30 Aralık 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Aralık 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İĞ ine faaliyetini tahdit eden KESİTPAŞANIN TALİSİZLİĞİ Memurların Kavgasından Kim Mes'ul? Ayn on yedinci perşembe günü İstanbuldan hareket eden Reşit paşa vapuru her neden- se talisizliği ile maruf. Bu ge- mi me vakit boğazdan çıkarsa fırtına ve yağmurla karşılaşı- yor. Bu hal, Seyrisefain ida- resini bilmem, fakat biz yol- .cuları hayli müşkül mevkie sokuyor. Bu gemide birinci mevki. namı altında iki kamara var. Beheri ikişer yataklı, Ev- velce banyo mahalli iken ka- mara haline getirilen bu birinci mevki yatakları için beher yol- cudan ileri Karadeniz iskeleleri için 3751 kuruş alınıyor. Fakat rahat edilse bari: Meselâ yağ- mur yağdığı zaman koridor- lardaki çağlayan ve şelâleler- den geçmek mümkün mü? Kazara geceleyin dışarıya çıksamız, sıra sıra dizilmiş li- ğen ve tencerelerin içine düş- mek adeta muhakkak. Bu, vaziyetin bir safhası; di- ğer bir safhası da işlerdeki tezepzübe aittir. Gemi pazar günü saat 20,5 ta Trabzona yardı. Hele çok şükür derken yeni bir hadise ile karşılaştık: Meğer gemi doktor ile karanti- ne tabibinin arasi açıkmış. Bir müddet evvel gemi doktoruna, vapurdan çıkan bir hasta için | yüz lira cezai nakdi kesilmiş 'miş. Bu sefer de beraberinde sapor bulunan bir verem hasta- sile harareti 39 dereceyi bulan gripli bir hanım varmış. Vupura gelip hastaları mu- ayene etmesi için karantine doktoru beye haber gönderil- miş, bir buçuk saatlik bir intizardan sonra doktor beyin gelemiyeceği bildirildi. Bittabi seyrisefain idaresi bu bususta lâzımgelen teşebbüsü yapacak- tır. Fakat biz yolcuların kaba- hati nedir ki liman önünde bir buçuk saat bekletiliyoruz. M.Z. Balye Şirketi vg irdim Vadini Aldı a Para Alamadı > Kurşun Sailannin 40 İngiliz .asından 14 liraya düşmesi Balya - Karaaydın maden şirketi hükümete müracaat ederek yardım istemişti. (Hükümet €sas itbarile bir yardım va- detmişse de yardımın şekli ve miktarı hakkında henüz bir cevap verilmemiştir. Bu ceva- bın istihsali için şirket Anka- rada daimi bir mümessil bu- kındurmaktadır. Fiatlar son günlerde 13 liraya kadar düş- müştür. İRTİHAL Merhum doktor Ömer Lütfü Paşa zade, İstanbul belediyesi memurlarından Ömer Nasret- tin B. EF. dün sabah vefat etmiştir. Cenazesi bugün kaldırılarak Yahya Efendideki aile kabris- tanıma defnedilecektir. e Mevlâ rahmet eylesin. Yukardaki Okö- şede Glorya si- nemasında gös- terilen “Bedava- cılar Şahı,, fik minden bir sahne Bedavacılar Şahı Sinemasının bu “Gloryan haftaki “filmi muhtelif mevzuları bir arada Elhamra sinemasında Igöste- rilen “Kadın isterse, filminden bir sahne toplıyan ve tip itibarile çok muvaffak olmuş bir artist ta- infından oynanan bir eserdir. Filmin esasını, her spora âşık, fakat her spof yerine bedava girmek yrd âşık olan birinin, kapı k. İlerini, temaşa vergi memurların bin- lerce hile ile kandırıp para vermeden kendine bir yer te darikine muvaffak olması teş- kil ediyor. Bedavacılrı şahin (o temsil eden artist, filmde yaratılmak İstenen tipi icabında kömük, lözumunda ciddi, fakat bütün bu değişen maskesinin altında şub ve şen bir/ruh taşıyan, tu- feylinin asıl içini sezdirmekte çok muvaffak olan biridir. Vak'anın cereyanı itibarile hafif bir komedi (Sevzuunu geçemiyen bu filme, manayı, artistin kendi kabiliyeti veriyor. Güldürmiye (muvaffak olabilen adamın hayattaki muvaffakiye- | tini işaret etmek istiyen (Tez) bu filmde muvaffak olmuş gi- bidir. “ “ Operada yam- “Melek, gn, önerisi gör terecek. Bu filim sözlü ve şar- Yukarda Gördüğünüz Resimlerin Maskelerin Sinemadan hoşlanan karileri- miz için bir müsabaka tertip et- tik. Haftada iki defa sinemadan bal bir. ay mi dercedeceğiz. b ollaklarmı va çıkararak” SON | POSTA sinema müsabak memur- luğuna ,, bildirenler arasında bir kur'a çekilecektir. i kılıdır. Aktörleri Şarl Buvaye, Moris Lagrere, Jim Jeralt ve j Simon Serdandır. Şal Buvayer ' Andre Lö Kerdek, Moris La- rere, Pier Fabr rolündedirler. > Simon Serdan da Fanni Lor'u | $* temsil ediyor. Fanni güzel bir kizdir. (An- dre Lö Kerdek), sermayedar bulunduğu tiyatroda oynana- cak mübim bir piyesin rolü- nü bu genç kiza verdirmek is- temektedir. Fakat bu tavsiyeyi müdüre söyletmek için arka- daşı Fabr'in O tavassutunu rica etmiştir. Genç kız, Fabr ile karşılaşınca delikanlının nazik muamelelerinden © mütehassis olmuştur. Az sonra gelen An- drenin şımarık balleri ve ona yaptığı iyiliğin mükâfatını al mak istemiye teşebbüs etmesi de o derece nefretini uyan- ve bu hissin tesiri- ir ki kendisine teklif edilen rolü bile reddetmiye kalkış mıştır. Bu hal Fabr ile Fanni- yi birbirlerine yaklaştırmıştır. Andre ise genç kızın aşkile çılgma dönmüştür. Az sonra bu münasebetin farkına varan iJtında Bu Artisleri bir müddet zarfında gönderilmek lâzımdır. Bu müddeti ayrıca ilân edeceğimiz gibi taşra karilerimi- İ zinde iştiraklerini temin etmek Bu kur'anın cevapları müsa- | Bu maskeli artistlerin kimler | baka bittikten sonra muayyen İ için arada kâfi zaman bırakacağız. Birinciliği kazanana maruf bir BU HAFTA İÇİNDE HANGİ FİLİMLERİ GÖRECEĞİZ Majik sinemasında gösterilen “Garp Cephesi, filminden askerin çıldırmasını gösteren bir sahne ? Andre ile Fabr şiddetli bir münakaşadan sonra darılmış lardır. (Fanni) nin rol Melek sinemasında gösteri- ” len “Operada Yangın, fil- minden bir sahne bava içinde oynanmak üzeredir ve o akşam dehşetli bir yangın çıkmıştır. | Devamı 7 inci sayfada | Tanıyabilir Misiniz ? sinemada mevsimlik bir abone ( Taşra için sinema bulunan yer- lerde ayni şey temin edilecektir.) İkinciye bir loca, beş kişiye birinei mevki sinema bileti ve İ bey bu serlâvha altında ipki GAZETELER NELER SÖYLÜYORLAR İnkılâp Tehlikede | Değildir - “MİLLİYET, te “Mahm lâbın tehlikede fakat çok uyanık bulunm. lâzımgeldiğini söylüyor, ve di yor ki: En büyük tehlike: Mesi ve gayri mes'ul hükümet ve in kılâp müesseselerinin kayıtsız lığından, müsamahasından bilhassa bütün ufukları pemb gören müfrit nikbinliktden do ğar. Şurası muhakkak ki, bu nayette birinci dercede mes'ul ve kabahatli dir; asıl sebep ve âmill daha iyi aramak ve mutlaka bulmak lâzımdır. Bundan b yet zeminini ihzara miiği edenleri, > asilere kanun ricinde o müsamaha saadekârlıkta bulunanları, el hasıl vazifelerini hakkile ifa etmiyenleri de ayni derecede mes'ul tutmalıdır. Her halde Türk vatanının hududunu Me- nemen ve nihayet Manisanın hudutlarından ibaret sanan © mecnun ve cahillerden başka büyü o mes'ulleri de © aramak lâzımdır, İnkılâbın adaleti başka tür- lü tedelli etmez. Cümhuriyetin kudreti, irtica ve anarşi unsur- larına karşı eğilmekten ve sar- sılmaktan kat'iyen uzaktır. Bu hakikati dostlar ve düşmanla” ra göstermek ayni zamanda vic- dani ve insani bir vazifedir, zira bunun anlaşılması vatan dahi linde olsun vatan haricinde olsun inkılâp aleyhinde kıyam teşebbüsünde bulunanları aklı- selim, dikakat ve korkuya sevkedecek ve dolayısile za- man zaman vatandaş kanının dökülmesine mâni olacaktır. Gazinin Orduyu Taziyeti (CUMHURİYET) te Yunus Nadi B. Gazi Hz. nin orduya gönderdikleri taziye mektubu- nu tahlil ediyor ve diyor ki: Vaziyet aynen Gazinin de- diği gibidir. Hepimizin dikka- timiz bu meseledeki vazifele- rimizin icabatını hassasiyetle ve hakkile yerine getirmektir. (VAKIT) ta Mehmet Asım Bey: Şerirlerin o cezası (şüphesiz | verilecektir. Fakat bu bukadar- la kalmamalıdır. Kubilây Beyin başı kesilirken alkış tutan Me- nemenliler kimlerdir? Bu şeni hareketi neden yaptılar? Bu da meydana çıkmalıdır, diyor. Dervişler Baskını (HALK DOSTU) bu serlâvha altında Menemen hadisesinden bahsediyor ve diyor ki: İnislâp hükümetinden Cümhuriyetis yüsüne atılan kanlı başın iade ettiği mana vüs'atinde geniş ve radikal ted birler alınmasını İsteriz, Cümhuriyet Hainleri (YARIN) bu serlâvha altında Mene men hadisesi sanasında vazifesini yap mıyan memurlardan behaediyor. Halk Fırkası (HÜR ADAM) Halk fırkasının haki haten halktan kuvvet almam İmdi. Ve ancak böyle bevvet bulacaktır, yirmi kişiye beşer tane artist kartı.İ yazariyesini müdafan etmektedir.