18 Ağustos 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

i | - Kadınlar Şehir Meclisine Aza Olursa... Kadmlar, önümüzdeki inti- | “hapta şehir meclisine girecek- ler. Bondan, memleket için bi- yulı faydalar doğması beklenc- Kıdınlın verilen bu - hak- kın halk arasında masıl bir telâkki doğurduğunu da merak etmemek mümkün değil. Aşa- $ iıdılıi satırlarla, bir muharriri- miz, bu telâkkiyi ifade ediyor: Burhan B. ( Aksaray Sofu- lar No. 7) Bana öyle geliyor ki kadın- lar, ilk evel kendilerini doğru- dan doğruya alâkadar eden şeyleri ıslah etmekle işe baş- hyacaklar. Meselâ kadın hastalıklarında T ihtisası olan doktorları hima- ye, V. &. Siyasi hak sahibi oldukları için belki biraz da — süsü, podrayı bir tarafa bırakırlar. bir netice, müli tasar- namına az kazanç midır ? x Yervant Ef. (Sultanahmet tane so- kağı 4 — Hiçbir fayda hasıl olmaz. Çünkü: Ne kadar okusalar " gene erkekler kadar olamazlar. Meşhur darbimeseli unutmıya- hm: Kadınların saçları uzun akılları kısa olur. Bu sözleri not ettiğimi gö- ren Yervant —efendi — telâşa düştü: Eyvah; sen bunlari yazıyor- sun, adresim de — var, tanii hanımlar okursa sonra ben ne yaparım ? * Ferhunde H.(Hukuk fakültesi | mezunlarından) Kadına intihap etmek ve edilmek hakkının verilmesi ta- bit faydalıdır. Türk Hanımla- rının bu sahada muvaffak ola- | caklarına vardır. şimdiden — imanım * Seniha Süleyman H. (Nışantaşı, Muradiye maha- Jesi ikinci yeni sokak 28-30) — Şüphesiz ki bu karar faydalıdır. 1 — Sokakların — temizliği bu yüzden temin edilecektir. 2 — Nüfusumuzun yarısın- dan fazlası kadın olduğu bal- de kadınlara ait tesisat azdır. Bunlar çoğaltılır. 3 — Çocukların daha kuvvetli bir surette te- min edilecektir. Bunlar az şey-j ler midir? himayesi | İlise Girmesine Herkes Taraftar Halk fırkası umumi kâtibi Saffet Bey dündenberi şehri- | mizdedir. — Seyahatinin fırka | işlerile alâkası yoktur. Hususi işleri için gelmiştir. Saffet | Bey gazetecilere: — * | — Fethi Beyin Meclise gir- mesini arzu ediyoruz, bu su- öi kara Takaam viğleri h- | naatlerini ve prensiplerini doğ- rudan doğruya izah etmek im- | kânma malik olacaktı, de- miştir. Yeni Fırkanın Programı Tamamdır Dün Serbest Cümhuriyet Fırkasına, neşrettiği program münasebetile birçok mektuplar geldi. Bu mektuplarda halkın bilhassa — ehemmiyet — verdiği dertlerinin süratle izalesi için bazı ameli tedbirler ittihan ve bu tedbirlerin fırka programına ilâvesi istenilmektedir. Fethi Beyin verdiği cevap lur: * Fırkanın programını geniş- letmiye lüzum yoktur. Eğer elimizde — bulunan programı tamamen tatbik edersek, kâfi- dir. Bununla memlekete mühim hizmetler ifa etmiş oluruz. ,, SITKI VE FEYZİ BEYLER Dün Fethi Beyi ziyaret etmişlerdir, yeni fırkaya intisap etmek istedikleri söylenmek- tedir. Kuyuya Atılan Çocuk Tahtakale'de Yağ iskelesin- de Soğancılar caddesinin ci- varındaki kuyudan bir çocuk cesedi çılıırılııuşur Ceset bir gazeteye sarılmış ve bozulma- mıştır. Bundan ?ı henüz yeni atıldığı anlaşılmaktadır. Kamyorıdan Düşen Çocuklar Feriköyünde oturan Burhan ve Dündar ismindeki iki çocuk Galata'dan geçmekte olan şoför Akif elendinin idaresindeki kamyonun arkasına — asılmak | isterlerken yere düşerek her ikisi de ayaklarından yaralan- mış, hastaneye kaldırılmış 'sıdır. I Son Posta'nın Resimli "X XXXX : Kadın — Kalkınız, orası yerdir, biz oturacağız Hasan Bey. l“““ kadınlara mahsus * | olacaksınız. 2: Hasan Bey — Allah Allah.. müsavi idiniz? Belediye azası oluyorsunuz, meb'us H t’ SON: POSTA Fethi Beyin Mec-| HÜKÜMETİN SİYASETİ KAT- İYEN DEĞİŞMİYECEKTİR... Yalova, 17(HM.) — Bir | fırka - tarafından namzetlikleri konularak — intihapları temin edilen meb'usların kendi fırkâ- | larını bırakıp mubalif zümreye | iltihak- etmeleri etrafında söz | söylenebilir. Fakat Başvekilin aldığı vaziyet bu umumi kai- denin haricine çıkılmasına im- kân vermiştir. Filhakika İsmet Pş., arkadaş- ları arasında, takip edilen siyasete fikri mutabık olmıyan | varsa kendilerinin Halk fırka- sından ayrılıp - karşı fırkaya iltihak etmelerini fena bir özle görmiyeceğini söylemiştir. Z mlan olmamıştır. Bu nokta dikkate şayandır. Çünkü 24 saat evel Halk fırkasından banmı meb'usların ayrılıp karşı fırkaya geçtiğini haber veren karşı fırkanın mu- hiti idi. Binaenaleyh vaziyeti: Müracaat vaki — olmuştur, | fakat netice alınmamıştır, şek- linde tefsir etmekten başka çare yoktur. Başvekilin — sözlerinde —en mühim olan nokta şudur: — Halk Fırkası ekseriyette | kaldıkça hariçte ve dahilde hiç kimse bu fırkanın siyasetinde bir tebeddül olacağını hatıra getirmemelidir. Şu halde vaziyet sarihtir: Başvekil İsmet paşa bütün hattı hareketini düşünerek ve iyice tetkik ederek doğrulu- ğuna kanaat getirdikten sonra tesbit etmiştir. Serbest Cümhuriyet fırkası ise aksi fikirdedir. Şu halde her şeyi efkârı umnmiye huzurunda hakikati ispat etmektedir, denilebilir. Netice Millet meclisinde yapıla- | cak münakaşalardan anlaşıla- cak ve halk gelecek intihapta | reyini ona göre verecektir. Çankırı'da Geçen Bir Gün |Baş tarafı 1 inci sayfada | istikbal merasimine - iştirak et- | miştir. Dün — öğleden sonra memurlar tatil yapmış dene- bille; BU Aat'ak aöküriyo de şehrin methalinde rasimei selâ- mı ifa edildi. Vekil Bey; yol müteahhitle- rinden Dağlar oğlu Hasan Ef. nin yeni yaptırdığı asri eve misafir alındı. Belediye aziz misafiri izaz için beş gün evelinden hazır- hk yapmakta idi, hatta misa- fire tahsis edilen bu evin tef- riş ve tezyini için İsveç grupu memurlarının ma: ına mü- racaat olundu ve ev döşendi. Yemek ve sofra takımı çarşıdan tedarik olunup hamallaria eve taşıtıldı. İki gündenberi çarşı- dan, pazardan taze piliçler top- landı, nefis yemekler hazırlandı. Şehre girilecek yere ( hoş geldiniz ), çıkılacak mahalline (yolunuz açık olsun ) cümlei cemileleri beyaz bezler üzeri- ne yazılıp taklara çakıldı. Akşam geç vakit şehre ge- lemı Recep B. ve maiyeti doğ- rdda — hazırlanan eve — indi- ler>:Alafranga tertibile hazır- lanan evde belediyemiz tara- fnğlân bir de yerli musiki ta- kami' temin edilmişti. Sabahın ikisine kadar yerli havâlarla güzel eğlenti yapılmıştır. 4Bu ziyafet belediyemize iki yöz liraya malolmuştur. Vekil B teftiş için geldiği Çankırımızın — yola ait hiçbir yerini görmeden gitmiş olma- mak için hepimiz daha uyku- da iken otomobile binmiş ve istasyonun alt kısmından ge- çen şoseden Vukuf istasyonu- na gitmiştir. Geldiklerinde istikbal eden zevat ayni şekilde kendisini teşyi etmişlerdir. Nafia vekilimiz her halde memleketin — ihtiyaçlarım — ve yolların vaziyetini birkaç saat zarfında öğrenmiş olmalıdırlar ki; Çankırıda bu kadarcık kısa bir müddet kalmayı kâfi görmüş- lerdir. ; HERKES HALK FIRKASINDAN AYRILMAKTA. SERBESTİR İzmir Yeni Fırkayı |Sevinçle Karşıladı Teşkilât İstiyor İzmir, 17 (H M) — Yeni Asır gazetesine İzmirin mülb- hakatından yeni fırka hakkın- da telgrafnameler gelmektedir. Bu telgraflar şu satırlarla hü- lâsa edilebilir: — Reşit Galip Beyden Ser- best Cümhuriyet fırkasının ni- zamnamelerini isteyiniz. Bu ni- zamnamelere tevfikan teşkilât yapacağır. Esnaf Cemiyetleri Yeni Fırkaya Girmek İstiyorlar Esnaf Cemiyetlerinden ba- zıları Fethi Beye müracaat ederek yeni fırkaya girmek arzusunda bulunduklarını - bil- dirmişlerdir. Bunun haricinde Serbest fırkaya intisap için Erzurum'dan, — İzmir'den — ve Kastamonu Beledivesinden birçok telgraflar gelmiştir. Yeni Şubeler Serbest cümhuriyet fırkası Istanbul ve Beyoğlunda bir şube açmıya karar vermiş ve- bunun için İstiklâl ve Ankara caddelerini münasip görmüştür. Bu maksatla bugün vilâyete müracaatta bulunulacaktır. Şeker Stoku Meydana Çıktı Alpullu favrikası elinde stok halinde bulunan şekerleri pi- yasaya çıkarınıya — başlamış, şeker fiatında düşüklük gö- rülmüştür. Fabrika, şimdiye kadar, acaba ne bekliyordu? Bu ha- kikatin yazılmasını mı? Ferit Beyin Tekzibi Londra sefiri Ferit B. sefa- retten çekilip dahili siyasetle meşgul olacağına deir çıkan haberleri, Taymis gazetesine gönderdiği bir mektupla tekzip etmiştir. (Cumhuriyet) gazetesi fırkadan bahsederken diyof —"Cümhuriyet Halk fri bundan — sonraki — mesaisi (Serbest Cümhuriyet : dan geri kalmamıya itina mek mevkündedir.., (Milliyet) gazetesinin tiği mütalea ise şudur: “Bir muhalefete alkış tut'i çok olur. Bunların bir &” Cümhuriyet zümrelerinin ” birlerini yiyeceği - ve mey? anarşi ve sergüzeşt ıd rına kalacağı — sevinci dirler. Bunlar Halk ne gördülerse, şüphesiz, best Cümhuriyet da onu ıümcelnenht (Vakıt) ta mütaleca tur. (Akşam) da günün lerini yazmakla iktifa tedir. (Yarınjın söylediklerine lince işte uzun bir ııkdj son kısmı: “İsmet Pş. kabinesini, mazur görmek ve için kendilerinde kudret lanlar var mıdır? Altı iktidar — mevküni — mul etmiş olan bir kabinenin, dün (69) maddelik prı yapmıya üzenmesi, — isti için iyi ümitler telkin emniyetbahş — ahvalden oğ mak icap eder, kanaat' vardır ! ,, x4 İNGİLİZ FİLOSU — Yarın llııılılllın ziyarete "ılı(!ı ve buri'! KR'YAYUZÜN SÖN MUAYENESİ PILDI — Ankara, 16 : Yavuzu tamli Sen Nazer şirketinin Gölcük m0 Mösyö Denis, tamiratın hitanm betile Ankaraya gelerek hükümet mni ziyaret ve veda etmiştir. dün havuza çekilmiş ve son yapılmıştır. Sefineye yeni bam daha ilâve edilmektedir. 34 BOĞAZI GEÇEN KİZ — Çi kale, 16: Mutmazel Mersedea Gi Çamakkale boğazının en geniş moktüfi Tengerden Kumkaleye geçmiştir. Hd saat elli baş dakika beyet istifamı kabul rinde kalmıştır. 4 MEKTEPLER — Bu sene Tülde açılacaktır. İstanbulda ıd erkek İlsesi tesisine karar verili 34 HASEKİ HASTANESİ — Bu içinde tevdli takarrür etmiştir. * MUHTELİT MÜBADELEP Dün ikd yüz Rüma etabli vesikatt miştir. Pazar Ola Hasan B. Ve Kadın - Erkek müsavü! Hani siz bizimle | m.-.'.r..-..m'm & Bulıı bir kadın — Buyurun Hasan Bey ” 3: Kadın — Ben kadmla erkeğin müsavi olduğu- | na kani değilim, Erkek başka, kadın başkadır. X | yerime, Va * Hasan B. — Gördün mü, meb'us olacak