20 Ekim 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Ekim 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

FATİNTE İhtiyar Heye- tinden H. Baba- nın Şikâyeti Fatih dairei belediyesi, in- tihap daireleri içinde hemen hergün hararet ve faaliye- tini oldukça Mmuhafaza eden bir daire olduğu ve dün inti- babın bitmesi mukarrerolduğu halde dün akşama kadar büyük bir sükün ve tenhai içinde son gününü yaşamıştır. Müraca: edenler pek az olduğu için encümen azası Fatih parkına nazır balkon- da akşama kadar cıgara safası yapmışlardır. Gerçi — dairenin — öntünde kaynaşan ve ellerinde küğt- larla Gdolaşan, — mütemadiyen şikâyat eden bir kalabalık vardı. Fakat bunların bermu- tat defterde isimleri buluna- mıyordu. Bir aralık Hakkı baba isminde hoş ve vatanper- ver bir ihtiyar geldi. Kendisi elli senedir bir mahallede oturu- yor, dükkân sahibi, heyeti ih- tiyariye azasından da... encü- mene elinde Serbest fırka kâğıdile — müracaat — etmiş... defterde ismin yok demişler... Encümen reisine hitaben: — Benim ha... vah vah... demek ki kırk yıllık Hakkının hakkı yokmuş ha... demek ben - serseriyim, Bari — vilâyet hududu haricine çıkarınız da mevkiümi “anlıyayım! diye söy- lendi. Sonra aşağıya indi par- kın içindeki kalabalığa hitap eden bir konferans verdi: — Ben çarık, çürük bir ada- mım. Fakat ben serseri imi- şim de farkında değilim., dedi. Bu hoş ve haklı ihtiyarı halk alkışladı. Kendisine hususi bir otomobil — tutarak dükkânına kader gönderdiler. Reji Amelesine Ret Cevabı Verildi Cibali fabrikasında — çalışan Ytün inhisar amelesi Gül ca- miünde reylerini atamadıkları için o vakit kaymakama gitti- ler. Namus üzerine reylerini bir başka gün attıracağını temin etmiş idi. Bu amele cuma ol- mak hasebile evvelsi gün (Fa- tih dairei belediyesine gelmiş- ler ve fakat reylerini atamıya- caklarını — anladıkları için derhal — vilâyete — bir — isti- da vermişlerdi . — Vilâyet dün kendilerine tahriren bir cevap vermiş ve reylerini ata- mıyacaklarını -söylemiştir. Bu cevap amele üzerinde fena tesir yapmıştır. Belediye Hudut Meseleleri Gerek — Fatih ve — gerek Beyazıt — kaymakamlıklarında dün de belediye hudut intiha- batı için çok az rey atılmıştır. Bu reyler tamamen beyazdı. ç gündenberi hemen hiçbir kızınızı rey atılmamıştır. Yani büt halk belediye hudutla- rinın kaymakamlık hudutlarna Beşiktaşta | dokuzuncu bir daire teşkilini istemektedir. Fakat — az rey atıldığı için dört gün zarfında ekseriyet nisabı hasıl olamıya- coğmdan müddetin uzatılaca- ğena muhakkak nazrile bakı- labilir. ün uydurulmasını — ve İS Trabzonda Binlerce Protastoname Tanzim Edildi Trabzon ( Hususi ) — Trab- zon belediye — intihabatında ahali yüksek siyasi bir terbiye seviyesi göstermiş olmasına rağmen sokaklarda jandarma ve polislerden mürekkep pos- talar ve süvari jandarmalar- dan —mürekkep kollar gece gündüz. — devriye — gezmekte ve şehrin her tarafını dolaş- maktadırlar. Halkın Serbest fırkaya karşı merbutiyetini gevşetmek için yapılan hareketler arasında- bir de Serbest fırka taraftar- larından, kısmı azamı tüccardan olmak üzere sekiz kişi polis tarafından biçbir hak ve kanuna istinat edilmeden yirmi dört saat tevkif edilmişlerdir. Mahkemeye verilen bu sekiz efendi mucibi muhakeme bir halleri görülmediğinden derhal serbest bırakılmışlardır. Yüzlerce kişiden mürekkep ahali kafileleri Trabzon moter- lik dairesine tehacümle rey- lerinin alınmamasını protesto etmişlerdir. Ve etmektedirler. Agâh Amasya'da İntihapta Serbest Fırka Kazanıyor Amasya, (Hususi) — Bura- da Halk fırkası ve müntesip- lerinin âzami gayretlerine ve köy — muhtarlarının, — ağaların jandarmalar — tarafından tebi- hine rağmen lehlerinde rey alamamışlardır. Bunun da sebebi şudur : Halk karşıların: da dertlerini dökebilecek nam- zet bulamamaktadır. Samsun S. fırka ocak reisi Avni B.in iki güne kadar Amasyaya gelmesi beklenmek- tedir. Halkın büyük - tezahürle onu karşılıyacağı muhakkaktır. Belediye intibabında ' >Serbent firkanım: kazanacağı yüzde “yöz tahmin ediliyor. BESİM Seydiköy'de Bir Dayak Meselesi İzmir, 18 (Husust) — Sey- diköy halkı, son intihap vaziye- ti münasebetile nahiye müdürü Alâattin B. aleyhinde ve noter- lik vamtasile vilâyet ve Dahi liye vekâleti nezdinde protesto etmiştir. TANBUL AKŞAM NİH " -S$ON: POSTA lKonya İntihabı Hayret Uyandırdı Konya 18 (hususi— Kon- ya belediye intihabatı bitti. Halk fırkası kazandı. Fakat yirmi bin müntehipten ancak beş bin kişi rey verebildi. Bu miktarın içinde saatlerce hükümet meydanında bekleti- lip Çismin listede yoktur) di- yerek savulan ve sonra sahte- mühürle — reyi atıldığı id- dia olunanlar vardır ki miktarı hemen hemen bunun nisfina müsavidir. Halkkım —umumi temayülü neticesi Serbest Fırkanın kahir galebesine rağmen nelicenin böyle beklenilmiyen bir şekil- de tecellisi Konya halkında ciddi bir hayret uyandırmıştır. Vali bey gece yarısı mahalle muhtarlarını hükümete getirt- miş ve Halk fırkasına vrey vermezlerse — çok fena ola- cağını söylemek suretile garip bir konferans vermiştir. yle bir intihap tasavvur ediniz. ki; evvelden yapılmış mühürler, parmak izleri, ha- zır listeler ile icra olunuyor. Bir Namzet Dayak - Atıldığından Mahkemeye Gitti İzmir, 18 (Hususi) — Tepe- köyünde kaymakam Hilmi, sa- bık Menteşe meb'usu Esat hoca, nahiye müdürü Cemil, hâkim Salâhattin Beylerin h- | intihap mahalline geldiler. Ser- zurile intihap mahallinde bazi yolsuzluklar olmuş, rey verme yüzünden dayak atılmıştır. Be- lediye namzetlerinden Ali Ef,, hâkim huzurunda kaymakam Hilmi Beyin kendisini dövdü- ğünü iddia ederek Adliyeye müracaat etmiştir. Tepeköyün- de intihap vaziyeti, bu yüzden fenadır. Manevra Mı? İzmir Musevilerine Neler Vadedilmiş? İzmir, 18 (Hususi) — Gaip kaydedildikleri için malları ha- zineye kalan Musevilere ait emlâkin iade edileceği ilân olundu. Bu suretle İzmir “Mu- sevilerine ait reylerin Halk fırkasına temin olunması yolu düşünülmüş telâkki ediliyor. ... | kısa bir nütük- irat İNTİHABI AYET BULDU Umumi 2 Amasya'da — Tellâllar Nasıl Bağırmışlar Amasya, (Hususi) — Gün- Kapi kapı “insan — toplatılıyor. | lerdenberi beklediğimiz Ser- jandarmalara beyanname- Ve cahil ka- için Memurlarla, Halk- firkasının leri dağıtılıyor. dınları - şaşırtmak soru- 'or: “Gazinin fırkası mı, Fethi Beyin firkası mı?,, On beş ya- şında ikmal etmiyen talebenin, raporlu delilerin reyini alıyor- .lar ve sonra efkârı umumi- yenin hayretleri içinde pür gurur ilân ediliyor: —Muzaffer olduk! Vatandaş- ların en tabii hakkımı ayak- lar altına alarak — kazanılan bu zaferin şekil ve mahiyetini yukardaki iki resim vazıhan österiyor. Bunlardan birincisi rbest fırkanın — intihabata iiştirak ettiği zaman vatandaş- ların rey vermek için nasıl toplanıp beklediklerini, ikin- cisi de Serbest fırka intiha- bata iştiraktan feragat ettik- ten on dakika sonraki vazi- | yeti göstermektedir. Bu resimlere bakarak Halk fırkasının — nasıl — kazandığını tahmin edebilirsiniz. C. T7. Balikesirde İntihap Burada Garip Gidiyor Balıkesir, (Hususi) — bugün Hamdiye, Osımaniye, Aziziye, Oruç Gazi ve birçok mahalle- lere ait halk toplu bir halde best F. ocak reisi İbrahim Sü- ruri B. binlerce halka hitaben etmiştir. Halk - fırkası lehine tanzifat amelesi ve resmi memurlar rey atmışlardır. Rey miktarı yüzle iki yüz arasındadır. Bü- tün halk reylerini vermek iste- mişlerse de bu haktan mahrum kalmışlardır; - Nihayet “hakkı- mızı isteriz,, diye bağırmışlar, fakat Sürüri — Beyin sükünete davetij üzerine dağılmışlardır. Balıkesir (Hususi) — Bugün intihabın dördüncü günü oldu- gu halde sandık başında, rey veren hükümet memurlarından başka kimse yoktur. Her ma- halleden beşer — kişilik birer heyet mazbata tanzim ederek Dahiliye vekâletine müracaat etmektedirler. K Mehmet Kemal best Cümhuriyet fırkası teşek- kül etti. Dündenberi aza ade- di doksan yedidir. Şehre bir saat mesafede bulunan Zigere köyünde Halk fırkası lehine propaganda ol mak üzere şöyle bir tellâl ba- ğırtmışlar: *Her kim Halk fırkasına reyini vermezse yirmi beş lira ceza verecektir.,, Bunu işiten zavallı köylü reyini istimal etmiştir. Sonra- dan meselenin mecburi olma- dığını anlayınca şikâyete baş- lamıştır. Halk - firkasına rey — veren ek azdır. Bu sebepten inti- p müddeti bir hafta temdit edilmiştir. Fakat gene reyini istimal eden pek azdır. İnti- habın feshedileceği söylenmek- tedir. Şehir sükünet içindedir. Feyzi Ahmet Ordu'da İntihabatın Gayri Kanuni Olduğunu Söylüyorlar Ordu (hususi)— — Ordu be- lediye intihabatında bir çok yolsuzluklar olmuştur. Müntehiplerin — reyleri be- lediye — çavuşları — tarafından tazyik ile istenildiği gibi imza ettirilmiş ve sandığa atlırıl- mıştır.. Rey âatma müddeti zarfında encümen içtima et- memiş ve bütün vazifeyi en- cümen kâtibi deruhte etmiş- tir. Müddetin - tecdidine encü- içtima etmeksizin karar vermiş ve karar azalara ha- riçte imza ettirilmiş ve vilâ- yetçe tasdik olunmuştur. Halk fırkasının belediye nam- zetleri listesi şehir işlerile alâ- kadar olmiyan eşhası ihtiva etmektedir. Bunun için halk müstenkif vaziyetle kalmıştır. Bu hali belediye reisi Rifat B. hissederek müsellâh bulu- nan Zzabıtayı mahallâta rey toplamak Üüzere sevketmiştir. Binaenaleyh. serbestisi intihap ihlâl edilmiştir. Bundan başka rey hakkı olan birçok eşhasın kaydı bulunamamıştır. İntihapta haklarını istimal edenler dörtte bir olduğuna nazaran intihabın iptali icap eder. Keyfiyet vata- nın menafii namına arzolunur. | DÜN BevddLundi Kasımpaşa Hal- kı Fethi Beye Tezahürat Yapti Dün intihâbatın son günü | idi. Bundan dolayı Beyoğlu intihabatı diğer günlere niş” betle daha mühim ve faal bir tarzda geçmiştir. Dün Beyoğlu belediye daire* sine rey atmak üzere Kasıli” Paşa halkı gelmiştir. Bu scbıp“ zabıtaca daha kuvvetli tedbif alınmış ve etrafa zabıta kut” vetleri konmuştur. Saat dörde doğru Fethi Beyin — belediye — karşısındâ bulunan — Psalti — mağazasınd refikasile — birlikte girdikleri görülmüş. Halk derhal intihabt bırakarak — mağazanın — etrafi” nsalmış ve Fethi Beyin le hinde — nümayişe — başlamıf — Yaşasın Fethi Bey, d7 ye bağırmıştır. Fethi Bey burada yarılf saat kadar kalmış ve halk kendisini — mütemadiyen kışlamıştır. Dün Beyoğlu mıntakasınd (1600) rey atılmıştır. Bunuf dörtte üçü Serbest fırkanlf lehindedir. Zonguldak'ta İntihabat Ne Netice Verdi?. Zonguldak, 16 ( Hususi ) ” Nisap hasıl olamadığından &” velce bir hafta uzatılan bele” diye seçimi dün sona erdi. Reylerin mecmuu: “ 789 , © kndın “848 ,i erkek olmak üzere “1637,, dir. Bunlardan “1420,, rey Halk fırkası namzetlerine — “ 217 » rey de müstakil kimselere Ve" rilmiştir. Şehrin rey verebilecek nü” fusu “3236,, olarak tesbil edildiğinden “1599,, vatandi ta intihaba iştirak etmemiştif: Halk - Fırkası namzetle: verilen rey adedile, “ müstef” kif ,, ve “ muhalif ,, lerin rakif mi müukayese - edilirse, HJ Fırkasının; seçimde rey hakli olan — vatandaşların nısfin! bile az bir ekseriyetle intihâP' kazandığı anlaşılır. Devrek ve Zafranbolu E# zalarında da belediye intihâf! bitmiş, Halk fırkası namzet kazanmışlardır. Ereyli ve B tın seçimi devam etmektedi”” Ahmet Biga'da Serbest Fırkanın Ş_ik_" yetine Hak Verildi Biga, 17 (Hususi) — İnl% müdahaleleri hakkında mt' tasrih ederek şikâyette BÜ hıman Serbest fırkaya DBi vekâleti hak vermiştir. Wıa* let, kanunsuz — müdabale reddetmek — lüzumunu —P" miştir. Vizede Serbest Fırk$ Galip..: Vize, 17 (Hususi) Dd reye karşı 37 reyle çarr babını Serbest, fırka £ Peyami Safanın Son Romanı Yarın “SON POSTİN, Sütunlarında takip ©