20 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

DAHİLİ HABERLER | 2150 Liraya Neler İN Seker Tröstü Ve Halkın Fikri Şeker içi “bir tröet gazeteler yazıyor ve herkes söylü- yor. Tröst, kanunen memmu bir Tat birliği anlaşmasıdır. Halkın zararınadır. Kanunen takibi mucip “© bir harekettir. Ortaya çıkan bu havadis karşısında bakınız halk me düşünüyer? Ahmet B. ( Ankara caddesi, Vilâyet karşısı, Hattat ) ç — Biz Cavadan gümrüğü- © müze 15 kuruşa mal olan toz © şekerini 50-62 kuruşa yiyoruz. © Memleketimizde çıkan toz şe © keri 20 kuruşa yememiz lâzım gelirken onu da ayni fiata yi- © yoruz. Hal böyle iken htkü- © metin bu meseleyi nazarı dik- © kate almamasına ve bir de yerli toz şekör üzerine tüccarların © tröst yapmalarının men'ire ça* 'ışmamasına hâyret ediyorum. * Fahri B. (Vefada © caddesi 43) — Yerli şeker Avrupadan © memleketimize (ithal (edilen ecnebi şekerinden daha ucuza — satılmalıdır, yerli şeker üzerine © İrös te olmamalıdır. Vefa » Tahsin B. (Beyoğlu, Tarla- © başı, Fıçıcıabdi sokağı 3) — Yerli şekerler zerine yapılan tröstün önüne geçme- © lidir. Saniyen yerli şekerin © pahalıya satılması da doğru değildir. Çünkü, Avrupa şekerinden © daha ucuza mal okluğu mu- © bakkaktır. yo Ömer E" (Koskada Ragıp - paşa kütüpanesinde ) — Yerli şeker tzerine bir © tröst yapıldığını gazeteler yaz- © dılar. Hükümet bu tröste mani © olmalıdır. Şeker bizim birinci © safta bulunan şodalarımızdan- “dır. Şeker üzerine mevzu güm- © rik indirilmeli veya kaldırı- malı, fakir balk ta bu suretle © beslenmelidir. X * © Halim B. (Kumkapı, Tavaşi çeşmesi sokağı 50) ” — Yerli şekeri pahalıya yemek doğru değildir. Alâka- © darlar daha ucuza mal olduğu İN Hiyinen £ çekerlerimizi —oeüza © satmalıdırlar. Hükümet halkın © mhhati namma bu işi temin © etmelidir. Gazetemizde yerli şeker üzerine bir birlik yaptık- larını okumuştuk. Bu meselede © birlik yapmak ne dereceye ka- “dar doğrudur? | Son Posta'nın Resimli Hikâ: 1: Ahali — Hasan Bey Yürü yabal Vapuru , ea Meselesi Alevlendi Eski Adliye Vekili Mah- mut Esat B., Vazifesini Yaptığını Söylüyor ( Baş tarafı 1 imci sayfada ) AET Tabil enlern da vazifelerini ya; şüphe yoktur. Bu münasebetle hatırıma güzel bir hikâye geldi: Birgün Nas- rattın hoca eşeğini kaybetmiş şuna, buna derdini anlatıyor- muş. Herkes kendisini tenkide başlamış. Niçin iyi bağlama- dın, niçin gözünün önünde bulundurmadın ? Tarzında ta rizlerde obulünmuşlar. o Hoca demiş ki: Kusurlarımı kabul ediyo- rum fakat şu hırsızın biç ka- bahati yok mu?, Bizim tahkikatımıza göre bu irtişa meselesi bir adli facladır. Elde vesika olmadan bir ta- kım adamlar tevkif edilmiş, dört beş ay mevkur tutulmuş, gene gayri kanuni şekilde tahliye edilmişlerdir. Bun. n mes'ul olan o vaktin Adliye vekilidir, deniliyor. Filhakika bu işe ait evrak Adliyeden Maliye vekâletine dev- iredilmiştir. Orada bazı müdür- ler hakkında tabkikat yapmak ibtiyacı ileri sürülerek dosya bir kenara atılmış ve uykuya yatı- rılmıştır. O halde bu dosya niçin meydana © çıkarılmıyor, niçin, raşiler ve mürteşiler hak- kında efkârı umumiye tenvir edilmiyor? Gene gayet mevsuk men- balardan aldığımız malümata göre barut inbisarında bulu- nanlar arasında ibtilâfı mucip > olan en mühim defter- lere kaydedilmiyen bir takım masraflardır. Bu masrafların yekünü 180 bin liradır. Bu paranın bir kısmı bir bankaya, bir kısmı inhisar için çalışan komisyon- culara verilmiştir. Bu komis- yoncular bu paraları kimlere verdiklerini söylememişlerdir. Binaenaleyh efkân umumi- yenin tatmin edilmesini, orta- da raşi ve mürteşi yoksa ilân edilmesisini, ve bu mese- lenin herhalde açık surette hesabı verilmesini beklemek İ hakkımızdır. | 3 Hasan Bey diyorsunuz. SON POSTA Oldu? Ke Genç Bir Kız Babasına | 7747... Fena Oyun Oynadı Beşiktaşta oturan Behice isminde bir kadın, Küçüklüngada, Dutluk sokağında oturan Hikmet Beyin kızı İsmet Hanımı evine çağırmış. Tamamen mi, yoksa muvakkaten mi? Pek belli değil, Fakat kızın babası Hikmet Bey, kızının büsbütün götü- rülmek üzere igfal edildiğini ve beraberindede 2150 lira götürdüğü iddiasındadır. Bittabi adamcağıt derhal polise müracaat etmiş. Kaçak kızmın bulunmasını istemiş. Bu arada Behice Hanımın evinde oturan; polis" İsmail Hakkı Efendi öseleyi anlamış, İsmet Ha- mmı önüne a babasının evire götürmi Yolda gelirlerken belediye dairesi © civarında karar #ermiğ. evlerde bir arkadağını” görmek istiyen İsmet Hanim İçeri girmiş, İsmail Efendiyi dışarda Sonra ki ir i e Efesidi metkere müracast e adamcağız ” Zaman» beklemiz. apıyı çelme Fakat kapıyı kağ taş İsmet Hanım kimseyi tanım, söylemiş. Bunun üzerine İsmail iş, gelen memurlar İsmet Hanımı saklandığı yerden çıkarmışlar, babağina teslim ( etmişlerdir. Fakat 2150 liranın se olduğu anlaşılmalmıştır. Sigorta Hakkında İzahat Verildi Bir Mütehassısa Göre Evvelâ Bir İttihat Lâzım!!* Sigortacılardan Tacettin Bey | 4 kânunuevvelde Reisicümhur Hz.ne bir arize göndererek, | memleketin içtimai ve iktisadi ahvali hakkında rakama ve vesaike müstenit bazı izahat ve- rebilmesi için kabulünü rica etmiştir. Tacettin Bey 7 kâ- nunuevvelde saraya Kütahya meb'usu Recep ve iktısat müşaviri Şefik Beylere Tacettin B. sigortalar bak- kında ezcümle şunları söyle- miştir: , Il — Sigorta primleri asga- ri yüzde üz yükselmiştir. 2 4 Memleketimizde alnan birçok işlerin kısmı azam ha- riçte siğorta edilmekte ve bu suretle birçok paramız harice gitmektedir. şirketlerine (karşı hukukunu muhafâğa için bir sigortalılar ittihadı teşkil edilmelidir. mlm Adanayı Yasa Sokan Afetin : Tafsilâtı (Baş tarafı inci sayfada) İİ rei lerin sönmüş olması, vaziyeti büsbütün fecileştiriyordu. Köprünün hemen üstündeki adada üç çocuk ve bir kadın- la erkekten mürekkep ailenin feryadı tüyleri (o ürpertiyordu. Bunlar, böyle bağıra, bağıra boğulup gittiler. Etrafta hâlâ silâh atılıyordu. Bir Feryat Saat bire doğru Karşıyaka- daki memleket hastanesinden bir feryat koptu. Fakat selin huşunetli dalğaları arasında bu İ ses gürültüye gitti. Saat ikiye doğru, feyzan, en şiddetli haddini bulmuştu. Ortalığa da derin bir ölüm sessizliği gelmişti. İkiden sonra, sularda 'bir alçalış hissedildi. Sabah yediye kadar bu hal devam etti. Gün- düz ona kadar 'âyni seviyeyi muhafaza etti. Bu iniş yarım metrelik bir tenezzüldü. İlk Yardımlar Günün doğmasile beraber polis, jandarma, asker, beledi. ye memuru büyük bir gayret- le yardıma koştular. Karşıya- ka mahalleleri kâmilen boşal- Zi ni teşkilâtı etral 3 — Sigortalıların sigorta İ hâkim olan haleti Hissedarlardan Bir Kısmı Mahkemeye Müracaat Etmişlerdir İzmir, 18 (H. M) — Uşak şeker fabrikası hissedarların- dan 180 kişi ticaret mahkeme sine müracaat ederek şimdiki idare heyetinin gayri kanuni ol- duğunu, birçok israfat yapıldı- ğını zikredip oOdava ikame ve şirkete “vaziyet edildiesini talep giti. İkramiye meselesi Ankara,“419 (HM) — İs tanbul deflerdarliğnda “tevi edilen ikramiye meselesi ev- rakı: Maliyece| tetkik © edildi. ee Beyin vey Vekâlet ma yaz maktadır. Vâsıf, Celal, Münür Halk fırkası bir haftada 8 bin aza kaydetti. Meb'uslar Aydından geldi, Halk fırkasının fında halkta ruhiye eski- Adnan Bir Tecavüz İddiası Üsküdarda 14 yaşında İb- san 7 yaşında İlyas ismindeki bir çocuğa tecavüz ettiği id- dia edilmiştir. sinin aynidir. Hem Yaraladılar, Hem Aldılar Parasını Yarın Fethi Beyin Tak- rirne Cevap Verecek Ankara, 19 ( Telefon)— İs- yarın Me Ht: cevap verecektir. Hâmiller Zekâi Bey Vasıtasile Cevap Verdiler Ankara, 18 — Dün İsmet paşanın > köşkünde içtima sabahın 3,30 una kadar devam etmiştir. Öğrendiğimize göre Türkiye Dayinler * vekili “Zekâi B. va- sıtasile Düyunu umumiye mec- lisinin gönderdiği cevap içtis © mada müzakere edilmiş zular meyanındadır. Ankara, 18 — Fransız se- Talebe Birliği amda Talebe bii ken ında irliğ “e toplanacaktır. Tasarruf Haftası Tasarruf haftasının son nü olmak münasebetile Ankara Hukuk mektebinde bir merasim yi iye vekili bir nutuk esi: — Dah: vakit var. Nafile | LT << (EŞ # Ahali — Vakit yank 7 Serim öiyert z