5 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

. Bir Dünyanın en büyük zengini Rok- fellerin nasıl arder olduğu hak- kında şimdiye kadar birçok elsano- let ve uydurma haberler neşredilmiş- tir. u bu mın milyarları taliin tesadüf ve yardımı ile topla- dığına kanldirler, İktisadçılar böyle inanmuıyorlardı. Bu servetin elde toplanmasında mutlaka mü- 1 iktisadi sebeb ve âmillerin bu- lunduğuna kani idiler. Son zamanlarda Rokfellerin ha- Yatı iktisad mütehassısları tarafın. dan elde mevcud vesaik ve delâile Böre tedkik edilmiştir. Bulunan son ve kati netice bu milyarder Amerika- lının hazineler almaz servetinin bü- tün mânası ile (damla damla göl olur) tasarruf esas kaidesine riayet- ten toplanmış olduğunu ispat etmiş- tir. Birç Rökfeller petrol tenekelerinin le- damla kalaydan gelen servet | himlenmesine dikkat emiş. Her te neke için 39 damla kalay gitüğini görmüştür, Daha az mikdardaki ka- lay ile lehimlemek mümkün olup ol- madığı hakkında birçok tecrübeler yapar. 37 damlanın kâfi gelmediğini ve lâkin 38 damla ile mükemmel ve em- niyetli bir surette lehimlemek kabil olduğunu © ânli tar, disinin petrol Otenekesi (fabrikasında bu usulü tatbik etmiştir. Teneke başına tasarruf ettiği bir damla kalaydan senede 60,000 dolar temin etmiştir. Bu sermaye ile işini bir kat daha tevsi ettiğinden toplanan damlalar milyarlarca dolar hasılat bırakmış ve Rokfelleri dünyanın en büyük zen- gini yapmıştır. Devamlı ve hakiki servet ve zenginlik ancak tasarruf sayesinde mümkün olduğu bir daha sabit olmuştur. Dünyanın beşinci büyük köprüsü Dünyanın beşinci büyük köprüsü Nevyorkta yâpılmağa başlanmıştır. Gelecek sene burada açılacak beynel- milel sergi mahallini Amerika kıtası €sas sahiline raptedecek olan bu köp- Tüyü asmak için otuz bin kilometre Uzunluğundaki çelik teller kablo hali- ne getirilmektedir. Malümdur ki sergi mahalli Long İsland adasının Whitestone cihetinde olup Nevyorkun en şimaldeki mahaj- les Ferry Point arasında Eost Rivler nehri vardır. Bu köprünün asılı kemerinin ge- Mişliği 2300 kadem olacaktır. Garbi Röntgen g Yunanistanda İdomeni ismindeki köyde yaşıyan on dokuz yaşındaki 'Totyana Karitibu ismindeki kız şimdi bütün dünyanın dikkat ve merakını uyandırmıştır. Bu kıza köylüler çoktanberi bir mu- Cize nazarile bakıyorlardı. Çünkü bu kız alelâde insan gözünün göremedi. El her şeyi röntgen gibi görmektedir. Köylüler bu fevkalâdeliğe bir kudsi- yet izafe etmişler, iyileşmiyen hasta- lara derman ve deva bulacağını ümid ederek kendisinden türlütürlü ilâç- lar ve dualar istemişlerdir. Hasis köylünün biri topladığı 10,000 . N ın ve gümüşü varisleri. | 1 diye tarlasının bir köşe- türlü bu parayı bulamamış. hayet harika saydıkları kıza mwüracast etmişlerdir. Kız ölen ada- Amerikadaki San Fransisko körfezi üzerindeki köprü ise 4200 kademdir. İki kemerli olan San Fransisko - Oak- land köprüsünün her kemeri 2310 ka- demdir. Yeni köprünün yüksekliği med za- manındaki denizin sattundan 135 ka- yeni köprünün bütün uzunluğu 9777 kadem olacaktır. Köprünün inşası $ milyon iki yüz bin İngiliz Tirasma mal olacaktır. Asıl köprü için 3,600,000 İngiliz 1i- tir, Kalan 2.600.000 İngi- tibat ve yollara harcedilecektir. ibi görüyor miştir. Tarlanın altındaki her şeyi gördüğünden saklanan serveti kolay- ca keşfetmiştir. Bulunan paranın mühim bir kısmı kendisine hediye edilmiştir. Defineler ve hazineler bulmak için her laraftan kendisine müracaatler yapılmıştır. Nihayet Yunanistan psi- koloji araştırmalar cemiyeti de fen ve ilim noktasından bu harika kız ile vakından alâkadar olmuştur. bü esrarengiz kız Atinada indeki röntgen kudreti ve ruhunun harikulâdeliği fen noktasın- dan izah ve teşrih için Yunanlı ve Av. rupalı ruhiyat mütehassısları tara- fından tedkik edilmektedir. Yunanlı kızdan bir çok ilmi ve fen- ni esrarın keşlinde istifade edileceği | ümid olunuyor. Kızın yakında Avru- İ padaki akademiler tarafından davet Min tarlasını başlan başa muayene et- | edilmesi bekleniyor. ngilterede yeni bir moda soygi hk İngilterede kadınlar arasında yeni bir moda çok rağbettedir. Moda vü- Cudün kol, bacak, sırt gibi yerlerine yağlı boya ile resimler yaptırmaktır. Plâj Mevsiminin geçmiş olmasına rağmen, baloların yaklaşması münasebetile, bir çok kadınlar gene vücudlerine resimler yaptırmakladır. Yukarıdaki resimde bu süretle resim yaptıran üç kız görülüyor. Bunlardan birisi, son günlerin Siyasi vakalarından mülhem olarak bir İngiliz ve Fransiz bayrağını bir arada Yaplarmmışlar, demdir, Küçük kemerleri “e beraber | ün iki başmdaki ter- | dılı sahnelerini hatırlatan garib bir aşk macerası Şikugoda geçen gülünç bir hâdise insana Amerikan filimlerinin patır. dıl Oo sahnelerini hatırlatıyor. Va- kanın kadın kah- rTamanı bir Ameri- kalı kız, bütün ıztırabları üzerine alan erkek kahramanı ise zengin bir Da nimarkalı fabriketördür. Danimarkalı fabrikatör bir gün Kapenhağın en işlek sokaklarından birinde dolaşırken reklâm şütunların. dan birine yapıştırılıp kadınların yüz kremlerinden bahseden ilân dikkati. ni celbeder. Reklimda gülümseyen kadın portresi, ismi Larson olan fab- rikatörün çok hoşuna gider. Larson o reklâmın kimin tarafından yapıldı. ğını hemen o gün öğrenir ve gidip ressami ziyaret eder. Yaptığı portre. ye üşık olduğunu, tasvir ettiği güzel kızın adresini öğrenmek istediğini söyleyince ressam hayret öder ve fabrikatöre şu cevabı verir; «Ben o kızı tanımıyorum, bundan bir kaç ay evvel milli müzede bir du- var tublosunu kopye etmekle meşgul iken bir defa gördüm. Şık ve güzel kız, yaptığım resmin önüne durarak işimi alâka ile tedkike başladı. Yüzü- nün güzelliği beni o kadar teshir etti ki kendisinden; portresini yapmama müsaade “etmesini rica ettim. Onun müsaadesi üzerine yaptığım bü resmi bir müddet sonra sipariş edilen Teki lâmda kullandım. Güzel kız hakkın. daki malümatım kat'idir. Bana Şika- goda oturduğunu, isminin Rayson ol- duğunu ve bir iki gün Kopenhagda kalacağını söyledi.» Larson bu tafsilâtı aldıktan sonra ressama teşekkür ederek çıkıp gitti. O, Mis Raysonu arayıp bulmağa ka- İzmirdeki suni göle su Eski hafriyatta meydana çıkan Agora suyu akıtılıyor İzmir (Akşam) suni göl, en güzel bir eser olmuştur. Suni göle bol su temini için eski İzmir hafriyalında meydana çıkan Agora suyunun tesisatla Kültürpar- ka isalesine teşebbüs edilmişti. Haf- riyat yerindeki tarihi kıymeti bulu- nan eserleri tahrih etmeden boru dö- şemek için 8,5 metre derine inmek lâzım gelmiştir. Su tesisatı için yapılan hafriyat esnasında tarihi değeri mevcud ba- zi heykel parçaları ve başları bulun- muştur, Bir de kitabe meydana çık- mıştır, Kitabenin okunması için mü- tehassıslar, tedkikler yapmaktadır. Hakında bazı efsaneler mevcut olan Agora suyu, bir hafta sonra Kültür- parka akıtılacak, bol olan bu suyun bir kısmından parkları sulamak için de istifade edilecektir, İzmirin imar plânı İzmir (Akşam) — Trabzon şehrinin imar plânını hazırlıyan Fransız şehir. cilik mütehassıslarından mimar B. Lambert, İzmire gelmiş, tedkikler yapmıştır. İzmir şehrinin müstakbel imar plânı hazırlanmakta olduğun- dan mimar B. Lambert'in İzmir şehir plânını da üzerine almak için teşeb- büste bulunacağı tahmin ediliyor. 1931 senesinde İzmire gelmiş olan mimar, bu defa şehrin çehresini çok değişmiş ve mamur bulduğunu, bil. hassa Kültür park ve İzmir Fuarını çok beğendiğini söylemiştir. Bir kız trenden düşerek öldü İzmir (Akşam) — Bayındırın Çam- lu köyünde oturan İbrahim kızı 20 yaşında Lütfiye, Kızılcaköyü civarın. da İzmir - Ödemiş yolcu trenine atla» muş, o sıvada hareket halinde bulunan katarın basamaklarına çarparak ya- ralanmış, ölmüştür. Lütfiye, saralı ve dilsiz bir kızdı. Kültürparkta Danimarkada bir yüz kremi reklâmındaki kadın resmine âşık olan bir genç, sevgilisini bulmak için Amerikaya kadar gitmiş, bir çok maceralar geçir- miştir. Fakat neticede sevgilisi yerine kızın baba- sından 6 bin dolar tazminat alarak geri dönüyor tiyen karar vermişti. Âşık fabrikatör bu maksadla Kopenhag otellerini do- laştı ve Rayson isminde bir Amerika. hı kızın otellerden birinde kalıp kal- madığını araştırdı. Hakikaten Viola Rayson isimli bir Amerikalı kızın mü- rebbiyesile beraber Kopenhaga gelmiş olduğunu öğrendi, Ondan sonra he. men Rottendonn'a hareket etli. Ora. da bir hafta kaldı ve bir vapura bine- rek Amerikaya gitti. Fakat Larson Amerikada evvelâ bir hayal inkisarına uğradı. Çünkü zabı- tada yaptığı tahkikat neticesinde Şi- kagoda Rayson ismini taşıyan 430 alle bulunduğunu anladı. Bu aileler ara- sında Viola ismini taşıyan ve 20 - 30 yaşlarında bulunan 28 kadın bulunu- yordu. Onun için Larson bu 23 Viola arasından aradığı kızı bulmak için bir detektile müracaat etti, Tesadüf âşık Danimarkalıya yardım etti, De- tektifler 23 Violadan yalnız birinin bir kaç ay evvel Danimarkaya gitmiş olduğunu tesbite muvaffak oldular, Bu güzel kız zengin bir Amerikalı fab- rikatörün kızıydı. Delektiflerin teda- rik ettikleri foloğraftan Larson ara- dığı kızın bulunduğuna kanaat getir. di. Artık Danimarkalı gayesine vâsıl olduğunu zünnediyor ve çok serinl. yordu. Iztırablı yolun asıl bundan son» ta başladığının farkında değildi. Lar. $on kıza yazdığı müteaddid aşk mek- tuplarında ondan bir randevu istedi- se de bu müracaatlerine cevap veril. medi. Âşık adam altı mextup daha gönderdi, bunlar da mukabelesiz kal. dı. Sevgilisinin kal- bini yumuşatmak için yolladığı çiçek demetleri geriye çevrildi, nihayet kızın babası fabrika- tör Rayson bir meklup yazdı, kızının nişanlı olduğunu, Violayı fazla iz'ac etmemesini, müracaatlerinin beyhu- de olduğunu Larsona bildirdi. Bu mektuba rağmen Larson ümidi. hi kesmeği. Sevgilisinin evine girmeğe ve doğrudan doğruya kızla konuşarak onun fikrini çelmeğe karar verdi. Ey» Yülün ilk haftasına tesadü' eden pa- #ar günü sabahleyin otomobille Ray- sonun villâsına gitti. Fakat bu ziya- reti de hiç ümid ettiği gibi çıkmadı. Kızın babası kendisini karşıladı ve kıs zın peşinden koşmamasını ondan tek- rar rica etti. Bu sözlere Larson fena halde kızdı ve Mis Violayı görmedikçe iilâyı terketmiyeceği! yledi, Ray- son ona Lekrar kapıyı gösterdi. Fakat Danimarkalı Raysonu bir tarafa itü ve Violanın bulunduğu yan sâlona doğru koştu. O anda iki uşak odadan içeriye girdi, bir çılgın gibi tepinen Larsonu yakapaça edip aşağı kattaki kilâr dairesine götürdü ve oraya hap- setti. Larson ancak ertesi günü kilâr. dan çıkarilarak serbes bırakıldı. Bu tedavi Larsonu âşıkane hislerin- den kurtardı; Raysona karşı dâva aç- tı, yirmi dört saat mevkuf tutuldu- gundan dolayı zarar ve ziyan istedi. Mahkeme Larsona hak verdi. Güzel Violanın babasını altı bin dolar para cezasına mahküm etti, Larson güzel Violaya mukabil altı bin doları tahsil ettikten sonra bugünlerde Kopenhağ şehrine dönecektir. | İzmirde belediye seçimi İzmir valisi ve beleğiye reisi İzmir (Akşam) — Belediye seçimi İzmir ve milhakatında ? birincileşrin pazar günü yapılmıştır. Seçim bir başlarına koşarak reylerini, medeni haklarını kullanmış, reylerini Parti. mizin namzedlerine vermişlerdir. Be- lediye reisi Dr. B. Behcel Uz'un kısa bir zamanda İzmirde yaptığı muhtelif işler, bilhassa şehrin imarı için gös terdiği muvaffakıyetler, muhtelif ic- raati lakdir hislerile karşılandığı için herkes reyini de ona seve seve vermiş- tir. Vali ve Parti başkanımız B. Fazlı Güleç, İzmirde Partililer arasında te- min ettiği ruh ve fikir birliğini, bü- tün halk arasında uyandırdığı saygı ve sempati duygularını bu intihabda tam manasile tebarüz ettirmiştir. İz- mir belediyesinin yeni meclis âzalıkla- rına seçilen zevat şunlardır: Dr. B. Behçet Uz, Bn. Cevriye İs- mail Uyum, Ferhunde Aşkı Eren, öğ- retmen Yaşar Ülkü, Belkıs Bilman, B. avukat Münir Birsel, Dr. Mithat Orel, Suad Yurdkoru, Ruşen Mehmed Akgün, eczacı Faik Ener, Reşad Leh. Göztepede rey sandığı başında lebicioğin, Muzalfer Özgen, Atıf İnan, Hakkı Balcıoğlu, Dr. Ramih Saylam, Dr. Sami Salih İçen, Avukat Tevfik Fikret Adaman, Avukat Baha Yörük, Avukat Halid Tevfik Özyaman, Ömer - Necmeddin Kilimcioğlu, Eczacı Lütfi Akçin, Galib Sezer, Haydar Aryal, Dr. Reşad Toktay, Ali Naci Alınak, İhsan | Kayın, Ömer Dinler, Muammer Apay-' dın, Esad Akı, Fahri Dokuzeylül, Nus- ret Siber, Ahmed Mümtaz İstanbullu, "Tahsin Piyale, Sadettin Dinmez. Karşıyakadandı B. Sabri Menleş, Hüsnü Tonak, Avukat Cemil ve Sadi İpekçi kazanmışlardır. Yeni şehir meclisi âzalarını tebrik eder, yeni me- sailerinde kendilerine muvaffakiyet ler dileriz. Çine kazası köylerinde | düğünlerde içki içilmiyecek Çine (Akşam) — Çine kazasına bağlı köylerde yapılan 11 düğünde sarhoşluk yüzünden 9 Katil vakası olmuştur. Kaza kaymakanu, bu feci vaziyet karşısında düğünlerde içki içilmesini, çalgı çalınmasını yasak etmiştir.