5 Haziran 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

5 Haziran 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO — 30ncü Sayfadan Devam — * yalnız romana haşretti, «Dunjuan- lar» romanından bir piyes adepte edilmiştir. (Frappa ve Dupugu Masudl tarafından) H. Bataille: Batayın ilk eseri «Ormanda uyuyan güzel Kadın> ismindeki jdeolojık ve sembolik 46erie dir ki 1894 de Lugne Pos nun Kuvre tiyatrosunda oynandı. Bataille nin gençliği kâh re- sim kâh şiirle geçmiştir. Ve nihg- yet kendini tiyatroya hasretti. İlk eserleri yarı insani yarı sembolik olan «Cüzamlı Kadın» ve “Senin Kanın, dır. Bataya tesir eden İbsen ve Meterlinik dir. Şaheiye- tini tebarüz ettiren «Maske> «Ba- subadel mevt» “Kolibri Anne, ve «Düğün Marşı dır ki, bu eserlerin ekserisine şiddetle ve merhamet- sizce hücum edilmiştir. «Çıplak Kadın», <İskandab, “Çılgın Bakire,,, «Aşk Çocuğu» na- mındaki piyesleri halk ve münek- kitler tarafından büyük alkışlarla karşılandılar. Ondan sonradır ki Bataille muasır tiyatro üstadları arasına girdi ve genç muharrir- ler onun tesiri altında kalıp ona bir din gibi taptılar. (Kolibri Anne) de ana çocuğu- nun genç arkadaşını seviyor. «Dü. gün Marşı> nda küçük bir aristok- rat kadın fakir bir piyano pröfe- görünü sevmektedir * Bataille'yin eserleri asrımızın başlangıcındaki dramatik edebi- yatı zenginleğtiriyorlar.. H. Bernstein: B. 1900 den 1914 e kadar H. Bataille karşı rakabet etmiştir de- nilebilir. Bu iki muharrir o zama- nın kitlelerini kazanmış oldukları için birbirlerinin eserlerinden il- ham almışlardır. Ve Bernstein kuv- vetli bir dramaturg olduğu için pei- kolojik ve santımantal mevzulara doğru giderken, ilk eserlerinde psi- koloğ ve şair olan Bataille ise gün- deu güne meslekdaşının takibettiği cereyana kapılıyordu. Bernâtein'nin mesleği (Kariyeri) süratli bir surette zafere varmıştır, 1990 de 23 yaşında olan genç mu- harrir serbest tiyatro mektebi olan Antoin tiyatrosuna « Pazar Le. marehö> nin müşveddelerini veri- yor ve Antoin bu komediyi hemen sahneye koyuyor. İki sene sonrz «Dönüş » adlı egeriyle ince ve her yere nüfuz eden tahlili görüşleri sayesinde 32 — Servetifünun — 2337 bursa Kız Muallım Mektebi Bursadan geçerken Halkevinde açılan bir sergiyi gezdim; Kız Muallim Mektebi talebelerinin re- sim sergisini. Muellimleri Bay Şahinin değerli izahlarile daha kolay tadına vardığım bu sergi, Bursa gibi bir merkezde bulunan genç kıymetleri akssettirmek iti. & barite bana cidden mühim görün- dü. Bu talebe eserleri her sene Eminönü Halkevinde açılıyorken bu sene ilk defa olarak yeni ya- pılan Bursa Halkevinde teşhir edi- liyor. Resimler en çok mahalli mevzular üzerinde çalışılarak vu- cude getirilmiştir. o Anlaşılıyorki. Muallim, talebesini yetiştirmek hususunda çok büyük bir gayret garfetmiş. Bu en küçük bir Natür mort en zengin bir Peyzaja kadar, her eserde göze çarpıyor, Kız Muallim Mektebinin irili ufaklı talebesi arasında, Aliye Ergan gifi, bilâtereddüt herkese kıymetini tes- İlim ettiren hakiki sanatkârlar var. Bilhassa akvarelleriyle Jinolyom işlerinde bariz bir hususiyet görü- lüyor. Tezyini resimler, meslek re- simleri, matür mortlar ve mabhali afişler üzerinde itina ile çalışılmış- tır. Daha şimdiden renk ahengine erişmiş istidatları görmek, şüphesiz çok memnun edici bir hadisedir. Bergi, yine, Eminönü Halkevinde tekrarlanacaktır. Zahir GÜVEMLİ Msupaasens'nin «İvette» eseriyle mukayese ediliyordu. Bernsteln'in, «Çocuk oyuncağı» Le Böresil « Mandra» ismindeki e de meşhurdur. Diğer tanınmış piyesleri «Borü>, «Hırsız», «Samson», «Pençe», ve «Benden sonras dır. .. Brenştein'in dramatik san'ati (Sardou)nın şadelik ve samimiye- tine yakin olduğu için (benzediği) realist mektebin belli başlı rüknü- nü teşkil ediyor. Komedileri dâimâ (para) mevzu etrafında döner. Per: Bonajlar, kabarmış olan ihtirasla- ErNIS Sergiden bir gravür Epigram denemeleri » Faruh Nafiz'a « Yavuz atlar kişnedi Meşin kırbaç şakladı, Faruk Nofiz beş sene Yerinde durakladı. Ziya YAMAÇ Gelecek sayımızda : Hâşim'e dair Halid Fahri OZANSOY'un makalesi rının çarnaçar tesiri altında hare- ket ediyorlardı. «Hırsız», «Samsun» ve «Hü- cum> da bu şahsiyetler iltirasla seviğirler ve bazı kere (defa) diğer- lerini (başkalarını) değil, bu aşka kendi kendilerini bile kurban eği- yorlar. Bernstein'in. «Sır» işmindeki eserini yazdığı zaman bir muhar- ririn bir artistin, bir psikoloğun velhasıl kadın ruhunu anlamış bir hekimin eserini vermiştir. «Sır» bir karakter komedisidir. Herptenberi Bernstein inkişaf etti ve «Juğijh>, «Fölix>, «Buzlar galerisi> eserlerini verdi.

Bu sayıdan diğer sayfalar: