovakyaya verdiği notada diğer bazı isteklerde de bulundu marom'da 6 ilk teşrinde başlanmasını teklif etmiştir. TTimes'in bir makalesi Londra 5 (A.A.) — Times gazetesi, Çekoslovakyada yüzde elliden fazla Ma» car bulunan kısımların Macaristan ta- rafından tedricen işgali lehinde bulun- makta ve Prag hükümetinin bu saha- da ne kadar acele ederse Çek - Macar münasebatının o kadar dostane bir mahiyet alacağını, kaydetmektedir. Polonyanın isteği Varşova 5 (A.A.) — Polonya mâtbu- atı, mütemadiyen Macaristanın Çekös- lovakyadaki isteklerile meşgul olmak» tadır. Bu cümleden olarak «Gazeta Pols- kas Slovakların daha son sözlerini söy- lememiş olduklarını kaydettikten son- ra, en muvafık tarzı hallin Slovakyanın da Macaristanla birleşmesi olduğunu yazmaktadır. .. Orlova, Daieemirovice mıntakalarr iş- Eni edilecek ve ayın TI inde Bogümin, Rişvold, Plotvald mıntakalarınm işga- Tile harekâta nihayet verilecektir. Varşova 5 (A.A.) — Polonyanım iki Alman ekağiyeb partisi olam Yung Doyçe Partay ile Polonya Alman mec. Bisi «Son feşrinde yapılacak olan teşrik intihabat esnasında bir tek cephe teş- kil etmeğe Karar vermişlerdir. Bu iki parti iIk defa olarak bir anlaş: maya varabilmişlerdir:. 14365.de bır par-| terden Hiçbiri bir mebusfuk Kazar uiüğa. mıyaffak. olamamıştır. diye kamyon, muavin; Alimede verii- miştir. Fakat Ahmed: yoldu demiryo- kKışmış, son: süratle giderker şosenin | demiyolunu kesen kısmını da aynil hızla geçmek istemiştir. Kaza burada olmuştur. Lokomotif gelinciye Kadar kamyonun geçeceği | şenitklerini: yapabileceğiz.» Çek askerile bir Macar çetesi çarpıştı Prag 6 — Macar hududnda olduk- ça mühim bir hadise olmuştur. Yüz- lerce başıbozuk Macar, Çek arazisine girerek hükümet dairesine taarruz etmiştir. Çek askerleri mukabele et- tiğinden bir çarpışma olmuştur. Hadise hakkında tafsilât yoktur. AKŞAM İktisad Vekâleti bu hususta © tedkikat yaptırıyor Ankara (Akşam) — İzmir mani- İaturacılarnın piyasada kaputluk ku- maş stokunun bitmek üzere olduğun- dan bahisle, İktisad Vekâletine tel grafla müracaat ettikleri ve kışın hal- 6 'Teşrinievvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sahbahki Haberler Macaristan 2 şehrin (Kaputluk kumaş Fransız meclisi mali hemen işgalini istiyor lâyihayı kabul etti Başvekil lâyiha kabul edilmezse istifa edeceğini söyledi kın ve bilhassa köylünün kaput teda- | (Paris 5 —. Mali güçlükler dolayısi. | rikinde müşkilâta uğramamaları için fabrikalardan bir kısmının muayyen bir müddetle yalnız kaputluk kumaş imal etmelerinin teminini istedikleri, İzmir gazetelerince yazılmaktadır, Yaptığımız tahkikata nazaran, İk- tisad Vekâletine ne İzmirden ve ne de başka bir yerden bu şekilde bir müra- caat vaki olmamıştır. Maamafih Ve- kâlet, İzmir gazetelerinin bu neşriya- tı üzerine memlekette mevcud kaput- luk kumaş stokunun miktarını yeni- den tesbit edecektir. Eğer hakikaten stokun ihtiyacı karşılamıyacak bir miktarda olduğu anlaşılırsa, bunun önlenmesi için icab eden tedbirler alı- nacaktır, Türk vatandaşlığından çıkarılanlar İcra Vekillerinin kararı yük- sek tasdike iktiranetti Ankara (Akşam) — Memleketimiz- de diğer bir memleket nam ve hesa- bma ve dost Bir devlet aleyhine propa- günde ve ihtilâl teşkilâtı kurmak ve diğer bir'devlet lehine istihbarat yap- mak maksadile memleketimizi yatak | yapmak istedikleri anlaşılan Ömer oğ- | lu Alican Kandemir, Mehmed oğlu | Hali? Gürgören, simendifer işlerinde şet Mir Ali, Abbas Safer Kuli, Mir Al | "Talib oğlu Mehmed Togay, Türkistan sabık Refsicümlruru Osman. Hocaoğ- lu, Kâzım oğlu Abbas ve Osman Ku» panım Türk vatandişlığından çıkanı. | maları hakkında İcra Vektileri heyeti karan yüksek tasdike İktimun etmiş- tir, Hitler diyor ki: «Vahim buhran: bitmiştir. ceğiz» Berlin 5 (A.A) — B. Hitler, Spor sarayında Kış: yardımının: açıliş'nut- kundih ezcümle demiştir Ki: «28 mayıstu Hüyük biriş deruhte ettim, Bu iğ hakikaten: büyüktü, Ve bunu başarınağa Kalkmaklığım. arka- dir hertürlü fedekârliğa: âlmade; bir Alman milletinin bulunduğunu müd: rik. olmaklığımdandır. Bu mili tirlik yeni organı nesyonal sosyalist camiâ- sıdir. Bu camia olmasaydı bütü bu meseleler halledilemezdi. Şu günler ve haftalar zarfında bir adam Almanyaya en enin dostu'ola- rak müzalirret göstermiştir: Terazinin kefesine bütün. kuvvetini köyan Benito Mussolini. Keza teşriki mesallerile Çek meselesinin musliha- ne bir suretde-halline imkân veren. İki devlet adamına teşekkür etineliyim. Fukat bilhmsen. ban yardım eden Al:- mun: milletine teşekkürederim. Vahim bir buhran bitmiştir ve şimdi Noel « Berlin 5 (A.A. — Casusluk cürmün. dem dolayı ölüme mahküm olar Sa- ramerfieki'in balta ile kafasının ke. sildiği Alman istihbarat bürosu tara. fmdan bildirilmektedir. Bükreş elçimiz ve İtalya sefiri Ankaraya gittiler Bükreş elçimiz B. Hamdullah Suphi #e bir müddettenberi şehri- mizde bulunan İtalyan sefiri dün An- mila Yy İ londra5 (AA) — le hükümetin salâhiyet istiyen Jâyl. hası maliye encümeninde müzakere edilmiştir. Müzakerede başvekil ve maliye nazırları bulunmuşlardır. Baş- vekil Jâyihanın bu gece kabulünü is- | temiş-ve bunu bir itimad meselesi ya- parak icab ederse istifasını vereceği- ni söylemiştir. Encümen kısa bir ta- likten sonra Jâyihayı kabul etmiştir. Paris 5 (A.A) — Senato, hükü- mete geniş salâhiyetler veren kanunu 4 reye karşı 286 reyle kabul etmiştir, Saat 16,30 da B. Chautemps, sena- toda perlâmento devresinin kapandı- ğını bildiren kararnameyi ökumuş- tur, Paris 5 — Başvekil mecliste esha- mın mecburi tahviline ve sermayele- rin kaçmasına sebebiyet vermiş olan kambiyoların kontroluna şiddetle mu- halif olduğunu söylemiştir. Yalnız altın stokuna yeniden kıymet takdir edilmesinin hükümetin yarınki işle- rinden biri olacağı mütaleasındadır. B. Daladier, içtimai kanunlara ka- tiyen dokunmıyacağını, fakat bu ka- Bunların ancak herkesin sarfedeceği gayret sayesinde bek bulabileceğini ilâve etmiştir. B. Daladier'nin nufkundan sonra meclis, tek maddeyi 78 reye karşı 331 reyle kabul etmiştir. i Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 5 (A.A.y — Gazeteler, müta. | Tealarını hemen bemen münhasıran İ meclis müzakerelerine hasretmekte. İ dirler. Figaro gazetesinde Dermosson yazıyor: «B. Daladier'nin nutku, ağır bir edâ ile hitama ermiştir. Sulh, son bir tesviye suretile kurtarılabilmiştir. Bu tesviye sureti, “Çekoslovakya için ne katlar elim olursa olsun galip ve mağ- Jüp bütün dünyanın nefesi tükenmiş bir halde içinden çıkacağı bir ihtilâfa herhalde müreccah idi. Fakat başve- kil, bu defa harbin önüne geçilmiş ol- makla beraber hakiki sulhun, kuvvet. lerin hâkiki muvazenesinden kendili. ğinden doğan sulhun ancak Fransa kuvvetinin - münakaşadan âzâde ol- ması ve münakaşa edilememesi sayc- sinde mümkün olacağını gizlememiş ve böyle yapmakla pek doğru hareket etmiştir.» Lö Jur, yazıyor: «Komünist fırkası, ilk defa olarak mantıki hareket ede- rek kabine aleyhinde rey vermiştir. Enternasyonallerin az çok mili hissin tesiri altında hareket eden kimselerle yapmış oldukları pek çirkin ittifak, işte şimdi o ittifakı istismar etmiş olanlar tarafından feshedilmiştir.» Popüler, diyor ki: «Sosyalist gurup reisinin kürsüde söyledikleri hakiki bir icraat plâridır. Mumaileyh az çok endişe içinde bulunan meclisin nazarı dikkatini celbe lâyık bir basiretle yarı. nın bu programımı esas hatlarını çiz- miş ve zaruri olan hal suretlerine İşa- ret etmiştir. Fırkamızı yeni ve muaz- zam bir iş bekliyor. Firkamız, bu şi ba- Tara istinaden Avrupaya ve Fransa. mn Avrupada muhafaza edeceği mev- kie yenidert pansiman yapmak iktiza ediyor.» Jtalyaile Ingiltere ara- sında mühim konuşmalar Bu konuşmalar netieesinde iki devlet arasındaki münasebet fiili olarak iyileşecektir Roma 5 (A'4.) — İngiltere büyük eiğisi Lort. Perth Du sabah. Hariciye Nazırı; Kont Ciana ile yeni: bir mülâ- Katta dahan bulunmuştur. Bir saatten fazla devam edenbu mülâkatta. dün akşamki: mühim: Ko- nuşınalar İngiltere ile İtalya arasın- daki münesebatın fiili olarak iyileş- mesine. süratle nrüncer: olacaktır. ! Yan resmi İtolyan matbuati daha | şimdiden İtalyan. İngiliz münaseba- lının samimiyetimdön: bahsetmelğtes | dir. Maamafiir yeni her hangi Dir | anlaşmanın. Rusulü. nisan, anlaşması- |, nın tatbike girmesine bağib bulundu. gunden bu, İki memleket arasındaki | samimiyetin açıkça tezahürüne mani | Balkan antantı | Deniz kongresi Split ib Ul Belgrad $ (LA. — Balkım antantı | devletleri deniz komitesi, 12. teşrinler— | velde Split'de toplanacaktır. Kanfe- rans, sekiz gin devam edecektir. Mu- © Tahhaslar, konferansı müteakip Yu- gpslaryanın Adryatik sahillerini ziya» | zet edeceklerdir... | Mecburi askerlik için A kamarasına bir takrir verildi Parlâmentonun bültenlerinde Vikont Bükmasterin aşa- ödaki takriri intişar etmiştir; Avam kamarası, son hâdiseler İane- sile, mecbur! askerlik hizmeti usulü- nün tesisi için bazı tedbirler ittihaz edilmesinin zaruri olduğu kanaetini ! hasıl etmiştir, İl aimaktadır. Son. hadiseler ve Müssolininin. Mit nitideki. faaliyeti bugünkü siyasi sayt lar mühim. surette değiştirmiştir. Bimun' İğindir ki İngiltene ve İtalya» nm vaktile akdedilmiş: alar anlaşma. ran: meriyete girmeşini: kolaylaşta- cak bir formül bulmalt üzerç oldule- last: kananti beslenmektedir. Bamur neticesi olarak dn Londia Habeşis- tanım: İfajya, tarafından, fethini Bilik Maydii şart tanıyacak Londra 5 — İngiliz diplomatik mahfilleri Pertix ile: Cano arasında- ki som görüşmelerim İspanya mesele- e; taalluk etmiş olduğunu bildiri- Filistinde karışıklıklar dairesini yakmağa teşebbüs — ettiler. Ewlüs 5 (A.A) — Galillenin şima İ linde askeri hareketler yapılmakta. dir. Asilerden 12 kişi ölmüştür. Diğer | taraftan bir kısım asiler Kudüs hü- kümet dairesini işgal ederek binayı yakmak istemişlerse de kaçmağa mec bur kalmışlardır. Londra $ (A.A.) — Bu sabah tayyar re ile Kudüsten hareket eden Filistin yüksek komiseri sir Haroln Mac Mi- chaelin İngiltereye, Filistin meselesi hakkında müzakerelerde bulunmak üzere, hükümet tarafından davet edil- miş olduğu haber verilmektedir.