14 Kasım 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hücum Edenlerin Zihniyeti M. ZEKERİYA aysanlar başkalarını da ken- leri gibi görür, onlar hak- kında kendi — zihniyetlerine hüküm © verirler. Zayıf nlar, O kuvvetli U insanları azlar. Bir (ahlâksız Mzannda namuslu bir adam ği muhal (birşeydir. Bat diler kendi zaaflarını, İ acizlerini, başkalarında da Mevcut zannederler, Paraya karşı | İh olanlar herkeste bu zafın | Mevcudiyetini tahayyül ederler. Dalkavuklar herkesi uşak tay- Metinde görürler. adamların bu kadar eti Milliye sütunlarında bize a bize “ köpek ,, de- kg Zörnederler ki herkes bir * Petini yıkmak istiyen yıkıcı Biat şeref ve namus- Li ki herkes te ayni suretle hiz mi, derhal sizin de ayni pa C8 son çareye muracaat e hücum yapabilmeleri in her halde bir yerden para Bir müddettenberi Hakimi karşi yapılan hücumlar bu Miyetin mahsulüdür, » Çünkü onlar başkalarina netten zevk alan kimseler- ir, ve herkes efendilere zevk alır, Sonra bize şahısların ve Müeaseselerin şeref ve haysi- verdiler. Kk hayatlarını müessese Şahısların nay çürütmek (ve mahvet- temin ederler. Zanneder- Ar. Onum için bir müesse- Veya bir şahsı tenkit la hareket © ettiğinizi ederler, hg, yet bütün bu hücum- hedefe isabet etmediğini e, Bu Martı Çiler lâzımdır. , dediler. 3 bu adamlar daima pa- 1 Demokraside matbuat bir projektöre benzer. Bu projektör her tarafı aydınlatır. Millete ve devlete gideceği yolu gösterir. Zirai Hayatt Muhtelif Mıntakalarda Ne Vaziyette Bulunuluyor? Eskişehir — Patates ve şe- ker pancarları tamamen top- lanmıştır. Çanakkale — Bağ boz mu hitam bulmuştur. Hendek — Çekirgelere karşı kış mücadelesine baş- lanmıştır. Samsun — Zer'iyata baş- lanmıştır. o Zeytinler (Okemale gelmektedir. Kocaeli — Pirinçlerin ha- sadı bitmiş, harmanına başlan- mıştır, Manisa — Sağnak halin- deki yağmurlar birçok tarlaları su altında biraktığından zeriyat yapılamamaktadır. Kütahya — Cevizlerin top- lanması bitmiştir, opancarlar taplanmaktadır. Karakörse — Kışlık hubu- batın ekilmesine başlanmıştır. Havalar soğumaktadır. Bolu — Çavdarlar ekilmiye başlamıştır. Arap Harfli Kitaplar €siri olmuş, fikir ve ka DEVLET MATBAASI KİTAP. lerini daima para için sat İLARI SATIŞTAN KALDIRDI Zannederler ki her- Devlet matbaası yeni harf- lerin kabulüne kadar Arap harflerile bastığı bütün mek- tep kitaplarını ve ilmi eserleri satış mağazasından kaldırarak hususi ambarlarına koymuştur. Maarif Vekâleti yeni bir emir ile bunların satılmasını sureti kat'iyede (o menetmiştir. | Bu kitaplar dört, beş ambar dol duracak kadar çoktur. Bu ki- taplar yakılmıyacaktır. Kütüp- hanelere dağıtılmak üzere tas- nif edilmektedir. Alpullunun İstihsalâtı Alpullu şeker (o fabrikası 930 faaliyetine nihayet ver- miştir Bu seneki İstihsalât 825 vagondur. İrtihal Tenbzon eşrafından Bayraktar oğlu Hüseyiz Rüştü Paşa mahtumu umuru gehbenderiye müdüriyetinden mütekaki Ali Falk Bİ, duçar olduğu hastahistan kurtulamıyarak dün gece vefat etmiştir. Cenazesi cuma günü sast 12 de Cihan girde Tulumba yokuşunda 4 Ne h har nesinden kaldırılarak Cihangir camli şerilinde namam kılındıktan senra dele a karşısında elpençe Bu zihniyetle hareket muhakemelerinme mazur iktiza eder. dünyada temiz ve na- da bulunabi- fikirlerini ve kana- hiç birşeye feda ede- kimseler bulunduğu” niz, işin bizim bunlara Z cevap şundan iba- m © SON POSTA » Matbuat Düşmaları * 2 — Ban kimseler vardır ki karanlıkta yaşamıya alışmışlardır. Bunlar projektörün ziyası karşısın- da tutunamaz, kaçacak bir köşe ararlar. 3 — Baz kimseler de daha küstah olur. Bu projektörü sön- dürmiye çalışırlar. Çünkü cürüm- leri bir köşeye kaçmalarına mani olacak kadar büyüktür. İcra Ve İflös Kanunu Etrafında İstanbul Barosundan, Malümat İsteniyor Tetkikat, Bu Malümat Gelince Tamik Edilecektir Ankara, 12 (H.M) — Adliyede (teşekkül eden hususi komisyon bu sabah dokuzdan akşam altıya kadar İcra ve iflâs kanununda yapılması lâzımgelen tetkikat ile meşgul oldu. İstanbul barosundan kanun hakkında gelen malümat kâfi görülmedi. Yeniden bazı hususat hakkında malümat istenilk mesine lüzum hasıl oldu. Bu malümat geldiği zaman tetkikat tamik edilecek ve neticeye göre lâzım gelen tadilât yapılarak yeni lâyiba hazır- lanacaktır. Ahretten Bir Ses Geldi Bu sabah Bafradan şu telgrafı aldık: Bafra, 12 teşrinisani — Yarın, gazetesinin 8 - 11 - 930 tarih ve 321 numaralı nüshasını okuduğum zaman kendimi ahrette zannettim. Öldürülmüşüm de haberim yok. Hâlâ da dünyada olduğuma inanamıyorum. Çünkü bu kadar cinai bir yalan uy- durulamaz. Eğer Serbes fırkanın her yerden matbuata verdiği havadis böyle ise kasem ederim ki cümlesi yalandır ve gayeleri hükümeti lekelemektir. Hiçbir fırkaya mensup olmıyan şoför: Ahmet Dorniye Tayyaresi Londra, 12 (A. A) —| Hapsedilirse... Prens Dögal bugtn (DorniyeX) Gazete müdürü mes'ulleri tayyaresinin (30) dakikalık | tevkif edildikleri takdirde ga- Gazete müdürü mes'ulü| uçuşu esnasında tayyareyi (10 ) dakikalık kontrol altında bulun- durmuştur. Tayyare ayın on dördünde zetenin intişar edip edemiye- ceği hakkında Dahiliye ile Vi- lâyet arasında cereyan etmek- te olan muhahere öylece kal- saat dokuzda Bordoya hareket | mıştır. Vekâlet bidayette bu edecektir. Başpilot, (o prensin tecrübeli bir tayyareci olduğu- nu beyan etmiştir. suale müsbet bir cevap ver mişti. Fakat Vilâiyet bunu mahzurlu görmüştür. İster İnan, İster İnanma! (Hakimiyetin (Milliye) gazetesinde © neşrolunan resmin efkârı umumiyeyi tenvir maksadile tam bir bitaraflık ile dercedilmek üzere gönderildiği yanlı- yordu. Halbuki hakikat şudur: Resmi gönderen Ruh- sar Hanım elyevm Türk ocağı matbaasının müdü- rü Cemil Beyin refikası- dır. Cemil Beyde çok ber . Cemil Bey de ocak maaş İiste- sinden birkaç yüz lira alanlardandır. Ve bunu sırf Hamdullah Suphi B. in gözüne girmek için yap- mıştır. Bunları yazdıktan sonra zannederim ki ef- kârı umumiye daha xi yade tenvir edilmiş ola- caktır. Artık bu resmin eski zamanlardanberi Ham-| bitaraflık (için meğrettiril- dullah Suphi B. ile bera ! diğine: İster Inan, İster İnanmal 4 — İşte, matbuat hürriyetinin düş- manları bunlardır. Bunlar ber vasıtaya mürscantia o matbusi © projektörünü »öndürerek karanlıkta fesatlarına ve dalaverelerine devam etmek isterler. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ i İmperatorluk Konferansında Hint Murahhasları Ne İstiyorlar?.. Londra, 12 (A.A) — Yu- varlak masa (konferansında Kişmir mihracesi şu sözleri söylemiştir : — Biz büyük (Britanyanın müttefikleri sıfatile aradaki ra- bıtanın muhafazasına kat'iyen Bizler, Hintli sıfatile Otop- raklarımıza, şerefli mevkiimi- ze ve Britanya imperatorluğu dahilindeki (o müsavi vaziyeti mize olan merbutiyetimizi de muhafaza hususunda ayni az- me malikiz. Biz konferansın bütün şu- belerile teşriki mesai etmeyi hakikaten arzu ediyoruz. Günün Tarihi Türk Ocağı GENÇLİĞİ MEFKÜRE BAY- İ RAĞI ALTINA ÇAĞIRIYOR Ankara, 11 (A.A) — Türk | ocakları ilim ve san'at heyeti bugün içtima ederek atideki kararı neşretmiştir: Türk oca- ğinm kurulduğu gündenberi daima çok ehemmiyetle takip ettiği idealler malümdur. Bu idealler, milliyetçiliktir, halkçılıktır, Lâik cümhuriyetin esasları da bunlardır. Lâik cümhuriyetçilik Türk ocağının öz mefküresidir. Bu mukaddes esasları korumak, yaymak ve hayatta gitgide daha fazla tahakkukuna (çalışmak © için bütün ocakların bu Türk löğün ideali uğrunda şuur la ve hassasiyetle çalışma milliyetçiliğinin vazifeleri kesil- memiştir, artmıştır. Türk genç- liğini milli mefküre bayrağı etrafında sımsıkı toplamıya ve uyanık bulunmıya (o davet ediyoruz. Mister Klayn İzmire Gitti Amerika Ticaret müsteşarı Mister Klayn İzmire gitmiştir, oradan (o Mersine (o uğryarak Beruta gidec ekti, İbrahim Tali B. Geldi | | neşredilmemiş Siyasette hile aczin silâhı- dır. “Poletika, ve “intrika, kelimelerini müteradif zanne- denler, bu'silâbı kendi kendi- lerine tevcih ettiklerinin far- kında olmazlar ve nekadar safdillikle tetiği çekiverirler ! * Halk nankör değildir, yapı" lan iyiliği unutmaz ; fakat halk budalada değildir, yapılan fe- nalığı da unutmaz. * Halka tehakküm etmek is- tiyen adam kendini bilmiyen bir o hayalperesttir. e Damlayı denizden daha kudretli zan- neder, * Bu zavallı memleketin hara“ ret derecesi hiçbir gün otuz altı buçuğa düşmemiştir. * Bütün Türkiye cümhuriyet istiyor: Hem de, hükümetin verebildiğinden çok fazla cüm- büriyeti * Dünyanm her tarafında ve tarihin her devrinde, ekmek yüzünden çıkan her kavgayı, balk kazanmıştır. » Haşmetli halk O hazretleri- nin sarayı, tahtı ve bendeleri yoktur, silâhı bile yoktur; o, debdebesiz ve tantanasız sal- tanat sürer; aç bir hükümdar- dır; bazen yatacak yer bile bulamaz ve bütün kudreti de buradadır: Sefalet onun ru- hunun yayını gerer ve okuna hedef tayin eder. Veyl hedef noktasında duranlara! » Fert fani, halk ebedidir. Hint'te Karışıklık Karaşi Şehri Matem Tutuyor... Londra, IZ (A.A) — Hint İttihadı kongeresi fırkası, yu- varlak masa konferansının küşa- dına karşı protesto makamında olmak üzere birçok Hint şe- hirlerinde kısmen terki eşgal edilmesi için tertibat almıştır. Yuvarlak masa konferansı aleyhinde yapılan nümayişler esnasında polisin müdahalesi yüzünden Bombayda 25 kişi yaralanmıştır. Karaşı (şehri bir matem günü tutmaktadır. Tevkifler K Gümrük / silâh | kaçakçılığı münasebetile dün (17) kişi tevkif edilmiştir. APTÜLKAMIİDE ATILAN DONDA Bütün tarihi dekoru, mera- simi, hakiki teferruatı ve fot lerile beraber “Ziya w Beyin bu, son derece (heyecanlı iv müstenit