5 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

jına cevap verdi S:ne 21 — No. 7174 — Fiati her yerde ————ğ .Fransız Başvekili, B. Daladye İngiliz Başvekilinin mesa- 5 Filistindedünde polislerle Araplar arasında kanlı pışmalar oldu ! çar- i kuruş ÇARŞAMBA 5 Teşrinievrel 1938 Fransız meclisi, h ükümete itimad ettiğini bildirdi B. Daladyenin, Münih kararları hakkındaki izahatı alâka ile dinlendi Sosyalistler de hükümete itimad edenler arasındadır. Bazı mebuslar ise hükümetin politikasını Paris 4 (A.A.) — B, Daladiye, bu- gün medliste kendisi ve senatoda da B. Şotün tarafından okunan beyanna» mesinde ezcümle diyor ki: «Son haftalar zarfında, dünya bir harbe doğru gitmekte olup olmadığını endişe ile merak ediyordu, Bugün size icraatımız hakkında hesap verirken, bu buhrandan barışı kurtardığımızı Söyliyebilirim, Hükümetim, teşekkül ettiği zaman, Südet meselesi ortaya çıkmış, facia başlamıştı. O zaman şu iki histen mül- hem olarak hükümetin vaziyetini tes- bit etmiştim: Askeri bir harekete mecbur kalma- mak, sözümüzü hiçbir zaman inkâr etmemek kararı. Nisan sonunda, Londrada Bone ve ben, İngiliz hükümetinin bu mesele- nin heyeti umumiyesine asla lâkayd olmadığını görerek memnun Olduk. (Devamı 8 inci sahifede) tenkid ettiler Fransiz Başvekili B. Daladye ve Hariciye Nazırı B. Bone İngiliz Başvekilile görüşüyorlar Avam Kamarasında itimad takriri bugün reye konacak Bir İngiliz Nazırı: “Tuttuğumuz yol Çekos- lovakyanın yaşamasını temin etmiştir,, diyor İngiltere kraliçesi, bay ve bayan Londra 4 (A.A.) — Avam kamara- sında B, Edenden sonra birçok hatip- ler ve bu meyanda bilhassa B, Lans- büri is B. Henderson dinlenmiştir. Hükümet namına muhaliflere cevap nazırlardan B. Samüel Hor, olan dar- ninim ki eğer daha dık şimdi bir cihan ktık. Bi i- 3 ro keti kabul ettik. Bu hattı hareketin ittihaz, gerek cihan sulhü ve gereke Çekoslovak ctüümhuriyeti için elzem İdi. Bizim bu hattı hareketimiz, Çekos- lovak cümhuriyetinin berhayat kal- iasina medâr olmuştur.» Çambörleyn, İngiltere kralı Hatib; netice olarak, hükümetin as- la milli müdafaa sahasında ittihaz edilmiş olan tedbirlerin ahengini bo- zup gevşetmek niyetinde olmadığını beyan etmiştir. Nazırlardan Sir Con Saymon ile B. Makdonald, Başvekil namına bir tak- rir tevdi etmişlerdir, Bu takrirde şöy- le denilmektedir; <Avam kamarası, hükümeti kraliye- nir rı buhran esnasında harbin patlak vermesine mani olan siyasetini tasvip ve devamlı bir sulhün temini maksadile hükümete müzaheretini bahşeder.» Bu takrir, çarşamba günü reye ko- nulacaktır, (Devamı 8 ine sahijede) Vekiller heye Bugün Başvekilin riyasetinde toplanıyor Ankara 4 (A.A.) — Başvekil Celâl Bayar beraberlerinde Dahiliye Vekili Parti genel sekreteri Şükrü Kaya, Ha- riciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras olduğu halde bu sabah Anadolu ekspresile şehrimize gelmiş ve islas- yonda Büyük Millet Meclisi reisi Ab- dülbalik Renda ile Büyük Erkânı Har-| biye reisi mareşal Fevzi Çakmak, Ve- Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Amerikanın umumi sulhü kuvvetlendirmeğe yardım için şartları l Bir Ingiliz gazetesine göre B. Ruzvelt üç noktanın kabulünü istemekte imiş Vaşington 4 — Deyli Niyuz gazetesine göre B. Ruzvelt, Amerikanın umu. mi sulhün temini işine iştiraki için şu şartları ileri sürecektir: 1 — Almanyanın mühim bir halk kısmı üzerinde yapılan tazyiklerden ve Hegemonya fikrinden vazgeçerek sulhperver milletler arasına avdeti; buna mukabil Avrupada sulhün tanzimi için bir plân yapılacaktır. 2 — Silâhların szaltılması, 3 — Beynelmilel bir para anlaşması akdi. Eğer Avrupada böyle bir vazi- yet hasıl olabilirse B. Ruzvelt Re B. Hull büyük bir nüfuz icra edebilir, Teslihatın lâğvi fikrini herkesten ziyade B. Ruzvelt ortaya atabilir, 'lAlman kuvvetleri 3 üncü mıntakayı işgal ettiler Krumlov şehrinde Henleinci kuvvetler bazı binaları yaktılar Almanların işgal edecekleri yerleri ve reye müracaat edilecek mahalleri gösterir harita (Siyah yerler Südetlerin bulundukları mahallerdir. Bu yerlerde çizgiye kadar olan mahaller dört işgal mıntakasidır, Almanlaf bunları sırasile işgal edeceklerdir. Diğen kısımlarda halkın reyine müracaat edilecektir.) Berlin 4 (A A.) — Başkumandan- killer, mebuslar, vekâletler ileri ge- | hıktan tebliğ edilmiştir: lenleri tarafından karşılanmıştır, Ankara 5 (Telefonla) — Vekiller İ General Fon Reichenau'un kıtastı bugün üç numaralı bölgeyi Lisendorf- Heyeti bugün öğleden sonra Başvekil | Haid - Tepel - Leskân - Karisbad - B. Celâl Bayarın başkanlığında bir top-| Petrseecau - Wissenthal hattına ka- İ Jantı yapacaktır. Toplantıda harici ve | dar işgal etmiştir. dahili siyasete mütealik meseleler görüşülecektir, Ankara 4 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar bugün Hariciye Vekâ- letine giderek, Hariciye Vekili Dr. B. Rüştü Arasla uzun müddet görüş müştür, nbüklkzmtlenrs: Yapmak | ve yıkmak «Yıkmak kolay, yapmak güç derler. Biz eminiz ve saten memleke- tin her tarafındaki türlü türlü mi Sallerle gördük ki, rejimimizin yapıcı kabiliyeti harikulâdedir. Bunu, İstanbulun imarı esnasında da şu suretle görmeği gönül istiyor: Geniş bir saha istimlâk edildikten sonra, arka ve daha ehemmiyetsiz, daha hayatiyetsiz kısımlarda yıkma ve yerine yenisini yapma omeliyesi başlasa; mevcud meydanlardaki, cad- delerdeki hayat, bu yapılma tamam Janıncıya kadar olduğu ğibi sürüp gitse. Ve nihayet, arkadaki inşaat bilince, öndeki mazi bakiyesi bir hamlede yıkılsa; bir şahane tiyatro- nun perdesi açılır gibi, arkadan, yep yeni inşaat, bülün şa'şaasile ortaya çıksa... Bu hem mantık, hem zihniyet, hem propaganda, hen güzellik, hem de hayatın. sekteye uğratılmaması cihes tinden daha elverişli değil midir? Prag 4 (A.A.) — Çeteka ajansı aşa- ğndaki tebliği neşretmiştir: «Bugün saat 4,10 da Alman kıtaları Bohemyanın şimali garbisindeki üçüne cü mıntakanın ikinci kısmını işgale başlamışlardır. Bu kısım Joahimthal, Karlsbad, Petşan, Tehistaat ve Hald'. den ibarettir. Saat sekize gelmeden ey« (Devamı 8 inc sahifede) Alman Iktisad Nazırı bugün geliyor Nazır akşam Ankaraya hareket edecek, Ankarada iki Bir müddettenberi Belgradda bulu- lunan Alman İktisad Nazrı B. Funk refikasile birlikte bugün konvansiyo- nel trenile şehrimize geliyor. Alman İktisad Nazırıma iki müşavir de refa- * kat etmektedir. B. Funk istasyonda İstanbul valisi B. Muhiddin Üstün- dağ ve refikası, Alman sefareti ve konsoloshanesi erkânı, Emniyet mü- dürü B. Salih Kılıç, İstanbul ofisi müdürü B. Ziya Cemal, Alman teba- ası tarafından karşılanacaktır, Misafir Nazır, istasyonda bir polis müfrezesi tarafmdan selâmlanacak- dan Perapalas oteline gidecek, bura- da bir müddet istirahat ettikten son- ra saat 11,5 de Vilâyet binasına ge- lerek B. Muhiddin Üstündağı ziyaret edecektir. Bundan sonra B. Funk Dolmabahçe sarayına giderek defteri mahbsusu imzalıyacaktır. “Devamı sekizinci sahifede) gün kalacak