6 Mart 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

6 Mart 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

İsinNEMaj PAUL Sunni Eskiden, mübalâğalı rollerde ih- tisas edinen aktörlere İngilterede “ham actors. deniyordu. Bugün Paul Muni böyle bir ak- tör olmak tehlikesine maruzdur. Son yıllarda gitgide daha fazla o- larak Paul Muni yüzünü kalın bo- ya ve iri bıyıklarla süslemektedir. Gitgide Paul Muni fazla sunni, geniş jestler, israr eder, mübtedil hareketlerile ortaya çıkıyor. Paul Muni gibi istidatlı ve sa- mimi bir aktörün, basit her «ham setors» gibi kötü roller oynam&- sı hakikaten şayanı teessüftür, Paul Muni'nin iyi bir aktör ol- duğundan şüphe edilemez. Onun «Soarface> (AL Capone) ve «Ben bir pranga kaçağıyım»> filmlerin- deki deruhte ettiği roller sinema tarihinin altın kitabında yer ala- caktır. Fakat parlak bir yoldan sap- ması d8 yalan değildir. «Sarı esir- ler» deki rolünde oldukça sunni Paul Muni “Bir pranga kaçağıyım. filminde 186 — Servetifünun — 2324 MUNİ bir aktör müdür”? m, oynadı fakat bu okadar affedilmez bir kabahat değildir (Çünkü her aktörün bedbaht anları vardır.) Fakat Pastör'ün hayatına dair çevirdiği film Paul Muni'nin sunni bir aktörlüğe doğru gittiğini gös- terdi. Onun bu rücuu biraz da fazla öğülmüş olmasından da gelir. Kariyerinin başlangtıcında Mu- ni'nin Amerikanın en kuvvetli ak- törlerinden biri olduğu söyleniyor- du. Meşhur Louis Goulding, Muni- nin film endüstrisinin şimdiye ka- dar verdiği en parlak aktör oldu- gunu söylemişti. Böyle sıfatlar pek tehlikelidir bilhassa Goulding gibi edebi bir imtiyazlı adamın söylediği tekdirde, v- # Londra'nın fakir bir Yahudi mahallesinde doğan Paul Muni fa- kir ve yoksullar için daima muhab- bet beslenmiştir. Fakat Muni kazandığı parayla da alay etmiyor. Kaprieleri için on para bile harcamıyan bir iş ada- mıdır. İstidadlı bir muslkişinastır. Onun plâk koleksiyonunda Duke Ellington, Bach ve Beetvon'e ayni ehemmiyet verilmiştir. Paul Muni'nin annesi ve babası seyyar komediyen olduklarından ona bütün Ayrupayı gezmek fır- satı verildi. Ailesi çok dindar ol- duğundan ona da ırkını muhafaza etmeyi öğretmişlerdi. Muni 14-15 yaşındayken ailesile birlikte Amerikaya hicret etti. O kadar fakirdiler ki annesi, babası ve iki kardeşi hepsi bir odada ya. tıp kalkmıya meoburdular. » Paul Muni Paul Muni'nin istidadlı bir ak- tör olduğu şüphe götürmez bir ha- kikattir. Fakat «en parlaktırr de- mek onu kabiliyetinin fevkinde , görmektir. İlkönce Muni de bu sıfatları okurken şaşıp kalmış olacaktır. Fa- kat açtığın her mecmua senin kuğ- retinden bahseder ve bütün mü- nekkitler senin dehâ gibi bir adam olduğunu iddia ederse bunun bir hakikat olduğuna sen de inanma- ğa başlarsın. Warner Brosş stüdyoları, bu neşriyatın bir kısmını kendi neş- riyat kolları yaptığı halde tesiri altında kalarak Paul Muni'le fev- kalâde bir kontrat imzaladılar, Mevzularını kendi syıra bilecek ve bütün rollerini kendi kontrol edebilecekti. Aktörlüğün zirvesine ermek kas tiyle Paul Muni biografi janrını seşti. Bu janrı seçmek şöhret sahibi olan birçek aktörlerin yapacağı yanlışlardandır. Bu golleri kendi hayat tecrübe- lerine iştinad şdezek oynıyamadı- ğından sunniye doğru kaydı. Yüzü makyajlı 60 yaşındaki bir adamın muhtelif günlerini temsil etmek güç bir vazife ıle Muni git- gide sunni, hayataıg rollerde kaldı. Bizzat Şöhretin en az müessir etiiği bir aktördür. Büyük Okyanos #a- hillerinden birinben mütevazi ve yalnız bir evde - Palos Verdes'te » tenha bir yerde yaşar. Kendinin idare ettiği tek otomobili vardır. Holivut'ta sürdüğü fakir haya» tı ile meşhurdur. Kâmuran AKAN