6 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

6 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

6 Teşrinlevvel 1938 f Edi Kantor Muhakkak ki Hollivuddaki yıldız- lar pek çok para kazanırlar. Zengin olurlar, Fakat bir çoklarının az bir zaman içinde yaptıkları mühim $ser- vetler sanki «Bir varmış, bir yok- muş» gibi uçup gider, Eski yıldızlar arasında vaktile mil- yonlar kazandığı halde bugün hiç parasız olanlar pek çoktur... Hollivudda iki türlü artist yardır: Yudızların mühim bir kısmı son de- fecede müsriftir, bir kısmı da fevkalâ- | de tutumludur. Müsrif kısmın başında meşhur Mae West. vardır. Bu tombul artist kazan- dığı parayı-har vurup harman savur- | masile meşhurdur, Kendisile görüş- tüğüm zaman Mae West bana: — Para, harcedilmek içindir!.. de | mişti, İşte meşhur yıldızın hayatın. | daki en büyük düstur da budur. Onun öğleye kadar giydiği - elbiseleri hiz- metçilerine, figüranlarına verdiği pek meşhurdur. Mae West için «Hovar- da kadın» derler, Fakat Mae West'in asıl hovardalığı para. meselesindedir. Mas Westten sonra kadın yıldız- lar arasında hiç hesabını bilmiyen, avuç dolusu para harceden artist Lupe Velezdir. Bu yıldızla kocası, meşhur Tarzan, Jon Vays Müller Hol- Tiwudda kazandıkları paraları cepleri» ne yerleştirip hemen her ay Meksika- ya geçerler. Paraları Meksikanın meş- bur kumarbanesi ve Amerikanın Montekarlosu addedilen Agva Cali- ente şehrinde yerler. Paralar suyunu çekince Holliyuda dönerler. Hollivud- da da her gece sefahat yerlerinde do- laşırlar. ? Fransız kadınlarına «Tutumlu ka- dın» derler. Fakat Hollivuddaki bazı Fransız artistleri de İyi para sarfe- derler. Bunların başında şimdi Avru- paya dönen Simone Simon vardır. Bu genç Fransız yıldızının bir hikâyesi pek meşhurdur, Simone Simon. Hol- lvudun meşhur Beveriy Hills deni- len semtindeki apartımanının kapı- sına bir kaç-altın anahtar yaptırmış- tı, Güzel yıldız tanıştığı erkek arka- daşlarına apartımanının. birer altın anahtarını hediye edermiş, Simone Simonun kâtibesinin ifşaa- tı üzerine Amerikada kıyametler kop- tu, Nihayet Fransız yıldızı Avrupaya döndü. Altın anahtar hikâyesinin doğruluğunu veyahud yalanlığını kati suretle bilmiyorum, Fakat Si- mone Simonun Hollivudda büyük bir lüks ve sefahat içinde yaşadığı meş- hurdur. Erkeklerden Vilyam Povel ve Ro- bert Taylor çok para sarfederler, Vilyam Povel mütemadiyen seya- hat eder. Aşağı yukarı her gün bir elbise ısmarlar. Tanıdıklarına hedi- eler vermekten pek hoşlanır. Robert Taylorun ise illet halinde bir merakı vardır, Los Ancelesin bü- tün Amerikada pek meşhur olan ve Sİ artistlerden biri de Lili edilen «Santa Anita» at koşularında bol miktarda bahsi müşterek oyna- Robert Taylor koşu atlarının Üze- rine pek büyük bir para koyarak ları da pek sever. Kendisinin daima kaybettiği söylenir. Bundan başka Robert Taylor bütün tatil vakitleri- > ni seyahatlerde geçirir. Seyahat etmek için tercih ettiği yerlerde ekseri ya Merkez veya Cenub İ Amerikasıdır. Geçen sene Avrupaya ” da gitmiştir. Fakat erkek artistlerin en müsrifi Düglas Fairbankstır, Bu artist ka- zandığı müthiş paraları bir kaç de- fa son meteliğine kadar bitirmiş, ye- niden servet yapmıştır, Hattâ bir va- kitler vergi borçlarını bile ödiyemi- . yecek bir hale gelmişti, israfına hiç hudud olmıyan erkek Damitanın kocası Erol Flayndır, Bu genç ve ya- kışıklı adam daima kazandığından çok daha fazla sarfeder, Güzel kadın arkadaşlarile eğlenmeğe : bayılır. Si- cak yaz aylarında dostlarını toplar, birkaç kotra ile seyahate çıkarlar, Erol Flayn'in para harcetmek için wesileler çıkardığı herkesin dilinde- dir. Bütün bu israfı seven yıldızlar, es- kiden çok zengivken bugün hiç pa- rasız: kalan. artistleri :pek akıllarına getirmezler. Meselâ bundan bir müd- det evvel beyaz perdede: çok meşhur olan bir kadın vardı. Tallulah'Ban- kehad... Sinemadan büyük bir servet kaza- nan Tallulah Bankivead paralarını az zamanda yiyip bitirmiştir. Şimdi bu meşhur yıldız Amerikanın ikinci sinif radyo istasyonlarında Ve şarkı- lı kahvelerde, şarkılar söyliyerek ha- yatını kazanmaktadır. Anita Paj bir zamanlar büyük bir servet e kazan- mıştı, Bugün bu eski, meşhur yıldı- zın hiç parası yoktur. Artistlerin öte- ki kışmı ise son derece hesaplarını bilirler. Para biriktirmeğe bakrlar. Bunların başında Klark Gable ge- lir. Bu sevimli erkek artist hiç de ha- “sis değildir. Bilâkis faydalı şeylere karşı son derece eli açıktır, Fakirle- re yardım etmesini pek sever, Hattâ Hollivudda eski artistlerin bedava yatmaları için bir de kendi hesabına hastane yaplarmışlır, Klark Gable düşmüş-artistlere de Yalanlar memleketi Hollivut... Meşhur artistlerden kimler müsrif kimler son derece tutumludurlar ? Sinemadan kazandığı paraları işletmek için antıkacılık eden bir artist: Eddi Kantor.. bahse tutuşur. Bu artist birçok oyun- AKŞAM ii b 547 SİA Duglas Fairbanks rağmen yakışıklı ve iyi kalpli genç adam bugün Hollivudun en paralı insanlarından — biridir. O kazandığı serveti sefahat yüzünden kaybedip beş parasız kalan eski artistlerin âki- betlerini dalma göz önünde tutar. Yalnız Hollivudda değil, bütün Amerikada Şarlonun son derecede hasis olduğu söylenir. Fakat bence Şarlo hiç de hasis değildir, Lüzumu- na göre para sarfeder. Meselâ sene- lerdenberi filim çevirmediği kendi hususi stüdyosu öylece durmaktadır. Bu stüdyodaki memurlar Şarlo ça- lışmadığı halde muntazaman maaş- Tarım alırlar. Sonra Şarlo seyahat- lerde epey para sarfeder. Bütün bun- lardan başka güzel kadınlara hedi- yeler vermekten pek hoşlanır. Maa- mafih hayâtının başka cephelerinde Şarlonun pek tutumlu' olduğu anla- şumaktadır, Fakat Hollivudun en tutumlu ada- mi komik Edi Kantordur. Bu artist kazandığı paraları biriktirmekle ik- tifa etmez, bunu işletmeğe de bakar. Beveriy Hilsde kendi ismini taşıyan İ büyük bir antikacı dükkânı vardır. Artist bilhassa gelip bu antikacı dük- kânında işlere neşaret eder. Sonra geceli gündüzlü çalışıp büyük bir pa- ra, büyük bir servet yapmak için uğ- Taşır. Hemen her gece radyoda şar- kılar söyler, küçük iskeçler yapar. Büyük sigara fabrikalarının rad- yo vasıtasile bütün ilân işini üzerine almıştır, Bunlardan da sinema kadar para kazandı. Edi Kantor birkaç sens içinde birkaç milyon yapmağa karar vermiştir. Kendisi gayet az mas raf eder. Daima eski elbiselerle dola- şar, Eski artistlerden Rejinald :Denni- nin de Holliyudda bulvar üzerinde bir emlâk âcentesi ve küçük bir mo- bilye fabrikası vardır. O da hesabını gayet iyi bilir. Yeni artistlerden 'Melvin o Duglas ve sesi çok güzel olan, Nevyörk ops- rası muganniyesi-Grace Moor pek he- sabını bilen kadınlardan addedilir. Hikmet: Feridun Es İzmirde bir amele toprak altında kalarak öldü İzmir (Akşam) — İzmirde Bozya kada eski İzmir -mevkiinde kiremit fabrikasında amele bayburdlu Yusuf dayı adında birisi, kiremit yapmak için toprak kazarken üzerine yıkılan toprağın altında kalmış ve ölmüştür. Balıkesir muhteliti Afyonda yenildi Ajyon (Akşam) — Bu hafta şeh- rimize gelen Balikesir muhteliti bu- rada yaptığı maçta Afyon muhteli- ların şerefine bir akşam ziyafeti ve- | mektedirler; | dır. Piyasada sükünet avdet etti, ON Sahife 11 ———— ..— ihracat faaliyeti artıyor Piyasada, geçen-haftaya nisbetle daha sükünet vardır. Merkezi Avru pa hâdiselerinin halledilmesi, büyük tesir yapmıştır. Şimdi piyasayı işgal eden mesele- lerden biride Alman iktisad nazırı Funk'un, memleketimizi ziyaret et- mesidir. Seyahat etrafında bir çok sözler söylenmektedir. Umumiyet itiba» rile söylenen sözlerin hulâsası, 'Tür- kiye « Almanya arasındaki ticari mü- nasebetletin daha ziyade inkişafını temin etmekten ibarettir. Piyasada- ki ihracat tacirleri, bilhassa Almanya ile iş yapan hububat tacirleri, Funk'un bu ziyaretinden iyi neticeler alınaca. ğına kanidirler, Hafta içinde yazdığımız «İktisadi meseleler» sütumunda Türkiye - Ame- rika ticari münasebetlerinden bah- setmiştik, Amerikaya . ihracat başla» madığından Amerikadan satın alınan mallar için, Merkez Bankası döviz ver» memekteğir. Halbuki gümrük antre- polarında Amerikadan getirilen itha» lât eşyası beklemektedir. Bu malların sahipleri arasında deri fabrikatörleri bulunmaktadır ki, bunlar fabrikaları» nın derisiz kaldıklarından şikâyet et- Diğer taraftan çorap fabrikatörleri, Amerikadan getirdikle- ri iplikleri gümrüklerden çıkarama- mışlardır. Çünkü bazı sebeplerden do- layi Merkez Bankası döviz vermemek» tedir. Geçenlerde bu meseleden bahseder» ken, «bu vaziyet ne zamana - kadar devam edecek?u diye bir sual sormuş- tuk. İhracat işlerile alâkadar bir zat, bunun cevabını şu suretle izah ediyor: — İzmirdeki Amerikan tütün kum. panyaları, Ege mıntakasından tütün almak için Amerikadan döviz getir. mektedirler. Bu biriken malları çıkar- mak mümkün olacaktır. Bundan başka İzmirden incir ihra- catı da başlamıştır. Türkiye » İtalya ticaret müzakere. lerine Ankarada devam edilecektir. Bir taraftan ticaret anlaşmaları de- vam ederken, diğer taraftan da tica- ret münasebetleri gittikçe artmakta- En ziyade satın alınan mallar arasında hububat maddeleri bulun- maktadır. İhracat maddelerimizin vaziyeti Bu hafta içinde ihracat maddele- Timizin geçirdiği vaziyeti birer birer BERNA... aşağıya yazmallan evvel, umumi ola. rak şu bir kaç satırı'yazmağı faydalı buluyoruz. İhracat maddelerimiz Av. rupada harp ihtimellerinden mütees- sir olmuştu. Şimdi harp ihtimalleri ve gergin hâdiseler mevcud olmadığı için, bu besir zail olmuştur. Piyasada her nevi ihracat maddelerimiz tabii bir salış devresine girmiştir. Esasen Ihra- catımızın en hararetli bir mevsimidir. Hububat maddeleri — Buğday pi- yasasındaki gevşeklik kalmamıştır. Almanya için ihracat devam etmek- tedir. Hattâ son günlerde, sevki ya- rıda kalmış mallar da, ihrac edilmek- tedir. Bu itibarla bu hafta geçen haftaya nisbetle daha çok isler olmuştur. Arpa için, İtalya ve Belçikadan ler devam etmektedir. İngilt miktarda yulaf o isteniim Çavdar için pek az iş vardır. Halb geçen sene çavdarlarımıza karşı daha çok taleb vardı, Kuru sebzeler — sulünün yarısındar ransa tarafından satın alınmıştır. Geriye kalan kısım da, Almanyadan taleb edilmektedir. Stok mikdarı pek azal- mıştır. No için Almanya» dan talebler devi ktedir. Fakat bu nevi mallar üzerine pek az satış- lar olmaktadır. Dokuma ham maddeleri — Geçen hafta, tiftik ve yapağı piyasası da durgun bir devre geçirmi Şimdi vaziyet iyidir, Almanyadan yapağı ve tiftik üzerine siparişler başlamıştır. Pamuk için henüz ihracat başla» mıştır. Yalnız Iğdir pamuk müstah- silleri kooperatifi Almanyaya 600 bal- ye pamuk göndermiştir. Yağlar — Tereyağ fiatlerindeki yükseliş muayyen bir rakkam üzerin- de durmuştur. Trabzon yağları top- tan olarak 85 kuruştur. Her hafta 40 - 50 teneke gibi pek az mal gelmek- tedir. Urfa yağları da pahalıdır. Zey- tinyağ piyasasında durgunluk vardır. Bunun sebebi henüz rekoltenin belli olmamasıdır. Rekolte hakkında resmi malümat ta mevcud değildir. Diğer nebati yağların fiati de yükselmekte. dir. Vejetalin imalinde kullanilan Hindistan cevizi ithalâtı da mümkün değildir. Amerikadan getirtilen bu malı almak için, mukabilinde döviz tedarik etmek imkânı yoktur. Bu yüz- den vejetalin yağları da yükselmek. tedir. H.A. âz fazlası 939 Nevyork beynötmilel sergisinde Türk paviyonunun yapılmasına baş- landığını yazmıştık. Yukarıda Türk paviyonunun inşasına ait iki resim gö- rünmektedir. Birinci resimde Türkiye sefiri B. Münir Erteğun, sergi heyeti reisi A, Wahlen ve sergi Türk komiseri Suad Şakir sergi komiseri B. Ruzvelt, mimar Sermed, mimar profesör Sedad Hakkı Kabac, ikinci resimde