24 Kasım 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

24 Kasım 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

No, 9305—520 da takiben son olarak Yavuz zırh- lısına mensub balriyelilerimiz ge- giyor. Bu suretle geçit resmi sona ermiş oldu. Bundan sonra cenazeyi çeken 72 erin yanıbaşlarında yer alan 12 General ve Atatürkün İş tiklâl madalyelerini taşıyan Gene- ral, bunların arkasında baştan aşa ğı siyahlar giymiş Atatürkün hem- şireleri Bayan Makbule, yanında kocası Edirne mebusu Mecdi be- raber yürüyor. Bunların arkasından Cümhurreisi İnönü, Atatürkün ya- verleri, Meclis Reisi, Başvekil ve Mareşal sıra ile geliyorlar,. Bunla- rın da arkasından ecnebi heyetler geliyor. Bunların gerisinde birkaç adım mesafe ile kara, hava ve de- niz subaylarımızdan 8-10 kişilik bir heyet ve bunları frak ve silin- dir giymiş mebuslarımız, askeri ve mülki erkân ve piyade taburu ta- #ib ediyor. Bin sonunda Yüksek tahsil gençliği Büyük Ölünün ar- kasından ilerliyor, Cenaze istasyon yoliyle Ftnoğ- rafya müzesi arası olan bir buçuk kilometrelik mesafeyi bir saatte katetti. Bu uzun ve geniş asfalt yolun iki tarafına sıralanan askerler, Bü- yük Şef önlerinden geçtikçe selâm duruyorlar. Ankara halkı bu caddeye yakın nekadar resmi ve hususi bina varsa hepsinin üzerinden cenazeyi gözle- rile takib ediyorlar. Halkevlerinin önünden istasyona kadar bu cad- denin göremiyeceği onbinleri aşan muazzam bir insan kalabalığı... Cenaze her yabancı kıt'anın ö- nüne geldikçe o kıt'aya ait bando Şopenin cenaze marşını ağır ağır çalmıya başlıyor. Saat tam onikide Ebedi Şefin cenazesi Etnoğrafya müzesinin önünde durdu. 12 Meb- us ve 12 General tarafından ayni şekilde cenaze top arabasından kal- dınlarak Müzede hazırlanan mev- kii mahsusa kondu. Ve bu suretle cenaze merasimi sona, ermiş oldu. Gece Etnoğrafya müzesinin ö- nündeki heykel Ulus meydanındaki âbibe önünde büyük alev ve du- man çıkaran meş'aleler sabaha ka dar yandı. Atatürkün tabutu istirahatgâhında Şefin tabutu, kendisine son ih- diramı ifa için saf tutmuş Türk ve UYANIŞ 9 Ebedi Şef Etnografya müzesindeki son istirahatgâhında.... UYUYOR... Alev olmuş yanıyor göz yaşımız, Bu hazin meşaleler üstünde. Uyuyor en yüce can yoldaşımız, Böyle hicranla tutuşmuş günde. Uyuyor.. Uykusu hiç bitmiyecek, Ölü bir milleti var eyliyenin. Onu makber bile incitmiyecek, Ruhu tunçtur, gece yoktur diyenin. Geceden doğdu ışıklar saçarak, Vatanın gündüzü, Türkün Özü O. Ölemez böyle sabah, böyle şafak, Tarihin şan dolu en son sözü O. Halid Fahri Özansoy başbuğlarının tabutunun bulundu» ğu top arasını çeken erler Halkevi ecnebi kıtaatının arasından geçe- rek orada, Etnoğrafya müzesinde hazırlanan muvakkat iştirahatgahı önüne geldiği zaman, cenaze &la- yının arzettiği manzara çok ulvi ve son derece muhteşem oldu. Ar- tık buraya herkesin, Büyük Şef Atasına son vedaını yapacağı nok- taya gelmiş bulunuyorduk. Millet Meclisi önündeki katafalktan bura- ya gelinciye kadar yekpare bir granit parçası halinde kahraman ile müzenin arasında durduğu zâ- mân ona, günlerdenberi refakat etmekte olan silâh arkadaşları ta- buta karşı cebhe aldılar ve selâm verdiler, Bu anda gözlerimize Hal- kevinin müzeye nazır cephesindeki balkonda, Mareşal Birdvudun tee sürden takallâs etmiş asker çehresi çerpti. Rahatsızlığı dolayısile ce- (Sayıfayı çeviriniz)